Bukefalos 28 år!

Ecodriving

Minett

Trådstartare
Är det några här som utbildat sig inom detta och som kanske t o m jämfört sin bensinförbrukning före och efter?

På den tiden när jag tog körkortet var detta inte en del av utbildningen, men jag har ju läst en hel del artiklar på ämnet under åren och försökt anpassa min körning efter dem. Nu har jag dock precis tagit den utökade körkorsbehörigheten B96 och eftersom jag själv enbart haft automatväxlade bilar sedan 1996 tog jag en lektion hos en trafikskola för att "köra in mig" på det uppkörningsekipage jag skulle hyra av dem. Och den stora "aha-upplevelsen" under den lektionen var verkligen detta med ecodriving och den devis "man ska bara stanna om det är stopplikt" som jag fick lära mig.

Bilskolläraren berättade om sin frus bil som drog 0,72 liter/mil i snitt. Han beskrev henne som en bilförare med ett relativt mjukt körsätt. Men när han gjorde ett test under tre månader då enbart han själv körde den bilen och han hela tiden fokuserade på att använda sina kunskaper i ecodriving maximalt, så kom han ner i en bränsleförbrukning på 0,53 liter/mil!!!

Han berättade också om tackbrev de fått från bilpendlande föräldrar som fått lära sig om ecodriving genom kursen man går för att få övningsköra med sina barn. Tackbrev för att de kunnat minska sin bränsleförbrukning så mycket och därmed också sparat stora pengar varje månad! (Eftersom jag inte har några barn och övningskörning därför inte kommer att bli aktuellt är jag MKT tacksam för att jag istället "råkade" få detta tillfälle att lära mig mer!)

Det vore jätteintressant att höra om ni som gått sådan utbildning också kunnat se skillnad på bränsleförbrukningen före och efter!
 
Sv: Ecodriving

Jag har aldrig gatt kurs, men nar maken kor ett fordon (vi har tva) enbart eller om vi lamnat ett hos sonen (nar vi lamnar hund for att vi reser) och han kor har bransleforbrukningen gatt upp ganska mycket. Jag retas vilt med dem om hur dyra i drift de ar.:p
 
Sv: Ecodriving

Vi har blivit erbjuda en sån utbildning via jobbet, vilket jag tycker är ett väldigt bra initiativ.
Däremot har jag redan den utbildningen (det ingick när jag tog körkort) och har alltid STENKOLL på förbrukningen.
 
Sv: Ecodriving

Är det några här som utbildat sig inom detta och som kanske t o m jämfört sin bensinförbrukning före och efter?
Jag lärde mig eco-driving när jag tog körkort och kan således inte jämföra med mig själv - däremot kan jag jämföra bensinförbrukningen på en och samma bil beroende på vem som kör.

Min förra bil köpte jag av mina föräldrar och de behövde tanka allra minst var 55:e mil och fick då i ca. 40 l, d.v.s. en förbrukning på ca. 0,72 l/mil. Jag brukade kunna pressa den till en tankning var 64:e mil och fick då också i 40 l, d.v.s. en förbrukning på ca. 0,63 l/mil. Rekordet var 75 mil på en tank, när jag tankade fick jag i 45 liter = 0,6 l/mil.
 
Sv: Ecodriving

Jag har också fått gå kurs via jobbet. Jag har tyvärr inte jämfört före och efter men kör ju givetvis efter det "nya" sättet. På hela arbetsplatsen sänkte vi nog i snitt förbrukningen 0,2 under kurstillfället. Många hade betydligt högre siffror, så de måste ju märka stor skillnad.
 
Sv: Ecodriving

"All inbromsning är ett misslyckande" var mottot när jag lärde mig köra;) (eco då)

Tror det är mycket lättare att ha lärt sig det från början, hade känts jättejobbigt att lära om sig nu efter några år.
 
Sv: Ecodriving

Så lär vi oss på jobbet när vi kör med bränsle besparingprogram. Men det blir ganska konstigt när ens jobb går ut på att stanna(!) vid hållplatser typ en gång varje 350m...

I övrigt kör jag snålt i grunden, planerar alltid min körning och har gjort sen jag började. Växla tycker jag är onödigt :D
 
Sv: Ecodriving

Vill du ta detta ett steg längre så finns det för en del motorer diagram som visar verkningsgraden vid olika varvtal och belastningar och det är inte säkert att universaltekniken som lärs ut är optimal för just din bil. För att få så liten förbrukning som möjligt behöver min motor ligga inom 1500-2000 rpm och man vinner på att växla ganska ofta. 0.38 l/mil var rekordet och 0.45 normalt för en bil som i genomsnitt (många användare) drar 0.65 l/mil tror jag det var.

Innan tyckte jag det var kul att försöka slå rekord i lägsta förbrukning per mil men har insett att allra lägst kommer jag när bilen får stå så nu satsar jag på lägsta totalåtgång.
 
Sv: Ecodriving

"All inbromsning är ett misslyckande" var mottot när jag lärde mig köra;) (eco då)

Tror det är mycket lättare att ha lärt sig det från början, hade känts jättejobbigt att lära om sig nu efter några år.

NU forstar jag varfor jag kor sa mycket branslesnalare an familjen. Jag kor ofta hastslap. Dar ar varje inbromsning ett misslyckande och jag kor normalt som om jag har hastarna i slapet efter ... utom att ta ut kurvorna kanske.:p
 
Sv: Ecodriving

Så lär vi oss på jobbet när vi kör med bränsle besparingprogram. Men det blir ganska konstigt när ens jobb går ut på att stanna(!) vid hållplatser typ en gång varje 350m...

:D

Ursäkta, men jag såg denna dialog framför mig:

lil-sis chef: Varför i all världen har du börjat tvinga passagerarna att hoppa av och på i farten???
lil-sis: Hur ska jag annars slå ecodriving-rekordet??!!

:D
 
Sv: Ecodriving

Vill du ta detta ett steg längre så finns det för en del motorer diagram som visar verkningsgraden vid olika varvtal och belastningar och det är inte säkert att universaltekniken som lärs ut är optimal för just din bil. För att få så liten förbrukning som möjligt behöver min motor ligga inom 1500-2000 rpm och man vinner på att växla ganska ofta.

Intressant! Nu har jag i o f s automatväxlad bil, så jag kan inte styra växlandet på samma sätt, men till viss del går det ju att påverka. (Eller, egentligen har jag ju geartronic, så jag kan faktiskt växla manuellt också om jag vill.) Bilen motorbromsar ju inte alls lika effektivt som en bil med manuell växellåda, så det blir ju en liten annan teknik p g a det också.

I morse behövde jag bara stanna två gånger på vägen till jobbet (ca 25 minuter resa genom stan med fyra rondeller, ganska många trafikljus och ett antal korsningar där jag måste lämna företräde. Men det var ovanligt lite trafik, uppenbarligen många som var lediga från sina jobb idag, så det blir definitivt ett svårslaget rekord...
 
Sv: Ecodriving

NU forstar jag varfor jag kor sa mycket branslesnalare an familjen. Jag kor ofta hastslap. Dar ar varje inbromsning ett misslyckande och jag kor normalt som om jag har hastarna i slapet efter ... utom att ta ut kurvorna kanske.:p

Just det fick jag faktiskt lite kritik för när jag körde upp för B96-behörigheten igår: jag accelererade alldeles för långsamt när det blev 80-väg! Jag kör uppenbarligen också som om jag har hästarna på släp!
 
Sv: Ecodriving

:D

Ursäkta, men jag såg denna dialog framför mig:

lil-sis chef: Varför i all världen har du börjat tvinga passagerarna att hoppa av och på i farten???
lil-sis: Hur ska jag annars slå ecodriving-rekordet??!!

:D

Hahaha :D

Jag har mest övningskört elbil, då är det extremt lätt att köra snålt, den HAR ju en motorbroms. Och dessutom massa kul siffror att hålla koll på.

Det mest störiga är i stadstrafik, bilarna bakom blir ju galna om man rullar fram till rödljuset utan att bromsa, det går ju SAKTA :eek: Innan man stannar ;)
 
Sv: Ecodriving

En som jobbade med det märke skillnad då deltagarna fick köra 2 rundor, en på sitt sätt och en på utbildarens sätt.

När han jämförde siffrorna så var det en bränslesänkning mellan 5-20% .
Det berodde självklart på vem som satt bakom ratten.

Har du fler frågor så säg till.
Svaren kommer direkt från en ykb-utbildare.
 
Sv: Ecodriving

#Fortast möjligast komma upp i marschfart

#Försök hålla bilen i rullning så mycket som möjligt och släpp gasen tidigt och låt den motorbromsa om det tex är rött ljus.

#Han har varit med om massa som lägger ur växeln när det är nerförsbacke. Det ska man inte göra.
 
Sv: Ecodriving

Att lägga i friläge i nedförsbackar beror ju på... I vissa backar tjänar man på det, i vissa inte. Det gäller att lära känna sin bil och sträckorna man kör ofta! ;)

*knapp*

Jag har blivit lärd från början att köra på ett sätt som är relativt snålt, men kan ändå relativt enkelt sänka min bils snitt från ca 0,62 till 0,52 om jag inte kör mycket stadstrafik (eller för mycket snabb motorväg i motvind).
 
Sv: Ecodriving

Han tog ett exempel.

Om du kör ner för en backe och har växeln i så driver hjulen motorn. Och i detta läget tar bilen inget drivmedel. Om du skulle köra i samma backe och frikoppla går motorn på tomgång och drar då drivmedel.

Vilket betyder att det är bättre att ha växeln i.
 
Sv: Ecodriving

kl.

Lättrullade däck har också betydelse. Första omgången däck jag köpte var regummerade och de rullade verkligen trögt trots smalare bredd. Nu rullar min bil väldigt lätt på smala, hårdpumpade, höga däck av bra fabrikat - om det är lite medvind och slät vägbana kan man trampa in frikopplingen och motorn ökar nästan inte i varv när man kör i sjuttio på högsta växeln. Skillnaden i förbrukning mot de regummerade är nog runt en halv deciliter per mil.
 
Senast ändrad:
Sv: Ecodriving

Men å andra sidan driver bilen runt motorn i ett betydligt högre varvtal jämfört med tomgång vilket ger ökade förluster. Frikopplar man (utan att bromsa) i nedförsbacken får bilen högre fart och vinner energi men förlorar samtidigt också energi eftersom högre hastighet ger ökat luftmotstånd, så det är en balansfråga vilket som är mest energieffektivt.

När det är backigt brukar jag alltid ta sats i nedförsbackarna och sedan utnyttja den rörelseenergi hastigheten ger i uppförsbacken så att jag nätt och jämt kommer över för att sedan få fart igen i nästa nedförsbacke. Det bör vara det mest energieffektiva sättet men inte många kör så utan jag blir ofta omkörd i uppförsbacken av de som håller konstant hastighet såväl uppför som nedför.
 
Senast ändrad:
Sv: Ecodriving

harlärt mig att konstant hastighet är det bästa.. Lite högre i början av backen och sen låta den rulla till normalfart.
Att lägga ut växeln är nog något som anses omodernt och lärs inte ut längre
 

Liknande trådar

B96
Äldre Jag ska köra upp för B96 i slutet av juni och närmsta som fanns var typ 25 mil hemifrån. Men eftersom jag behöver det så var det bara...
2
Svar
20
· Visningar
3 256
Senast: toughcookie
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp