EcoRaster i hagarna, erfarenheter och pris?

Capable Case

Trådstartare
Var hemma hos en vän som hade lagt ut något som hette Ecoraster i sina hagar och sen hällt ett lager grus ovanpå. Ecorastern är alltså som ett rutnät i plast med någon markduk under som gör att marken armeras och dräneras i ett och håller gruset kvar ovanpå. Hon hade lagt detta vid grinden och ett kanske 100kvm stort område precis vid grinden och där var så torrt och fint underlag trots allt regn! Helt otroligt fint såg det ut! Man såg precis vart kanten där dessa plattor slutade var för utanför det var det ren lervälling trots att de gjort ett försök året innan med bara markduk och grus men det var helt förstört nu...
http://www.byggros.com/sv/produkter/8000-ytarmering/ecoraster-systemet/ecoraster-ridbanor-hagar

Nu undrar jag om någon annan har lagt detta i sina hagar och om era erfarenheter?
Vad kostar plattorna? Ingenstans på nätet hittar jag pris.
Byggmax har en liknande variant som verkar "billig", någon som testat om den fungerar att ha iaf vid grinden och vattnet? Den ser ju lite klenare ut men för mina två hästar som går på lösdrift och i stort sett bara går till ingången för att dricka kanske det går bra?
http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/sten/markduk/grusarmering-p690042
 
Senast ändrad:
Sv: EcoRaster i hagarna, erfarenheter och pris?

Jag kollade i Nordpostkatalogen igår, och där finns något liknande för 295 kr kvm.

Känner tyvärr ingen som har något sådant "installerat" i en hage. Dyrt verkar det vara, men att lägga på grus varje år korstar ju också en bra slant till slut...

Skulle gärna ha något liknande runt Thermobaren och längs körsträckan till foderhäcken, vi utfodrar med rundbal i foderhäck med tak, så där kör vi med traktor, och "förstör" marken, i synnerhet när det som i år inte blir någon vinter.
 
Sv: EcoRaster i hagarna, erfarenheter och pris?

Det var verkligen superfint och torrt i min kompis hage! De hade runt grinden och vid utfodring och vatten.
Min tanke är också att ha det vid grinden och vattnet eftersom det blir så geggigt där.

Ja dyrt är det men i längden tror jag man vinner på det!
 
Sv: EcoRaster i hagarna, erfarenheter och pris?

Jag har för mig att det var en användare här på Buke som utkämpade lerkrig med hjälp av något liknande. Tyvärr tror jag att det var Silverkedjan, tyvärr eftersom hon inte är så aktiv längre.

Metoden i sig är ganska beprövad, gräsarmering har man haft länge.
 
Sv: EcoRaster i hagarna, erfarenheter och pris?

Det där har jag funderat på tidigare, kan säkert vara en ganska bra lösning vid lervälling. Pelleplattan från VegTech finns ju också, men jag vet inte vad den kostar heller. (En googleträff från annat forum sa 180:-/m2 plus moms och frakt, men det var en flera år gammal tråd)

Frågan är väl vad som blir billigast om det rör sig om ett större område, jämfört med att gräva bort matjord och grusa upp på "traditionellt" vis.
 
Sv: EcoRaster i hagarna, erfarenheter och pris?

Mina vänner (som jag nämnt ovan) grävde bort lera och grusade upp med 60 ton grus innan, men det tog bara 2 säsonger så var det lervälling igen.. Därför köpte de Ecoraster och nu är det som sagt hur fint som helst! Om dessa plattor gör att lervällingen försvinner för gott vid grind och vatten så är det värt en del men frågan är ju vilket alternativ som blir billigast ja..
 
Sv: EcoRaster i hagarna, erfarenheter och pris?

Det var inte så svårt att få reda på priset ...

Det var bara att mejla honom så fick jag svar på E 40 kostar 219 kr/KVM +moms och frakt
 
Sv: EcoRaster i hagarna, erfarenheter och pris?

Åh! Nåt sånt skulle jag vilja ha! Men vi ska ha på en rätt stor yta så det kommer kosta skjortan, men håller det bättre än det traditionella sättet så är det ju värt!
 
Sv: EcoRaster i hagarna, erfarenheter och pris?

Tack! :) Jag tycker bara att det är svårt att maila någon när jag inte har för avsikt att lägga någon offert i nuläget.. Känns som man upptar säljarens tid.. men det kanske är fel att tänka så! ;)
 
Sv: EcoRaster i hagarna, erfarenheter och pris?

Hos mig skulle jag nog behöva lägga på kanske 30 kvm bara så att de slipper stå i lera när de ska dricka vatten.. Så 6.570 kr +moms och frakt.. Sen grus på det så kanske det hamnar någonstans strax över 10.000kr för att få en permanent lösning på lerproblemet. Ja, det är faktiskt värt det! :)
 
Sv: EcoRaster i hagarna, erfarenheter och pris?

Tack! :) Jag tycker bara att det är svårt att maila någon när jag inte har för avsikt att lägga någon offert i nuläget.. Känns som man upptar säljarens tid.. men det kanske är fel att tänka så! ;)

Jag tycker att om ett företag väljer att inte vara öppna med priset så får de helt enkelt ta att man hör av sig och frågar även om man inte gör en beställning :)
 
Sv: EcoRaster i hagarna, erfarenheter och pris?

Hos mig skulle jag nog behöva lägga på kanske 30 kvm bara så att de slipper stå i lera när de ska dricka vatten.. Så 6.570 kr +moms och frakt.. Sen grus på det så kanske det hamnar någonstans strax över 10.000kr för att få en permanent lösning på lerproblemet. Ja, det är faktiskt värt det! :)

Ja precis!

Ska absolut räkna på vilken yta det handlar om för vår del :)
 
Sv: EcoRaster i hagarna, erfarenheter och pris?

Jag tycker att om ett företag väljer att inte vara öppna med priset så får de helt enkelt ta att man hör av sig och frågar även om man inte gör en beställning :)

Det har du ju självklart rätt i! Jag ska försöka tänka så i fortsättningen! :D
 
Sv: EcoRaster i hagarna, erfarenheter och pris?

Ni ser jag kanske ska begära provision från säljaren för att jag fixade fler köpare genom att mejla honom och fråga efter priset :D

Ska själv fundera på detta och anlägga ev endel till våren .
 
Såg denna halvgamla tråd och reggade mig här bara för att skriva lite om gräs/grusarmering. Gissar att många skulle kunna lösa jobbiga problem med markarmering. Produkterna är inte jättevanliga i Sverige mycket beroende på höga priser. Själv hade jag behov att kunna vända och ställa upp släpfordon på tomten/gräsmattan vilken inte var speciellt bärig. Hade ursprungligen tänkt bygga en liten grus-slinga men även med minimal bredd så skulle många kvadratmeter grön yta gå förlorad. under planerandet råkade jag hitta information om gräsarmering och efter att ha gjort lite efterforskningar var jag såld på idén. Jag skulle kunna göra hela grönytan åkbar och stabil och samtidigt lösa dräneringsproblem. Efter att ha konstaterat att priserna i Sverige var orimliga så hamnade jag i landskapsarkitekturens förlovade land, England. Där används markarmering i stor skala och jag fastnade för en produkt vid namn BodPave.

För att göra historien kort så blev installationen en succé. Jag installerade två typer av BodPave (40 samt 85). Gräsmattan tål nu tunga lastbilar utan att ta skada (400 ton/m2 för BodPave 85). Tidigare var detta mer likt ett träsk. Tillverkaren menar att man kan lägga 100 m2 per timme på en person och detta stämmer enligt mina tester. En nysådd gräsmatta i gräsarmering kan användas och belastas omedelbart utan att odlingen tar skada och man behöver inte vänta i månader på gräsetablering. Bara fördelar förutom kostnaden som jag ser det.
 
Senast ändrad av en moderator:
  • Gilla
Reactions: Gry
Puttar upp tråden lite, jag har stora funderingar på någon slags grusdränering till en planerad utfodringshörna i hagen.

Finns det några lite billigare dräneringsplattor på marknaden ? :)
 
Såg denna halvgamla tråd och reggade mig här bara för att skriva lite om gräs/grusarmering. Gissar att många skulle kunna lösa jobbiga problem med markarmering. Produkterna är inte jättevanliga i Sverige mycket beroende på höga priser. Själv hade jag behov att kunna vända och ställa upp släpfordon på tomten/gräsmattan vilken inte var speciellt bärig. Hade ursprungligen tänkt bygga en liten grus-slinga men även med minimal bredd så skulle många kvadratmeter grön yta gå förlorad. under planerandet råkade jag hitta information om gräsarmering och efter att ha gjort lite efterforskningar var jag såld på idén. Jag skulle kunna göra hela grönytan åkbar och stabil och samtidigt lösa dräneringsproblem. Efter att ha konstaterat att priserna i Sverige var orimliga så hamnade jag i landskapsarkitekturens förlovade land, England. Där används markarmering i stor skala och jag fastnade för en produkt vid namn BodPave.

För att göra historien kort så blev installationen en succé. Jag installerade två typer av BodPave (40 samt 85). Gräsmattan tål nu tunga lastbilar utan att ta skada (400 ton/m2 för BodPave 85). Tidigare var detta mer likt ett träsk. Tillverkaren menar att man kan lägga 100 m2 per timme på en person och detta stämmer enligt mina tester. En nysådd gräsmatta i gräsarmering kan användas och belastas omedelbart utan att odlingen tar skada och man behöver inte vänta i månader på gräsetablering. Bara fördelar förutom kostnaden som jag ser det.
Googlade på det och förstår inte måtten och priset .
Hur många plattor ingick i priset ? 1 platta är ju 500mm"500mm men priset per platta kan ju inte vara 45 dollar per platta ? Det blir ju svindyrt.
Hur mycket köpte du och vad blev kostnaden för frakt och antal kvm för dig ?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 334
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp