Luminex

Trådstartare
Hej alla, jag har för ett tag sedan röntgat min welsh corgi cardigan inför möjlig avel men även för vår egen skull. Höfterna ser bra ut men armbågarna desto värre.. :cry: SKK graderar ju inte armbågarna men dom är så klart någon form av ED. Bilderna är skickade till OFA så väntar på resultat.
Inget som kommer gå i avel alls då det är så pass ärftligt. Ni med erfarenhet kring ED och operation, hur har livet för era hundar sett ut efter? Har de fått bra livskvalitet?

Mvh orolig matte :(

Hej alla, jag har för ett tag sedan röntgat min welsh corgi cardigan inför möjlig avel men även för vår egen skull. Höfterna ser bra ut men armbågarna desto värre.. :cry: SKK graderar ju inte armbågarna men dom är så klart någon form av ED. Bilderna är skickade till OFA så väntar på resultat.
Inget som kommer gå i avel alls då det är så pass ärftligt. Ni med erfarenhet kring ED och operation, hur har livet för era hundar sett ut efter? Har de fått bra livskvalitet?

Har hunden symtom? Om den är helt utan symtom brukar ingen operation göras.

Jag är inte rasexpert men jag har fått intrycket av att ED snarare är regel än undantag inom rasen? Det har ju mycket med deras genetiska defekt att göra (kondrodystrofi).
På den tiden armbågar röntgades så absolut förekom det ed men att det skulle vara regel snarare än undantag är att ta i. Short Ulna förekommer i raserna, ibland opereras det och ibland kan hunden fungera utan operation, den syns ofta på ED röntgen. Corgi är ganska framtunga så problem i armbågar har oftast kliniska symptom. Hd är däremot mer regel än undantag men där har hundarna sällan kliniska symptom.

Ts kan vända sig till Ashley på Väsby djursjukhus som har stor erfarenhet av corgi raserna för bedömning av bilderna och råd. Kollar ts i ras-forumen på Facebook kan man få tips på andra veterinärer annanstans i landet som är duktiga på rasen.

Jag tycker du bör bygga upp vovve och anpassa livet lite efter hunden och inte operera någonting som faktiskt just nu inte är ett problem. Det går hundar som mår bra hela livet utan att märka av sina förändringar så gå inte in och rota i någonting som inte behövs än.

Sen tror och hoppas jag att dom inte opererar ändå hundar som inte har problem, så det är väl ett ickeproblem. Hör av dig till en fysioterapeut och fråga hur du på bästa sätt kan förebygga att hunden påverkas av det här.

Liknande trådar

• F
    Inkongruens (short ulna) och ED-avläsning
  • Råd inför fruktansvärt tufft beslut
  • Diagnostiserad med HD
  • Patella på hund

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur