EDS var det ja...

zeus

Trådstartare
Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp. Kort beskrivit är EDS en bindvävsjukdom där kollagenet i kroppen är bristfälligt. Det påverkar blandannat ledband, muskelfästen, muskelhinnor, blodkärl m.m. Kort sagt påverkar det alla mjukdelar i kroppen, lite beroende på vilken typ av EDS man har samt graden av kollagen som är påverkat. Här kommer min historia lite kortfattat, även om det är svårt att tro *host*:p:o
Är 30 år gammal, tidigare en aktiv, glad hästtjej. Sen förändrades allt...

Jag behöver lite input, är något förvirrad... Orkar ni läsa är jag tacksam, orkar ni bolla idéer och frågeställningar blir jag gudomligt glad! Tror jag måste sammanfatta hela förloppet för att ni ska förstå, så here goes...

Har haft milda problem i ländrygg/bäcken hela livet. Jag sökte för min rygg samt spänningshuvudvärk redan då jag var ca 7 år. Jag hade ont med kunde ändå leva normalt. I april 2009 var jag med om en ridolycka som "slog loss mitt bäcken". Jag fick fruktansvärda smärtor i v rygg/bäcken samt ner på utsida av v ben ner till knät (ngt band/muskel av ngt slag). Jag sökte hjälp hos sjukvården, men fick ingen hjälp. Jag var för ung och fräsch för att ha den smärtan jag hade och läkarna kunde inte se ngt när de kollade på min rygg...

Iaf 1,5 år efter olyckan, september 2010 var situationen ohållbar. Jag fick tips av en bekant att uppsöka kiropraktor. Hon trodde inte sina ögon när hon såg min rygg. Bäckenet var roterat och tippat, samt att jag hade en massa andra låsningar i kotpelaren längre upp. Hon begärde en röntgen, satte mig på att träna upp den inre bukmuskulaturen och sen satte hon igång att manipulera. Hon skickade mig dessutom till en sjukgymnast där jag gick 2-3 gånger i veckan. Hon sa från början att det inte är säkert jag kommer att bli återställd då jag gått så felställd så länge. Gick iaf en gång i veckan till att börja med. Tillslut så hade hon fått ordning på alla kotor utan v SI-led. Under januari, februari 2011 började jag sakta med säkert bygga upp min kropp för löpning innan jag tränade hos sjukgymnasten. Blev under våren/sommaren en riktig träningsnarkoman. Jobbade dessutom heltid samt hade egen häst. Men under sommaren blev jag ngt bättre i ryggen. Problemet var dock att bäckenet inte höll sig på plats utan vid minsta felsteg så "hoppade" det fel. Kiropraktorn visade mig då en självknäckande övning som jag gjorde då bäckenet hoppade fel, dvs flera gånger om dagen. Vet inte riktigt hur jag tänkte där, men under hösten började jag dansa zumba 3 dagar i veckan. Drog då ner löpningen och gymmandet till 2 dagar/veckan. Höll på med det tills oktober ngn gång. Då började jag få inflammation i v rumpa och på v insida av v ben (ner till knät). Hade fruktansvärt ont och gick ofta och liksom lyfte v rumpa framåt/uppåt för att minska på smärtan. Några veckor efter började jag få stickningar/förtvinande känsla och jag började tappa ridstöveln på v ben. Jag hade dessutom samma känsla fast mildare i v arm. Förstod att det var ngt vajsing med bäckenet, fick tid hos min kiro i början av november. Mkt riktigt var bäckenet felställt. Hon rättade till det och ilningarna i v arm och ben försvann samt smärtan och inflammationen i v rumpa och insidan av v ben.

Skönt tyckte jag! Nu hade jag bara min "grundsmärta" igen. Några v senare hade jag tid hos en ortoped/idrottsläkare/kiropraktor. Han tittade på mig och tyckte jag var sned och ville manipulera. Efter en del tvekande från min sida tillät jag det. Det var dumt. Då kom förtviningskänslan samt svagheten tillbaka samt att jag fick en nervinklämning för första gången i mitt liv. Nervkittlingarna påverkade till en början endast v ben + mage, men sedan även h mage + ben. Gick tillbaka till min kiro och hon såg att ortopeden lagt bäckenet galet. Kiron la det tillrätta, igen... Då försvann ilningarna i v arm, men var kvar i v ben. Även nervkittlingarna var kvar. Nu är vi i början av december 2011. Några dagar efter kiron fick jag fruktansvärt ont i ryggen, en ny vek känsla. Var tillbaka hos ortopeden som konstaterade att jag var mkt svagare i v ben samt hade sämre reflexer. Han trodde det var diskbråck från L5, då en tidigare MR visat att jag har åldersförändringar samt att disken buktar där. Jag försökte förklara att det började redan i oktober, försvann då jag var hos kiron första gången och att det kom tillbaka då han manipulerade mig (+ nervinklämning). Men han skickade iaf remiss till MR, 3 månaders väntetid. Var sjukskriven resten av året. Den 21/12 är jag på åb hos kiropraktorn. Jag är lite sned, så hon manipulerar försiktigt v SI-led. Domningarna, nervkittlingarna som nästan var försvunna blev värre igen (v ben, rumpa, mage). Runt jul sprider sig nervkittlingarna även till höger mage + underliv. Förtviningskänslan och svagheten i v ben var kvar oförändrat som tidigare. Jag visste det inte då, men denna svaghetskänsla och förtviningskänsla är sjukdomen som breder ut sig och snart har den tagit hela min kropp i besittning.

Jag börjar jobba halvtid i januari. Kommer ihåg att jag hade milda smärtor i svalget och svårt att svälja under några dagar. Nu börjar ”sjukdomen” sprida sig i resten av kroppen. 2/1 har jag plötsligt muskelsvaghet även i höger ben, darrar då jag står på det och stretchar v ben. Ett par dagar efter går domningarna/ilningarna upp i ryggen till skulderbladen. Jag får väldigt ont i bröstryggen. Ett par dagar efter det sprider sig domningarna/ilningarna till armarna, särskilt v arm. 7/1 har jag domningar/ilningar även i höger ben. Förutom dessa domningarna/ilningarna, så har jag under den här perioden nervkittlingar bland annat i mage och underliv och ben. Jag förstår att nervkittlingarna har med kroppsställning att göra. Jag ligger ofta på mage då det mildras av det. Svagheten har nu tagit ben, rygg och armar. Då jag försökte brodda om hästen i mitten av januari så bara skakade jag i kroppen och hade fruktansvärd smärta i ben, armar och rygg. Armarna känns ungefär som när man tar blodtryck fast 50 ggr värre. Går till VC då vi ska åka till Thailand ett par dagar senare. Läkaren har ingen aning om vad det handlar om, men skriver ut Paraflex för att se om det hjälper mot mina symtom. Jag tar det och kvällen innan flygresan för att se om det ger ngn effekt och smärtan i armar, ben och rygg släpper då efter. Jag förstår att det var muskelspänningar som framkallade smärtan. Nervkittlingarna är kvar som tidigare. Vi åker till Thailand i 2 veckor. Jag blir stadigt sämre, en progressiv muskelförsvagning. Sedan januari har jag också problem men bland annat: svårt att svälja, sedan mitten av januari märker jag att även magmuskulaturen blir svagare, prickar i synfältet, yrsel o illamående, mot slutet av januari är jag mycket knakig o stel i bröstrygg, nacke och axlar. Börjar få svårt att andas, och det känns som att det kommer från bröstryggen. Musklerna i bröstryggen är så spända att jag får nervkittlingar i dem. Dessutom drar musklerna mina kotor snett. Jag fattar ingenting, bara att sjukdomen berör så väl utsidan (muskler) samt insidan av kroppen. Under ett par tre veckor förlorar jag massor i vikt (5-6 kg), trots att jag äter mer än vanligt för att förhindra viktraset. Jag märker att då jag känner förtvining på ett ställe i kroppen så vyns även det på måttbandet. Mina vävnader förändras (blir mjukare) och i mitten av februari tar det även nacken. 1 cm försvann på ca 1 vecka. Och muskulaturen var så spänd att jag hade svårt att vrida på nacken. Jag satte mig i en fåtölj och orkade inte lyfta upp huvudet utan fick hjälpa till med händerna. Jag är nu mycket dålig och kan bara stå på benen några minuter. Orkar inte hålla telefonen och så vidare. Jag har svårt att andas av ren muskeltrötthet. Jag peffar på 450 (jag låg inlagd från ca 14-sista feb). Jag hade ont i fotleder (svårt att få med dem då jag gick), tåleder, handleder och fingrar. Även ont i ögonen, näsan och tänderna (som spänningar) och tandköttet. Mot slutet av februari var axlarna så dåliga att axlarna ville falla ur led bara jag böjde framåt. Jag trodde jag levde i en mardröm då, men den hade bara börjat… Neurologen hittade inget på de prover de gjorde så de sa ”att det sitter nog i huvudet”… Jag frågade då lite sarkastiskt om jag skulle kunna springa en mil som för ett par månader sen. Ja då, det trodde de. Jag blev hemskickad men fick komma tillbaka en vecka senare ungefär. Fick då träffa en annan läkare som tittade på mig och min rygg. Han menade att filéerna vid sidan om kotpelaren var mycket osymetrisk (några muskler korta och spända, andra långa osv) och jag har ingen normal rygg och kan inte göra normala saker. Han menade att min talamus i hjärnan pga långvarig smärta stängt ner min icke dominanta sida (vänster). Jag undrade då hur hela kroppen kunde vara påverkad, men det hade han inget svar på. Hem igen.
 
Sv: EDS var det ja...

FORTS.

Nu är vi på början av mars. Jag blir sakta men säkert piggare igen. Jag börjar med att kunna sitta uppe mer, kunna duscha själv, kunna gå först promenader på några minuter och sen sakta längre och längre promenader. Jag började även att städa lite hemma. Mat och dylikt skötte min mormor och vänner. Jag har dock mkt ont i v bäcken, runt v rygg och framåt magen mellan revbenen. Inflammationen kommer tillbaka i rumpa och v insida ben. Jag har ont i bröstrygg och nacke, idiotstela muskler som drar kotorna snett. Jag får känslan av att jag vill att någon rasslar till mig så muskler och kotor hamnar på rätt plats. Dessutom kommer ett annat fenomen i början av mars. Blodet samlas i mina händer och fötter, det blir värre när jag är uppe och rör på mig. Lyfter jag händerna över huvudet rinner det tillbaka, men så fort jag tar ner händerna så samlas det i händerna igen. Jag har också börjat få muskelryckningar i hela kroppen (samt vibrationer vilket jag iof hade redan i januari). Här gick jag även till en osteopat som bla förlänger v ben på mig på ngt konstigt sätt. Jag börjar märka mer förändringar inombords. Bla med magrörelser, jag slutar fisa ;-) och blir väldigt hård i magen. Helt enkelt andra ljud ifrån innanmätet. Jag börjar blöda från rumpan. Jag känner att sjukdomen påverkar hela min kropp. Mot slutet av mars blir jag sämre och sämre, tillslut kraschar jag igen. Vet inte om det berodde på att jag några dagar tidigare gick en promenad på 1 h, visserligen med vila. Jag kan inte förstå vad som hänt, för 2 månader sedan arbetade jag halvtid och red (med viss möda iof). Nu kan jag inte ens ta en timmes promenad. Hur kan muskelförsvagningen gå så här snabbt. Men denna krashen skulle bli min värsta mardröm. Något som jag aldrig i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig.

Är i samma stadie från slutet av mars till början av maj. All muskulatur slås ut, jag kan inte ta mig på toa själv. Jag kan inte dushca, jag kan varken sitta eller stå mer en ett par minuter. Lederna håller inte ihop. Käken får jag binda upp med ett band. Alla leder slås ut. Fingerleder, handleder, armbågar, axlar, käkled, skallben klickar och flyttar på sig, kotor i ryggen hoppar (ländrygg, bröstrygg, nacke) omkring, bäcken, höfter, knän, fotleder och tåleder. Ingen styrsel i ngt. Nyckelbenen går ur led, de knakar 100-tals gånger och kommer lite fel varje gång. Nyckelbenen har släppt på utsidan och ”gått neråt”. Det gör att hela bröstbenet dras uppåt. Revbenen poppar flera gånger, men jag tror inte att de har kommit allt för fel. De gör dock fruktansvärt ont och jag vet inte hur jag ska ligga för att de inte ska tryckas ur led av min egen kroppstyngd. Jag får palla upp benen med kuddar då hela benen bara viks utåt (som att de inte satt fast i ljumskar, knän osv). Hela kroppen knakar och brakar bara av mina andetag. Jag har ingen strsel i lederna, fingrar och allt böjs fel. Dessutom får jag även denna gång ont i tänderna och hela tandköttet blir som uppluckrat så tänderna blir lösa. Det spänner och knakar. Ont i ögonen,de vill poppa ut. Ont i svalg och svårt att svälja. Ibland fastnar maten och jag måste skölja ner med vatten. Dessutom får jag upp kräkbitar som lägger sig i svalget/halsen. Huden förändras och jag får mer ömtålig hud samt mer överskottshud. Jag blöder mycket mer än vanligt vid tex små sår samt provtagning. Det var en massa annat med, med det tar jag inte upp, blir så långt då *host* Jag får blodansamlingar som tidigare, men denna gången blir hela benen, fötterna samt händerna, armarna rödblåa. Värst när jag är uppe och värst på den sidan som ligger nedåt sängen då jag ligger ner. Det styrs av tyngdlagen förstår jag. Då fattade jag inte vad det var, men nu vet jag att det är Pots. När jag var som sämst kunde jag inte äta annat än flytkost då käkmuskulaturen och käkleden inte fungerade, + att tänderna var lösa.

Tror det var i slutet av mars jag på något sätt (bara att sitta i rullstolen är mer än mina muskler orkar) får hjälp att ta mig till ortopeden. Han lyssnar och tittar och ser bla att nyckelbenen gått ur led (det här var precis i början innan jag själv visste att de gått ur led, hade bara hört 4-5 knak vi det tillfället). Han säger att han tror att det handlar om en sjukdom som heter EDS som jag aldrig hört talas om. Han tycker det är bra att jag har tid i Linköping veckan efter, då kommer allt nog redas ut! Väl hemma så kopplar min sambo in datorn i tvn så vi kan läsa lite om det (jag är för svag för att använda telefonen). Och där står hela min livshistoria, och mammas och mormors, och morbrors och mosters.

Blir inlagd på neurologen i Linköping, men det ger ingenting. De kontrollerar Eksjös prover och de visar inget så man får anta att jag är sjuk i huvudet. Sjukgymnasten gör överörlighetstestet med mig och konstaterar att jag är mkt överrörlig. Men denna info går ej fram till neurologen utan hon skriver i min journal att hon inte kan ngt om EDS, men hon tror inte jag har det då jag inte har några karaktäristiska drag av det samt att jag inte har ngn överrörlighet. Suck, gummitjejen har alltså ingen överrörlighet. Skitbra att det står i min journal.

Blir hemskickad och där ligger jag. Min mormor och morfar och kompisar håller ställningarna då min sambo måste arbeta. Jag får mat, blir duschad m.m. Efter många turer med VC och ortopeden (som är pensionerad och svår att få tag på) så kommer jag iaf till Västervik och får träffa Hani Hattar 19/7. Som tur är har jag blivit lite piggare så jag klarar bilresan till Västervik halvliggande. Vi sitter och pratar och han berättar om min personlighet. Han frågar om jag har mycket blåmärken och om jag har ökad blödningsbenägenhet. Ingen undersökning, ingenting. Han var dock mkt trevlig. Men det var inte riktigt så jag föreställt mig det. Hani tror iaf att då jag alltid varit överrörlig i samtliga leder så har mina muskler fått arbeta hårdare än friska människor för att hålla lederna på plats, det vill säga göra ledbandens uppgift. Detta har gjort att mina muskler har skickat mer signaler än genomsnittsmänniskan genom nerverna upp till hjärnan, jag har alltid haft ökad trafik så att säga. Hani tror att det har blivit felkopplat i hjärnan. Det är därför tex nyckelben går ur led, muskeln får signal från hjärnan att slappna av då den inte ska det och då går det ur led. Och därför har nu all muskulatur samt alla leder slagits ut. Han lät dock väldigt positiv att det går att omprogrammera hjärnan genom att träna ledsinnet. Det kommer dock ta lång tid.

Ett par v senare så träffar jag Ulf Frejvall i Ängelholm. Han ställer en massa frågor och gör en ordentlig undersökning av kroppen. Han anser att jag har EDS av klassisk typ samt överrörlighetstypen. Han kan dock inte förklara varför EDS drar igång på detta sättet och förändrar vävnader, men han vet att det kan det. Mötet med honom var otroligt. Han satte liksom ord på det som händer i min kropp. Han menar att mitt bäcken i sin grund är så löst och efter olyckan så slogs det snett. Det är därför jag känner att v ben är längre bak än h ben. Mina muskler har fått kompensera det ledbanden inte klarar. Han menar att hela min kotpelare av snedheten är felmusklad och det är det i sin tur som har slagit ut överkroppen. Min kropp orkar inte längre bära upp min sjuka och sneda kropp. Både Ulf och Hani säger att man inte ska manipulera vare sig nyckelbenen, bäckenet eller revbenen. Och jag vet inte vad jag ska göra.

Nu är det den 10/7. Jag klarar av att duscha själv, kan gå korta sträckor innomhus. Men mina muskler är så trötta. Bäckenet är snett och jag får lägga det tillrätta då jag sätter mig på en stol etc. Jag kan inte sitta på en hård stol då bäckenet ”knäpper till” och sittbenen åker åt sidan. Det känns som om bäckenet är löst. Det klickar i (mest) v SI-led samt några kotor i ländryggen bara jag ska vända mig i sängen, sätta mig upp etc. Ska jag nysa måste jag kurra ihop kroppen för att kotorna inte ska hoppa omkring. Kotorna i bröstrygg och nacke hoppar inte omkring på samma sätt längre, utan klickar mer bara. Men så har jag legat i en säng sedan mars också. Jag känner att magmuskulaturen måste vara spänd hela tiden för att skydda bäckenet och kotorna. Jag kan inte sitta längre stunder då musklerna i ryggen inte orkar de blir super spända och kotorna blir lösa/börjar klicka. För att inte tala om spända muskler i hela kroppen som drar snett (tex v mage/rygg), spänningshuvudvärk etc. Hur fan ska man göra?! Läkarna säger att man inte ska manipulera då det bara bibehåller överrörligheten och jag kan förstå det till viss del då bäckenet trots manipulation samt sjukgymnastik inte hålls på plats. Mina leder är lite bättre än tidigare, men de klarar ändock ingen belastning. Jag står helt rådslös och känner att hela min kropp har gått sönder. Den orkar inte mer.


Jag hade en episod för ca 10 år sedan som började på samma sätt med ilningar ut i v armen, matthet i kroppen, lösa skallben, ont i näsan, ont i tänderna/tandkött (spänningar) etc. Det var mycket mildare den gången och jag kunde leva ett normalt liv. Läkarna hade ingen aning om vad det var. Naglarna förändrades, jag gick ner snabbt i vikt (vävnaderna förändrades) precis som denna gången. Gick till en sjukgymnast som manipulerade mig i korsryggen (vet inte om jag menade bröstryggen?) och efter det vart jag bra. Naglar etc gick tillbaka till ursprunget, skallbenen växte fast igen osv. Jag vet att det låter helt galet, men på något sätt triggar min (nu mycket) trasiga rygg igång EDSen att bara härja i 120. Jag har pratat med fler med liknande (mildare) erfarenheter, ingen vet varför vissa av EDS drabbas av detta.


Jag vet inte vad jag ska göra och läkarna har inget bra att komma med heller. Jag älskar (älskade) livet och vill inget hellre än att bli bättre och kunna leva ett värdigt liv. Har ni några råd? Jag vet bara att så här kan jag inte ha det och jag är rädd att det bara finns en utväg för att få frid.
 
Sv: EDS var det ja...

Jag har också EDS.. fast inte i den omfattningen som du :/ Hinner dock inte skriva mer just nu eftersom jag ska iväg och jobba.
 
Sv: EDS var det ja...

Generellt med EDS så handlar det mycket om att inte trötta ut musklerna för mycket vid träning. Har du ingen kunnig sjukgymnast på reumatologen där du bor som kan hjälpa dig? Tyvärr vet vi primärvårdssjukgymnaster nog sällan tillräckligt mycket om EDS för att kunna var korrekt behjälpliga.
Det jag vet har jag läst mig till efter en patient med trolig EDS, där fick jag ett bra resultat med kontrollerad, tung, styrketräning i kontrollerade ytterlägen med övervakning. Men där pratar vi om en elitidrottare med absurd kroppskontroll så den träningen har jag svårt att tänka mig att "vanliga dödliga" med EDS bör pyssla med.

Hoppas det löser sig för dig. Vart bor du? Kanske kan komma med råd vart du ska vända dig iaf!
 
Sv: EDS var det ja...

Här är en till med EDS, jag och min dotter har fått diagnosen, jag är inte så dålig som dig just nu men blir nästan med jämna mellanrum. jag har inte jobbat på 15 år och jag har ännu inte stelnat i lederna som man gör när man blir äldre vilket ger minde besvär(enligt Ulf Frejvall vår läkare), så problem har jag.

när jag blir som sämst så går min behandling ut på att ta tillräckligt med smärtstillande och paraflex(paraflex tas 2 g dagen alltid för att förebygga) 2-3 g/dag, TENS maskin ocg värmedyna och liggande läge med ortoser i upp till 1 vecka för återhämtning.(tål inte antiinflammatoriskt , så jag har fått kortison behandling)

En vännina till mig lyssnade inte på sin kropp och blev som du, hamnade på rehabsjukhus i 4 månader och fick lära om sig att gå, det var vila på´längden och tvären. En EDS kropp som är så sladdrig förbrukar ca 300% mer energi i musklerna än en frisk muskel eftersom inte ledbanden kan stabilisera, därför gäller vila i ryggläge. Jag tror inte du kan träna dig frisk just nu, du behöver någon typ av behandling och sängläge till det stabiliserar sig.

Det du pratar om med sväljningen råkar vi bägge ut för hela tiden och man får smått panik när man äter och helt plötsligt fungerar inte sväljreflexen, vet dock inte vad man gör mot det? det brukar gå över inom 12 timmar på oss.

du måste hitta en läkare som kan hjälpa dig så du får behandling med förslagsvis antiinflamatoriskt, eftersom (åtminstone jag) man får inflamation i muskelfästena av överarbete.

om detta inte ska bli en bok så skriv frågor så man kan svara på dem, om vi kan:D
Pm:a gärna har lite info jag nog inte får skriva här.

Kan rekomendera cd-skivan på Ågrenska sjukhuset som Ingemar Söderlund (tror jag han heter) har gjort som är mycket informativ, googla ågrenska.
 
Senast ändrad:
Sv: EDS var det ja...

du måste hitta en läkare som kan hjälpa dig så du får behandling med förslagsvis antiinflamatoriskt, eftersom (åtminstone jag) man får inflamation i muskelfästena av överarbete.

.

EDS är inte en inflammatorisk muskelsjukdom.
Att använda NSAID periodvis vid behov är rimligt vid all myalgi. Att använda paracetamol (alvedon mfl prep) är lindrigare för kroppen.

Nu skriver du inte så tydligt var du får ditt kortison men jag hoppas att det inte är någon klåpare som ger dig kortison i tablettform mot EDS.
 
Sv: EDS var det ja...

En vännina till mig lyssnade inte på sin kropp och blev som du, hamnade på rehabsjukhus i 4 månader och fick lära om sig att gå, det var vila på´längden och tvären. En EDS kropp som är så sladdrig förbrukar ca 300% mer energi i musklerna än en frisk muskel eftersom inte ledbanden kan stabilisera, därför gäller vila i ryggläge. Jag tror inte du kan träna dig frisk just nu, du behöver någon typ av behandling och sängläge till det stabiliserar sig.

jag menar naturligtvis inte att du inte lyssnar på din kropp, det blev verkligen läge fö missförstånd som jag formulerade mig:D
 
Sv: EDS var det ja...

Åhh vad glad jag blir, det finns några som känner till EDS iaf! Jag känner igen det där med att få inflammation i muskler och muskelfästen, så har jag haft det hela mitt liv. Nu har jag inflammation i hela ryggen samt hela bålen. Aj, aj. Läkarna har dock ej varit villiga att hjälpa.

Visst är det så att jag inte har lyssnat på min kropp. I 3 år sen olyckan har jag haft fruktansvärt ont av att ha bäckenet ur led. Men jag har kört på och resultatet är att hela jag är felmusklad. Jag är som en skruvmakaron... V bäcken är vridet bakåt åt v och överkroppen är vriden bakåt åt höger. Nacken och halsen är dubbelt så musklad på v sida. Vet inte riktigt vad jag ska göra heller. Jag har flera kotor som dragits snett, luxerat. Men jag vet inte om jag vågar lägga dem tillrätta, särskilt inte nu när jag är så muskelsvag. Jag klarar nätt och jämnt av att duscha själv nu. Bäcken är väl knappast lönt att ge sig på då det är glappt och ändå inte stannar på plats. Nyckelbenen vet jag inte hur man ska göra med. Kan tänka mig att infl i bröstet beror på att de gått ur led.


Bor i Tranås, tips på kompetenta tas tacksamt emot. Jag har ej hittat ngn.

//Zeus
 
Sv: EDS var det ja...

Här är en till drabbad. Orkade dock inte läsa genom ditt inlägg ;) pm om du vill ha kontakt. På facebook har jag en grupp för folk med "funktionshinder" som håller på med hästar. Flera där har EDS
 
Sv: EDS var det ja...

Hej!

Jag har ingen erfarenhet alls av detta, men det låter verkligen inte kul!

Till er andra undrar jag mest hur det tar sig ut, hur blev ni diagnosticerade, hur handikappande är det?

/Lavinia, som verkligen inte borde läsa om fler sjukdomar..
 
Sv: EDS var det ja...

Det är en mycket komplex sjukdom som kan slå på det mesta i kroppen. Vi har ju bindväv typ överallt.

Här är några frågeställningar man kan ställa sig om man misstänker EDS:
Har du instabila leder? Är du överrörlig? Ett tips är att göra Har du skör hud? Dålig sårläkning? Har du haft svåra/rikliga menstruationer? Har du haft mycket blåmärken, även där du inte vet vad du har gjort? Haft magproblem? IBS?Hjärtproblem? Allergier? Problem med tänder/tandkött? Har du len hud och/eller överflödshud? Problem med kotpelare, ev diskbråck? Det är några frågeställningar man kan fundera över om man misstänker EDS. Men det är en fruktansvärt komplex sjukdom som kan slå på de flesta områden i kroppen då en stor del av vår kropp består av just bindväv. En del har små problem, en del har stora. En del har problem på några områden, en del har problem på alla...

Lite info från Socialstyrelsen:

hlers-Danlos syndrom (EDS) är en medfödd bindvävssjukdom som påverkar leder, hud och blodkärl. Förändringen i bindväven beror på bristfällig bildning av kollagen, ett av kroppens grundläggande byggnadsmaterial och det vanligast förekommande typ av proteiner (äggviteämnen) hos människan. Kollagen utgör nära en tredjedel av kroppens totala proteinmängd. Det finns mer än tjugofem olika typer av kollagen i hud, ben, senor, brosk, blodkärl, tandkött, basalmembran, hornhinna, ögats glaskropp och stödjande vävnader i inre organ. Kollagenkedjor binder ihop sig tre och tre och bildar trådar (fibriller) med stor styrka. Vid Ehlers-Danlos syndrom har fibrillerna en glesare, förändrad struktur som gör att hållfastheten i vävnaderna blir sämre.
 
Sv: EDS var det ja...

Forts Socialstyrelsen:

Symtom
Av de sex olika typer av Ehlers-Danlos syndrom (klassisk typ, överrörlighetstyp, kärltyp, kyfoskolios-typ, artrochalasi-typ, dermatosparaxis-typ) är den klassiska typen och överrörlighetstypen de vanligaste varianterna. Kärltypen är mindre vanlig och de övriga är mycket sällsynta.

Graden av symtom varierar inom var och en av de olika typerna, men också hos en och samma person under livet. Inom en familj har man alltid samma typ av sjukdomen, men graden av symtom kan variera mellan de familjemedlemmar som har sjukdomen.

Klassisk typ (EDS typ I och II)
Huvudsymtom:

Generellt överrörliga leder
Övertöjbar hud
Breda och tunna ärr
Andra symtom:

Ledkomplikationer som vrickningar
Ledluxationer
Mjuk hud
Blåmärken
Bindvävsknölar
Plattfot
Muskelsvaghet
Del av ändtarmsslemhinnan buktar ut utanför ändtarmsöppningen (analprolaps) i barndomen
Kirurgiska komplikationer i form av bråck som uppstår efter operation


Överrörlighetstyp (EDS typ III)
Huvudsymtom:

Generellt överrörliga leder
Mjuk och övertöjbar hud
Andra symtom:

Återkommande ledluxationer
Kronisk led- och muskelvärk


Kärltyp (EDS typ IV)
Huvudsymtom:

Huden kan vara genomskinlig med synliga kärl på bröst, armar, ben och mage
Huden är vanligtvis inte töjbar
Stora blåmärken uppstår lätt
Spontana bristningar (rupturer) i kärl och hålorgan, till exempel tarm och livmoder
Aortaväggen delar sig (dissektion) eller pulsåderbråck (aneurysmbildning) i stora och medelstora artärer i olika delar av kroppen
En del personer har ett speciellt utseende med tunn hud och lite underhudsfett
Andra symtom:

Symtom som vid tidigt åldrande av händer, fötter och ansikte (acrogeria)
Överrörlighet i små leder
Sen- och muskelbristningar
Klumpfot
Tidiga åderbråck
Förbindelsegångar (fistelbildningar) mellan kärl
Spontana bristningar av lungsäcken
Tandköttsproblem


Kyfoskolios-typ (EDS typ VI)
Huvudsymtom:

Generellt överrörliga leder
Medfödd sned rygg (skolios) där snedheten tilltar med åren
Skör ögonglob och hornhinna
Uttalad muskelsvaghet vid födseln
Andra symtom:

Sköra vävnader med tunna ärr
Blåmärken
Artärbristningar
Lång och smal kroppsbyggnad
Hornhinnedefekter
Benskörhet


Artrochalasi-typ (EDS typ VII A och B)
Huvudsymtom:

Uttalad generell ledöverrörlighet med återkommande luxationer
Medfödd dubbelsidig höftledsluxation
Andra symtom:

Töjbar, skör hud
Blåmärken
Muskelsvaghet
Sned rygg (skolios)
Viss benskörhet

Dermatosparaxis-typ (EDS typ VII C)
Huvudsymtom:

Uttalad hudskörhet
Lös och överflödig hud
Andra symtom:
För tidig födsel

Mjuk och ”degig” hud
Blåmärken
Stora bråck (navel, ljumske)


En del symtom, till exempel symtom från leder och hud, är gemensamma för de olika varianterna medan en del är specifika för en viss typ av sjukdomen.

Ledöverrörligheten diagnostiseras enligt en särskild skala, se under rubriken Diagnostik. Ledinstabiliteten resulterar i led- och muskelsmärtor. Akut överbelastning av lederna kan leda till övergående ledinflammation med rodnad och svullnad. På sikt kan instabiliteten medföra ökat ledslitage och tidig artrosutveckling. Felställningar i leder förekommer. Muskelsmärtor och trötthet beror på det merarbete musklerna har för att stabilisera leden.

Huden är skör och ibland extremt töjbar hud med benägenhet för svårläkta sår. Ärrbildningarna kan vara förtjockade (keloidliknande) eller breda med tunn hud. Blåmärken och tunna ärr ses ofta på tryckpunkter, till exempel knän, armbågar, panna och haka. Under barndomen kan ovanligt många blåmärken vara första symtomet.

Alla med Ehlers-Danlos syndrom kan ha problem med tandköttet eftersom gom och tandkött har en ökad känslighet för skada. Tandköttet kan släppa från tänderna med risk för tandlossning, men munslemhinnan ser vanligtvis normal ut. En undersökning av ansikte och käkar kan visa övertöjbar kindhud och tunga (kan sträckas långt ut) och genomskinlig hud. Vid extrem gapning kan käkleden gå ur led.

Hjärtproblem kan förekomma i form av mitralisklaffprolaps, vilket innebär att mitralishjärtklaffarna inte sluter tätt.

Andra symtom är problem med åderbråck, sned rygg (skolios), plattfot, bråckbildningar, fickbildningar i tarmen (divertiklar) och sprickbildningar i ändtarmsöppningen.

Hos små barn kan uttalad ledöverrörlighet leda till att de lär sig gå senare. Barnen upplevs då ofta vara muskelsvaga, något som kan misstolkas som att de har en neurologisk sjukdom eller muskelsjukdom. Uttalad benägenhet för blåmärken kan ge felaktig misstanke om barnmisshandel eller blodsjukdom. Många med ledöverrörlighet är duktiga i gymnastik och dans och har utövat detta aktivt i barn- och ungdomsåren. De flesta med måttlig ledöverrörlighet får inga besvärande symtom förrän i vuxen ålder och får sin diagnos först då.

Ibland under barndomsåren, men framför allt i vuxen ålder, tillkommer problem med led- och muskelsmärtor på grund av instabilitet och ledslitage. Man kan ha besvär både från större och mindre leder som till exempel axlar, höfter, händer och fingrar. Många upplever en stor trötthet på grund av musklernas ständiga arbete för att stabilisera lederna och den ständiga smärtan. Återkommande ledluxationer är ett problem framför allt vid överrörlighetstypen. För många medför dessa olika symtom nedsatt arbetsförmåga.

Det är viktigt med kunskap om och förståelse för de symtom denna diagnos kan medföra. Personer med Ehlers-Danlos syndrom ser ofta friska ut och får inte alltid förståelse för sina problem från vare sig sjukvården, arbetsgivare eller familj. Många har länge haft olika diffusa diagnoser innan sjukdomen fastställts. Att inte bli trodd kan medföra en extra belastning vilket kan försvåra behandlingen.

Diagnostik
Diagnosen fastställs utifrån en kombination av olika symtom som överrörlighet, töjbar hud och blödningsbenägenhet, där både tidigare och aktuella symtom är väsentliga för diagnostiseringen. Förekomst av liknande symtom i släkten är en viktig del av bedömningen.
 
Senast ändrad:
Sv: EDS var det ja...

Aha. Har förstått att många ifrån Finland är drabbade. Men det sägs ju iaf att sjukdomen slår lika över alla folkgrupper. Jag har iaf ärvt min eds från finska gener, min mamma och mormor!
 
Sv: EDS var det ja...

Been there, done that på ett ungefär. Vila, vila vila och åter vila då man får ett skov.

Fick min EDS diagnos på Spenshult (reumatikersjukhus) efter måånga turer inom sjukvården och liksom du fått höra att man var inbillningssjuk och dum i huvudet, för ung, för lat osv.

Har alltid varit extremt överrörlig men något olika mellan kroppens leder. Hade ont som barn men åthutades alltid med att jag var gnällig eftersom man inte gjorde några direkta fynd. Red omkull med en häst som tonåring och fick ett år i rullstol och nästan 7 år med kryckor. Ju mer jag tränade ju sämre blev jag, mest smärtlindrad av ryggläge horisontalt. Bröt inget men ådrog mig kotkompressioner, flyttade på pelvis så att ryggraden roterat och böjt sig osv. På senare år har axeln börjat krångla mer och mer, jo båda men höger är den jag anser vara värst, den andra är nästan normal-EDS status på. Den högra nysprutade har åtittats av mer än en ortoped som konstaterat att man inte kommer kunna göra nåt åt den med operativt ingrepp. Ligger jag på sidan så har jag bra med mer värk samt att nyckelbenet i sternoclavikulärleden luxerar. Detta kan jag pressa tillbaka i sittande läge och smällen som kommer då brukar få folk att bli lite bleka om nosen. :crazy:

Jag får väldigt lätt blåmärken, har ganska töjbar hud, överrörlig, borde legat i sån där ställning för höften som nyfödd men jag var ju inte solklart kass då så det gjordes aldrig. Om det hade hjälpt vete katten men slirkig och ont har jag. Eftersom kroppen hela tiden får arbeta stenhårt för att hålla sig i balans och upprätt så får jag lätt överanstängningar och inflammationer. Föga kul numera eftersom jag på senare år fått värsta allergichockerna på diklofenak med blodtrycksfall, svimningar och att kroppen får en gigantisk klåda och jag antar samma färg som Herr Krabba i svampbob fyrkant. Tungan svullnar osv. Så varje dag är nu en balansgång för jag tål fortfarande ipren Om jag inte tar för tätt. Detta kombineras med Paraflex 2 tabl. x 3 och därtill citodon 2st x3 .

Behöver jag nämna attt jag är en envis halvfinsk jäkel ;) med sisu sprutande ur öronen och alltid massor med saker på g. (dock är det min pappas sida som är finsk och jag har ingen kontakt med den, men min mamma och morfar samt en syster är drabbade, dock lindrigare än jag).
Ibland säger kroppen ifrån extra mycket och då gör den en nedstängning med alla möjliga lustiga symtom ungefär som du beskriver och det är bara att ställa in vad som står på agendan och ligga i sängen i sisådär tre dygn sen brukar jag kunna kravla mig ut i köket och laga mat el dyl. Just nu är jag i ett mindre skov där min ena axel är allt annat än samarbetsvillig och i eftermiddags så fick jag andra cortisonsprutan på tre veckor. Tyvärr fick jag inte träffa min vanliga läkare eftersom hon hade semester så det som hände nu är att jag sitter på jobbet :angel:, slipper ju grunna på att jag har ont när jag har lita lagom att göra. Dock har jag påpekat att jag inatt mest bara är på jobbet, vilket turligt funkar emellanåt.

Det jag har problem med vilket märks tydligt vid cortsionsprutor är att de inte tar lika bra som de borde, kanske inte så konstigt för när vävnaden är porös så flyter liksom allt iväg på ett större område än normalt. Så egentligen hade han kunnat skita i bedövningen och bara sprutat cortisonet direkt och kanske lite mer istället. Första gången detta uppdagades var vid min första Lumbalpunktion (tillika första bedövningen)då jag påpekade för doktorn att du, det här känns lite väl bra, så pass bra att det gjorde ont. För att nämna det i underkant.

Nåväl jag får ur EDS synpunkt både beklaga och vara tacksam för att jag har enormt hög smärttröskel för det är sällan jag nuförtiden är direkt sängliggandes på samma vis som förr. Men jag har lärt mig leva med eländet, vet snabbt när jag tänjer på gränserna och vad konsekvenserna blir. Jag har även lärt mig medicinera mig mer effektivt osv. Det är nu 11 år sedan jag fick min diagnos och det var av en slump pga att min läkare var sjuk och den jag fick istället kom det hela på spåren, diagnosen behövdes dock fastställas med hjälp av läkarutlåtanden från england och danmark. Då toppade jag i princip beigtons score, idag har jag stelnat lite i mina händer så jag tror inte jag skulle få poäng där längre. resten är precis lika rörligt.

Ursäktar ett enormt rörigt inlägg...

Kramar
 
Sv: EDS var det ja...

kl
Här är en till med EDS. Fick min diagnos november 2011 men har varit dålig så länge jag kan minnas:crazy: Är mycket överrörlig och har stora problem med mina leder. Axlarna är ett eget kapitel där jag har opererat den högra fem gånger men den är inte okey, instabil och vill hoppa ur led för minsta lilla.

Jag har värk hela tiden i mina leder och tar smärtstillande alltid för att orka. Jag sover inte så bra pga mina smärtor. Är trött pga av sömnbrist men EDS gör mig så trött så trött:crazy: Det är en vidrig trötthet.

Jag har mycket migrän som min läkare säger är kopplat till EDS, och när jag inte har migrän har jag ofta spänningshuvudvärk.

Jag får mycket blåmärken, ofta kommer de i skov. Min hud är inte så töjbar men mycket mjuk och sammetslen.

Har svårt att hitta balansen för vad jag orkar göra och vad jag vill göra...
Inser att någon mer häst kommer jag inte kunna ha om det inte inträffar ett smärre mirakel.
 
Sv: EDS var det ja...

Kan jag ha någon mildare form av EDS?

Jag är tydligen överrörlig i ryggen. Har inte märkt av något tidigare, är nu 30 år och har en hel del ryggproblem i form av smärta.
Naprapaten sa att hon har svårt att justera något i min rygg då den är för rörlig.

Jag har alltid fått blåmärken väldigt lätt. Det räcker med att jag ska komma åt något så får jag blåmärken.
Men jag blöder inte speciellt mycket och blodet koagulerar som det ska.
Jag har dock haft väldiga probblem med min mens, extremt riklig och för ofta. Därför fick jag börja med p-spruta i tidig ålder, för att slippa mens, vilket jag är oändligt tacksam för.

Vad tror ni?
 
Sv: EDS var det ja...

EDS är inte en inflammatorisk muskelsjukdom.
Att använda NSAID periodvis vid behov är rimligt vid all myalgi. Att använda paracetamol (alvedon mfl prep) är lindrigare för kroppen.

Nu skriver du inte så tydligt var du får ditt kortison men jag hoppas att det inte är någon klåpare som ger dig kortison i tablettform mot EDS.

Det där är under all kritik att säga! jag har fått kortison för att jag inte tål antiinflamatoriskt och är så dålig i mina muskler att jag behöver något som läker ut inflamationen.
Jag är i princip lika dålig som ts och du ska inte uttala dig om vad min läkare gör för att hjälpa mig. Alvedon för övrigt fungerar i dagsläget som sockerpiller, jag är 15 år länge förbi än det lilla Alvedonen gör.
Dessutom är min läkare expert på EDS.
Man får inflamation i musklerna av överarbetet musklerna gör, förstår du inte mer än så om EDS ska du hålla din åsikt till dig själv, eftersom det handlar om liv.
 
Senast ändrad:
Sv: EDS var det ja...

Hej!
Är du bara överrörlig i ryggen, så är det ingen risk att du har EDS! Men gör överrörlighetstestet ovan, där får man lite hum om hur överrörlig man är! Blåmärken utan att veta orsak är ett tecken, ofta kommer det i skov oxå!
Fråga på om du har några frågor!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 692
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
654
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 919
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp