Effekt av chokladförgiftning?

Fiorano

Trådstartare
**börjar med att jag har veterinärtid idag!**

I fredagskväll åt min jrt en chokladmuffins. Upptäckte det först 12 timmar efteråt och hund visade inga tecken på förgiftning.

Nu är det ju flera dagar sen och hund har ingen aptit och inte haft sen muffinsen intogs. Fått henne att äta leverpastej några dagar och då har hon även pillat i sig vanliga maten. Men det dög inte nu på morgonen och jag är såklart väldigt orolig.

Nån som varit med om detta? Alltså aptitlöshet efter chokladintag? Det verkar inte vara ett symptom på chokladförgiftning och den djurvårdare jag pratade med nyss lät inte så orolig. Men jag är såklart väldigt orolig 😔.
 
Hur är hennes allmäntillstånd för övrigt? Har hon bajsat någon gång? Chokladmuffins känns inte som de borde innehålla tillräckligt av teobrominet. Om du söker på Evidensia och "beräkna chokladförgiftning" så hittade jag en kalkylator.
 
**börjar med att jag har veterinärtid idag!**

I fredagskväll åt min jrt en chokladmuffins. Upptäckte det först 12 timmar efteråt och hund visade inga tecken på förgiftning.

Nu är det ju flera dagar sen och hund har ingen aptit och inte haft sen muffinsen intogs. Fått henne att äta leverpastej några dagar och då har hon även pillat i sig vanliga maten. Men det dög inte nu på morgonen och jag är såklart väldigt orolig.

Nån som varit med om detta? Alltså aptitlöshet efter chokladintag? Det verkar inte vara ett symptom på chokladförgiftning och den djurvårdare jag pratade med nyss lät inte så orolig. Men jag är såklart väldigt orolig 😔.
Om det var mycket fett i muffinsen/chokladen kan det ha utlöst en pankreatit eller retat slemhinnan i magtarmkanalen. Men teobrominet i chokladen orsakar inte aptitlöshet framförallt inte först några dagar senare.
 
Hur är hennes allmäntillstånd för övrigt? Har hon bajsat någon gång? Chokladmuffins känns inte som de borde innehålla tillräckligt av teobrominet. Om du söker på Evidensia och "beräkna chokladförgiftning" så hittade jag en kalkylator.
Ja hon har bajsat och allmäntillståndet är normalt. Ev lite mindre aktiv men det kan förstås ha med att hon inte äter att göra också.
 
Vi har veterinärtid kl 8 imorgon för blodprover. Kan ha blivit njur och/eller leverpåverkan. Hon har ätit lite kööttbullar och leverpastej idag så hon får åtminstone i sig nånting. Men hon är lite "off" och ratar vanliga maten och morötter som hon annars alltid tar från hästarna.
 
Vet inte vilken storlek på hund du har,men Gissa på ca 5kg tryckte vid ett tillfälle i sig 4 chokladbollar (köpta) det visade sig vara så lite kakao i dom så vi behövde inte ens åka in, min vet gissade på att hon på sin höjd skulle bli magsjuk, det blev hon inte (min privata sopkontainer) :heart
 
Har svårt att tro att det skulle vara giftiga mängder teobromin i en muffin, men om hunden inte mår bra ska du ju till veterinären oavsett.

Som ett sidospår tryckte en labbe jag vet i sig 4 chokladjulkalendrar (ni vet sådana billiga som barn brukar ha), alla chokladbitar och en del kartong, ett år när familjen lämnade honom ensam. Han blev inte dålig, men det är säkert pga relativt stor hund och låg kakaohalt i chokladen.
 
Hopps det ont där allvarligt. Hur har det gått?

Min mamma gav vår unga schäfer en kexchoklad varje gång hon hade varit och handlat och hunden väntat utanför affären. Mamma hade verkligen noll koll på att choklad var giftigt. Det kom förbi en tant och utbrast ”herregud du kan ju inte ge hunden choklad!” och förklarade att det är giftigt. Ingen aning om hur stora mängder choklad det är i kexchoklad men det var aldrig någon fara. Kanske också ska säga att det här var för 20 år sen och mamma skämdes massor.
 
Hopps det ont där allvarligt. Hur har det gått?

Min mamma gav vår unga schäfer en kexchoklad varje gång hon hade varit och handlat och hunden väntat utanför affären. Mamma hade verkligen noll koll på att choklad var giftigt. Det kom förbi en tant och utbrast ”herregud du kan ju inte ge hunden choklad!” och förklarade att det är giftigt. Ingen aning om hur stora mängder choklad det är i kexchoklad men det var aldrig någon fara. Kanske också ska säga att det här var för 20 år sen och mamma skämdes massor.

Maken har berättat att deras hund som barn älskade choklad över allt annat, varje helg fick hon en egen chokladkaka när barnen fick lördagsgodis :nailbiting:. Hon måste ha byggt upp någon slags tolerans mot det.
(Och jag antar att de mest åt mjölkchoklad med tvivelaktigt låga mängder kakao i :p)
 
Hittade en väldigt intressant SLU studie angående mängd choklad en hund kan äta och symptom. Vet inte hur jag länka.

Slutsatsen verkar iallafall vara att det är otroligt olika från hund till hund. En del kan tåla mycket choklad medan andra får väldigt allvarliga symptom av endast en väldigt liten del.

"Det finns alltså hundar som fått i sig upp till 290 – 323 mg teobromin/kg kroppsvikt utan att

utveckla några symptom alls samtidigt som det finns dödsfall rapporterat från hund som fått i

sig 208 mg teobromin/kg kroppsvikt (Sutton, 1981; Degrandi et al., 2016). Vad dessa stora

individuella skillnader beror på är efter denna litteraturstudie svårt att avgöra. I flertalet av

studierna finns inte information kring hur behandling gått till, och om behandling över huvud

taget satts in. Teoretiskt sett kan hundarna som fått i sig 290 – 323 mg teobromin/kg

kroppsvikt ha fått behandling direkt efter intag samtidigt som den avlidna hunden kan ha varit

helt utan behandling."

"De vanligaste kliniska symptomen hos hundar vid chokladförgiftning verkar vara takykardi,
rastlöshet/oro, polydipsi och påverkat allmäntillstånd"


Aptitlöshet är ju påverkat allmäntillstånd.

Hoppas att det går bra med hunden.
 
Har svårt att tro att det skulle vara giftiga mängder teobromin i en muffin, men om hunden inte mår bra ska du ju till veterinären oavsett.

Som ett sidospår tryckte en labbe jag vet i sig 4 chokladjulkalendrar (ni vet sådana billiga som barn brukar ha), alla chokladbitar och en del kartong, ett år när familjen lämnade honom ensam. Han blev inte dålig, men det är säkert pga relativt stor hund och låg kakaohalt i chokladen.
Våran tax klev upp på bordet och satte i sig en hel Paradis.
 
3 timmar senare och några blodprov så visar hon endast något förhöjda levervärden. Men hon har tappat rätt mycket vikt på dessa dagarna, vägde bara 5.4 och hon brukar ligga på 6kg. Blev rekommenderad ett tillskott för leverns skull och så ska vi tillbaka om två veckor för nya prover. Hon fick även nåt medel för illamående och så la de in en vätskekudde i nacken.

Köpte specialfoder till henne så hon äter nått bättre än leverpastej och köttbullar. Vanliga maten vill hon fortfarande inte äta. Royal Canin recovery på burk var däremot väldigt populärt! Så känner mig lite lugnare nu även om jag blir lite orolig för att hon inte är helt som vanligt.
 
På tal om choklad, När jag var liten hade vi en Svensk Lapphund, och han skapade en egen tradition, att varje jul plundra julgranen efter chokladaskar, minst en åt han upp nyp natten till julafton.
Retligt tyckte vi, men hade ingen aning om att det skulle vara farligt, han levde till han var nästan 12 år, och dog inte av cholkadförgiftning....
På den tiden var också typ hundchoklad den enda köpesbelöningen som fanns att köpa.

* Jenny*
 
Maken har berättat att deras hund som barn älskade choklad över allt annat, varje helg fick hon en egen chokladkaka när barnen fick lördagsgodis :nailbiting:. Hon måste ha byggt upp någon slags tolerans mot det.
(Och jag antar att de mest åt mjölkchoklad med tvivelaktigt låga mängder kakao i :p)
När vi var små (dvs 25-30 år sen) så delade vi med hunden i bilen på semestern. Mamma satt och skickade bak bitar av Marabou mjölkchoklad eller kexchoklad (tror dock mängden teobromin i kexchoklad är låg) och sa vi skulle dela med hunden :p.
Han blev lite över 13 år, labrador.
 
För att ge lite perspektiv så räcker det att en Labbe på 30-35 kg äter en kaka 85% mörk choklad för att få allvarliga symtom med risk för att dö. För en chihuahua kan redan 1-2 rutor av samma choklad orsaka risk för död.

Underskatta inte teobrominets effekter.
 
För att ge lite perspektiv så räcker det att en Labbe på 30-35 kg äter en kaka 85% mörk choklad för att få allvarliga symtom med risk för att dö. För en chihuahua kan redan 1-2 rutor av samma choklad orsaka risk för död.

Underskatta inte teobrominets effekter.
85% kakaohalt är dock rejält mycket - tillräckligt för att de flesta människor ska tycka att den är för skarp/sträv. Skulle tro att kakaohalten i mjölkchoklad kanske ligger på 20-30% och i kexchoklad, muffins etc. ännu lägre pga "utspädning" med andra ingredienser. Men självklart ska man vara försiktig ändå och se till att hunden inte kommer åt choklad o annat olämpligt!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 345
S
  • Låst
Övr. Barn Jag upptäckte till min stora fasa att jag fått någon typ av "mellanblödning" nyss. När något inte är som det ska blir jag orolig. Det...
Svar
2
· Visningar
18 832
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp