Effekt av chokladförgiftning?

För att ge lite perspektiv så räcker det att en Labbe på 30-35 kg äter en kaka 85% mörk choklad för att få allvarliga symtom med risk för att dö. För en chihuahua kan redan 1-2 rutor av samma choklad orsaka risk för död.

Underskatta inte teobrominets effekter.
Det är just om det är mörk eller ljus choklad som kan göra så stor skillnad
 
För att ge lite perspektiv så räcker det att en Labbe på 30-35 kg äter en kaka 85% mörk choklad för att få allvarliga symtom med risk för att dö. För en chihuahua kan redan 1-2 rutor av samma choklad orsaka risk för död.

Underskatta inte teobrominets effekter.
Får jag fråga om teobromin kan anrikas i kroppen? Dvs tar t.ex njurarna skada på lång sikt om en hund får en kontinuerlig tillförsel av choklad av någon sort?

Jag menar att om dosen är så pass låg att effekten inte är akut förgiftning, men kan det bli problem på lång sikt?

Jag har inte för avsikt att låta min nuvarande hund få choklad, och jag har mycket stor respekt för choklad, xylitol och annat som är giftigt för de fybenta.
 
85% kakaohalt är dock rejält mycket - tillräckligt för att de flesta människor ska tycka att den är för skarp/sträv. Skulle tro att kakaohalten i mjölkchoklad kanske ligger på 20-30% och i kexchoklad, muffins etc. ännu lägre pga "utspädning" med andra ingredienser. Men självklart ska man vara försiktig ändå och se till att hunden inte kommer åt choklad o annat olämpligt!
Fast det är väl jättevanligt att köpa mörk choklad med den kakaohalten? Utbudet är ju enormt i affärerna och det är verkligen inte ovanligt att vi får in chokladförgiftade hundar som ätit mörk choklad.
 
Får jag fråga om teobromin kan anrikas i kroppen? Dvs tar t.ex njurarna skada på lång sikt om en hund får en kontinuerlig tillförsel av choklad av någon sort?

Jag menar att om dosen är så pass låg att effekten inte är akut förgiftning, men kan det bli problem på lång sikt?

Jag har inte för avsikt att låta min nuvarande hund få choklad, och jag har mycket stor respekt för choklad, xylitol och annat som är giftigt för de fybenta.
Nej det anrikas inte vad jag vet. Det elimineras via njurarna och det är mestadels en dosfråga för när akut njursvikt uppträder av teobromin (ovanligt överst efter chokladintag). Tror inte att det gjorts någon studie på kroniskt intag av små mängder choklad, men har svårt att tro att det skulle ge problem. När det gäller teobromin så är det mer en fråga om dos.
 
Fast det är väl jättevanligt att köpa mörk choklad med den kakaohalten? Utbudet är ju enormt i affärerna och det är verkligen inte ovanligt att vi får in chokladförgiftade hundar som ätit mörk choklad.
Nja... Jag som anser mig gilla mörk choklad köper med 70% kakaohalt som mest, och väldigt stor andel av de chokladprodukter som finns har låg kakaohalt. Det är ju förklaringen till att det t.ex. i den här tråden finns flera exempel på hundar som ätit kexchoklad, mjölkchoklad, praliner osv och klarat sig bra. Därmed inte sagt att det skulle vara okej att ge hunden någon som helst chokladprodukt, såklart, och mörk choklad (oavsett det är 85% eller 70%) är ju på riktigt giftig för hundar, så vill inte på något vis förringa risken med det.
 
Nja... Jag som anser mig gilla mörk choklad köper med 70% kakaohalt som mest, och väldigt stor andel av de chokladprodukter som finns har låg kakaohalt. Det är ju förklaringen till att det t.ex. i den här tråden finns flera exempel på hundar som ätit kexchoklad, mjölkchoklad, praliner osv och klarat sig bra. Därmed inte sagt att det skulle vara okej att ge hunden någon som helst chokladprodukt, såklart, och mörk choklad (oavsett det är 85% eller 70%) är ju på riktigt giftig för hundar, så vill inte på något vis förringa risken med det.
Och min sambo köper 85 eller 90% 🤷‍♀️ även 70%-ig choklad är så starkt att några få rutor för en liten hund kan vara riktigt farligt. Praliner har också ofta hög teobrominhalt.
Skulle nästan påstå att det är vanligare att de djur som skrivits in hos oss för chokladförgiftning har ätit mörk choklad så uppenbarligen är det något som folk gärna köper idag. Annorlunda var det för 20 år sedan när det var svårt att hitta mörk choklad i vanliga affären. Det har ju blivit mycket populärare :)
 
Ett litet tillägg här i chokladdebatten:
det börjar bli vanligt med kakaoflis i trädgårdar, (istället för täckbark eller annat träflis). Tydligen luktar det gott av kakao och innehåller höga doser av Teobromin, sniglar tål inte heller det så det är väl en orsak till att det börjat bli populärt. Googlar man så har många hundar i USA blivit förgiftade tex.
 
Och min sambo köper 85 eller 90% 🤷‍♀️ även 70%-ig choklad är så starkt att några få rutor för en liten hund kan vara riktigt farligt. Praliner har också ofta hög teobrominhalt.
Skulle nästan påstå att det är vanligare att de djur som skrivits in hos oss för chokladförgiftning har ätit mörk choklad så uppenbarligen är det något som folk gärna köper idag. Annorlunda var det för 20 år sedan när det var svårt att hitta mörk choklad i vanliga affären. Det har ju blivit mycket populärare :)
Japp, all mörk choklad ska nog ses som giftig för hund, precis som jag skrev :)

Och ja, självklart får ni in flest hundar som ätit just mörk choklad eftersom de som ätit ljus choklad eller mer "utspädda" chokladprodukter som kexchoklad o liknande kanske klarar sig ändå eller bara får lindriga symptom.

Av de ni får in som ätit choklad - hur stor andel är det som blir bra med behandling och vad finns det för behandling att sätta in?
 
Nej det anrikas inte vad jag vet. Det elimineras via njurarna och det är mestadels en dosfråga för när akut njursvikt uppträder av teobromin (ovanligt överst efter chokladintag). Tror inte att det gjorts någon studie på kroniskt intag av små mängder choklad, men har svårt att tro att det skulle ge problem. När det gäller teobromin så är det mer en fråga om dos.
Stort tack för svaret! 👍
 
Japp, all mörk choklad ska nog ses som giftig för hund, precis som jag skrev :)

Och ja, självklart får ni in flest hundar som ätit just mörk choklad eftersom de som ätit ljus choklad eller mer "utspädda" chokladprodukter som kexchoklad o liknande kanske klarar sig ändå eller bara får lindriga symptom.

Av de ni får in som ätit choklad - hur stor andel är det som blir bra med behandling och vad finns det för behandling att sätta in?
Aldrig varit med om att en hund inte överlevt tack och lov.
Om det inte gått lång tid så induceras kräkning. Sedan beror det på dos om de fortsätter med aktivt kol hemma eller behöver skrivas in. De får dropp, urinkateter eller extra rastningar, aktivt kol och EKG samt blodtrycksövervakning och sen beror det på symtom. Om de har arrytmier får de behandling för det med hjärtmediciner, om de har kräkningar och diarré får de behandling för det. Om de har muskeltremor får de muskelavslappnande. De flesta går hem efter 2 dygn om de varit inskrivna. Njurvärden brukar kontrolleras och följas upp.
 
Ikväll börjar äntligen lilla hund bli mer sitt vanliga jag igen💖! Pigg i stallet, tuggat morot och börjat pilla i sig vanliga torrisarna igen. Har ändå köpt några korvar blötmat och kommer fortsätta med det eftersom hon ligger lite lågt i vikt.

Så så glad att hon mår bättre! Herregud vad orolig en blir och eftersom hon ändå är 12 år blir jag så rädd att förlora henne. Det kryper ju liksom närmare.
 
Maken har berättat att deras hund som barn älskade choklad över allt annat, varje helg fick hon en egen chokladkaka när barnen fick lördagsgodis :nailbiting:. Hon måste ha byggt upp någon slags tolerans mot det.
(Och jag antar att de mest åt mjölkchoklad med tvivelaktigt låga mängder kakao i :p)
Det verkar ha varit väldigt vanligt längre tillbaks, mamma berättar ofta om hennes hundar som alltid fick en chokladkaka på lördagen. Men som sagt kakaohalten var betydligt lägre än de chokladkakor vi ser idag, även mjölkchokladen och chokladkakorna var betydligt mindre än de man köper idag.

Samtidigt var det också helt rimligt att knyta fast hunden tillsammans med cykeln och gå och sätta sig på biblioteketet och läsa tidningar. Hundhållningen hade nog en hel del brister mot idag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 348
S
  • Låst
Övr. Barn Jag upptäckte till min stora fasa att jag fått någon typ av "mellanblödning" nyss. När något inte är som det ska blir jag orolig. Det...
Svar
2
· Visningar
18 834
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp