Effekt av sadelpadd..?

misan

Trådstartare
Har en sadel som ligger bra på hästen, förutom att den kommer lite nära manken. Inget konstant tryck men den kan komma emot ibland. Jag rider hästen lugnt och inte så ofta (pensionär) så en ny sadel är nog inte aktuellt.. Däremot tänkte jag höra om man kan padda på nåt vis för att få bort det här?
Är inte så hemma på det där.. Om man har en padd så lyfter det väl upp sadeln lite, men å andra sidan blir det mer tyg mellan sadeln och manken.. Så vilket är att föredra, med eller utan nån slags padd?
 
Sv: Effekt av sadelpadd..?

Om du kan padda upp sadeln eller inte beror på varför den trycker på manken. Är sadeln för vid och faller fram på manken kan du använda en padd som är extra uppbyggd fram för att fylla ut sadeln.

Men är det så att hästen helt enkelt har lite för mycket manke för sadeln så finns det nog inte så mycket du kan göra. Om du lägger på en pad så kommer nog manken bara ännu mer i kläm.
En gelepad med utskuren manke kanske kan lyfta upp sadeln lite från manken (under förutsättning att sadeln är tillräckligt bred) men jag har aldrig använt en sån så jag vet inte om det kan fungera.
 
Sv: Effekt av sadelpadd..?

Jag använder, som Angel sa, en gelpad som är utskyren för manken till en sadel där stoppningen har sjunkit ihop lite sen jag köpte den (ska stoppas om) så att den kommer lite nära manken. Det funkar utmärkt.

Det hjälper ju inte att lägga dit en pad som inte är utskuren för då kommer den bara att bygga upp manken ännu mer och det klämmer ändå.

malu
 
Sv: Effekt av sadelpadd..?

en gelpad kan nog vara nåt.. ska försöka hitta en begagnad.

det är kanten längst fram på sadeln (ser ut som en slang som följer runt sadeln framtill, kommer inte ihåg vad det heter) som kommer emot ibland. den är lite längre ner än själva sadeln, så innanför den här kanten är det gott om utrymme för manken.

tack för svaren!
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
943
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: Mogge
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 455
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp