Effekter av sluta med p-piller

tigerflicka

Trådstartare
Ni som slutat med p-piller (förutom för att bli gravida), vad har ni märkt för fördelar resp. nackdelar för kropp och humör?
Vad har ni valt för preventivmedel istället?
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Har slutat för drygt en och en halv månad sedan för att jag verkligen inte orkade med mina humörsvängningar. Jag blev arg över allt och ville kasta grejer, slåss och skrika varje gång någonting inte blev som jag ville. Sån är jag verkligen inte egentligen! När min svärmor köpte hjärtformade disksvampar till mig och jag störtbölade inför massa folk för att hon var så snäll insåg jag att mina hormoner inte var att leka med :p

Redan nu märker jag stor skillnad. Inte alls samma raseriutbrott när jag blir arg utan jag kan handskas med motgångar igen. Jag har gått ner 3 kg på den här tiden utan att ändra något och jag gråter inte en bråkdel av vad jag gjorde tidigare. Här är det kondom som gäller ett tag tills vi hittat någonting annat. Nu lutar det åt att prova på femcap och fungerar inte det lär det nog bli en kopparspiral. Men jag har redan hemsk mensvärk så spiral känns inte optimalt. Men kommer aldrig mer använda piller, ringar, plåster eller nått annat med hormoner.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Min mensvärk försvann och jag slutade må illa. Bytte till k-spiral som jag är väldigt nöjd med.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

När jag slutat med p-piller har brösten krymt, jag får ojämnare humör och finnar. Dessutom mensvärk när jag får mens.

Jag började med piller igen.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag säger som Mitrolle.

Med p-piller slipper jag mens och alla dess bieffekter helt. Det är så skönt.
Med p-piller är jag absolut mer jämn i humöret och mår lite bättre.

Jag älskar mina p-piller.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag fick också kopiösa mängder finnar, på ryggen, några månader efter att ag slutade med p-ring. Samt mensvärk.

Det lustiga är att jag inte haft nåt av det innan jag började med hormonpreparat. Inte ens i tonåren hade jag finnar. Så det känns ju kul nu att vara tvungen att använda p-ring resten av livet... suck.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag har alltid ansett att jag har hög lust men jädrar vilken skillnad utan p-piller! Blir kåt snabbare och oftare plus att mina torra slemhinnor är inte så torra längre. Mitt humör har också blivit bättre, med piller blev mina dalar hemska och var vidriga att ta sig ur. Nu är humöret mycket jämnare.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Fick tillbaka min rikliga mens med tillhörande magont. Inget annat faksiskt. Väntade mig att jag skulle bli få tillbaka mina humörsvängningar, men icke. Jag mår faktiskt väldigt bra fortfarande.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Ni som slutat med p-piller (förutom för att bli gravida), vad har ni märkt för fördelar resp. nackdelar för kropp och humör?
Vad har ni valt för preventivmedel istället?

Slutade med p-piller för att jag steriliserade mig. I början hade jag mensvärk både vid ägglossning och vid mens, och så fick jag finnar i nacken. Mensvärken avtog efter någon månad och finnarna har också minskat (om än inte helt försvunnit).
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag gick ner i vikt och blev jämnare i humöret och fick tillbaks en rejäl sexlust när jag slutade med piller.
Sen gjorde jag misstaget att börja med p-spruta och fick världens torraste slemhinnor (gjorde apont att ha sex trots glidmedel), viktuppgång, hormonfläckar och finnar.. Jättekul när man är 30år (som jag va då)
Nu 2år senare har jag äntligen gått ner kilona och hormonfläckarna börja blekna, slemhinnorna funkar:up: (finnarna är dock fortfarande envisa men börjar lugna sej)
Nu tänker jag aldrig mer stoppa i mej några piller eller sprutor.. Vi kör på med kondom och det funkar utmärkt, det är det vi använt merparten av vårt 14år långa förhållande.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Åh, det är enorm skillnad för mig. Med p-pillerna var jag låg typ nästan jämt, alltid något som tyngde vilket gjorde att aldrig kunde känna mig glad och lycklig. Bytte till kopparspiral för 2 år sen, av annan anledning dock, men efter det har det blivit bättre och bättre! Har ett mer ojämnt humör sett över en menscykel men det är ju lättare att hantera att vara låg några få dagar innan mensen än att vara låg hela tiden...
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag gick ner 6 kg och slutade vara deprimerad.
Bytte till p-stav.
Sen bytte jag till kopparspiral och fick tillbaka sexlusten för första gången på en herrans massa år.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Ni som slutat med p-piller (förutom för att bli gravida), vad har ni märkt för fördelar resp. nackdelar för kropp och humör?
Vad har ni valt för preventivmedel istället?

Glad, positiv, odeprimerad, inte sur, gladare man (han slapp sur sambo) extrakilona ramlade nog tyvärr inte av igen men mindre hungrig i alla fall. Lust igen. Det var så länge sedan att jag kan nog inte komma på allt. Nackdelar absolut inga alls. Preventivmedel kondom.

(Funderat på kopparspiral men jag har redan lite mensvärk och känner att det är lagom så, behöver inte mer, har ganska mycket mens och känner inte att jag behöver mer sådan heller egentligen. Så som de säger om spiral.)
 
Senast ändrad:
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag satte in kopparspiral för knappt två veckor sedan och slutade ta mina Cerazette i måndags, så det är lite för tidigt att avgöra vilka effekterna blir.

Vad jag hoppas på är dock att de negativa biverkningar som jag har upplevt av Cerazette ska klinga av. I början hade jag inte mer biverkningar än torra ögon och lite svårare att ha kontaktlinser, aningens fler finnar och snäppet mindre sexlust. De senaste åren har jag fått fler biverkningar: Synrubbningar, tappar hår på huvudet, får hår där jag inte vill ha hår (t.ex. "skägg" på hakan :meh:). Dessutom har sexlusten avklingat ännu mer.

Det har visserligen varit väldigt skönt att inte ha haft någon mens under flera år, men det känns inte som att det väger upp de negativa biverkningarna längre. Sedan inbillar jag mig att det inte är nyttigt att äta gestagener under allt för lång tid med tanke på risken för benskörhet. I bakgrundsinformation till Cerazette rekommenderas DEXA-mätning var 2-3:e år, men det är ju något som i praktiken aldrig görs.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Använde tidigare p-plåster. Slemhinnorna och lubrikationen blev bättre när jag slutade. Med plåstren så reagerade inte min kropp sexuellt, även om huvudet gjorde det - inte världens roligaste kombo.

Är just i dagsläget gravid och använder alltså inget preventivmedel, men innan dess höll vi på med kondom i 1,5 år de gånger vi väl hade "klassiskt penetrerande samlag". Det går ju att ha sex på andra sätt, så att säga :)
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Vet inte vad som hände där men mitt svar är till Badger :-)

Lite off topic men det måste inte vara så att man får mer mensvärk av kopparspiral. Jag har inte mer ont med spiral än utan.
 
Senast ändrad:
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Lite off topic men det måste inte vara så att man får mer mensvärk av kopparspiral. Jag har inte mer ont med spiral än utan.

Jag fick mindre mensvärk med kopparspiral än med andra p-medel. Blödningar ökade något, men jag blödde så lite från början att det inte spelade någon roll.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Men fick du mer mens? eller andra otrevligheter? (det kanske ska skaffas ändå)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 970
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 544
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Har precis fått andra p-piller (Cerazette) och nu efter typ 3 veckor är jag helt deppig, trött, håglös etc. Har försökt googla, men...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 392
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 517
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp