Effekter av sluta med p-piller

Sv: Effekter av sluta med p-piller

Min kropp blev rätt koko när jag slutade med Desolett efter 10 år, men det kan ha blivit värre eftersom jag testade med cerazette ganska snabbt och fick massa biverkningar som gjorde att jag slutade även med dem..

Slutade med p-piller pga att jag fått blodpropp iaf.

Jag fick lågt blodtryck vilket jag aldrig haft problem med; mitt blodtryck låg alltid perfekt när jag gick på piller. Mer lust (men även ojämnare, när jag inte känner för det nu då känner jag VERKLIGEN inte för det, men är å andra sidan på under längre perioder). Färre migränanfall. Mer mensvärk. Tja det är väl typ det.

Jag testade hormonspiral efter, blev som en nymfoman första tiden (jag föreställde mig att det är så det känns att vara kille på krogen vid fem i tre ;) ), hade typ noll mens, suuuperskönt..Men fick cystor på äggstockarna vilket gjorde mitt liv till en plåga. Aldrig mer.

cerazette- testat, gick jättebra några månader tills jag fick värre och värre acne, inte lite finnar utan som bölder på ryggen (aaaaah) och mer och mer behåring även i ansiktet (aaaaaaaaaaaaaaahhh). Så bort med den, höll på att bli som en liten schimpans.

Testade lågdos p-piller, nya cystor på äggstockarna.

Nu är jag bitter och preventivmedelsfri, typ :meh: Saknar mina östrogenpiller, snyft..
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

*kl*

Jag testade förra året att sluta med p-piller, men började sedan igen i början på detta år, för att jag inte mådde så dåligt när mensen kom tillbaka, precis anledningen till att jag började... Annars märkte jag ingen skillnad på humör, sexlust eller något annat. Jag trivs bra med mina piller och det bästa av allt är att när jag började igen fick jag ännu mer lätthanterliga blödningar än tidigare, annars ingen skillnad.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

I mitt vuxna liv har jag växlat typ 50/50 mellan östrogendominerade piller och att vara utan, och har i ärlighetens namn inte märkt någon skillnad över huvud taget förutom att mensen inte blir styrd utan :).
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Nu har jag varit utan p-piller i ca 4 veckor och mensen kom som den skulle efter 26 dagar.
Skillnaderna jag märkt redan nu är dels att slemhinnorna är mycket mindre torra/sköra och att jag inte haft tillstymmelse till mensvärk nu, vilket jag hade med p-piller. Enda nackdelen med det är väl isf att mensen kom helt som en överraskning.

Det känns redan som de två fördelar jag märkt väger upp de fördelar pillrena ger!
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Men fick du mer mens? eller andra otrevligheter? (det kanske ska skaffas ändå)

Jag har kopparspiral och är därtill "välsignad" med en sjujäkla mensvärk. Men kopparspiralen har inte påverkat mensvärkens styrka. Inte heller har jag mer mens. De förändringar jag har märkt är att mensvärken känns en smula annorlunda (varken bättre eller sämre) och att jag har mer flytningar, särskilt runt ägglossning. Ibland kan jag få mensvärk light runt ägglossning, det är väl den enda negativa effekten. Men det är inte tillräckligt mycket för att störa.

---
Off topic-fråga: Dock funderar jag lite smått på att prova hormonspiral ändå. För att slippa(/lindra) min mensvärk. Jag har aldrig provat p-piller (vill inte heller) men har haft p-stav. Den var jag inte nöjd med (massa småblödande, viktuppgång, nedstämd). Visst är det samma hormon i spiral som i stav? Dvs är det stor risk att jag reagerar likadant på hormonspiralen? Det hade varit guld om en hormonspiral gjorde att jag kunde lalla på som vanligt men helt utan mens och mensvärk, men jag är ärligt talat lite skraj för att prova.

Någon som känner sig manad att råda?
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

KL

Jag slutade med p-pillren (yasmine) för 6 månader sedan. Slutade för att jag inte längre vill ha kroppen full med konstgjorda hormoner, för att jag inte vill vara den enda som tar ansvar för att vi inte blir gravida och för att kroppen ska ha kommit igång den dagen vi vill ha barn. Nu använder vi kondom.

Mensen kom igång direkt, inga problem. Jag har mycket mindre humörsvängningar, är gladare överlag faktiskt. Sexlusten svänger med menscykeln, har väldigt mycket lust vid ägglossningen och mindre dagarna innan mens. Med p-pillren hade jag samma halvlust jämt, blev aldrig riktigt på tycker jag när jag jämför med nu :p Nackdelarna är att jag fått lite mer finnar och mer mensvärk.

Jag jättenöjd med att jag slutade med pillren. Jag känner min kropp mycket bättre och blir jätteglad varje månad när mensen kommer för att det faktiskt funkar :D
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Ni som slutat med p-piller (förutom för att bli gravida), vad har ni märkt för fördelar resp. nackdelar för kropp och humör?
Vad har ni valt för preventivmedel istället?

P-piller fram till barnafödande och därefter hormonspiral i ca 3 år. Efter rena helvetet med depression, hypokondri, dödsångest, kraftig mensvärk och mellanblödningar, kom jag till en gynekolog som gav mig rådet att testa att vara utan hormonellt p-medel...och se, jag fick ett nytt liv! Var det så här det skulle vara att leva?! Jag hade levt i en bubbla halva mitt liv. För mig finns det inga nackdelar att vara utan hormonerna, bara fördelar. Till att börja med använde jag k-spiral som p-medel (mindre mensvärk, kortare mens men något rikligare) och nu är maken steriliserad (perfekt :) ).
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag slutade med mina p-piller för att jag var kass på att komma ihåg att ta dem, mådde ofta illa och var ojämn i humöret. Inget av det finns kvar längre, däremot blev min mensvärk värre. Men det är hanterbart. Nu kör vi istället på stenkoll på säkra perioder och kondom under riskperioder. Jag mår bättre.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

KL

Slutade för att jag inte längre vill ha kroppen full med konstgjorda hormoner, för att jag inte vill vara den enda som tar ansvar för att vi inte blir gravida...

Mensen kom igång direkt, inga problem. Jag har mycket mindre humörsvängningar, är gladare överlag faktiskt. Sexlusten svänger med menscykeln, har väldigt mycket lust vid ägglossningen och mindre dagarna innan mens. Med p-pillren hade jag samma halvlust jämt, blev aldrig riktigt på tycker jag när jag jämför med nu :p Nackdelarna är att jag fått lite mer finnar och mer mensvärk.

Jag jättenöjd med att jag slutade med pillren. Jag känner min kropp mycket bättre och blir jätteglad varje månad när mensen kommer för att det faktiskt funkar :D

- Skriver under på allt det här också!
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

kl

Har varit utan i ca 3 veckor.
Fick mensen efter typ 2-3 dagar. Den varade precis lika kort tid som med p-piller.
Humöret kan jag inte riktigt säga något om för det har varit lite tufft privat, men ändå är jag jämnare i humöret!

Jag märker nått enormt hur glad jag kan bli igen och njuta av dem små sakerna i livet! Jag är lugnare liksom!

Jag märker också att jag har gått ner i vikt och jag antar att det är en effekt av viktnedgången som gjorde att mina bröst blivit mindre. Men jag har mycket mindre sötsug! Har inte alls samma överdrivna aptit som innan:eek::D

Något som blir bättre och bättre är slemhinnorna! Jag har märkt att jag blivit VÅT igen:eek::banana:
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

kl

Jag slutade för ungefär en månad sedan. Blödningar kan jag inte svara på eftersom jag satte in en kopparspiral och har mer eller mindre blött konstant sedan dess. Jag funderar på att kontakta mvc för att fråga hur länge som det är normalt att det håller i sig.

Annars är jag väldigt nöjd med mitt beslut att sluta med hormoner. På minussidan är att aptiten (som var stor) mer eller mindre har upphört. På plussidan är att jag har tappat 2 kg. Kanske det utkristalliserar sig något mellanting så småningom i form av en lagom aptit.

Jag har ännu inte märkt några markanta förändringar på humöret. Kanske att jag är lite mindre likgiltig och något mer företagsam.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Det är härligt!:D

kl

Philosophia: Det där med aptiten stör mig också lite. Vill knappt äta längre. Sambon och andra runt omkring tror att jag är sjuk eller bantar, men jag har inte lust att äta bara för att äta! Ikväll hade jag dock chokladsug, vilket var länge sen!:eek:

Har märkt att jag ätit choklad nu på senaste veckorna av ren vanesak:o Tills jag märkte: Jag är ju inte ens sugen!
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Men fick du mer mens? eller andra otrevligheter? (det kanske ska skaffas ändå)

Jag blöder nog lika mycket totalt sett men det är mer ojämnt fördelat, 5 dagar ytterst lite och 2 dagar mycket. Någon mellanblödning ibland men tycker inte det är några bekymmer.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Slutade med p-piller för tre år sedan. Min mens kom igång direkt efter att jag slutade och har varit väldigt regelbunden, lika regelbunden som med p-pillerna.

Fördelarna med att sluta är att jag är stabilare i humöret. Jag är gladare, jag gråter mycket mindre, har bättre grepp om mitt känsloliv och tänker mer rationellt. Led inte själv av mitt humör när jag åt p-piller, men när jag väl slutat märkte jag skillnad och framförallt märkte min sambo en påtaglig skillnad. Jag känner mig överhuvudtaget mer som mig själv utan p-piller. Jag har bättre förståelse och känsla för min egen kropp. En annan bra effekt med att sluta är att jag slapp den migränliknande huvudvärken jag alltid hade vid mens.

Nackdelarna med att sluta är att jag fått mer mensvärk och mer mens, hade dock jättelite mens med p-piller.

Utan p-piller är min sexlust synkad med min menscykel. Har mycket lust mellan mens-ägglossning och liten/ingen lust mellan ägglossing och mens. Med p-piller var lusten mer jämn, men aldrig så intensiv som den kan vara nu.

Jag tänker aldrig använda hormonella preventivmedel igen, det passar mig inte alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Effekter av sluta med p-piller

*kl
Får jag trådkapa lite.
Jag har ätit minipiller i hundra år och haft p-stav. Problemet var ju att jag hade mens i tre veckor o utan i två, så sist så sket jag i det och började äta p-piller.
Första gången hade jag mens 3 dagar. Andra gången inte alls.
Men jag har gått upp ett par kg.
Vad finns det för andra alt. Spiral finns tyvärr inte på kartan. Där går det inte att övertyga mig. P-spruta är väl samma hormon som i staven/minipiller?
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag blöder nog lika mycket totalt sett men det är mer ojämnt fördelat, 5 dagar ytterst lite och 2 dagar mycket. Någon mellanblödning ibland men tycker inte det är några bekymmer.

Ush tror ändå jag låter bli ett tag till. Jag gillar att ha min hittills extremt regelbundna mens en gång i månaden utan ojämnheter. Blev riktigt glad när den kom tillbaka efter amningen.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag slutade med piller och gick då ner i vikt, mådde bättre psykiskt, fick bättre hy och blev av med migränen.

Nackdelen var att min fruktansvärda mensvärk kom tillbaka.

Bytte till hormonspiral och behåll vikten, fortsatte att må bra, fick inte sämre hy igen och har inte fått tillbaka migränen. Slipper även mensen och mensvärken.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag fick samma biverkningar av p-piller. För mig fungerade tyvärr inte kopparspiral :( Jag fick så fruktansvärt ont! Att ha sex var inte att tänka på. Jag hade den i ca ett halvår (lite mera) och smärtan bara ökade och ökade. När jag hade mens kunde jag inte göra något! Bara ligga och ha ont. Även när jag inte hade mens kunde jag få konstiga hugg av smärta från livmodern och det kändes som knivstick, det gjorde så himla ont. De sista månaderna blödde jag över två veckor åt gången. Den enda fördelen var att det inte gjorde ont att ta ut den. Men det är en månad sedan och det gör fortfarande lite ont från min stackars plågade livmoder.
Barnmorskan sade att min livmoder var lite speciell och krampade massor för att stöta ut spiralen men att den inte lyckades.

Men den var ändå bättre än p-piller, det ska jag erkänna.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 776
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Har precis fått andra p-piller (Cerazette) och nu efter typ 3 veckor är jag helt deppig, trött, håglös etc. Har försökt googla, men...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 361
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 494
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp