Effektivast mot klåda ??

gylle

Trådstartare
Vad är effektivaste medlet mot klåda ?

Har en stackars häst som fått en allergisk reaktion mot någonting från ett täcke, den stackaren har knottriga bubblor (torra inte nässelutslag) nästan överallt där täcket legat emot henne, värst där det så att säga suttit åt typ bog, på sidorna där gjordarna tryckt in det osv så att det var något i täcket hon reagerat på är ingen tvekan.

Nu kliar hon sig helt fördärvad skrubbar sig hysteriskt mot allt hon kommer över och kliar med tänderna med följden att hon kliat hål på mkt av det bara sedan igår när det dök upp.

Hittade en probolja i gömmorna och smorde på henne men verkar inte hjälpa tillräckligt.

Naturligtvis är just denna häst den enda av mina som inte går att spola med slang utan endast svampas av därav helst något man kan smörja in.

Funderade själv lite på alsolgele då med tanke på att de där sticken som finns på apoteket för att stoppa klåda på myggbett är ju uppbyggda på alsolsprit men har ingen aning om det är det i sig som har så bra effekt eller om det är något annat i dem. Någon som har en aning ?

Tänkte här är ju många med erfarenhet av exemhästar och om något hjälper på klådan på dem borde det ju funka även på andra exem.
 
Sv: Effektivast mot klåda ??

Acetylsalicylsyreolja kan man köpa på apoteket, ibland har de inte hemma, men man kan ju ringa runt. Det är det som Horsol innehåller till största delen, och Horsol används av många ägare till eksemhästar, just för att lindra klåda.
 
Sv: Effektivast mot klåda ??

Svarar båda.
Hydrocortison har jag nog någon liten tub i gömmorna får testa den där hon inte kliat hål (skall ju inte användas på sår).
Får bli en runda till apoteket och se vad de har hemma.

Finns Horsol annars i hästaffärer eller är det bara något man kan beställa från en speciell sida om inte apoteket har acetylsalicylsyreolja ?
 
Sv: Effektivast mot klåda ??

Ingen lycka alls varken att få tag på acetylsalycylsyreolja eller Horsol.
Hydrocortison kom vi fram till snabbt inte var så smart iom att det varken får utsättas för solljus eller täckas över. Hade hon varit enkel att duscha hade man ju kunnat smörja in det på kvällen och duschat bort det på morgonen men det är hon som sagt inte.
Efter lite letande så fick jag med mig en burk Prob supercream hem det bästa jag kunde hitta så den är hon i alla fall insmord i nu, stackars sate som hon ser ut, jag förstår att hon håller på att klia ihjäl sig, fattar inte vad hon reagerat så starkt mot tom från benremmarna har hon rejäla exem på hela insidan av bakbenen. Varför skall sådant skit komma när det är som allra mest olägligt med värme, insekter och dessutom rötmånad.

Frågan är om det är acetyl delen som är effektiv eller om det kan funka lika bra med salicylsyre vaselin sådant har jag tom hemma men det nämns ju ingenting om klådstillande när man letar runt, mjukar upp och löser bort skorv gör det ju.
 
Senast ändrad:
Sv: Effektivast mot klåda ??

Hmmm och varför googlade jag inte innan Horsol innehåller ju inte acetylsalycylsyra utan just salycylsyra vilket som sagt inte är samma sak. Då antar jag att det går lika bra med salycylsyre vaselin hmmm då kunde jag ju sparat mig min inköpsrunda och dyra probcream nåja nu är hon insmord med den så får prova slaycylsyrevaselinet ikväll.
 
Sv: Effektivast mot klåda ??

Skulle det kunna funka med någon form av Aloe-produkt? Stillar klåda och är så vitt jag vet ingen fara att ha i solljus.
 
Sv: Effektivast mot klåda ??

Finns receptbelagt medel jag fått av veterinär som tog bort klådan nästan med en gång. Tror dessutom att det var billigare än det man kan köpa själv.
 
Sv: Effektivast mot klåda ??

Hmm jag undrar om alla som betalar en massa dyra pengar för Horsol egentligen har tittat lite närmre på vad det innehåller. Helt vanlig salicylsyra spetsat med propylenglykol för att tränga djupare in. Propylenglykol i sig är iofs bakteriedödande iom att det är en petroliumprodukt och används som sådan i bla mascara.
Samtidigt försöker man gå ifrån propylenglykol i tex deo odyl för att det är vanlig orsak till hudexem, låter ju bra att smeta på sådant på en häst som redan har exem. Eller så är det där de har sin försäljningstanke, salicylsyran ser till att mjuka upp och hjälpa exemen men för att inte exemen skall försvinna så att folk slutar köpa så tillsätter man lite exemgivare...... Tänk så mkt billigare det är att köpa salicylsyran på apoteket, vill man nödvändigt ha även propylenglykolet så finns det att köpa på dunk som frostmedel till maskiner.
 
Sv: Effektivast mot klåda ??

Det låter ju defenitivt bättre med bara salicylsyran, vad heter det som du har köpt på Apoteket? Du skrev nått om vaselin tidigare, är det det du menar eller är det i mer flytande form? :)
 
Sv: Effektivast mot klåda ??

Peppar peppar så verkar Prob specialcream hjälpa för första gången sen det blossade upp står hon nu och sover i stallet (fick stanna inne från värmen och insekterna), varje gång man kommit ut innan har hon varit anfådd av sitt frenetiska kliande men nu var hon helt lugn. Synd bara att nästan hela burken gick åt för att kunna smörja in henne har bara lite kvar som möjligen räcker till de värsta ställena en gång till och det var sista burken de hade (kostade dessutom 220:-). Hade tänkt släppa ut henne nu i en hage som ligger helt i skugga nu under kvällen men frågan är om man vågar göra någonting nu när hon för första gången står avslappnat och sover.
 
Sv: Effektivast mot klåda ??

Japp det är en tub heter salicylvase är vaselinliknande har använt det till tjock ruvig mugg för att mjuka upp innan därav att det finns hemma.
 
Sv: Effektivast mot klåda ??

Finns receptbelagt medel jag fått av veterinär som tog bort klådan nästan med en gång. Tror dessutom att det var billigare än det man kan köpa själv.

Det är kortison går att få genom injektion också då verkar det direkt men jag håller mig gärna borta från cortison om jag kan om det inte är livsnödvändigt.
 
Sv: Effektivast mot klåda ??

Konsultera en veterinär verkar vettigt .

Jag måste hålla med. Är hon såpass påverkad av klådan att hon inte kommer till ro överhuvudtaget så skulle jag iallafall rådgöra med veterinär. Framför allt så kan det ju kännas viktigt att få utrett exakt vad det är i täcket som hon reagerar på så att man inte riskerar samma sak igen.
 
Sv: Effektivast mot klåda ??

Konsultera en veterinär verkar vettigt .

Nej knappast är det något man tar ut en veterinär för att en häst får en engångsreaktion av ett medel den inte tål som varat i mindre än 24 timmar där hästen inte är allmänpåverkad på annat sätt än med klåda.

Springer du och tar akuttider på vårdcentralen också för dem som verkligen behöver det om du råkat få en allergisk reaktion som kliar om det inte påverkar dig för övrigt ett dugg redan första dagen ?
 
Sv: Effektivast mot klåda ??

Haha skulle täcket skickas på analys då eller så att man fick fram vilket främmande ämne som fanns i just det jämfört med andra täcken ? Lite måtta på ideerna får det allt vara. Det är sånt som händer att de stöter på ett ämne de inte tål, då får man ju sluta använd just det som utlöste reaktionen inte börjar man skicka saker på analys för en engångssak. Händer det upprepade gånger och man inte kommer till rätta med problemet så vist men knappast för en engångshändelse på en häst man haft i 7 år som inte har haft några sådana reaktioner innan. Täcket har uppenbarligen haft kontakt med något eller tvättats med något annat tvättmedel än vanligt eller liknande (har legat undanlagt ett par år). Naturligtvis har det förpassats raka spåret till tvättmaskinen och sen lär den saken vara ur världen för hon har använt exakt likadana täcken innan och har inga problem med det tvättmedel vi använder nu. Så oavsett om det är att något oavsiktligt har hamnat på täcket vid förvaring eller om det var tvättmedlet så lär det försvinna igen vid tvätt. Inte heller behöver just hon använda just det täcket om just hon är känslig har som sagt många likadana, ingen av de andra 3 som fick på sig undanlagda från samma hög har fått liknande reaktion.
 
Sv: Effektivast mot klåda ??

Jag adresserade ditt tråd ämne : effektiv åtgärd/behandling mot klåda .

Kan det bli enklare än att lyfta luren ? Är buke lösningen ? Vem har föreslagit att veterinär ska komma ut ? Uppenbarligen bedömer du problemet såpass att du behöver be om råd då är väl telefon till veterinär knappast ngt du behöver förfasa dig över ?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har de senaste 4-5 dagarna drabbats av klåda på framförallt tårna men även nu hälarna och fingrarna. Det blir värre och värre för...
Svar
4
· Visningar
5 607
Senast: Camilla_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp