Effektivaste sättet att använda luftvärmepump

Migo

Trådstartare
Jag fick en luftvärmepump installerad för några veckor sen, och håller på att lära mig hur jag ska använda den så effektivt som möjligt.

Har försökt googla mig fram till hur energiförbrukningen ser ut vid olika användning, men mina google skills sviker mig! Det jag funderar över är om en ordentlig uppvärmning (säg 24 grader) under 2-3 timmar och resten av dygnet avstängd, drar mer eller mindre el än att ha pumpen inställd på att hålla en jämn komforttemperatur (säg 18 grader) hela dygnet?

Huset är extremt välisolerat men hundarna går i luckan en del så det kommer in kall luft.

Jag är van vid 16 - 17 grader inne men tycker det är skönt att ha det lite varmt på kvällen innan jag somnar. Upplever att det är för varmt inne om jag har pumpen på 19 grader hela tiden (vilket installatören rekommenderade). Senaste dagarna har jag kört med timer som sätter igång så att det är riktigt varmt och gott när jag kommer in på kvällen, och så stänger jag av när jag lägger mig. Men kommer det bli en chock på elräkningen? :eek:
 
Jag har absolut på pumpen hela tiden. Om inte annat så sparar det på kompressorn.

Jag har inställd på en ganska låg temperatur, så den behöver inte jobba så hårt.
 
I det långa loppet kommer själva luftvärmepumpen må bäst om den
a) får arbeta under sin kapacitet, och
b) ge en jämn bastemperatur hela tiden.
Den kommer dels hålla längre, dels dra mindre ström.

Reglera temperaturen upp och ned bör andra, mer lämpade värmekällor få roa sig med.
 
Man får lära sig stå ut med ljudet alltså :cry:
När jag bodde hemma hos mamma så tyckte hon att en klockren placering var precis ovanför min säng 😑😑 Så jag kan personligen intyga (om man har en lite tystare variant) att man inte hör den efter ett tag om den inte hostar till.
 
Vi har också precis installerat en luftvärmepump och han som installera sa att den bör stå på samma temperatur dygnet runt och att man inte ska höja/sänka fram och tillbaka. Han sa även att maskinen bör stå på ”heat” och inte ”auto” för så lång livslängd som möjligt. :)
 
Vi stänger av nattetid eller minskar på blåset. Jag blir knäpp av sådana ljud.
Jag med! Döstressande! Jag sover mig lätt igenom när odjuren springer och smäller i hundluckan, men vaknar direkt när pumpen startar på sin timer på morgonen... Då är det ändå en dyr och jättetyst variant...
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Vi har också precis installerat en luftvärmepump och han som installera sa att den bör stå på samma temperatur dygnet runt och att man inte ska höja/sänka fram och tillbaka. Han sa även att maskinen bör stå på ”heat” och inte ”auto” för så lång livslängd som möjligt. :)
Installatören som var här avrådde också från auto!
 
Gah. Jag är snart lycklig ägare av två st luftvärmepumpar. Jag lär återkomma i detta.
Den gör ju under för luftkvalitén, så är väl värd oljudet. Jag gjorde bort mig och placerade den 1,5 meter från favvoplatsen i soffan, så den stör enormt när man sitter där och läser/ spelar :( Å andra sidan fryser jag inte heller!
 
Vi har också precis installerat en luftvärmepump och han som installera sa att den bör stå på samma temperatur dygnet runt och att man inte ska höja/sänka fram och tillbaka. Han sa även att maskinen bör stå på ”heat” och inte ”auto” för så lång livslängd som möjligt. :)
Samt att ofta göra rent filtret som många slarvar med.
 
Den gör ju under för luftkvalitén, så är väl värd oljudet. Jag gjorde bort mig och placerade den 1,5 meter från favvoplatsen i soffan, så den stör enormt när man sitter där och läser/ spelar :( Å andra sidan fryser jag inte heller!
Våra installatörer har genast avrått från att installera i närheten av var man brukar sitta. Vardagsrum och sovrum är nono.
 
Samt att ofta göra rent filtret som många slarvar med.

Min hyresvärd har inte ens talat om att det finns ett filter som måste rengöras och inte har han gjort det själv heller då han kommit på besök. Jag har sällan på luftvärmepumpen då jag är hemma pga att jag inte trivs med draget - oron i luften. För övrigt så är lägsta temp på termostaten 16 grader. Varför inte lägre? Om jag reser bort så räcker det med 10 för det blir snabbt varmt då jag väl är hemma och eldar.
 
Den gör ju under för luftkvalitén, så är väl värd oljudet. Jag gjorde bort mig och placerade den 1,5 meter från favvoplatsen i soffan, så den stör enormt när man sitter där och läser/ spelar :( Å andra sidan fryser jag inte heller!

När jag störs utav ljudet på vår så sänker jag "fläktstyrkan" ett snäpp istället för temperaturen den stunden. Vår blir väldigt tyst då.
 
Vi har en i ett uthus på 150 m2 som är helisolerat. Där är alltid minst 18 grader.
Pumpen står på 18 grader.
Märktes knappt på elräkningen när vi körde igång den (jag tyckte nämligen att det var onödigt att det skulle vara så varmt i "hobbyrummet").
Eftersom den står lite dammigt till, dammsuger eller torkar vi den1-2 ggr/ månad på vintern. Tar 2 minuter.
Är vi lata med det, jobbar den mycket mer och sedan slutar den värma.
Risken för att aggregatet utomhus fryser ihop är dessutom överhängande. Har hänt ett par gånger när vi har bommat. :o
Jag hade mao kört på en jämn temperatur.
Grattis till inköpet!
 
För att hålla uppdaterad koll på elförbrukningen har flera nätleverantörer smidiga mobilappar. Jag har EON, och kan se förbrukningen dag för dag, möjligen ännu mer detaljerat om jag vill. Då går det ju lätt att jämföra olika driftalternativ.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp