Effektivaste sättet att använda luftvärmepump

Inte mycket att välja på när hela lägenheten är ett enda rum!
Eller, om man som i mitt lilla hus, inte har mycket väggyta att välja på. Det enda stället som överhuvudtaget funkade var precis vid soffan i vardagsrummet. Nu kör vi mest vår på dagtid när ingen sitter där (på kvällarna eldar vi i kaminen i stället), så det är inga större problem. Vår är dessutom rätt tyst av sig, tycker jag.
 
Jag som tycker jag är så himla ljudkänslig, men när svärföräldrarna installerade en pump i deras hus nära matbordet så la jag inte märke till den förens någon sa att de skaffat en. Må vara blind dock för liten var den ju inte :angel:
 
Skäler tråden lite för att lufta en fundering.
Vi har en luftvärmepump men även en täljstenskamin i samma rum och köksspis kopplat till vattensystem med radiatorer. Eldningen är den uppvärmningen vi använder mest, iaf hittills då det inte varit så kallt.

Luftvärmepumpen är avstängd just nu men vi hade igång den då det var några minusgrader för någon vecka sen.
Vi har den inställd på 18grader och upplever att den motarbetar eldningsvärmen när det blir varmare än så i huset. Borde den inte sluta jobba då? Stänga av sig? Eller måste vi styra det och stänga av den själva (vilket vi gjort nu)? Hur blir det då när det blir kallare och den måste va igång nattetid när tempen i huset sjunker?

Hur fungerar det för er andra med denna kombination av uppvärmning?
 
Skäler tråden lite för att lufta en fundering.
Vi har en luftvärmepump men även en täljstenskamin i samma rum och köksspis kopplat till vattensystem med radiatorer. Eldningen är den uppvärmningen vi använder mest, iaf hittills då det inte varit så kallt.

Luftvärmepumpen är avstängd just nu men vi hade igång den då det var några minusgrader för någon vecka sen.
Vi har den inställd på 18grader och upplever att den motarbetar eldningsvärmen när det blir varmare än så i huset. Borde den inte sluta jobba då? Stänga av sig? Eller måste vi styra det och stänga av den själva (vilket vi gjort nu)? Hur blir det då när det blir kallare och den måste va igång nattetid när tempen i huset sjunker?

Hur fungerar det för er andra med denna kombination av uppvärmning?
Kolla så den inte var inställd på auto, utan på heat! På Auto så sätter den igång att kyla om det är varmare i rummet än vad man ställt in att man vill ha
 
Kolla så den inte var inställd på auto, utan på heat! På Auto så sätter den igång att kyla om det är varmare i rummet än vad man ställt in att man vill ha

Det känns som att vi provat de flesta inställningar men då vet jag hur auto-läget funkar! Tack!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp