Effektivisera arbete i lösdrift. Hur gör ni?

Lätt att mocka ur med traktor, hade jag haft skötselplats och all utrusning i samma byggnad så hade det varit ännu bättre.
 
Att den är min egen. :o Halvt på skämt, men även halvt på allvar. Jag är lite för petig och har svårt för att kompromissa bort vad jag tycker är viktigt inom hästskötsel för att kunna stå inackorderad. Därför är jag nog mest nöjd med att kunna ha hästarna hemma och kunna bestämma själv hur de sköts, rutiner för vid fodring etc.

Sen finns det förbättringspotential med min lösdrift, men eftersom den ska byggas om till två boxar inom en snar framtid låter jag vissa saker vara som det är just nu, te x är det inte möjligt att mocka ur m traktor. Det blir sommarens styrkepass. :p
 
Just det! Jag har dragit in vatten så vattnet fyller dig själv och är uppvärmt. I och med att det inte går att fylla med slang pga minusgrader över ett halvår är det oerhört arbetsbesparande!
 
Att den ligger lite högt så att det tillsammans med att jag lagt duk och grusat, gör att jag slipper all lera. Den ligger också i rätt väderstreck så hästarna slipper all blåst.
 
Att lösdriften ligger högre än markhöjd för att slippa en blöt bädd. Hö och halm i samma byggnad. Möjlighet att ha värmebalja på vintern. Är det flera hästar och ägare - ett bra system över mockning och fodringar.
 
Stor så det går att köra in en traktor. Har en uppbindningsdel i anslutning. Den är upphöjd så den håller sig torr. Kvar att göra är att grusa och dränera runt matplatsen, runt hallen och vid ingångarna. Den är kuperad och antagligen rätt rolig för hästarna för de rör sig i hela hagen året runt och ponnyerna rejsar runt dagligen. Har så klart thermobar men det går också smidigt att fylla då det är cirka 6 meter mellan hus och vattenbalja.
 
Gjuten platta vid foderplatsen, ligghallen ligger inne i stallet Med boxdörr till stallgången, spån i ligghallen, thermobar, nära och lättkört till gödselplattan.
 
Uppvärmd vattenkopp, två fodergrindar som gör att vi bara fodrar en gång/dygn men hästarna får tre givor, att ha inackorderingar som hjälper till, stall i samma byggnad som ligghall samt gjuten platta vid foder och vattenkopp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 863
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 753
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 160
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 952
Senast: Tilde789
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp