Effektivisera mockningen?

annie_

Trådstartare
Ja, mockningen är min stora tidstjuv. Kan mocka två boxar och få en chock när jag kollar på klockan. Skulle vilja spara in lite tid på mockingen, dels för att det är drygt och för att mitt pillande ändå inte ger 'utdelning', pedantiskt tycker jag inte att det blir. :p Vill ej ha permanentbädd då jag har trägolv i stallet och tunn gummimatta ovanpå. Kutterspån är det som används här. Tre av fyra hästar går hyfsat lätt att mocka åt (den fjärde är hemsk), men ändå tar det tid i mitt tycke.
Hur ser ert system ut, när ni går in i en omockad box (utan permanent bädd)? Hur lång tid tar mockningen er?

Mina skiter nästan alltid längst bak, har ej spån där utan drar fram spånet i boxen ist. Har dragit ner tiden lite, men vill effektivisera ännu mer!
 
Jag lägger max fem minuter per box, iaf om jag har fler att mocka åt. Ska en hinna sisådär 10-20 boxar går det inte att stå och pilla i en evighet. Jag gör sällan pedantiskt rent, har oftast bädd till mina hästar då jag finner det allra mest effektivt. Halmpellets är det allra bästa enligt mig. Enkelt att få ut tag på skiten med grepen, har även haft halm ovanpå detta. Då har jag lagt den åt sidan först plockat skiten, sedan lagt tillbaka halmen.
Tycker kutterspån är värdelöst att mocka i, råspån bättre i så fall.
 
I snitt tar en box 10 in att mocka.
Hur du ska bli effektivare är svårt att veta då vi inte vet hur du gör.
Först plockas alla synliga högar. Sedan tar jag ut det blöta.
Vänder grepen på "fel" håll och krattar jämt.
 
I snitt tar en box 10 in att mocka.
Hur du ska bli effektivare är svårt att veta då vi inte vet hur du gör.
Först plockas alla synliga högar. Sedan tar jag ut det blöta.
Vänder grepen på "fel" håll och krattar jämt.
Jag börjar med högarna (här kan jag tänlka mig att det tar tid, gömmer sig alltid pluttar o jag snöar iväg på att få med "så mycket som möjligt"), sedan det blöta o sen går jag igenom boxen på samma sätt som du med grepen åt fel håll o krattar jämt. Just jakten på alla gömda pluttar tycker jag tar en evighet, det smular sig och de åker igenom grepen... :p
 
Ja, mockningen är min stora tidstjuv. Kan mocka två boxar och få en chock när jag kollar på klockan. Skulle vilja spara in lite tid på mockingen, dels för att det är drygt och för att mitt pillande ändå inte ger 'utdelning', pedantiskt tycker jag inte att det blir. :p Vill ej ha permanentbädd då jag har trägolv i stallet och tunn gummimatta ovanpå. Kutterspån är det som används här. Tre av fyra hästar går hyfsat lätt att mocka åt (den fjärde är hemsk), men ändå tar det tid i mitt tycke.
Hur ser ert system ut, när ni går in i en omockad box (utan permanent bädd)? Hur lång tid tar mockningen er?

Mina skiter nästan alltid längst bak, har ej spån där utan drar fram spånet i boxen ist. Har dragit ner tiden lite, men vill effektivisera ännu mer!

Typ 10 min per Box för en normalskititg häst!
 
Sluta pilla, finns ingen anledning att agera gödselspridare i boxen.

Nu har jag mina på lösdrift med permanentbädd, behöver inte mocka alls. Men när jag hade box tog det inte många minuter att bli klar, oavsett strö.
Bara att plocka ut bajset utan att röra om i resten av bädden. Har fungerat på varenda häst jag mockat hos.
 
Men det går ju inte en natt utan att någon trampat i en hög och att det blivit "pill", du struntar bara i det då? Blir inte övrigt strö skitigare fortare iom de? :o
 
@tolksele Haha... Det är ju där det ligger, men tycker ju inte att det är rent om inte all synlig bajs försvinner (minsta pluttarna som inte finns någon chans att få med skiter jag såklart i). Måste släppa kontrollen lite kanske? :idea:
 
Tja, ska det gå snabbare och bli lika rent/renare får du nog vara mindre petig = mer spån som följer med.
Kanske hjälper det bara om du tänker mer på det och försöker få upp stressnivån lite? :idea:
 
@tolksele Haha... Det är ju där det ligger, men tycker ju inte att det är rent om inte all synlig bajs försvinner (minsta pluttarna som inte finns någon chans att få med skiter jag såklart i). Måste släppa kontrollen lite kanske? :idea:
Haha helt rätt!:D Jag har tidigare känt att jag måste få ut alla kluttar, men det fungerar inte när man ska mocka 20 boxar! Det har man inte tid med!
 
Hej!

Med vanliga hästar tar jag skiten och synligt kiss och klappar sen till bädden så den blir plan och fin. Med min skitgris måste jag tyvärr mocka mycket noggrannare- lämnar jag minsta lilla har hon vispat om det till nästa dag så det är totalt grisigt i hela boxen. Där har jag inget tips- det tar 10-20 min att mocka henne, vanliga hästar max 10. Fattar inte hur min häst kan vara så grisig- hon skitar ner lika mycket på en natt som en extremgrisig häst gör när det står inne 22 timmar/dygn (ja jag har jobbat i sånt stall).

/Lavinia
 
Bytt till spånpellets ifrån kutterspån, sparar jätte mycket tid. 5 min per box. Vill jag vara latare tar jag inte grepen genom hela spånbädden, utan det kiss som sjunkit ner får vänta till helgen. Har inte permanentbädd. Den häst som är värst skitgris, se bild, får ha sm hönät och spån som är indraget ifrån den kant hon bajsar mest på, så blir det inte hö i bajshögarna och inte massa spån utan det är bara att skyffla ut hennes bajs sida. Vill man vara ekonomisk oxå kan man köpa bränsle pellets istället för stall pellets, fungerar lika bra om det vattnas innan.
 
Kutterspån tar ju evigheter att mocka i, i alla fall för min del. Mycket enklare och snabbare med tex råspån.
 
Jag har varit så inihelvetes petig. Inte en flaga av en boll kvar ens helt seriöst.

Är iofs fortfarande nästan lika petig fast med hela bollar men försöker att istället för att skaka allt misstänkt i grepen (jag har torvbädd och bra "spån"grep) dra ut högar med strö med grepen vänd på fel håll. Min häst gömmer bajs långt ner och det ser ut som en bergodalbana men oftast är det ju ströhögar som jag skakar igenom helt i onödan. Hittar jag bollar då tar jag upp dem en o en eller vänder bara grepen o tar översta lagret som vanligt i ett svep o skakar bort ströet.

Precis så gör min inack och hon mockar så sjukt snabbt! Hennes häst är visserligen betydligt renligare än min och när hon mockar min hästs box är hon betydligt noggrannare än till sin egen. Men ändå går min hästs box mycket snabbare, hon använder betydligt mindre strö OCH det är lättare att mocka efter henne i 2-3 dagar!

Nästa hemlighet hon har är att inte gräva igenom allt strö (den punkten kanske faller lite för dig iom att vi ha bädd) utan bara rensa översta lagret o ev bajs man hittar som är djupare och sedan jämna till. Då håller sig bädden betydligt fastare även till min gris och går mycket snabbare o mocka - inte lika lätt att gräva ner bajsarna djupt för hästen då.

Jag tar alltså först ut synliga högar och sedan försöker jag bara sprida ut mindre misstänkta ströhögar och jämna till bädden direkt. Bädden håller sig lika fin eftersom jag rör runt mindre och tar ut mindre strö. Lägger alltså på nytt strö lika ofta, behöver inte lägga in mer för att det blir skitigare.
 
Jag har nu permanent bädd, beroende på hur mycket hästarna trampar runt kanske det hade funkat att mocka ut kisset en gång i veckan? Behöver man bara ta högarna sparar man mycket tid och strö.
Har gjort så tidigare och även om det är så pass kort tid så har jag bara positiv erfarenhet. Passa på att strö rikligt samtidigt, lägg upp en vall av strö om det finns en vägg eller hörn som brukar lämnas orörd. Fallerar kanske om hästarna står inne mycket.
 
Jag har spån och inte bädd till min, hade gärna haft bädd med han verkar gillar att dra runt spånet. han kissar på olika ställen varje natt, bajsar överallt och går runt rätt mycket... sååå det är inte jättevackert därinne. I början pillade jag massor men det blir bara äckligare av det, fick inte med allt blött... Numera kastar jag ut allt blött först, är jag osäker tar jag ett greptag och vänder den högen uppochner, tar högarna efteråt och krattar sen ut resten. Vi har fri tillgång på spån så jag fyller hellre på ofta än att hästen ska stå halvskitigt :)
 
Jag brukar mocka relativt snabbt (och då har jag ändå en häst som verkligen älskar att gå runt i bajshögarna och sprida runt det över hela boxen), först tar jag bajset som är synligt, sen går jag snabbt genom resten av boxen genom att dela upp den "rena" torven i en hög så att jag silar över högen. På så sätt ramlar eventuella små bajs ner från högen och samlas vid botten av högen istället och så slipper man stå där och fin pilla. :D
Sist tar jag ut kisset och då står man på golvet i och med att man sorterat ut högar runt om sig. Sen sprider man bara ut underlaget igen. På det här sättet kan man vara säker på att man mockar ordentligt också. :)
 
Alltså, inte ens när vi inte hade bädd utan tog ut allt det blöta ca 1 g/vecka så hade jag kunnat skyffla ströet (varken halm, torv eller kutterspån) till ena sidan/hörnet av boxen. Hur lite strö har man då? Inte heller hade jag någonsin kunna gå igenom hela mängden strö, för då hade det typ inte fått plats. Det är ju packat?

När vi då tog ut det blöta så fick man ju gräva sig ner i typ mitten/där hästen kissade och hade en vall runt sig i hela boxen i princip. Och då var det ju packat strö runt hela boxen i botten. Då kan hästen heller iprincip inte gräva sig ner till bottnen (min häst är en seriös grävare periodvis) och ABSOLUT inte knalla runt så att det blir ont om strö i bitar av boxen.

Ligger 500 kg häst på sidan och vilar så ska det vara mjukt under, det kan det knappast vara om man kan gå igenom hela ströet i boxen dagligen? Känner mig förvirrad här! Ni menar väl att ni går igenom det översta/det smutsiga på bajs/kissfläcken?
 
Råspån är betydligt enklare att mocka i och man får inte med sej lika mycket rent spån ut.
Jag har kutterspån vintertid, tar kanske fem minuter per box.

Börjar alltid med att jobba i en cirkel från vänster och går runt åt höger. Tar alla synliga högar, tar småpluttarna som brukar vara lite utspridda runt omkring (ingen grishäst) och skakar ur. Tar kisset sist. Vänder på grepen och slätar till. Tar eventuellt upp synliga missade kottar. Är inte överdrivet petig men får ändå rent och inte med så mycket rent spån ut heller.


Har inte permanentbädd btw utan hela bädden är...lös..sas.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
608
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 351
Senast: Lobelia
·
M
Hästvård Jag har i alla år haft mina hästar i stora rymliga boxar och någon tanke på att ha det på annat sätt har inte funnits. Jag har alltid...
2
Svar
22
· Visningar
3 771
Senast: cristobal
·
A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 701
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp