Effektivt medel mot träätning???

Alexandra_W

Trådstartare
Nu har ponnyerna fått nån form av fix ide/mani på att planka för planka 'demontera' sina boxar :S De äter trä i en eländes fart. De höll på så en period i vintras (utan att då heller låta sig hindras av antibit. Då åt de upp en hel mellanvägg, inklusive tvåtumfyraregeln) men slutade sedan spontant, men nu har de tydligen drabbats igen, lika pang poff - bokstavligt talat över en natt. (Eller okej, en vecka, från en vecka till en annan)

Det äts en bräda per natt ungefär. Jag ser dem aldrig käka trä, men de står mest troligt hela nätterna och gnager med tanke på hur snabbt det går. Roligast är om de kan tugga sönder en planka såpass att de kan dra loss resterna. Då gör de det, låter den lossdragna biten ligga i boxen och börjar äta på nästa.

De står inne 20-08 och nej de har inte fritt stråfoder, det går tyvärr inte att ha (då skulle de tyvärr bli tjocka som julgrisar). De fodras inne kl 20, 24 och 04 så de står inte för många timmar utan mat. Båda får TS-behovet tillgodosett. I hagen finns det träd att gnaga på (och plankor, de skulle ju kunna gnaga i sig stallet utifrån om de ville). Magarna är fina träckutseendemässigt att döma, pälsarna blänker osv. (Vad det nu eg betyder..)

Jag har hängt stockar och lagt in spädare kvistar/grenar, inklsuive precis där de brukar bita som mest. Då endera gnager de på brädorna bredvid, eller byter ställe :S

Provat med antignagmedel, alla möjliga sorter inkl crib halt. Provat mer uppfinningsrika saker med, som tabasco, sambal oelek och dijonsenap. (Lärdom: Lillen tycker dijonsenap är jättegott... :eek:). Inget hindrar, de gnager i sig formligen indränkt trä, oavsett medel. Hellre än ära godare, tillåtet gnagmaterial.

Då de inte hållit på såhär innan (förutom i vintras en period), inget är ändrat i fodring/miljö/hantering/etc och det kom hux flux och de hellre äter "förpestade" brädor som är fulla med antignag än fina, färska stammar av lönn, sälg, asp osv så känner jag mig ganska säker på att det ÄR en fix ide, att de fått pippi på det. Antagligen är det roligt när de får loss brädor/brädbitar med - båda två är ganska 'orala' hästar (undersöker saker med munnen).

Men jag måste få stopp på det innan jag inte har något stall kvar! Det går tyvärr inte att plåtsko då jag inte kan klä in hela boxarna i metallskoning.

HJÄLP!
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Har en sån, :angel: Men min käkar stolp ute också!
Men det går faktiskt att plåtklä en box! Kolla med en plåtfirma om du kan få köpa emballageplåt av dom....kostar ofta nästan gratis då det kastas av dom! Har faktiskt klätt in hennes box med det + plåtskott överkanterna på väggarna med plåt! Går alldeles utmärkt att måla över plåten (nästan nödvändigt om man inte vill ha cirkustema i stallet då emballageplåt kan komma i vilka färger som helst ;) )
Mina stolpar får jag väl byta ut efterhand då inget verkar hjälpa där.....suck!
Lycka till!
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Jag har ogallrade boxar. Så klä 'kanterna' räcker ju inte, utan måste då klä alla stolpar, alla kanter de kommer år på boxdörrar osv. Det jag menade med att det går inte att klä in hela boxen. Har ju tyvärr inte 'fabriksgjorda' boxar som är släta och 'smala väggar'. Utan egenbyggda, dvs det finns reglar och stolpar osv. Massa fina kanter att bita på om man är på det humöret.

Glömde skriva att jag i vintras provade klä den nya mellanväggen (de åt ju upp den gamla, på riktigt åt upp den..) med grovt sandslippapper. Det hjälpte inte (och jag blev rädd för de skulle slipa ner tänderna så tog bort det när de börjat gnaga sönder det på flera ställen).

Så, av någon obegriplig anledning så när de väl satt igång verkar de bli närmast maniska på att de ska bita och bita just precis "DÄR". Oavsett vad som är 'ivägen' eller hur det smakar eller vad som finns att välja på? Helt obegripligt ska tilläggas.

(Både träckprovade och nollade förresten, för typ fjärde året i rad)
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Servera höet i småmaskiga hönät. Då borde ättiderna fölängas så pass att de kanske inte hinner ge sig på plankorna.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Hästarna här på gården (inte mina, dock grannens) käkar stolp trots att de går på grööööönt bete OCH har sysselsättning så det blir över.. Så jag antar att det är stolpen som är smaklig på något sätt? Du kanske har smakliga bräder i ditt stall :p
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Jösses vad taskig jag känner mig, förlåt, men började gapskratta i dina försök att hålla dem från inredningen:rofl: har tyvärr inga ideér, men är det säkert att det är hästar du har och inte förvuxna termiter:angel::D
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Att ge i finmaskiga hönät eller på annat vis förlänga ättiden fungerar inte tyvärr. Jag har slitit med det i ÅR men gett upp. Det är därför de får foder var 4:e timme dygnet om, för att aldrig stå för länge utan mat. Just för ättiden inte förlängdes med nät.

Så, fodermässigt finns tyvärr ingenting "mer att göra" utan där är som det är nu det bästa som går att åstadkomma med hänsyn till alla aspekter av deras mående (inte 'bara' tuggtid). Dvs den bästa kompromiss som går att nå mellan tuggtid, TS-behov osv och hull, hälsa osv. (Lite ironiskt, de är lugnare nu med maten ramlandes ner löst på golvet var 4e timme än när det ramlade ner ett finmaskigt hönät var 4e h. De stod aldrig och plockade i näten sådär fint och harmoniskt man kunde drömt om, utan de attackerade näten, drog och slet etc. Med lös mat så plockar de i sig och äter, lugnt och fint. Dock, ättiden är på 5 minuter när/fodring densamma så där är ingen skillnad).

Utan tyvärr så det jag måste göra är hitta ett sätt att regelrätt hindra dem från att gnaga på inredningen när de får lust (oavsett varför de nu får lust). Sen om de väljer att inte gnaga alls eller att gnaga på tillåtna saker får de ju välja själv.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Jösses vad taskig jag känner mig, förlåt, men började gapskratta i dina försök att hålla dem från inredningen:rofl: har tyvärr inga ideér, men är det säkert att det är hästar du har och inte förvuxna termiter:angel::D

Det är lugnt, jag skulle fnissa jag med om det var någon annan. Fast när det gäller en själv är det lätt att hålla sig för skratt, jag har på riktigt inget stall kvar om de inte slutar.

Den där mellanväggen de käkade upp i vintras förresten.. Jag vet inte vad ni ser 'framför er' när jag skriver "käkade upp" men jag menar det alltså bokstavligt. Såhär...

3 januari. Det här gjorde de på EN natt. Hux flux...
405143_191880160907965_1433164179_n.jpg


Jag dränkte det i cribhalt. Sambal oelek. Osv. Jag hade en daglig kamp. Jag ville få dem att sluta bita innan jag bytte väggen, så inte nya skulle gå samma öde. Jag gav dem grenar, allt möjligt. Allt för att få dem att sluta innan ny vägg.

9 januari...
407205_195459620550019_1839474356_n.jpg


Den 11 januari gav jag upp, när jag på morgonen kom ut och hittade DETTA...
386291_199909786771669_422329952_n.jpg


När jag bytt ut mellanväggen och byggt upp den igen, inkl ny överregel så avslutade jag med det här (60 slippapper).
398116_200002153429099_1292149298_n.jpg


Det tog TVÅ DAGAR så hade de gnagt hål på slippappret på flera ställen. Jag vågade inte ha det kvar med tanke på tänderna.

Sen slutade de självmant strax därefter dock. Och det har varit lugnt, tills nu senaste veckan då de börjat gnaga lite igen, och så POFF en explosion igen... Fast än på annat ställe. Ett stackars hörn i boxen har gjort något ont och ska elimineras tycker den ena. Den andra har gett sig på sin sida mellanväggen igen...
Det här är gjort inatt, det syns i högerkanten hur högt det ska vara med brädor. Syns också det där med att gnaga sönder och slita loss, och sen ge sig på nästa.
598515_294213897341257_948446096_n.jpg


(Brädorna är förresten 15 år gamla och borde smaka äckel redan UTAN att vara marinerade i diverse antibitgrejs..)
 
Senast ändrad:
Sv: Effektivt medel mot träätning???

i vintras provade klä den nya mellanväggen (de åt ju upp den gamla, på riktigt åt upp den..)

HAHAHAHHAHAHAA:rofl::rofl:
Kan inte sluta skratta åt synen av två hästar som frenetiskt står och tuggar, tuggar och tuggar ner hela mellanväggen så dom kan komma ut ur boxen och rymma :rofl::bump:
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

förlåt mig, jag hade fått panik av att hästarna äter och äter och snart är hela stallet uppätet (haha förlåt.. ) såg nyss bilderna och det är ju sjukt att dom äter/sliter upp boxen sådär mycket :O
blanda den värsta blandningen du kan tänka dig, massa svartpeppar, chili, tabasko, senap, kaviar osv och kleta på massor, så kanske de håller sig borta :)
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

HAHAHAHHAHAHAA:rofl::rofl:
Kan inte sluta skratta åt synen av två hästar som frenetiskt står och tuggar, tuggar och tuggar ner hela mellanväggen så dom kan komma ut ur boxen och rymma :rofl::bump:

De är rätt korkade om de är friheten de är ute efter.. ;) "Äntligen, FRIHET! Öh, vänta, det är en till box här bredvid. Nu bor vi ihop, men vi är fortfarande inlåsta. Vad ska vi göra NU då???"

Jag tror dock de har väldigt roligt under sin 'förstörelse', misstänker det är jättekul när de lyckas få loss plankor etc.. (Säkert är det ju också..verkligen. Fick skruva brädorna, för att i alla fall ta bort risken de skulle få med en spik ut)

Jag har kletat på diverse blandningar. Mitt senaste 'recept': riven pepparrot,sambal oelek, fransk senap, chilipulver, cayennepeppar, vitpeppar, diskmedel, handsprit och ren ättika.

Jag gör mig inga illsioner om att det stoppar dem. Om hästen äter cribhaltbrädor med sambal oelektopping, samt står och SLICKAR av dijonsenap med stor förtjusning, så.. :crazy:

Men NÅT medel måste det ju finnas som de inte vill smaka igen???
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Den enda gången jag drabbades av att pållan började käka trä, det var när det fattades protein i foderstaten. Jag visste inte det då eftersom analysen påvisade annat, men ökade ändå lite utöver det hon redan fick och då slutade hon faktiskt. Senare fick vi reda på att den analys vi fått inte var för det foder vi hade fått, utan värdena var sämre än vad vi alltså trodde.

En son till henne började visa lite tendens att ge sig på trä, även där gjorde en mindre ökning av protein att han helt upphörde med att ens tänka trä.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Den enda gången jag drabbades av att pållan började käka trä, det var när det fattades protein i foderstaten. Jag visste inte det då eftersom analysen påvisade annat, men ökade ändå lite utöver det hon redan fick och då slutade hon faktiskt. Senare fick vi reda på att den analys vi fått inte var för det foder vi hade fått, utan värdena var sämre än vad vi alltså trodde.

En son till henne började visa lite tendens att ge sig på trä, även där gjorde en mindre ökning av protein att han helt upphörde med att ens tänka trä.

Intressant. Jag har ju analyserat foder, och har tagit provet själv. Teoretiskt i alla fall kan jag ju haft maximal otur när jag tog det. Även om hull, muskling osv på hästarna stämmer med vad jag utefter analysen antar att de får i sig.

Men det är ju ganska enkelt att prova öka proteinet lite, hur snabbt såg du effekt? Samt hur mycket ungefär menar du med 'liten ökning'?

Båda ligger utefter analysen över behov. Den stora ska enligt NRC ha 272 gr SRP i underhållsbehov, han får 363 gram (kvot MJ/SRP: 7). Den lilla ska enligt NRC ha 170 gr SRP och får 209 gr SRP (kvot MJ/SRP 7.5). Men som sagt, är ju väldigt enkelt att öka på proteinet lite och se om det hjälper.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Provade i år ett tips jag fått för länge sen. Har tyckt synd om hästarna men grymt effektivt. Blandade tabasco i en sprayflaska med vatten ;). Det har fungerat riktigt bra.

Tog massor första dagen, fyllde på varje dag i någon vecka och därefter vid behov. Inget gnag på ca 4 mån nu.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Jag har också haft en bäver, hon hade fri tillgång på hö dessutom. Det enda som hjälpte mot hennes tuggande var spillolja och tjära.
Med det räddar man inredningen tills man har kommit på varför de tuggar så mycket... för nåt fel är det ju...
(min bäverhäst slutade helt med att tugga när hon fick börja gå på lösdrift istället för att vara uppstallad på natten)
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

I sonens fall en ökning med 1 dl soja morgon och kväll, därefter struntade han totalt i att se åt trä. Inom loppet av några dagar såg vi resultat, i stoets fall blev ökningen lite mer men även hon slutade. Här ökade vi på med extra lucern.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

En del hävdar med bestämdhet att deras hästar slutat gnaga när dom fått aspbarkspellets.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Svarar flera.

Provat tabasco i vintras, noll effekt. Jag tror de saknar smaklökar? :S
Tjära och spillolja har jag både hört och läst om som effektivt. Det är det att få bort det ur pälsen bara. När jag kletade på extremt mycket cribhalt på mellanväggen där i vintras så kliade den stora (den andra når inte) bort det med undersidan av halsen. Det gick ju tvätta bort, men olja och tjära är ju värre. Diesel har också tipsats om ang "de riktiga elaka, desperata sätten", men känns inte sjysst om de ska andas in diesellukt 'hela natten'. Vill helst ha något som bara 'stör' OM de biter.

Allrahelst vill jag ju såklart att de ska sluta helt av sig själv för att de kommit på de inte 'behöver' bita, och jag antar att det här går över precis som i vintras, men frågan är hur mycket som är kvar av boxen då.

Vad gäller räkna ut VARFÖR de biter är det ju det svåra eftersom det inte duger med inhängda grenar osv utan att det ska gnagas på just DET stället (som är utvalt för stunden). Därför det känns som att det blivit en fix ide/mani. Från början fanns säkert en anledning både nu och i vintras, antagligen att de hade tråkigt och började gnaga. Men att det sen gått överstyr och blivit mer en olat än ett verkligt behov. Har svårt att komma på NÅGON anledning som gör att en häst väljer att gnaga i sig brädor marinerade i diverse som inte kan vara gott, hellre än att äta opreparerat trä.

Hade de bytt ställe när jag kletat på något hade jag mer känt att de desperat söker efter något, endera att få tugga, fibrer, träet eller ja nåt helt annat. Men att fortsätta äta på samma ställe oavsett vad som smetas på känns mer fix ide som sagt.

I sonens fall en ökning med 1 dl soja morgon och kväll, därefter struntade han totalt i att se åt trä. Inom loppet av några dagar såg vi resultat, i stoets fall blev ökningen lite mer men även hon slutade. Här ökade vi på med extra lucern.

Var det stora hästar (typ halvblod?). Tänkte så jag kan modifiera om vad det ungefär skulle bli jämförvis för mina mindre. Men såg du resultat inom några dagar är det ju absolut värt att prova öka proteinet någon vecka! Tack för tipset/erfarenheten!

En del hävdar med bestämdhet att deras hästar slutat gnaga när dom fått aspbarkspellets.
Jag har också hört det, och faktiskt sökt aspbarkpellets utan melass, men inte hittat rent någonstans inom rimligt avstånd. Vet jag kollat flera gånger men bor tydligen på fel ställe? Lokala foderhandlaren har Show Horse Aspbarkspellets, men med 10% melass så går det bort tyvärr ;(

Annars skulle jag gärna provat, dels för det är ett humant sätt att försöka komma tillrätta med problemet och dels för att det känns mest 'logiskt', "du vill äta trä? Okej, du får trä lättillgängligt att äta"
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Ibland är jag mer än lovligt korkad... som inte tänkte ett steg längre och tog mitt eget alterativ :angel:

Jag förstår ang melassen, och jag har själv löst det med att hänga in asp, alltså grova grenar eller lagom tjocka stammar, längs med väggarna. Alltså om du tänker dig längs med hela överkanten på mellanväggen horisontellt. Nu har jag galler som jag hängt dom i med spännband men det är ju enkelt att lösa på annat sätt om du bara har tillgång till asp.

Dom ÄLSKAR det och låter bli väggarna. Perfekt för fölen också när dom sätter tänder, och det funkar som rumpkliare också. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp