Effektivt medel mot träätning???

Sv: Effektivt medel mot träätning???

Min slutade gnaga helt sen jag börjat ge henne Microbalans, hörde att trä-ätning kan bero på magproblem. Vet inte om nån tipsat om det dock.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Träätning kan nog absolut bero på magproblem. Dock så inga 'utifrån' synliga tecken på magproblem, och ingen skillnad med magmedel eller inte (varken magtarmstabiliserande eller magsårsbehandling). Och så just som sagt att ätningen nu två gånger kommit huxflux och slutat lika huxflux, samt varit när den pågått närmast manisk. Ska äta JUST där - även om det är äckelpäckel på, och avstår från att både äta på andra ställen i boxen eller på smakligare trägrejer (inghängda stockar etc).

Är ju omöjligt att VETA vad som utlöser det, men min gissningar är fortfarande att de nån natt börjar knapra lite för det var ovanligt tråkigt då, eller t ex att de den dagen kände ett behov av det av någon anledning (mage, tänder, annat). Sen slår det över i en mani helt enkelt. Och så går det av någon anledning över. Vad den anledningen är är ännu svårare att gissa dock.

Jag la in en tvåtumfyraregel lös i boxen. Opreparerad. För att se om det nu var så att just 'brädor' var godare än fina färska stammar. I ungefär två nätter åts det som en bäver på regeln som blev rejält förminskad i storlek. Sen var den inte kul längre. Den ligger kvar, men den rörs inte. Fanns ett behov borde den ätits upp (och då hade jag lagt in en ny, han kan få äta löpmetrar med reglar om han vill, sålänge de inte ingår i boxkonstruktionen ;))

Så, ganska obegripligt, och lite drygt, för jag vet ju liksom inte när 'nästa anfall' kommer så att säga. Aldrig mer, om 2 månader, om 2 år? Det går ju fort när det sätts igång, man hinner äta mycket trä bara på en natt.. Hade varit bättre om jag hittat en orsak, och att åtgärda den stoppade ätandet. Men nu både kommer och går beteendet utan att någonting alls ändras i rutiner, foder osv. Eller mående vad man kan bedömma utifrån då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp