Effektivt medel mot träätning???

Sv: Effektivt medel mot träätning???

Naturligtvis INTE ... :angel:

Varför göra det enkelt för sig när det går att krångla till det ännu mera..;)

dessutom inte ens svar med empati.:crazy:

så att bygga lösdrift och grusa hage, osv är en ENKEL lösning?? tycker det låter som en mycket krånglig lösning
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Naturligtvis INTE ... :angel:

Varför göra det enkelt för sig när det går att krångla till det ännu mera..;)

dessutom inte ens svar med empati.:crazy:

Hur menar du med enkelt? Det är inte enkelt lösa nattfodringar i hage, och inte heller att lösa knotten i hage.

Sen ang det andra - så det som är det akuta problemet jag behöver hjälp just nu är få dem att sluta gnaga/äta på otillåtet trä, tills jag löst träätardelen helt.

Men det går att göra parallellt, dock är det akut att skydda boxen så att säga, och det måste göras direkt. Det innebär ju naturligtvis inte att man kan strunta i träätningen, men det finns ingen quickfix där som går över natten. Men det gör det förhoppningsvis (om man hittar 'rätt' medel) ang att skydda boxplankorna.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Varför ska alla vi andra befinna oss i din värld?

Jag tror inte att du har förstått vad det innebär när hästar gnager på inredningen resp krubbitning. Så varför då svara i tråden över huvudtaget?

Min värld???

Jag har aldrig ens funderat över varför någon ens ska tänka i dom banorna..

Ser du inte själv vilka signaler hästarna förmedlar eller är du oxå helt novis på att läsa och lyssna på hästens förmedling???

Jag tror inte utan blir mer och mer övertygad om att det är inte hästkunskapen som brister utan kunskapen om häst som är bristande.

Dra inte in några männskliga relationer eller känslor i detta utan håll dig till själva grundfrågan, hästens förmedlande.

Det tål tydligen att upprepas men om man arbetar med häst så gäller det att tänka häst eftersom ingen häst har så låg interligens att den kan tänka männskligt.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Jag skulle inte ha så klent spontat virke.

Sen kan man sätta ädelträ högst upp- inte gnagvänligt o svinhårt.

Jag skulle oxå släppa taget om att de måste ha mat var 4- h.

det finns studier på beteshästar där de äter i 2h. o sen vilar.

Även om hästar inte påstås kunna känna mättnad eller hunger:confused: så äter alla normala hästar så o klarar sig.
Halva S. ´hästar fodras nog ännu tidigare o får mat först på morgonen. Byt till grövre långstråig samt torrt silage o du får ett annat ättempo.
Det blöta var ju för att fullblodet skulle äta...

Har du verkligen testat de nya näten som man kan ha ute? De med pyttehål. Där blir det oxå skillnad med torrt silage.

De skulle oxå kunna gå ute... med eksemtäcke på. där har du lösningen :idea:

Ja jag vet att dina hästar alltid är som ett unikum o att du aldrig nappar på ett enda av all tips som du får.

Crib halt funkar dessutom på hela världens hästar..(global marknad). OM!!! man sätter på tillräckligt.

Absolut att stor del av Sveriges hästar står för många timmar utan mat nattetid. Men det innebär inte att jag vill ha det så, eller att magarna mår bra av det (jag riskerar ogärna nytt magsår). Men att ge säg 4 kg kl 22, det löser ju knappast träätandet eller hur tänkte du? För många mer h utan mat gör ju många mer timmar där risken är de gnager trä?

Söker man i forumet hittar man mer än en häst som äter trots crib halt (nån, fjording tror jag det var, slickade i sig det ur burken, påstod ägaren iaf).

Eksemtäcke ute under knottid går, men det ger en lindrigt påverkad häst, jämfört med opverkad häst om man undviker ute med knott.

Så ja, det finns andra lösningar - det gör det alltid. Men det finns för- och nackdelar med alla. Jag har för mina valt det som fungerar bäst för oss, både för mig och hästarna. Och maniskt träätande ingår normalt inte som ingrediens i det (då hade det givetvis inte varit den lösning som fungerat bäst), så såvida detta är lika övergående som det var i vintras, så gör inte det att jag känner jag vill ta en annan lösning med dess för- och nackdelar eftersom jag anser att nackdelarna överväger.

Jag har testat nät med 2cm maskor, det är det minsta jag hittat (de flesta småmaskiga har 4 cm som jmf). Vet du några nät med mindre maskor får du jättegärna tipsa!

Jag har gett grooovt silage btw, och torrare, ingen skillnad. Dessutom tyvärr väldigt mycket svårare att hitta med tillräckligt lågt MJ och högt SRP, annars skulle jag inte ha något emot att ge grovt. Även om ättakten inte sänks så borde det säkert kunna vara fördelar ändå.

Men sammanfattningsvis, så helt ärligt och väldigt frankt uttryck så jag har valt den lösning ang stall/ute, antal fodringar och foder och jag står kvar vid det valet sålänge hästarna mår bäst av det. Även om någon annan teoretiskt skulle gjort olika. Däremot tar jag fortfarande tacksamt emot tips på gnagdelen, även om tjära tycks funka för stunden!

Klena brädor, vad menar du med klena, alltså vad som är klent? Spontade är de ja, men det borde inte spela jättestor roll då de ju ändå spikas fast? SJälva brädorna är 15 mm tjocka och står emot bakutsparkar och fastrullningar (de har genom åren provats på både ena och andra viset) så de känns inte så klena? Men går ju säkert ha tjockare, fast gnaga går ju lika bra på en tjock bräda?

Ang ädelträ så ek har jag blivit tipsad om att de inte vill äta på, det är dock för stunden över budget och får i så fall bli när jag sen ska göra en helrenovering av boxarna, när tuggandet har upphört igen. Men då ska det ju till någon mer permanent lösning iaf för övre brädorna. (Ett alt är ju att sätta plank högre upp på väggarna helt enkelt, då finns ingen kant att käka på. Men gör jag det nu så byter de nog bara till att äta upp fronten är jag rädd?)
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

I din väld JA, I min Värld NEJ,, sedan står det i TS att det inte är frågan om lite gnagande utan rent manisk ätande!!!

Varför startar du en tråd i ett ämne som avhandlar det secundära i stället för en tråd som hjälper dig med att få tips om hur du ska kunna hjälpa dina frustrerade "bävrar" till en primär lösning??

Jag vet, du behöver inte svara för det är inte den typen av lösningar du söker.

Okej, du sammanslår de. Men krubbitning är när de tar stöd med framtänderna och sväljer luft. Träätning/trägnagning är när de biter/tuggar på/käkar upp trä. Och ja, de har fått mani på det ja, både den här svängen och i vintras, precis som jag skriver i TS.

Och läser du igen så har jag INTE för avsikt att TA BORT deras möjlighet att gnaga trä - men hindra dem från att äta just på BOXTRÄET. Att ta bort gnagmöjligheten helt skulle vara rent elakt! (men lätt...).
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Min värld???
Jag har aldrig ens funderat över varför någon ens ska tänka i dom banorna..

Det är kanske inte lite fel emd självkritik för egen del? Du gör ju inget annat än talar om för oss att vi tänker fel, hela tiden. Och då att du sitter inne med sanningen själv dvs det är din tolkning/uppfattning om hur man bör göra som är den enda rätt.

Ser du inte själv vilka signaler hästarna förmedlar eller är du oxå helt novis på att läsa och lyssna på hästens förmedling???
Hur vet du det?

Dra inte in några männskliga relationer eller känslor i detta utan håll dig till själva grundfrågan, hästens förmedlande.
vad menar du med detta?
Jag har inte dragit in några mänskliga relationer i diskussionen. Jag bara påpekade att jag inte anser att träätande och krubbitning är samma sak. Läs gärna förklaringen som ts skrev nyligen.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Ursäkta men du skriver ju svaret själv och bekräftar det jag poängterade, för att i nästa mening påstå att en liten studie skulle motbevisa forskning.

Du ska bara vara glad för att dina hästar har tillgång till asp för i annat fall skulle dom inte klara av att hålla nere beståndet på en hanterbar nivå.

För att nu i stället för att bara diskutera secundära åtgärder utan i stället kanske börja försöka nysta upp själva grundproblemet så finns det ett till forskningsgrundat beteende för hästar som är "sk krubbitare" och det är psykiskt befäst i form av beteendestörning av någon form.

Haha nej det gör jag inte, läs lite nogrannare.

*Att hästar gillar asp betyder inte per automatik att dom har mycket blodmask.

*Det är dock möjligt att asp har en parasithämmande verkan.

Förstår du skillnaden mellan dessa två faktum???
Hästar kan alltså älska asp även om dom inte är fulla med blodmask eller andra parasiter.


Jag har aldrig haft en krubbitare i hela mitt liv. Jag har köpt en som var krubbitare, men den uppvisade aldrig det beteendet hos mig.
Vad nu det har med aspar och blodmask att göra. :grin:
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

*KL*

Första natten med trätjäraspray lite gnagt på tjärade ställen, men inte sådär 'maniskt' som innan. Gnagt en hel del på upphängda stammar.

Andra natten med trätjäraspray inget gnagt någonstans på boxen (varken på tjärade eller otjärade ställen) och mest 'trivselgnagt' på stammarna.

Shettisen har inte fått tjärat i sin box. Jag ville se vad som hände nämligen, jag har en misstanke om att welshen drar igång shettisen. Dvs att han eg inte har nåt behov alls av att gnaga utan bara gör som grannen gör. Grundat på att han bara gnager på väggen mot kompisen och ingen annanstans trots att han har utmärkta gnagställen helt opreparerade och i 'lagom höjd' på andra ställen.

Shettisens gnagande har helt följt welshens, trots att shettisen inte haft tjärat...

Så, 'manin' tycks ha försvunnit helt, vilket styrker att det var en fix ide just! Nu ska jag bara räkna ut hur jag ska skydda nya plankorna sen när de byts ut. Det går nämligen inte att köpa spraytjära längre :S

Har höjt proteinet med idag, så får vi se om det tar bort även 'trivselgnagandet' på stammarna. (om inte, så det går ju att leva med)
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Det är väl inte det billigaste alternativet och någon kanske skrivit något liknande innan (har inte läst hela tråden ;) ) men har du provat ekplank? Jag har hört någonstans att hästar inte är så förtjusta i ek att gnaga på. Kan ju var värt att prova ett par plankor och se för funkar det så måste det ju bli billigare i längden.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Nej inte provat ek, men fått tips om det och hört samma, att hästar inte är förtjusta i att äta på det. Men det var det där med priset :S Men vi får se hur dels läget verkar och hur ekonomin är när det är dags att byta brädor osv.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Måste det vara spray-tjära? Du kan väl pensla tjära lika bra? Eller är det skillnad på medlen? Nyfiken...
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Säkert ingen som helst skillnad anti-gnagmässigt. Men spraytjäran går in i träet. Vanlig tjära ligger ju som klet utanpå (lääänge iaf). Det är ett helvete att få bort klet-tjära ur hästpäls. Och iaf Lillen är smart nog att klia bort äckel som är i vägen för bitande - märkte jag när jag drog på i princip en hel burk cribhalt i tjocka lager.. Sen fick jag tvätta bort cribhalt från diverse hästkroppsdelar.

Det som avhåller mig från klet-tjära ;)
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Jag har testat nät med 2cm maskor, det är det minsta jag hittat (de flesta småmaskiga har 4 cm som jmf). Vet du några nät med mindre maskor får du jättegärna tipsa!

Svetsat galvat nät finns utan problem att få tag i mindre storlek, mycket hållbart och förhållandevis lättarbetat.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Åhå, ja roligare pälsglans kan man ju ha :D

Det blir till att mura mellanvägg då... semester-tips liksom :p
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Åhå, ja roligare pälsglans kan man ju ha :D

Det blir till att mura mellanvägg då... semester-tips liksom :p

Blir nog jättekul, mura med hästarna inne på nätterna. De kanske vill hjälpa till å andra sidan ;)

Går att lösa mellanväggsgnaget ganska enkelt byggmässigt förresten kom jag på. Det var hög vägg där förr, ingen nådde upp att gnaga (möjligen en giraff). Men de ville kunna stå med huvudena hos varandra så jag var snäll matte och sänkte väggen. Det här är tydligen tacken :devil:

Men höjer jag den igen så tji käka på den. Kan ju göra lika med ytterväggarna, dra plankorna högt upp. Då är det bara fronten kvar, och jag har hört man kan gallra fronter åt ondsinta bävrar.

Men, jag hoppas hitta en annan lösning, där de kan få ha kvar stoppa ut-huvudetmöjligheterna (eller L kan ha det, shettisen kan ju bara ta huvudet över boxdörren). Men i värsta fall så går det att hindra dem utan murning.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Men, jag hoppas hitta en annan lösning, där de kan få ha kvar stoppa ut-huvudetmöjligheterna (eller L kan ha det, shettisen kan ju bara ta huvudet över boxdörren). Men i värsta fall så går det att hindra dem utan murning.

Svetsat galvat nät.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Svetsat galvat nät.

Blir lite samma som att plåtsko. Det är väldigt många detaljer och vinklar och vrår att 'klä' med det vilket gör det lite ogörligt med nuvarande 'design' i alla fall. Och så det där med tänderna.. :S

Men, får ju se var det tar vägen nu först. Om det fortsätter vara lugnt kanske man kan måla 'översta plankorna' med trätjära innan de spikas upp, och låta tjäran torka in ordentligt innan plankan sätts dit. Då är det ju betydligt mindre detaljer kvar så att säga som behöver skyddas. Men det hänger ju på att det inte kommer en ny 'maniattack' trots tjära.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp