Effektivt medel mot träätning???

Sv: Effektivt medel mot träätning???

Nu ska jag bara räkna ut hur jag ska skydda nya plankorna sen när de byts ut. Det går nämligen inte att köpa spraytjära längre :S

Jag såg spraytjära här om dagen! Jag ska leta rätt på det igen så återkommer jag till kvällen via pm.

Annars borde det väl gå bra att blanda tjära och vatten och spraya på?
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Jag blandade tjära, linolja och terpentin (tror jag det var, googla annars efter Roslagsmahogny) och det gick lätt att pensla på och sögs in i träet. Ingen som har ätit på det hittills och det fastnar inte i pälsen (har provat det också).
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Jag såg spraytjära här om dagen! Jag ska leta rätt på det igen så återkommer jag till kvällen via pm.

Annars borde det väl gå bra att blanda tjära och vatten och spraya på?

Kolla jättegärna!

Vatten och tjära löser sig inte tyvärr. Provade blanda spraytjära med vanlig tjära men de två ville inte heller lösa sig, så vetesjutton hur de "tillverkat" spraytjäran.
Men fick ju ett recept nu på tjära, linolja och terpentin :)
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Kolla jättegärna!

Vatten och tjära löser sig inte tyvärr. Provade blanda spraytjära med vanlig tjära men de två ville inte heller lösa sig, så vetesjutton hur de "tillverkat" spraytjäran.
Men fick ju ett recept nu på tjära, linolja och terpentin :)

Det lyckas nog inte heller. Jag brukar tjära vårt korsvirke och blandar då tjära, olja och terpentin.. Man måste värma tjäran. Jag använder ett spritkök, har offrat en kastrull som jag kokar vatten i och värmer sedan tjäran i vattenbadet. Jag hade provat med varm tjära och varmt vatten först. Men akta dig! Jag misstänker att varm tjära kan bli ganska så varmt (men är inte säker). Jag värmer den inte så mkt mer "lagom" (:confused:).
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Du kan ju börja med att köpa en eller ett par ekplank bara för att se om hästarna äter på dem. Gör hästarna det är det ju helt onödigt att köpa fler :)
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

det enklaste är kanske att skruva upp gummimatta på insidan om boxväggarna?
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

det enklaste är kanske att skruva upp gummimatta på insidan om boxväggarna?

Kan ju prova med en bit, och se om de biter på den med. Iom att de bet på slippapper så känner jag mig inte helt övertygad. Men tror jag har nån 'snutt' gummimatta över som bara ligger. Det är ju i alla fall ingen risk de slipar ner tänderna av att bita på den!
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Finns galvade stålprofiler att köpa som man kan sätta i överkant. Dessutom rekommenderar jordbruksverket minst 43 mm virke i bo väggar. 15 mm låter som snacks! :p
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Det är innerväggar vi talar om kanske ska tilläggas. Och de var 20 mm (jag var tvungen mäta, men de där 5 mm gör knappast från eller till). När det byggdes för 10+ år sen fokuserade jag på hållfasthet. Alltså att det inte skulle gå att sparka igenom etc. Men 'ni ska icke kunna äta upp er box' slog mig aldrig ens faktiskt - och har inte varit ett problem förrän nu, men helt klart fanns uppenbart den aspekten att ta hänsyn till.

MEN, de åt upp en tvåtumfyra-regel utan besvär, så jag tvivlar på att de sett grövre plank som annat än godis ändå :S

(Stålsko kanter har jag redan svarat på =))
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Kolla jättegärna!

Vatten och tjära löser sig inte tyvärr. Provade blanda spraytjära med vanlig tjära men de två ville inte heller lösa sig, så vetesjutton hur de "tillverkat" spraytjäran.
Men fick ju ett recept nu på tjära, linolja och terpentin :)

Du har pm! :)
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Orkade inte läsa alla svar, men har du testat att sätta en eltråd av ståltrådsmodell bara precis överst på kanten av boxen?
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Nej, men dels finns mer strukturer att bita på än boxkant, och tänkte du med el på så är svaret dubbelnej, de ska inte behöva riskera en stöt för de sticker ut huvudet eller kliar sig.

Däremot har lugnet nu lagt sig igen på gnagfronten, phu =)
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Jag kan varmt rekommendera Hjorthornsolja!!! Har oxå en termit som mumsar trä, spayade på hjorthornsolja och nu har hon inte rört något :D
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Tjära löser sig i sprit och olja. Jag kör på T-röd och tjära för att få till flytande tjära. Häller ner det i en sprayflaska och skakar bara.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

1. När våra bävrar har gnagt har vi penslat eller sprayat på handdiskmedel på boxväggar, hästttäcken eller vad det nu har varit som har stått på menyn. Ofarligt och luktar inte illa och är bara äckligt när man äter. Smeta på ordentligt.

2. Enligt grundregeln i högstadiekemin: "lika löser lika" så funkar smör alldeles utmärkt att ta bort tjära med. Använde det till exempel på ett träns som hade legat i vägen för en läckande tjärburk.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Provade både YES och tvål (fast tvål). Tack för tipset om smör, ska prova det om/när det behövs någon gång. Fast det är nog bökigt få bort smör från hästen med - men om det kommer på något annat.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Hade samma problem med min fjording då han stod på boxvila för fång. Tjära var jättegott, antibit nam nam. I mitt fall var det troligen en protest för att han måste stå inne.

Angående nattmatning är ju lunchgrind ett alternativ, men om du vill ha inne hästarna på natten är det värre.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Hade samma problem med min fjording då han stod på boxvila för fång. Tjära var jättegott, antibit nam nam. I mitt fall var det troligen en protest för att han måste stå inne.

Angående nattmatning är ju lunchgrind ett alternativ, men om du vill ha inne hästarna på natten är det värre.

Hästarna matas två ggr nattetid med hjälp av lunchgrind. Fast som istället för att släppa en grind släpper ner mat. Kl 24 och 04 (eller vad man vill, men jag har ställt in det på det)
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Älskar din uppfinning alexandra:D det ska jag fundera på om jag får nån lättfödd nån gång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp