Effileringssax?

Silverflinga

Trådstartare
Jag har aldrig använt en sådan sax men nu har jag en hund som behöver få pälsen på öronen urtunnat och jag ser ut så här: :confused:
Hunden får behäng på öronen men ska inte ha så mycket så jag måste klippa runt öronkanterna, håller jag då & använder effileringssaxen som en vanlig sax? och pälsen på baksidan av öronlappen behöver också tunnas ur, hur håller jag den då; lodrätt eller vågrätt? Vilken effileringssax är bäst att satsa på en dubbel eller enkelsidig?
Jag känner min lite korkad men vill ju inte att det ska bli heeelt misslyckat :angel:
 
Sv: Effileringssax?

Har du ingen som kan visa dig? Uppfödaren kanske?

Det är ju så olika hur raserna ska trimmas och kan dessutom vara svårt att förklara utan att visa.
 
Sv: Effileringssax?

Vad har du för ras?

Vi har amris och t.ex. halva utsidan + insidan av örat klipps med trimmer, sen jämnar man övergångar och tunnar med effileringssax.

Men det är ju okika beroende på ras.
 
Sv: Effileringssax?

Han är blandras powder puff och dvärgpudel men ser ut som en powder puff med ståöron. Tog han som omplacering från en privatperson och när han kom hit hade han kortare päls på baksidan av örat och en 1-2 cm frans av päls runt öronkanten, nu har det dock vuxit så pälsen hänger över örat och då orkar det inte stå ordentligt så jag måste tunna ur det på nåt sätt. Antar att det är effileringssax som använts tidigare men eftersom jag aldrig hållit i en sån sax tidigare vet jag inte hur den används, om det bara är att klippa runt öronkanten som med en vanlig sax och hur jag ska göra med baksidan av örat för att få pälsen tunnare där.
 
Sv: Effileringssax?

Det jag fått lära mig är att klippa längs med hårstråna för att det ska se naturligt ut. Aldrig klippa tvärs över hårstråna. Det äk kanske det du kallar lodrät?y
 
Sv: Effileringssax?

Precis, det stämmer! Likaså att kamma ur det man klippt ofta så att man ser vad man gjort... så man inte råkar ta för mkt i all hast ;) Det är lätt hänt!
 
Sv: Effileringssax?

Klipp underifrån, från örontippen och upp mot öronbasen. Håll alltså saxen lodrät, håll med fingrarna i örontoppen och klipp uppåt. Insidan av öronen skulle jag rakat om det är mycket päls!


Öronkanterna är lättast att ta en kam och kamma vågrätt utmed örat först åt ena hållet sedan åt andra hållet och sedan klippa 2-3mm runt om. Då blir pälsen på hela örat inte längre än att den kommer utanför kanten.
Såhär:
ear312248.jpg


Bilden lånad från: http://www.valptips.se/artiklar/trimma.htm#Öron
 
Senast ändrad:
Sv: Effileringssax?

Jag kan visa hur jag gör:

oumlra.jpg


Klipp alltid i pälsens riktning runt örat, annars blir det hackigt. Kamma ut pälsen på örat mot sidorna och grovklipp fram kanten.

1. Håll fingrarna längs med öronkanten och klipp uppåt. Känn igenom örat innan så du vet var alla hudflikar är. Jag brukar röra saxen framåt hela tiden, så jag inte tuggar vidare på samma ställe.

2. Vik örat nedåt och kamma ut pälsen på sidan. Känn med fingrarna var kanten på örat går och klipp ned mot öronspetsen.

3. Vik ned örat igen och kamma pälsen rakt uppåt mot öronbasen. Klipp den längden du vill ha och kamma ofta för att få det jämnt.
Sedan är det bara att jämna till de strån som sticker ut.

Håller med tidigare, jag skulle också raka insidan av örat.
Jag använder helst en enkelsidig eff. sax, den tar lite mindre och det blir inte lika hackigt.

2011-04-19151225-1.jpg
 
Sv: Effileringssax?

Han är blandras powder puff och dvärgpudel men ser ut som en powder puff med ståöron.

Bara för att förtydliga så får CC Powder Puff ha hängande öron, det är inget måste. Däremot ska CC Hairless ha stående öron.

De flesta tejpar öronen på sina puffar för att de ska resa sig.

Min första puff hade stående öron:
182689_189451064410703_4308254_n.jpg

254948_218558918166584_4243614_n.jpg


Min nuvarande har hängande:
535427_383872581635216_676271739_n.jpg

561162_383872674968540_1162160563_n.jpg

Han reser öronen när han koncentrerar sig eller om han ser något spännande, annars hänger de.

Notera skillnaden i formen på öronen.
 
Sv: Effileringssax?

Tack så mycket för era svar :bow: Nu ska jag väl lyckas, och blir det inte bra så är det ju bara hår...det växer ut igen.


Jag använder helst en enkelsidig eff. sax, den tar lite mindre och det blir inte lika hackigt.
Aha, jag trodde det var tvärtom; att en dubbelsidig tog mindre. Tror jag läst det någonstans att man som nybörjare rekommenderas en dubbelsidig eftersom den tar mindre och om man klipper lite fel så syns det inte lika mycket.

Tack för en utförlig beskrivning i allafall, det gick upp ett ljus när jag såg bilderna :idea:


Bara för att förtydliga så får CC Powder Puff ha hängande öron, det är inget måste. Däremot ska CC Hairless ha stående öron.

Jo jag vet, jag läste på både om CCD och pudel innan jag bestämde mig för att låta denna lilla kille flytta hem hit :) Tycker att puffen får ett mer vaket intryck med ståöron så jag föredrar det, sen vet jag inte om Nemo har ett starkt och ett svagt öra och jag vill inte gärna ha en "väderkvarn" så jag tror nog jag fortsätter att hålla öronen kortklippta så de står båda två.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 187
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 284
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 977
Senast: YorkWann
·
R
Övr. Hund Nu kan jag inte länka på mobilen men det finns säkert någon hjälpsam Bukefalist som kan göra det. Läste precis i en av de större...
2
Svar
39
· Visningar
3 217
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp