Bukefalos 28 år!

Efter en skentur...

B

Bacillen

Vad gör ni då?
I dag skenade min shettis med mig och dottern i rockarden.
Hon blev troligen rädd för en av hundarna(som hon egentligen är van vid)
Hon drog i väg i vildaste rodeostil med kraftiga bakutsparkar och så hög fart de sprången tillät.
Jag trodde först att hon fastnat i bakselen eller nåt, men det hade hon inte. Hon slog så högt bakåt att det var nära att benet fastnade över skakeln.
Jag fick stopp. lite blödande mun blev priset...
Hästen lugnade sig så fort jag kom upp till henne och tog hennes huvud i min famn. Sedan kunde jag sitta upp och vi skrittade tillbaka hem(bara 200 meter)
Jag ville dock inte avsluta så. Jag satte hundarna i bilen och tog en sväng till, förbi det läskiga stället, då upptäckte jag en flaxande plastbit som hon skyggade för...vet inte om det var den som gjorde det tidigare..kanske i komb med hunden...
I alla fall, hästen var lugn och fin, vi travade en sväng för att mjuka upp lite spända muskler.
På hemvägen varken skyggade eller spände hon sig vid det läskiga stället.

Gjorde jag rätt?
Hur gör ni efter en hemsk händelse??

jag kan tillägga att båda hundarna aldrig kommer att få följa med på körtur igen, det räcker med en i taget.
 
Sv: Efter en skentur...

Jag Tycker Du Gjorde Helt RÄtt Att Ta En SvÄng Till FÖr Din Skull Och FÖr HÄstens Skull.:) Jag Skulle DÄremot Inte Ha Med Hundarna Igen Om Plastens Fladder Blev Sak FÖr Mycket Att Kontrollera I Omgivningen. Tillsamman Med Dig , Din Dotter Och TvÅ Hundar. TrÄna Lite PlastpÅse I Vardags Rykten Och Avdramatisera Fladdret Kan Aldrig Skada. Lycka Till.;)
 
Sv: Efter en skentur...

Jag tycker det är utmärkt träning att ha med hundar som springer runt benen på dom. Dom lärs sig snabbt.

På sommaren hänger vi ofta upp påsar på staketen för att fölen inte ska bry sig om sådanna saker. Funkar kanon.
 
Sv: Efter en skentur...

Vad gör ni då?
I dag skenade min shettis med mig och dottern i rockarden.
Hon blev troligen rädd för en av hundarna(som hon egentligen är van vid)
Hon drog i väg i vildaste rodeostil med kraftiga bakutsparkar och så hög fart de sprången tillät.
Jag trodde först att hon fastnat i bakselen eller nåt, men det hade hon inte. Hon slog så högt bakåt att det var nära att benet fastnade över skakeln.
Jag fick stopp. lite blödande mun blev priset...
Hästen lugnade sig så fort jag kom upp till henne och tog hennes huvud i min famn. Sedan kunde jag sitta upp och vi skrittade tillbaka hem(bara 200 meter)
Jag ville dock inte avsluta så. Jag satte hundarna i bilen och tog en sväng till, förbi det läskiga stället, då upptäckte jag en flaxande plastbit som hon skyggade för...vet inte om det var den som gjorde det tidigare..kanske i komb med hunden...
I alla fall, hästen var lugn och fin, vi travade en sväng för att mjuka upp lite spända muskler.
På hemvägen varken skyggade eller spände hon sig vid det läskiga stället.

Gjorde jag rätt?
Hur gör ni efter en hemsk händelse??

jag kan tillägga att båda hundarna aldrig kommer att få följa med på körtur igen, det räcker med en i taget.
Låter knepigt om hästen skulle reagera så starkt på hundarna. Troligen var det något annat.
 
Sv: Efter en skentur...

jag blir lite orolig för dottern skull, hoppas hon är gammal nog att ta sig ur vagnen själv om det händer något. i övrigt tycker jag du gjorde vad du kunde och att du ska öva ännu mera (utan dotter i vagn) på skrämmande saker.
Träna gärna i tömkörningen och trigga tom igång skentanken hos hästen, för det är inte förrän samma tanke hos hästen dyker upp igen och du kan snabbt kontrollera den som du vet om det är en trygg körhäst.
 
Sv: Efter en skentur...

Tack ska ni ha!
Den ena av hundarna har diskat sig från vidare hästaktiviteter, den andra är kanonduktig.
Dottern är sju år och är en duktig liten groom som håller sig kall i krislägen och kan ta instruktioner.
Jag ska absolut trigga lite i tömkörningen för att öka tolleransen för läskigheter.
Detta är en häst som inte mer än viftar på öronen för timmerbilar som drar förbi, så jag blev ganska överrumplad. Men det är ändå en häst med flyktdjurets reaktioner..bara att dra lärdom och fortsätta träna!
 
Sv: Efter en skentur...

Du skötte dig bra...träna kusliga saker som att promenera över pressening...(hm stavning). Skrammla med lite stenar i en barnhink och jag lovar att du får en urcool köttbulle...oh förlåt shettis;)
(har oxå shettis)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 203
Senast: Jealle
·
M
Körning Arbetsrubrik: Rädslor i/med vagn *suck* eller är hamstrar lättare? Han är inte bakrädd, inte tillstymelse till reaktion där inte...
2
Svar
31
· Visningar
2 721
Senast: mizz
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 385
Senast: Cämz
·
Körning Jag fortsätter förneka att det är en islänning jag har:angel: Nu är han inte bara dressyrstjärna utan körhäst också:D Jag har...
Svar
8
· Visningar
884
Senast: Geisli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp