Efter förbudet – Anette tvingas rida på 90-vägen

I måndags sattes det upp skyltar om att det är förbjudet att rida på grustäckta cykel- och gångvägar i Ljungby.
För hästägare i trakten innebär det att de måste rida på landsvägar med hastigheter som 90 kilometer i timmen.
– Det är tung trafik som man måste möta, som lastbilar i hög fart. Det är farligt, säger Anette Nordstrand, hästägare i Vittaryd, Ljungby kommun.
 
Har det hela tiden varit en gång- och cykelväg har det ju varit förbjudet hela tiden, bara att man valt att förtydliga det eftersom folk uppenbarligen ridit där ändå...
Sen kan jag absolut förstå att man inte vill rida på en 90-väg utan vill ha någon ridväg, men det löser man inte bäst genom att rida där man inte får.
 
Galet att det är förbjudet att rida på cykelvägar egentligen, det är ju uppenbarligen okej att göra allting annat på cykelvägar så förstår inte varför hästar skulle förbjudas där. Poliser rider ju på cykelvägar hela tiden, att inte rekommendera att rida på cykelvägar förstår jag men samtidigt är det bättre än alla alternativen.
 
Galet att det är förbjudet att rida på cykelvägar egentligen, det är ju uppenbarligen okej att göra allting annat på cykelvägar så förstår inte varför hästar skulle förbjudas där. Poliser rider ju på cykelvägar hela tiden, att inte rekommendera att rida på cykelvägar förstår jag men samtidigt är det bättre än alla alternativen.

Jag brukar resonera med att jag hellre tar en utskällning på en cykelväg än rider på en farlig väg där tunga fordon swishar förbi.
 
Jag brukar resonera med att jag hellre tar en utskällning på en cykelväg än rider på en farlig väg där tunga fordon swishar förbi.

Fast antagligen är det just att folk gjort så som lett till ont blod och att skyltar nu kommit upp.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ryttare i Ljungby kommun får inte längre rida på de grustäckta gång- och cykelvägarna. I stället hänvisas de till landsvägar och motorleder.
Svar
1
· Visningar
188
Senast: Skjøldur
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 106
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp