Efter hästolyckan i Säve: ”Många ryttare är jätterädda”

Den allvarliga hästolyckan i Säve, då hästen Poker fick avlivas efter att ha blivit skrämd av två mountainbikecyklister, har gjort att ryttare i området nu är rädda för att ge sig ut i skogen och rida.
– Många är ju jätterädda, vi trodde att det var en säker ridväg, säger Therese Nilsson, stallchef vid Gunnesby stall.
 
Bästa är att sätta upp hinder på ridvägarna som gör att cyklar inte gynnas av att vara där. Tråkigt men det är så det måste bli tror jag för dom kommer aldrig låta bli att vistas där dom inte får vara.
 
Bästa är att sätta upp hinder på ridvägarna som gör att cyklar inte gynnas av att vara där. Tråkigt men det är så det måste bli tror jag för dom kommer aldrig låta bli att vistas där dom inte får vara.

Kanske lite ledsamt om ridturen skall bli likt terrängen i fälttävlan.

Och rädd att det för en del cyklister blir ännu mer sport att cykla på ridvägar.

Men tanken är nog inte helt fel. Gäller väl att komma fram till vad för "hinder" man skall använda...
 
Runt Clareberg i Göteborg har de haft liknande problem, och problem med mopeder på ridvägen. Där har de lagt ner/halvvägs grävt ner stockar tvärs över ridvägen. De sticker upp ca 20 cm vilket gör det lätt för hästar att passera men mycket svårt att framföra hjul över dem.
 
Jag samsas med ett stort antal mountainbikescyklister i "mitt" naturreservat, som har långa anlagda ridleder. Upplever att de allra flesta är väldigt hänsynsfulla, och det vanliga är att de stannar helt när de ser att man kommer till häst. Min häst är stensäker just för cyklister men det finns såklart många andra ekipage i området så jag tycker det är toppen och tackar alltid. Tycker det har ändrats på senare tid så kanske många tagit till sig av den tragiska olyckan?
 
Känner mej oerhört tacksam över våra tama och snälla cyklister här hemma. Vi har inga "ridvägar" utan alla får samsas och visa hänsyn. Även dom tonåriga kross/moppe-gossarna visar hänsyn när man kommer till häst. Och självklart visar man tillbaka att man är tacksam.
 
Runt Clareberg i Göteborg har de haft liknande problem, och problem med mopeder på ridvägen. Där har de lagt ner/halvvägs grävt ner stockar tvärs över ridvägen. De sticker upp ca 20 cm vilket gör det lätt för hästar att passera men mycket svårt att framföra hjul över dem.
Är det därför dom är där, trodde det var små fina hinder bara. Men dom hindrar väl knappast dessa folk för att ta sig över dom ändå, jag har aldrig som tur är stött på sådana runt Clareberg faktiskt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 447
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 004
Senast: cassiopeja
·
F
Hästhantering Ja, ibland undrar man... Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red...
Svar
7
· Visningar
1 935
Senast: vanimelde
·
Hästmänniskan Det blev jag igår i stallet när en lös hingst kom springande in på stallplanen, vilt vrålande! Om några kommer ihåg så nämnde jag i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 670
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp