Efter hur lång tid kan man vara lugn?

aramis

Trådstartare
När en häst haft kolik symptom och det lugnat sig, när kan man lugnt säga att nu är det över?

Igår låg min kuse i hagen och vägrade resa på sig. Jag befarade att han halkat och knäckt till ryggen eller brutit någonting. Men när jag sprungit efter hjälp så stod han upp och såg ut som vanligt.
Tog in alla hästarna och då visar en annan häst koliksymptom, hon är mycket orolig, sparkar mot magen, spärrar ut näsborrarna och svettas.
Vi tar ut bägge hästarna och går en liten promenad runt gården med dom. eftersom min kuse inte visar någonting alls så får han gå in i boxen igen. (Han dricker och äter lite hö.)
Efter ca en timme med småpromenader och vattentrugande som hon inte vill ha, släpper hon på trycket i magen och bajsar på gårdsplan. Efter det så lugnar hon sig rejält och hon får stå inne under uppsikt. Hästen är lugn och harmonisk och allt verkar vara bra.
Men när kan man igentligen säga att faran är över? Om det var kolik, kan den gå i vågor så att hon ev. skulle få tillbaka kramperna igen efter någon timme eller så?
 
Jo det kan gå i vågor...

När ena unghästen hade kolik i våras så fick hon kramper med ungefär 45min intervall, skitjobbigt :(
 
:crazy: Tur att andra tjejen i stallet skulle titta till dom lite senare då.
Men när ska man då vara lugn??? Är det vanligt med att det återkommer och går i vågor med 45-60 minuter imellan? Kan det gå två tre timmar utan någonting och sen starta igen?

Fy nu är jag jättenervös, man blir ju helt nipprig av sånt här!
 
Det beror ju på orsaken. Två hästar som får koliksymtom samtidigt tycker jag tyder på någon sorts (mat)förgiftning. Förutsatt att det som de fått i sig inte finns kvar bör det vara över när det är över.
Min ena häst fick lerinpackning i tarmen 1996, och höll på att dö av det, och hon kan visa nya symtom så fort hon får i sig minsta gruskorn. Jag måste alltid vara uppmärksam, och alltid ha en bra fodringsplats ute. Det kan vara svårt på våren när det nya gräset börjar komma upp, för då går hon och pillar i marken hur mycket hö jag än försöker avleda med...
 
Det vi tror är att en höbal som givits till hästarna ca en timme innan intag (då min kuse låg ner i hagen) var dålig på något vis. Det var det enda som fanns?!

Sen är ju frågan om dom verkligen kan reagera så på en höbal :confused:, men i kombination med att det då inte fanns vatten (det var ju fryst sen morgonen) så måste det ju ändå varit orsaken.

Hur är det nu? Löper dom större risk att drabbas av kolik om dom haft det en gång, under förutsättning att dom inte får dåligt hö igen naturligtvis?

(Jobbigt när man inte har hästarna i närheten plus att alla jobbar och ingen kan kolla hästarna på dagen heller. Så blir man ju extra fjantig när det gäller ens gamla plutt :smirk: )
 
Min ena häst hade kolik för ett par veckor sedan. Vi tror det beror på att han hade fått i sig för lite vatten. Han är jättedålig på att dricka vatten. Efter det brukar jag ha i några korn betfor i vattenhinken. Då dricker han faktiskt bättre. Ett litet tips bara.
 
Jag skulle sitta kvar hela natten även efter att tecknen slutat. Men jag har inte haft ngn häst i min vård som fått kolik (ännu, Patsy drar ju på sig massa annat så det kommer nog).

Jag skulle nog vilja ha en tidsfrist på 6 timmar utan kolik för att jag skulle våga åka hem och be ngn annan hålla uppsikt så länge.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 717
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 972
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
2 880
Senast: Docka
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 537
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp