Efter jobb?

Dani

Trådstartare
Hur tar ni hand om era hästar till vardags efter ett jobb?

jag duschar, ställer på kyl, bluelotionar bak- och framknäna.

Tänker ofta att jag ska börja strecha men det har inte blivit av.
 
Sv: Efter jobb?

Efter jobb duschar jag, stretchar, kletar på kylgelé/Blue Lotion och släpper alltid ut hästen i hage så den får röra sig (om det inte är seeeeeena kvällen). Sedan ger jag salt i kraftfodret på kvällen, lindar benen och ger hästen två vattenhinkar (även om den har vattenkopp).

Dagen efter ser jag till att skritta hästen (ofta får den bara gå på släp) eller så rider jag lite dressyrövningar i 15-20 min och masserar hela hästen. Den går (som vanligt) i hagen i minst 14 timmar.

Oj vad jag ljuger! ;) Hehe, nej men det är väl så här duktig jag VILL vara och strävar efter att vara. Tyvärr blir det väl kanske bara en dusch i bland, och sen beror det på vilken häst jag kört. Min ostartade (stela) häst är jag noga med att stretcha, skritta dagen efter och massera. Däremot skämmer jag nog nästan aldrig bort honom med vattenhinkar och kylgelé...

En häst jag hade tidigare kunde jag inte ge salt i kraftfodret (då åt han inget kraftfoder alls i stället) utan jag fick försöka trycka i honom salt direkt i munnen.

Rolig tråd iaf! Jag tänker nog att det är lika viktigt vad man gör dagen efter jobbet som direkt efter jobbet, men vad säger ni andra??
 
Sv: Efter jobb?

Duschar å på med svettäcke å sedan går jag oftast en repa med honom så att han torkar ev. blåser ur lite. Sen på med liniment och bandage, antingen arnika/BoT paddar eller arnika/Care fore paddar och plast utanpå. Dr Schaettes på bakknäna och helst ska han ut i hagen igen men annars får han ju gå in om det inte är allt för sent. Extra salt får han dagligen och har alltid vattenkopp och hink.
 
Sv: Efter jobb?

inget särskilt, linimenterar, lindar ben, back on track täcke/magnet täcke gör jag i stort sett dagligen på dem, så det blir samma vid jobb.. Dagen innan & dagen efter jobb kör jag med massagemaskinen på dem.
 
Sv: Efter jobb?

Inget speciellt, när han stod på box på nätterna hade jag back och track på framknäna och haserna men nu står han lösdrift för att han absolut visar att det där med box är det absolut tråkigaste som finns i denna värld :D

Upplever honom mycket finare i kroppen överlag nu när han står ute dygnet runt sedan maj i år. Går han ett hårdare jobb brukar jag åtminstone försöka skritta honom dagen efter på något sätt. Massage ibland och stretchar bakbenen på ett sätt eftersom han lätt bli kort i musklerna när det gäller att sträcka dom bakåt.

Uppvärmt vatten i ligghallen, stor saltsten och extra salt, munkpeppar, raceways och halv liter korn per dag. Herrn är så pigg så jag vågar inte ge mer kraftfoder för tillfället och så blir han så lätt fet, kallblod som han är :p
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 600
Senast: Exile
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 826
Senast: orkide
·
Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 236
Senast: hastflicka
·
  • Artikel
Hästnyheter Varför ska du vara noga med att hästen aldrig trampar högre i bak än i fram? Varför är det bäst att börja jobba med en lite tråkigare...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp