Efter larmet från ridledarna – branschen slår tillbaka

Efter nya larm om att minderåriga ledare utnyttjats på ridläger står hästnäringens arbetskraft åter i fokus.
Flera som Kvällsposten har pratat med vittnar om hårda villkor och svarta löner – men åsikterna går isär.
Carina Qvarfort, som har ett försäljningsstall i Skåne, talar i stället om arbetsmoral.
– Det är tuffa jobb som kräver tuffa tjejer och killar, säger hon.
 
Hon ska nog inte uttala sig så mycket angående Fenix Park, det var inte en dag för tidigt dom fick lägga ner. Och jag är så trött på folk som säger att stallarbeta och hästskötsel kräver "tuffa tjejer och killar" liksom näe, det går faktiskt att arbeta med det utan att offra både fysisk och psykisk hälsa.
 
Hon ska nog inte uttala sig så mycket angående Fenix Park, det var inte en dag för tidigt dom fick lägga ner. Och jag är så trött på folk som säger att stallarbeta och hästskötsel kräver "tuffa tjejer och killar" liksom näe, det går faktiskt att arbeta med det utan att offra både fysisk och psykisk hälsa.
Arbetsmiljöregler gäller även stall- och hästarbete :idea:
 
Tja det är inte första gången Fenix park är ute i blåsväder. Alla seriösa hästaktörer på arbetsmarknaden borde vara nöjda med att de har tvingats slå igen. Blir ju oseriös konkurrens med andra som kör med korrekta arbetsvillkor för sina anställda.
 
Blir så irriterad när man pratar om arbetsmoral och Fenix park. Det var bara utnyttjande av ungdomar. Speciellt om man ”inte är så insatt” då ska man inte göra sånna uttalanden. Antagligen vet hon inte vad det är hon försvarar, vilket gör det hela väldigt korkat. Och nej hon uttalar inte ett direkt stöd för Fenix park men ett indirekt och det är precis lika fel.
Dessutom ska inget jobb oavsett hur tufft det är utnyttja sin arbetskraft. Bra arbetsmoral är INTE lika med att man låter utnyttja sig.
 
Jag önskar att ridläger granskades hårdare. Visst har det stormat kring andra stora och välkända aktörer tidigare?
 
Känner egentligen inte till Fenix park, men av det man läst och hört på nätet så låter det helt absurt.
Jag bara hoppas att det inte är sant. Men det är mycket som försiggår under ytan på hästbranschen som aldrig kommer fram.
Tack vare Internet tror jag att man får veta betydligt mer än tidigare
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp