Bukefalos 28 år!

Efter operationen

Lejonelle

Trådstartare
Nästa vecka är det dags för hanhundens operation. Hjälp mig komma på hur jag ska få det att fungera praktiskt att hålla isär hundarna så att operationssåret kan läka ifred. Hur får man till det? Bur? Lämna bort den ena? Det är många timmar om dygnet som de inte ska få chans att slicka upp såret...
 
Håller med Vallhund. Om du inte har möjlighet att dela av hundarnas utrymme/huset så dem hålls åtskiljda så lämna bort den som inte opererats. Att hålla hundar instängda i burar, som är väldigt vanligt i USA vad jag förstår, är som sagt inte lagligt.
 
OT
@vallhund min veterinär har skrivit uttryckligen strikt burvila (benbrott) innebär det att jag egentligen måste söka tillstånd för att följa veterinärens ordinationer?
 
Vad är det för operation?

Hålla ett öga på dem och att stänga in en av dem när man inte är hemma körde vi på (+tratt och att andra hunden förvisso inte var intresserad).
 
Mig veterligen kan bara lst´s veterinär godkänna att man bryter mot lagen, tyvärr är de flesta veterinärer inte medvetna om det.
 
Vad är det för operation?

Kastration av hanhund. De första dagarna efter op är jag ledig. Sedan jobbar jag halvdag, då kan valpen vara i hundgården och hanhunden inne. På nätterna kan någon av hundarna sova med mig och den andra där de normalt sover. Men sen är det måndag-torsdag som jag behöver få till på något sätt. Jag sikta på att ha en i taget i hundgården och åka hem på lunchen och byta plats på dem. Och de dagar detta inte funkar låta någon av dem vara hos dottern. Sen blir det ruggigt jobbigt att de inte ska få leka med varann, det kommer de INTE att tycka om.
 
Hmm jag undrar hur mycket mina lekte... Tiken var 9 mån när Sigge kastrerades, de leker fortfarande långa stunder dagligen...
 
OT
@vallhund min veterinär har skrivit uttryckligen strikt burvila (benbrott) innebär det att jag egentligen måste söka tillstånd för att följa veterinärens ordinationer?

Ja det bör du göra. Vi informerar skriftligen våra patienter om att man måste söka tillstånds hos Jordbruksverket när vi ordinerar burvila. Om det sedan efterföljs och hur det fungerar i praktiken vet jag inte, men antar att det är lite som @peter_lundin skrev.
 
Ja somsagt vår burvila handlade om en vecka så den är ju över snart och jag har ju inte riktigt hjärta att ha henne i bur inne så men jag vet inte om jag kan anse att det är ett riktigt hållbart system då om man inte kan få tillfällig burvila beviljat direkt i samband med skada.
 
Kan väl gissa att det beror lite på hur "vild" hunden är. Är den lugn kan det ju funka att använda kompost-galler för att bygga en mini-"hage" till hunden i en lugn del av huset. Vet inte om en sådan lösning räknas som "bur".
 
Femte dagen efter operationen och allt har gått bra men det börjar bli frustrerande med tratten. Irriterad hund skulle vilja få sköta om sina privata delar, och han springer och slår i överallt. Såret läker bra och fint men är lite rött idag. Har lämnat bort valpen en vecka men på torsdag kommer hon hem.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 943
Gravid - 1år Jag har fått en tid för att operera kompartment i vänster underben. Operationen sker under narkos. Kommer vara i vecka 19-20 vid...
Svar
14
· Visningar
1 759
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 334
Senast: ako
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 101
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp