Efterbliven katt?

K

krigarinna

Har länge grubblat över vad som kan vara felet med en av våra katter. Det är en så kallad vandringspokal som hamnade hos oss för ca två år sedan. I början bodde hon hos en utlänsk familj. Hon var rumsren först. Helt plötsligt började hon bajsa och kissa överallt utom i lådan. Efter det tröttnade dom och flyttade katten till familjens son som bodde annanstans. Hon fortsatte likadant där. Efteråt hamnade hon hos hans sambo som knappt var hemma och stackarn fick vara ensam dagarna långa. Ibland ett par dar också. Där betedde hon sig likadant. Kissade ned överallt och bajsa brevid lådan. Sen började hon lämna katten hemma hos oss när hon skulle vara borta allt oftare. Efter ett tag vill hon att vi ska ta emot katten eftersom hon aldrig är hemma.
Fick redan på att kattstackarn varit ensam i dagar utan att nån varken gett vatten eller tömt lådan. Köket var helt nedpissat. Det såg så sorgligt ut när vi stod framför dörren och hörde henne jama där inne. Och gud så överlycklig hon var när vi kom in.
När vi haft henne ett tag så började vi märka kontsigheter med henne. Bland annat hennes gång. Hon "vaggar" med bakdelen när hon går. Och är lika smidig som en kattunge. Hon rör sig precis som en kattunge på ett par veckor. Lika klumpig.
Vi märkte också att hon inte alls förstod vad dom andra katterna menade. Om en katt skulle hälsa vänligt så blev hon förvirrad och försvarade sig me sitt liv.
Även om dom äter och sover tillsammans. Hon avskyr inte dom på nå sätt, men hon verkar inte förstå deras språk.
Sen märkte vi också att hon har en otroligt känslig mage. Blir uppsvälld som en ballong om hon äter burkmat eller vissa torrfoder.
När vi sen skulle sterilisera henne hos veteriären så tyckte hon inte att det var nåt konstigt med henne.
Efter operationen bodde hon i mitt rum med den andra honkatten som nyligen steriliserats. Där fick dom sova ut och jag brydde mig inte om dom råkade kissa på golvet när dom var lite omtöcknade efter sövningen. Och där märkte vi nåt konstigt igen.
Den andra honkatten blev "nykter" på samma kväll. Och drutta på som vanligt. Men den där lilla stackarn var som en full person i en vecka efteråt. Vinglade som aldrig förr.

Sen släppte det.
Vi frågade vet flera gånger men dom ignonerade det helt.
Nu efter två år är hon fortfarande som en kattunge. Lika klumpig och vinglig som en, förstår inte vad katterna vill och ja.. är som en tvåveckors kattunge. Kan hon vara efterbliven eller? Jag vet inget om hennes bakgrund heller.
 
Sv: Efterbliven katt?

glömde skriva att hon hemma hos oss är periodvis rumsren. Ibland går det månader och hon uträttar sina behov i lådan. Men sen kommer det perioder då hon bajsar brevid lådan. Men kissa nån annanstans än i lådan har hon inte gjort. Dock vill hon alltid att vi ser på när hon är duktig och går på lådan. Men när hon bajsar vid lådan är enbart då vi inte är hemma. :S
 
Sv: Efterbliven katt?

Katter är ju däggdjur precis som vi och dom kan också få samma typer av "handikapp"....

En vännina hade en katt som hade Downs syndrom enligt vårat vet.... katten hade t.o.m. samma variant av hjärtfel som dom brukar ha...

Katten blev någonstans runt 6-7 år innan hjärtfelet tog hennes liv...

Så visst kan katter vara "efterblivna"

På den katten fungerade det med mycket beröm och envist nötande när hon skulle lära sej saker...

Men eftersom eran katt "sköter" sej när hon inte lämnas ensam så får man nog rätta sej efter det och inte utsätta henne för sådant...
 
Sv: Efterbliven katt?

Jo vi försöker ju berömma henne mycket och så. Men vi kan ju inte konstant stå och vakta henne. Det räcker ju tex att jag går ut i trädgården ett par min och sen när man kommer in så luktar det skit i huset, och där står hon sen under nån stol och ser allmänt ledsen ut.
Iof, det gör ju inte speciellt mycket om det blir misstag på golvet. Det går ju att plockas upp och lukten försvinner när man tvättar golvet :P
 
Sv: Efterbliven katt?

Fortsätt med bröm och skurandet så länge ni känner att ni orkar... Det kommer alltid en dag när man känner att det inte längre fungerar och då får man ta det svåra beslutet...

Ge kissen en kram och en godisbit från oss.
 
Sv: Efterbliven katt?

Ja, men det dröjer nog till den dan då hon blir väldigt gammal, eller sjuk så hon inte kan leva ett normalt liv. Vi har ju fyra till katter som efter att ha ätit lite kattgräs kräks på dom mest irriterande ställen..:p Plus hundar som lerar ned köket när dom varit och sprungit i lera. Så skura gör vi varje dag ändå ^_^

Är dock glad just nu att den lilla "bebisen" varit rumsren i fyra dagar nu! :D Och hon är sååå stolt!
 
Sv: Efterbliven katt?

Rumsren i FYRA dagar wooaaw :bump: :bump: :bump:
Det är ju jättebra :idea:

obs! EJ ironiskt utan bara imponerad
 
Sv: Efterbliven katt?

Kan vara att hon är efterbliven, vi har våra misstankar om att våran Åke är efterbliven då han vid födseln snurrade in sig i en gardin och höll på att kvävas, som tur var hittade vi honom så att han precis gick att räddas. Men han är lite seg nu och har ibland små fix idéer för sig. Han litar på människor, lite föör mycket och är ibland allmänt konstig. Så varför skulle inte era flicka vara det. :)
Och om hon haft det svårt som kattunge han det ju satt sig i psyket och blivit kvar.

Men jag tror som palle, att mycket beröm och förståelse kan hjälpa.
Men jag vet katter som aldrig blivit riktigt rumsrena utan bajsar gärna någon annanstans än i lådan.
Våran kattunge bajsar baraa på lådan när den är "mockad". En låda med kiss eller bajs i går hon inte ner i. :D
 
Sv: Efterbliven katt?

..Eller så är det frågan om inavel O.o Man kan ju aldrig veta.. Men äh, huvudsaken är att hon mår bra och åtminstånde försöker göra sina behov i lådan :d
Jag har funderat lite på om hon vägrar gå på lådan om det finns minsta lilla spår efter kiss eller bajs där :) Vet att det en gång fanns en kotte precis vid ingången och hon gjorde sina behov intill lådan istället...:p

Fast det man oftast tänker på är hennes svaga bakdel. Så som hon gungar med bakdelen verkar nästan som om hon har dåligt med muskler där. :crazy:
 
Sv: Efterbliven katt?

Man kan ju försöka med att leka med t.ex. en papperstuss i ett snöre.
Det brukar vara uppskattat och det stärker ju kattens koordination och muskler allmänt.

Glöm dock inte att lägga undan allt som har med snören att göra så katterna INTE hittar det för då kan dom trassla in sej i snörena...

Hade en jobbarkompis som förlorade 2 kattungebröder inom några dagar på helt onödiga olyckor...
Den första genom att den blev hängandes i ett snöre dom satt upp med leksak i andra ändan.... och den andra några dagar senare för hennes sambo glömde lägga ner toalocket efter sej :crazy:
 
Sv: Efterbliven katt?

Jag vet att tråden är gammal, men använde sökfunktionen...

Det här låter precis som min ena katt och jag har (förutom att hon bara bott hos mig=ingen vandringspokal), precis som du, misstänkt att hon är efterbliven eller iaf begåvningshandikappad. Jag tog henne från stallet som 7månaders kattunge och hon är inte inavlad med säkerhet, hon är rädd för människor (man får hålla i henne, men hon gillar det inte ett dugg) och verkar inte förstå världen alls.

Ett exempel på att hon inte förstår saker är när man är i köket. Min katt ställer sig då vid mina ben och tigger, vid enstaka tillfällen får han kanske ngt gott, hon ställer sig bredvid honom och gör likadant, men när man ger henne ngt blir hon rädd för det och springer därifrån (viliket min katt tycker är bra för då blir det mer till honom)
Hon står alltså och jamar och tigger, men verkar inte ha någon som helst aning om varför.

Nu gör inte detta mig ngt (förutom att det är jobbigt att hon bajsar precis jämte lådan hela tiden), eftersom det inte är min katt utan min katts katt, han fick henne i julklapp 2005 för att han inte skulle vara ensam när jag är på jobbet. De funkar jättebra ihop och av den anledningen kommer hon att stanna här efterbliven eller ej.:bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Efterbliven katt?

Ett exempel på att hon inte förstår saker är när man är i köket. Min katt ställer sig då vid mina ben och tigger, vid enstaka tillfällen får han kanske ngt gott, hon ställer sig bredvid honom och gör likadant, men när man ger henne ngt blir hon rädd för det och springer därifrån (viliket min katt tycker är bra för då blir det mer till honom)
Hon står alltså och jamar och tigger, men verkar inte ha någon som helst aning om varför.

Fast är inte det där typiskt kattbeteende? Vår katt har dille på att sätta sig i saker, t ex en tom ikea-kasse, påsar, etc. Sen sitter hon därinne, och ser ärligt talat rätt dum ut. Efter ett tag kryper hon ut igen och låtsas som ingenting.:angel: Jag gissar att beteendet egentligen är jaktrelaterat - ser man en håla man det vara bra att kolla ifall det finns möss därinne. :idea: Sen att hon knappast lär hitta några möss i våra ikea-kassar är en annan sak, katter är inte så besvärade av logik.

Jag tror inte katter alltid har någon klar idé om varför de gör saker, det är mer "it seemed a good idea at the time", tror jag.
 
Sv: Efterbliven katt?

Fast är inte det där typiskt kattbeteende? Vår katt har dille på att sätta sig i saker, t ex en tom ikea-kasse, påsar, etc. Sen sitter hon därinne, och ser ärligt talat rätt dum ut. Efter ett tag kryper hon ut igen och låtsas som ingenting.:angel: Jag gissar att beteendet egentligen är jaktrelaterat - ser man en håla man det vara bra att kolla ifall det finns möss därinne. :idea: Sen att hon knappast lär hitta några möss i våra ikea-kassar är en annan sak, katter är inte så besvärade av logik.

Jag tror inte katter alltid har någon klar idé om varför de gör saker, det är mer "it seemed a good idea at the time", tror jag.

Nej, det skulle jag inte vilja påstå, min katt jamar ju och grejar för att få saker(ja det är ett dåligt betingat beteende, jag vet, men han vet trots allt vad han sysslar med), när han fått det han vill ha slutar han, hon står och jamar och grejar precis som han gör, men ger man henne ngt luktar hon på det och blir rädd och springer därifrån, till glädje för den andra.
Det verkar faktiskt mest som att hon gör samma sak som den andra katten, utan att egentligen veta varför.

Jämförelsen med kassarna tycker jag inte är relevant, då det faktiskt är ett kattbeteende att krypa in i/under saker tex påsar lådor väskor, under täcken osv, det ligger i deras natur.

Mina kunskaper i etologi är visserligen begränsade, men det hon gör är inget normalt beteende.
 
Sv: Efterbliven katt?

Din katt låter mer som att den inte kan kommunicera med människor, och det är väl inte så konstigt om den inte alls är uppvuxen och präglad i hemmiljö. Kom ihåg att katter inte har någon medfödd kommunikationsstrategi som hundar och hästar, utan lär sig detta som små (1-4 mån ålder i första hand).
 
Sv: Efterbliven katt?

Jodå, det är ett normalt inlärningsbeteende. Hon gör som "kompisen" gör, utan att veta varför. Så gör barn också. Först senare kommer förståelsen för vad som händer, det är vuxna människor som utgår från orsak och verkan-perspektiv på världen.
 
Sv: Efterbliven katt?

Jag har funderat på att det är så, och därför varit övertydlig med att hon får godsaker vid detta beteendet, vanligtvis uppmuntrar jag inte tiggeri från djur, men jag måste ju på något sätt få henne att interagera med mig.
Hon har bott här i dryga 2 år och har precis lärt sig sitt namn, men är rädd för människor dock mindre för mig. Jag tänker inte ge upp utan tror att det kan bli en riktigt trevlig liten katt tillslut, bara hon får ta sin tid.

foto på henne

En annan sak är att hon var minst i kullen och redan som kattunge betedde sig konstigt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 430
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 740
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
1 950
Senast: annie_cool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp