Efterkontroll (bilbesiktning) for dummies

Jozze

Trådstartare
Jag fick nerslag på en smågrej när jag besiktade bilen för en månad sedan. Kontrollanten angav den 8/3 som sista dag att efterkontrollera, men går jag in på Opus hemsida för att boka tid står det "efterkontroll gäller t.o.m. 2016-04-08". Är jag korkad, eller betyder det att jag kan efterkontrollera senast den 8 APRIL? På besiktningsprotokollet har kontrollanten dock skrivit 8/3 för hand.

Någon som vet vad som gäller?
 
Du har först en månad på dig innan det blir körförbud på bilen

Missar du den deadlinen har du sen en månad till innan du måste göra en ny kontrollbesiktning

Så om du inte besiktigar idag så är det körförbud på bilen från och med i morgon. Då får du bara köra till och från verkstad samt till och från besiktningen
 
Jag fick nerslag på en smågrej när jag besiktade bilen för en månad sedan. Kontrollanten angav den 8/3 som sista dag att efterkontrollera, men går jag in på Opus hemsida för att boka tid står det "efterkontroll gäller t.o.m. 2016-04-08". Är jag korkad, eller betyder det att jag kan efterkontrollera senast den 8 APRIL? På besiktningsprotokollet har kontrollanten dock skrivit 8/3 för hand.

Någon som vet vad som gäller?
Smågrejor brukar man väl få fixa själv? Vad var det som var så allvarligt att du måste åka tillbaka?
(och ja, en månad är väl det gängse?)
 
Smågrejor brukar man väl få fixa själv? Vad var det som var så allvarligt att du måste åka tillbaka?
(och ja, en månad är väl det gängse?)

Inte om det blir en anmärkning, då måste du tillbaka
Du kan också få ett påpekande och då bör du åtgärda snarast men behöver inte åka tillbaka (det ska dock vara åtgärdat nästa besiktning)

//Cewe som gjort 7 besiktningar på 3 bilar senaste tre veckorna
 
Om ditt fordon inte har besiktats eller intygats av en ackrediterad verkstad inom angiven tid får fordonet körförbud. Normalt inträder detta efter en månad, men om ditt fordon underkänns för tredje gången i rad har du bara en vecka på dig att åtgärda felen. Vid detta körförbud får du köra kortast lämpliga väg till verkstad för reparation eller till besiktningsföretag för besiktning.

http://www.bilprovningen.se/kundser...n-jag-gora-en-efterkontroll-ombesiktning.html
 
Inte om det blir en anmärkning, då måste du tillbaka
Du kan också få ett påpekande och då bör du åtgärda snarast men behöver inte åka tillbaka (det ska dock vara åtgärdat nästa besiktning)

//Cewe som gjort 7 besiktningar på 3 bilar senaste tre veckorna
Ja?
Ett påpekande är småsaker, som en lampa som behöver bytas.
Anmärkning är mer väsentliga saker.

Småsaker behöver du inte åka tillbaka med.
 
Tack för svaren alla! Jag var tämligen säker på att det var en månad som gällde men blev osäker när det stod sådär om den 8/4.

En fråga till då: kommer jag få betala ett högre pris om jag låter bilen få körförbud innan jag efterkontrollerar?

@tanten Min löstagbara dragkrok gick inte att få loss. Jag tycker att det är en småsak, men jag måste tillbaka och kontrollera.
 
När du besiktigar bilen får du antingen ett rent protokoll - dvs inga brister alls och det är bara att tuta och köra ett år till. Du kan också få saker som du behöver åtgärda, men inte komma tillbaka för. Det kan vara tex, en lampa eller torkarblad.

Sen finns det saker man måste komma tillbaka för att efterbesiktiga, tex. otillräcklig bromsverkan, för höga avgasvärden etc (väldigt många olika saker kan det vara). Du har då en månad på dig att åtgärda felet och efterbesiktiga bilen. Om du inte gör det inom den månaden så blir det körförbud på bilen. Du har ytterligare en månad på dig att åtgärda felet, men du får inte köra någon annanstans än till verkstad eller besiktningen.

Det sista resultatet man kan få är körförbud. Då sätter kontrollanten en lapp på framrutan där det står körförbud. Då är det så allvarliga brister att du inte får köra bilen överhuvudtaget förrän felen är åtgärdade. Tex. bromsarna tar inte alls.

Det brukar inte vara dyrare att göra en efterbesiktning senare än en månad, så länge du håller dig inom tiden för en efterbesiktning.
 
Ja?
Ett påpekande är småsaker, som en lampa som behöver bytas.
Anmärkning är mer väsentliga saker.

Småsaker behöver du inte åka tillbaka med.

Beror ju på vad för lampa som är trasig :)

Sen kan de vara "snälla" om det är typ bara är ett positionsljus tex och inget mer.
Men jag har aldrig varit med om att de släppt igenom ett trasigt hel/halvljus
 
Det sista resultatet man kan få är körförbud. Då sätter kontrollanten en lapp på framrutan där det står körförbud. Då är det så allvarliga brister att du inte får köra bilen överhuvudtaget förrän felen är åtgärdade. Tex. bromsarna tar inte alls.

Jättefin gul lapp med rött kors :up:,
Fick det på min Peugeot när jag besiktigade senast, tur besiktningen ligger nära jobbet. Var bara knalla därifrån
Jag var inte jätteglad på min sambo som lovat kolla igenom bilen innan :meh:
 
När du besiktigar bilen får du antingen ett rent protokoll - dvs inga brister alls och det är bara att tuta och köra ett år till. Du kan också få saker som du behöver åtgärda, men inte komma tillbaka för. Det kan vara tex, en lampa eller torkarblad.

Sen finns det saker man måste komma tillbaka för att efterbesiktiga, tex. otillräcklig bromsverkan, för höga avgasvärden etc (väldigt många olika saker kan det vara). Du har då en månad på dig att åtgärda felet och efterbesiktiga bilen. Om du inte gör det inom den månaden så blir det körförbud på bilen. Du har ytterligare en månad på dig att åtgärda felet, men du får inte köra någon annanstans än till verkstad eller besiktningen.

Det sista resultatet man kan få är körförbud. Då sätter kontrollanten en lapp på framrutan där det står körförbud. Då är det så allvarliga brister att du inte får köra bilen överhuvudtaget förrän felen är åtgärdade. Tex. bromsarna tar inte alls.

Det brukar inte vara dyrare att göra en efterbesiktning senare än en månad, så länge du håller dig inom tiden för en efterbesiktning.
Tack för det fetade! Resten kände jag till, förutom att jag var osäker på det där med en månad.
 
Beror ju på vad för lampa som är trasig :)

Sen kan de vara "snälla" om det är typ bara är ett positionsljus tex och inget mer.
Men jag har aldrig varit med om att de släppt igenom ett trasigt hel/halvljus

Jag hade ett parkeringsljus som släpptes igenom och ett dimljus som var på gränsen men på rätt sida så att säga. Rekommenderades sänka. Kör aldrig med dimljus och väntar därför tills nästa besiktning om två år.
 
Beror ju på vad för lampa som är trasig :)

Sen kan de vara "snälla" om det är typ bara är ett positionsljus tex och inget mer.
Men jag har aldrig varit med om att de släppt igenom ett trasigt hel/halvljus

När jag haft någon trasig lampa (otur! kollar givetvis innan jag far till besiktningen, men ibland vill de verkligen jävlas :cautious:) har de gett mig vägbeskrivning till närmsta mack och sagt åt mig att komma tillbaka så fixar de lampan åt mig. :up:
Hänt två gånger, olika ställen.
 
Beror ju på vad för lampa som är trasig :)

Sen kan de vara "snälla" om det är typ bara är ett positionsljus tex och inget mer.
Men jag har aldrig varit med om att de släppt igenom ett trasigt hel/halvljus

Min bil får alltid nedslag på oklar ljusbild på halvljuset.
Blir inte ombesiktning men är det samma året efter blir det ombesiktning då.
Så vartannat år har den fått ombesiktning på det. Sjukt störigt då det inte spelar någon roll om det är nya lampor. Den har jättebra ljus när man kör.
Den servas alltid efter besiktningen så då släcker verkstaden felet.
 
När jag haft någon trasig lampa (otur! kollar givetvis innan jag far till besiktningen, men ibland vill de verkligen jävlas :cautious:) har de gett mig vägbeskrivning till närmsta mack och sagt åt mig att komma tillbaka så fixar de lampan åt mig. :up:
Hänt två gånger, olika ställen.
På mitt förra jobb besiktigade två kollegor varsin bil på olika stationer på "varsin sida om Huddingevägen". Båda hade felinställda lyktor, men medan den ena kollegans kontrollant justerade lyktorna på egen hand och sedan godkände bilen, så gav den andra kollegans kontrollant bilen en anmärkning med efterkontroll. Kollegan fick betala flera hundra kronor för att en verkstad skulle ordna inställningen och sedan betala några hundralappar för efterkontroll. ;) Så olika kan det vara på två stationer som ligger mittemot varandra. :D
 
Min löstagbara dragkrok gick inte att få loss. Jag tycker att det är en småsak, men jag måste tillbaka och kontrollera.
Viktigt med bra funktion på den; att den är välsmord så att den låser fast sig rätt - och inte fastnar i fel läge i låsningen och sen lossnar när den inte ska. Hu.

556 is the shit. (Och förvara kroken inne i bilen när den inte används)
 
En fråga till då: kommer jag få betala ett högre pris om jag låter bilen få körförbud innan jag efterkontrollerar?
Jag har för mig att om man missar den där månaden men efterkontrollen, så får man göra en nya kontrollbesiktning, dvs du får betala fullt pris igen.
Så det enda som troligen händer är att du får betala lite mer nästa gång du besiktar, än vad du hade fått göra vid en efterkontroll.
 
Jag har för mig att om man missar den där månaden men efterkontrollen, så får man göra en nya kontrollbesiktning, dvs du får betala fullt pris igen.
Så det enda som troligen händer är att du får betala lite mer nästa gång du besiktar, än vad du hade fått göra vid en efterkontroll.

Du har två månader på dig innan det blir ny kontrollbesiktning
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp