Efterlysning via Tidningen Ridsport

Oj vad märkligt! Det har ju redan gått mer än 12 timmar, något borde de ju ha hört/sett vid det här laget tänker jag. Usch, hoppas det löser sig!
 
Ok, då kan det ju vara någon som åkte av, hästen sprang hem och ryttare tog sig hem och allt är bra med båda och ryttaren har inte haft koll på sociala medier sen dess? Man kan ju alltid hoppas.

Med tanke på att ingen har hört av sig om att en häst eller ryttare saknas så håller jag det för det rimligaste. Och jag håller med - låt oss hoppas att det förhåller sig på det sättet.
 
Syrran som bor mitt i allt berättade nyss att varken häst el ryttare är hittade. Den var en som var ute och gick som hade sett hästen springa förbi och larmat polis.
 
Syrran som bor mitt i allt berättade nyss att varken häst el ryttare är hittade. Den var en som var ute och gick som hade sett hästen springa förbi och larmat polis.

Är de identifierade?

Vet man att någon är försvunnen eller är det fortfarande bara en person som sett en häst med sadel och träns?
 
Som det är nu är det samma, ingen vet nåt om varken häst el ryttare.

Nä, det är två helt olika scenarios:

1) Identifierad ryttare + häst är försvunna

2) Oidentifierad häst har setts utan ryttare. Ingen har hört av sig och meddelat att det nog var hens häst som sågs.

Hade någon verkligen varit borta hade någon saknat dem och då hade de inte varit oidentifierade.
 
Nä, det är två helt olika scenarios:

1) Identifierad ryttare + häst är försvunna

2) Oidentifierad häst har setts utan ryttare. Ingen har hört av sig och meddelat att det nog var hens häst som sågs.

Hade någon verkligen varit borta hade någon saknat dem och då hade de inte varit oidentifierade.
Funderar hur bra poliser samarbetar över gränser..tänker att det är inte långt till skånegränsen därifrån. Om vederbörande ev tillhör skåne men sökandet är i Blekinge.
 
Nä, det är två helt olika scenarios:

1) Identifierad ryttare + häst är försvunna

2) Oidentifierad häst har setts utan ryttare. Ingen har hört av sig och meddelat att det nog var hens häst som sågs.

Hade någon verkligen varit borta hade någon saknat dem och då hade de inte varit oidentifierade.
Det är väl inte alls säkert att någon har saknat någon på 12 timmar. Alla har inte kontakt med andra människor dagligen. Jag hade inte varit saknad av någon på 12 timmar om jag blev liggande någonstans och det hade tagit iallafall till kvällen efter innan någon ens hade funderat över vad som hänt och med stor sannolikhet längre innan hen då fick tag i någon som kunde kolla att allt är okej.
 
Nä, det är två helt olika scenarios:

1) Identifierad ryttare + häst är försvunna

2) Oidentifierad häst har setts utan ryttare. Ingen har hört av sig och meddelat att det nog var hens häst som sågs.

Hade någon verkligen varit borta hade någon saknat dem och då hade de inte varit oidentifierade.
Hur menar du? Ibland hade jag inte blivit saknad på 12h eller om jag hade trillat av ute och ibland hade någon saknat mig tidigare.

Har hästarna hemma utan inhyrda och har ingen sambo eller barn
 
Nä, det är två helt olika scenarios:

1) Identifierad ryttare + häst är försvunna

2) Oidentifierad häst har setts utan ryttare. Ingen har hört av sig och meddelat att det nog var hens häst som sågs.

Hade någon verkligen varit borta hade någon saknat dem och då hade de inte varit oidentifierade.
Det har inte slagit dig att det finns folk som helt saknar anhöriga? Det finns folk som ligger döda i sina hem i veckor, månader, år innan de upptäcks för att ingen saknar de. Även ensamma människor kan ha häst.
 
Det har inte slagit dig att det finns folk som helt saknar anhöriga? Det finns folk som ligger döda i sina hem i veckor, månader, år innan de upptäcks för att ingen saknar de. Även ensamma människor kan ha häst.

Jo, men hur många finns det som är helt ensamma, har hästen helt isolerad från omvärlden så att ingen, varken grannar eller någon som bor i närheten har reagerat på att hästen inte är i sin hage som den brukar när polis och sociala medier efterlyser en häst i området som setts springande med sadel och träns? Visst, det kan väl hända. Men jag tror att det är betydligt mer sannolikt att att ryttaren åkte av, har tagit sig hem (och hästen också) och sen inte har haft koll på sociala medier och kanske har jobbat och haft mobilen avstängd och inte kollat nyheter/sociala medier.

Tillägg: ingen arbetsgivare verkar ha reagerat heller på att en anställd som har häst inte kommit till jobbet som hen skulle efter att ha hört polisens efterlysning.
 
Jo, men hur många finns det som är helt ensamma, har hästen helt isolerad från omvärlden så att ingen, varken grannar eller någon som bor i närheten har reagerat på att hästen inte är i sin hage som den brukar när polis och sociala medier efterlyser en häst i området som setts springande med sadel och träns? Visst, det kan väl hända. Men jag tror att det är betydligt mer sannolikt att att ryttaren åkte av, har tagit sig hem (och hästen också) och sen inte har haft koll på sociala medier och kanske har jobbat och haft mobilen avstängd och inte kollat nyheter/sociala medier.

Tillägg: ingen arbetsgivare verkar ha reagerat heller på att en anställd som har häst inte kommit till jobbet som hen skulle efter att ha hört polisens efterlysning.
Vi vet inte hur långt hästen sprungit och det finns inget register om var det finns hästar så kanse inte haft någon polis som frågat runt just runt det stallet.
Varför skulle inte grannar missa att det fattas en häst av kanse flera i hagen.
 
Vi vet inte hur långt hästen sprungit och det finns inget register om var det finns hästar så kanse inte haft någon polis som frågat runt just runt det stallet.
Varför skulle inte grannar missa att det fattas en häst av kanse flera i hagen.

En helt ensam person, utan jobb där en arbetsgivare saknar hen, utan vänner, utan familj, som bor helt isolerad d.v.s. inga grannar, med så många hästar att de som eventuellt passerar inte märker om en är borta trots att Polisen har en stor sökinsats igång och folk därmed borde vara mer vaksamma? Jo, som jag skrev innan, visst kan det vara så. Men jag tror att sannolikheten är större att allt är bra och att ryttaren bara inte märkt uppståndelsen än. Men ju längre tiden går desto märkligare blir det.

Oavsett så hoppas jag att både ryttare och häst mår bra. Och att alla vi ryttare tänker efter en extra gång innan vi ger oss iväg på en uteritt: vet någon var jag tänker rida? När ungefär jag borde vara tillbaka? Olyckan kan ske när som helst och då är det ju bättre att ha planerat i förväg så att någon märker om man inte kommer tillbaka inom rimlig tid. Jag brukar skriva på en white board vilken väg jag ridit och när.
 
Nu har Polisens avbrutit sökandet.

Jag funderar på en sak: borde man inte kunna ta ut en hund som spårar var hästen har gått? Man vet ju var bilisten såg hästen om man tolkar Polisen rätt.
 

Liknande trådar

Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 633
Senast: tanten
·
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 636
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 137
Senast: Meggan
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
30 577
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp