Eftersom jag vaknade i natt och funderade på detta

Om en grön alien är ute i solen, vad händer med dens hudfärg?

  • Den bleks/blir ljusgrön

    Röster: 11 22,4%
  • Den blir mörkare/mörkgrön

    Röster: 8 16,3%
  • Den blir en annan färg

    Röster: 2 4,1%
  • Ingen skillnad, de reagerar inte på våran sol

    Röster: 28 57,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    49

Elo

Trådstartare
Jag vaknade och kunde inte få frågan ur huvudet. Så vad tror ni?

Kommentera gärna med resonemang...
 
Jag tänker att de är gröna av ungefär samma anledning som växter. De reflekterar det gröna ljuset och tar upp de andra våglängderna, typ. Alltså kommer deras skinn vara oförändrat grön.
 
Dom kanske har såna där celler som reagerar på olika ljus och ändrar färg, som en kameleont ungefär. Så när de blir varmare kanske de ändrar färg.
 
Det beror ju lite på varför den är grön. om det är ett färgämne som ska skydda kroppen från strålning som melaninet vi har men som av nån anledning inte absorberar just grönt bör det ju antingen vara oförändrat eller kanske mörkare så det trots allt blir mer färgämne och reflekterar mindre ljus. Färgämnen ger ju mörkare färg ju mer man tillsätter. Om den är grön för att kunna bedriva fotosyntes kanske den behöver mindre färgämnen ju mer ljus den utsätts för för att kunna producera lika mycket och kanske bli ljusare. Eller så är den grön av nån helt annan anledning och det är inte möjligt för oss att ens spåna om hur det blir. Kul att spåna är det i alla fall :)
 
Jag tänker som så att de inte är vana vid vår sol och blir som "genomskinligare" med solljus på sej iom det blir de även ljusare. Som om de är mer som gel-liknande i huden.
 
Om det är som en florida ghost så blir den ljusare. Om den använder klorofyll kanske den blir ljusare för att den behöver mindre när det är mer ljus :idea:
 
Den gröna färgen har den valt för att den vill att vi ska uppfatta den grön, så färgen så som vi ser den är beständig. Grön är en "snäll" färg för oss människor (och däggdjur) på denna planet :up:
 
Aliens är alldeles säkert grå, så om det finns en grön alien på jorden så är den sjuk och behöver komma under vård! Färgen förändras inte förrän den får rätt behandling för problemet. Eller dör....
Gissar att det kanske är lite som gulsot eller så, man får ta lite blodprover och kolla levervärden?
 
Det finns så många arter av alien med olika ursprung så det finns inte ett svar på den frågan...

Finns de som mörknar för att skydda huden på samma sätt som vår solbränna fungerar.
Finns de som inte alls är anpassade för solljus och bleknar för att pigmenten inte tål den strålningen.
Finns de som inte blir påverkade alls för att färgen har helt andra funktioner så solljus inte alls blir en relevant faktor.

Tänk på hur stor biodiversiteten är i hela rymden, jämfört med vårt lilla klot. Plus att den på många håll inte utsatts för samma påfrestning av miljögifter, monokulturer och industriell skövling som här.
 
Jag hade en gång en matematiklärare, som då han tyckte att det blev tråkigt att undervisa oss i stället började prata om allt möjligt annat.

En gång handlade det om varför utomjordingar är gröna, i fall de nu skulle vara gröna. Hade något med metaller att göra, troligen koppar. Så om de är gröna pga ärgad koppar, så borde väl processen accelerera här i syre och fukt, och de bli ännu mer gröna. :idea:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 357
Senast: Linn-Nora
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
390
Senast: Fideli
·
Kropp & Själ Jag ska börja med att nämna att detta är under utredning via läkare, så facit lär komma framöver. Men innan det är klart vill jag ändå...
2
Svar
26
· Visningar
1 807
Senast: Scata
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp