Egen gård och bebis

Hortensia

Trådstartare
Hej på er =)

Jag skulle bara vilja höra hur ni gör och även lite tips av er som bor på egen gård och tar själva hand om hästarna och har bebis/barn.

Jag bor på en liten hästgård med en egen häst och 3 inakoderingar och väntar bebis om ca 2 veckor .

Tankarna går lite hur jag ska lägga upp allt, vet att det kommer lösa sig efterhand men är ändå intressant o höra hur ni gör eller om ni har tips att ge mig.

Jag har i mitt avtal att jag sköter all in/utsläpp alla dagar i veckan, även fodringar utom Lunch som vi hjälps åt med.

Nu e det två månader som det handlar om när bebis är som minst för i slutet av Maj släpps alla på bete härhemma så då e det bara tillsyn.
Jag har en medryttare till min egen häst men den är inte här ute 7 dagar i veckan men får den hjälp jag behöver med hästen, som det är nu mockar jag när hon inte kan och vid kris kan min pappa mocka så hästen klarar sig. Min sambo är livrädd för hästar så han går inte ut i stallet överhuvudtaget så han är borträknad.

Min största fundering är morgonfodring/utsläpp, hur gör ni där?
Tar ni med bebis ut i vagnen och släpper ut sen? eller ni tar stallet innan era män/sambos kör till jobbet? Om man ammar kan ju det bli lite si o så o räkna med att hinna allt.
Min sambo kör hemifrån kl 7 och ska jag då börja amma kl 6.30 säger vi så e jag inte färdig tills kl 7 och blir själv hemma sen.

Insläpp och nattfodring löser sig för då e sambon hemma o kan kolla till bebis medans jag e ute.

Ja ni får gärna dela med er tips/ideer/bra att veta info så mycket som möjligt =)

Tack för hjälpen =)
 
På morgonen så så ammade jag lagom till att jag var tvungen att gå ut till stallet för att hinna slänga ut dom innan maken åkte och jobbade :) Ibland skötte maken utsläpp också. Nu går hästarna på lösdrift (utan fri tillgång på grovfoder) så det är smidigt. Men samtidigt så är ju barnen större nu, 1 år och snart 4 år :)
 
Jag fick två barn under tiden som vi bodde på gård.
Fodra och släppa ut gick på 10 minuter eftersom allt förbereddes kvällen innan (tre-fem hästar), så antingen gjorde jag det innan maken åkte till jobbet eller om den äldsta och sedemera båda barnen skulle till förskolan så satte jag dem i bilen först med en barnskiva innan jag släppte ut hästarna. De var trygga i bilen och då visste jag var jag hade dem. Men vi hade gjort uppp att jag
alltid skulle sms:a maken före och efter som säkerhet, ifall något, gud förbjude, skulle hända mig i stallet. Det senare är kanske inget att rekommendera, men för oss fungerade det bra.
Mockning och övrigt pyssel skötte jag under förmiddagen med bebisen sovandes i vagn eller i bärsjal. Lite krångligt var det väl med en tvååring och en bebis när de båda var hemma, men fördelen (och ibland nackdelen) är att det går att stycka upp sysslorna över dagen när en bor på gården. Det är ju behändigt när det behövs, men ibland kändes det frustrerande också att aldrig bli riktigt färdig och att sysslorna hackades upp i kvartar.
Den stora utmaningen kom när vi båda föräldrar återgått till arbete och barnen var på förskolan på dagarna. Då blir det så lite tid över och den vill en ju spendera tillsammans. Vi mådde inte bra i den situationen och delvis av den anledningen flyttade vi in till stan. Men för många andra fungerar det ju.
 
Alla barn är ju som bekant olika men jag skulle lämna ev matning/bebistjänst till sambon och släppa ut hästarna innan han åker.

(I mitt yngre liv jobbade jag som häst-/barnflicka och är således van att jonglera småbarn och hästar).
 
När mina äldsta barn var små var jag ensam hemma på gården i veckorna, maken veckopendlade till jobb. Nu är det rätt länge sen - de två äldsta är 14 resp 12 år - men jag har bestämt för mig att jag tog med mig barn ut i barnvagn och sen ställde vagnen på nåt skyddat ställe när jag släppte ut hästarna (de går lösa i fålla till och från hagen). När första barnet var litet hade jag även en halvblodshingst hemma, som leddes till och från sin hage 150 m bort. Det gjorde jag med häst i ena handen och barnvagn i andra. För det fanns inga andra alternativ...
 
Hej på er =)

Jag skulle bara vilja höra hur ni gör och även lite tips av er som bor på egen gård och tar själva hand om hästarna och har bebis/barn.

Jag bor på en liten hästgård med en egen häst och 3 inakoderingar och väntar bebis om ca 2 veckor .

Tankarna går lite hur jag ska lägga upp allt, vet att det kommer lösa sig efterhand men är ändå intressant o höra hur ni gör eller om ni har tips att ge mig.

Jag har i mitt avtal att jag sköter all in/utsläpp alla dagar i veckan, även fodringar utom Lunch som vi hjälps åt med.

Nu e det två månader som det handlar om när bebis är som minst för i slutet av Maj släpps alla på bete härhemma så då e det bara tillsyn.
Jag har en medryttare till min egen häst men den är inte här ute 7 dagar i veckan men får den hjälp jag behöver med hästen, som det är nu mockar jag när hon inte kan och vid kris kan min pappa mocka så hästen klarar sig. Min sambo är livrädd för hästar så han går inte ut i stallet överhuvudtaget så han är borträknad.

Min största fundering är morgonfodring/utsläpp, hur gör ni där?
Tar ni med bebis ut i vagnen och släpper ut sen? eller ni tar stallet innan era män/sambos kör till jobbet? Om man ammar kan ju det bli lite si o så o räkna med att hinna allt.
Min sambo kör hemifrån kl 7 och ska jag då börja amma kl 6.30 säger vi så e jag inte färdig tills kl 7 och blir själv hemma sen.

Insläpp och nattfodring löser sig för då e sambon hemma o kan kolla till bebis medans jag e ute.

Ja ni får gärna dela med er tips/ideer/bra att veta info så mycket som möjligt =)

Tack för hjälpen =)
Jag har eget stall med två hästar. Inga inackorderingar så jag sköter allt själv.
Sonen är tio månader och nästa kommer om tre månader ;)

I absoluta början släppte jag ut hästarna innan sambon åkte till jobbet (han åker 5.45). Ammade i god tid innan alt efter. I regel efter eftersom sonen sov(er) hela nätterna.

Efter en tid tog jag istället bebis i vagnen och tog stallet när han/vi vaknat och ätit. Hästarna kommer ut senare men de kommer också in senare. Man får ju anpassa sig lite efter bebis.

Jag omorganiserade lite och ger inget kraftfoder på morgon utan det är rätt ut i hagen till höet som gäller här.
Jag fyller på vatten i hagen på kvällen eller fyller dunkar på kvällen om det är jättekallt, då är det bara att fylla på enkelt på morgonen.
Nu har jag fritt på hö, hade det inte funkat hade jag gjort ordning påsar om för frukost/dagsransoner så det varit klart att bara slänga ut.

Har en bebis som trivs i vagnen så han låg/numera sitter däri medan jag mockar och fixar allting med mockning och pyssel i stallet.

I det stora hela, göra klart allt som bara går kvällen innan. Förbereda förbereda.

Hade jag inte varit så morgontrött :o hade jag släppt ut innan sambon åkt till jobbet.
 
Jag har eget stall med två hästar. Inga inackorderingar så jag sköter allt själv.
Sonen är tio månader och nästa kommer om tre månader ;)

I absoluta början släppte jag ut hästarna innan sambon åkte till jobbet (han åker 5.45). Ammade i god tid innan alt efter. I regel efter eftersom sonen sov(er) hela nätterna.

Efter en tid tog jag istället bebis i vagnen och tog stallet när han/vi vaknat och ätit. Hästarna kommer ut senare men de kommer också in senare. Man får ju anpassa sig lite efter bebis.

Jag omorganiserade lite och ger inget kraftfoder på morgon utan det är rätt ut i hagen till höet som gäller här.
Jag fyller på vatten i hagen på kvällen eller fyller dunkar på kvällen om det är jättekallt, då är det bara att fylla på enkelt på morgonen.
Nu har jag fritt på hö, hade det inte funkat hade jag gjort ordning påsar om för frukost/dagsransoner så det varit klart att bara slänga ut.

Har en bebis som trivs i vagnen så han låg/numera sitter däri medan jag mockar och fixar allting med mockning och pyssel i stallet.

I det stora hela, göra klart allt som bara går kvällen innan. Förbereda förbereda.

Hade jag inte varit så morgontrött :o hade jag släppt ut innan sambon åkt till jobbet.

Jag är också sjuuuuuuuukt morgontrött så det är väldigt skönt nu när dom går på lösdrift och maken bara slänger till dom frukosthö´t när han åker till jobbet :D Nu jobbar ju även jag några dagar i veckan så jag måste ju också upp för att hinna till jobbet de dagarna :p
 
Tack för era svar =)
Jag hoppas på att barnet vill ligga i vagnen och nöjer sig med det, allt blir så mycket lättare då hehe.

Det tar ca 10 min för mig att ta ut dom med täckesbyten och lägga ut hö, allt är förberett sen kvällen innan, hoppas på att allt klaffar så jag kan ta dom innan sambon kör men man vet ju aldrig hur det blir.
Men då har jag fått lite tips o ideer från er så får jag hoppas på en lugn bebis =)
 
Ingen egen gård men tar en del jourer samt min egen hästs skötsel och jag har en barnvagnshatande bebis.

Ergonomisk sele är guld värt :). Riktigt skönt när hon kunde börja åka på ryggen
 
Vi har stallet väldigt nära boningshus så här har vi löst det såhär
1. Sms till make, babyvakt i fickan (sovande bebis i säng)släpper ut, sms till make, frukost o sedan stalltjänstgöring med bebis i vagn/barnen ute.
2. Make släpper ut sedan har jag fixat stallet med bebis i vagn (gått promenad först så bebis sover gott)
3. Större barn, babyvakt (de har sagt mamma i innedelen om det varit något o jag har galoppera in)o tv - morgonshowen,
4. Stora barn, mamma kommer snart.

Bör tilläggas att vårt utsläpp tar tio minuter, släpper från box direkt ut i hage o att stall o hage ligger 20 m från ytterdörr. Två hästar.

Har inhägnad trädgård med sandlåda o lekstuga i anslutning till bakdörren på stallet så jag kan ha uppsikt på barnen när jag mockar o stallet är hästtomt, om inte barnen hjälper mamma :)
 
Det är en fråga om att organisera upp det hela.
Lättskött måste det vara.
Med första och andra barnet hade vi anställd som tog hand om hästarna mesta tiden.
Men jag har fodrat med barnvagn många gånger.
Lösdrift med utfodring från utsidan så att det inte blir olyckor.
Sedan så gick vi över till fri tillgång på mat så med 3dje barnet skötte lösdriften sig i princip själv.
 
Till att börja med kanske du får lov att ändra på en del rutiner vartefter. Det hade jag informerat mina hyresgäster om direkt. Att det kan bli så att ut- och insläpp blir förskjutna en aning, beroende på hur din bebis är och vad den behöver. Effektivisera saker och ting. Se till att alla äter sitt hö ute i hagen så att du slipper vänta 30 minuter innan du kan ta ut dom. Vatten fyller vi alltid på kvällen så att det finns på morgonen när vi släpper ut.

Jag har två stora barn och min man åker till jobbet vid 05.30. Jag ville inte lämna barnen ensamma hemma så jag gick upp vid 05.00, drog overallen över nattlinnet och lufsade upp till hästarna. Gav kraft till den som skulle ha, hö till den andra och under tiden dom åt tog jag ut hönäten till hagen och sen på med eventuella täcken och ut med dom. Släppte ut hönsen också och lite sånt. Tog ca 15 minuter, sen var jag inne i huset igen och kunde krypa ner i sängen medan mannen åkte till jobbet. Mina barn är så stora dock, så med tiden har jag nu börjat lämna dom ensamma den stunden och gått upp vid 7-tiden istället (sovmorgon!). Dom sover som stockar vid den tiden och är fortfarande i djup sömn när jag kommer tillbaka. Du skulle ju kunna lämna din sovande bebis en kvart om du har en babyvakt stående. Alla har vi olika relation till det där, jag har lite svårt för sånt men jag vet många som känner sig trygga med det. :)

Första 2 veckorna är ju din man hemma, under den tiden kommer ni nog att hitta en bra lösning.

Gör det enkelt och med så få moment som möjligt på morgonen, så får du ta igen det sen under dagen/kvällen när bebis sover eller din man kommit hem.
 
Allt är förberett sen dagen innan, jag har 10 steg ut till stallet från huset, så babyvakt har jag i tanken om det skulle fungera. Visst sen har vi hagarna lite längre ner än stallet men allt tar ca 15 min med täckesbyten o ju varmare det blir så har dom inga täcken alls.
Men då vet jag lite hur ni andra gör och Tusen tack för ni ville dela med er, allt löser sig det vet jag men vill ändå ha en liten reservplan i fickan så man inte bara står där =)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
714
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 402
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 520
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp