Egen gård, vad lägger ni i månaden?

Ränta plus amortering ca 3600kr/månad.
Grovfoder + ca 2500kr/måna utslaget över året.
Hästarnas del i elen är kanske ett par tior per månad.
Staket, grus till ridbanan osv ca 10.000kr/år.

3 ponnyer. En helskodd.

Hästarna har en budget på 6500kr/månad inkl försäkring, hovis, tandis, vaccinationer osv.
 
Ränta plus amortering ca 3600kr/månad.
Grovfoder + ca 2500kr/måna utslaget över året.
Hästarnas del i elen är kanske ett par tior per månad.
Staket, grus till ridbanan osv ca 10.000kr/år.

3 ponnyer. En helskodd.

Hästarna har en budget på 6500kr/månad inkl försäkring, hovis, tandis, vaccinationer osv.
Wow billigt för gården!
Ska vi köpa en för 3 milj så är det ca 12000 i månaden här... man skulle köpt tidigare... :(
Tack för svaret! :)
 
Boendekostnad: ca 15.000 utslaget över året. (inklusive amortering på 5000) Har 5600 inkomst på en stuga vi hyr ut på gården

Allt som har med hästarna att göra, har två stycken: ca 4000. (Foder, vet, försäkring, träningar osv)

Gården kostade 3 miljoner.
 
Vi lägger 7000 i månaden på huskontot det räcker nästan :) försäkring går utanför 500 kr i månaden, ved betalar vi också utanför det. sen sparar vi ytterligare 2500 till renovering osv.

Hus kan ju vara billigt eller väldigt dyrt!
Beroende på vilken nivå man håller det på, hur varmt man vill ha inne, renovering etc

Hästar har vi två just nu med en budget på 6000 som brukar räcka! Bor på en mindre hästgård så köper in allt hö osv
 
Jo antagligen men endå :) kanske blir så mycket? Vi har 1,6 och betalar 4500
2000 av dem är ränta och 25000 amortering inser nu iofs att dubbelt upp blir närmare 10 iofs
Jo, det ÄR ju mycket pengar, men man får ju räkna på vad som är värt det. Och man får väl försöka se amortering som sparande. :up:
 
Tänker med hö, underhåll, el osv
Hur många hästar har ni?


Hö är att räkna vad varje häst äter dagligen och hur länge de är installade. Ta mängden kilo gånger priset mer kilo och då tänker man vilken skön semester man kunnat fått😉

Mina åt ca 10 kg per dygn. I dag hade hö pris legat på 5 kr/kg.
I spånbal var i veckan á 79kr/st. + mineraler och saltstenar.
Så får du räkna själv och ja det kostar en hel del.

Glöm inte lägg till hö för det är lite svinn på hö. Kan vara någon bal/balar som är dåliga eller mycket bös.
Och tänk på att ha hö och strö hemma även sommartid i fall någon häst får boxvila eller liknande. I vart fall fär nån vecka eller så.

Stängsel ska underhållas, tänk på lågt omtal i stängsel tråden, och de brukar vara lite dyrare el band el rep.
Ett elagregat till elstängsel kan vara bra att ha ett i reserv. I fall åskan tar det som är till hagarna eller veta att det går att köpa nytt snabbt.

Färg till stall, högtryckstvätt till boxarna, grus till rasthagar, stallplan mm
Kostnader? Ja du det är inte enkelt. Men allt med häst kostar mycket pengar helt klart.
 
Kostnader per månad, 4000 per skaft för ränta och amortering.
Sen tillkommer ju sophämtning, slamtömning, uppvärmning, el, bredband, försäkring och vad man behöver renovera/reparera.

Hästarna är islänningar och går på lösdrift och jag har 3 av 6 skodda, räknar med mellan 6-8 tusen per månad. I år fick jag köpt billigt hö, men inte så bra värden så ett par av hästarna behöver tillskott. När fölet är avvant behöver inte det stoet så mycket mer extra, och då går nog kostanden ner med ca 500. Å andra sidan fick fölet en hovböld och det kostar ju extra med veterinär och hovslagare. Det är dyrt att ha häst, och jag har väl nån för mycket, men den allmänna kostnaden per månad skiljer inte så mycket på 4 eller 6 st.
 
Två minishettisar och ett halvblod som jag håller på lösdrift.
Löpande under vinterhalvåret, okt-april, kostar de i genomsnitt 3500:-/mån. Av dessa är 2000:- foder och strö.
Jag räknar med 1000:-/månad i veterinärkostnader. Det kan gå flera år där kostnaden landar på en tiondel, men så får man ett år som jag hade förra året. Där landade jag på över 2000:-/månad. Då är det skönt om man har räknat högt tidigare så man har att ta av.

Detsamma gäller underhåll. Jag har boxplats till samtliga hästar på gården, där ingår ett sällskap till halvblodet. Saker blir gamla och behöver bytas ut alternativt att någon häst tar sönder något som då behöver lagas.
Räknar 500:-/mån i genomsnitt.

Räntekostnad för gården är ca 3500:-/månad. Jag hade inte bott som jag gör om jag inte hade haft häst.
Övriga kostnader vill jag inte lägga till hästarnas kostnader då det är kostnader som finns oavsett om man har djur eller inte.

Vinterhalvår, 8500:-/månad. Sommarhalvår, 6500:-/mån.
Exklusive räntekostnad blir det då 5000:- respektive 3000:-/månad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 404
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Svar
48
· Visningar
2 679
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp