Egen gård?

torsdag

Trådstartare
Är det fler än jag som drömmer om egen gård? Tänk att ha hästarna hemma... Jag sitter varje dag o spanar på gårdar. Men det är dyrt där vi bor och min man är inte speciellt intresserad av gård. suck.
 
Vet du jobbet som krävs? Det är supermysigt ha hästarna hemma. Men inte lika mysigt med snöskottning, reparationer, behöva planera en weekendresa som om det vore ett fältslag osv.

Jag flyttade från gård till lägenhet och inackorderad. Vilket på många sätt är extremt skönt.
 
Jag har drömt om det hela mitt liv och för 6 år sedan gick drömmen i uppfyllelse. Det är verkligen min grej och som tur var mannen med på det hela och han trivs också som handen i handsken.

Vi är dock båda verkligen introverta (och barnen) och vi har aldrig haft en längtan till att resa utomlands. Vi har inte varit utomlands mer än en gång sedan vi träffades för 26 år sedan (förutom Finland).
Mina föräldrar har en stuga uppe i Norrland som vi åkte till jämt förut men vi har inte varit där på nästan 3 år för att vi inte kan hitta någon som är beredd på att bo på gården och ta hand om hästar och höns i en vecka.
Mina föräldrar och syskon har aldrig ställt upp med hjälp på gården ens när vi varit bortbjudna på något så man måste ha bra grannar och vänner.

Men det krävs också massor. Till exempel en dag när man har feber och har influensan, så går man ändå ca 10.000 steg för att göra allt som krävs för sina djur.
Det är, som @Alexandra_W skriver, en massa reparationer, skotta hagar, frysta ledningar, något som går sönder, vattnet i brunnen tar slut........listan går att göra lång.

Är allt detta ok så ska man satsa på sin dröm, tycker jag men man måste ha resten av familjen med sig.
 
Håller med ovanstående. Vet du allt jobb som det kräver?
Att ha eget är underbart. Men vissa tunga stunder när saker man absolut inte räknat med gått sönder ett efter ett och vi måste lägga tid och pengar på att laga istället för att göra det man planerat så håller i alla fall jag på att bli tokig.

Då är ändå min man helt med på det och drar tyngre lass än mig.
Kan det vara aktuellt att hyra in er på något boende vid/på en hästgård?
Nära men inte fullt så mycket jobb.
Det bruka väl ofta viljas att man då tar fordringar i stallet. Men det lär vara färre fordringar än om du har alla själv. Men förvisso kan det ju vara fler hästar och därmed längre tid per gång.
 
Håller med ovanstående. Vet du allt jobb som det kräver?
Att ha eget är underbart. Men vissa tunga stunder när saker man absolut inte räknat med gått sönder ett efter ett och vi måste lägga tid och pengar på att laga istället för att göra det man planerat så håller i alla fall jag på att bli tokig.

Då är ändå min man helt med på det och drar tyngre lass än mig.
Kan det vara aktuellt att hyra in er på något boende vid/på en hästgård?
Nära men inte fullt så mycket jobb.
Det bruka väl ofta viljas att man då tar fordringar i stallet. Men det lär vara färre fordringar än om du har alla själv. Men förvisso kan det ju vara fler hästar och därmed längre tid per gång.

Hyra boende eller köpa boende nära stallet/på gård är för mig den idealiska lösningen. Givet det är ett bra stall då.

Kanske ska tillägga att jag är uppväxt på gård och bott större delen av mitt liv på gård med hästar. Och trivts. Och haft viss avlastning i form av hjälp med fodringar osv. Men jag tycker ändå mycket är oändligt skönt med lägenhet i stan, 10 min med cykel till jobbet, 20-30 (det längre om vinter) med bil till stallet. Och ha sällskap, möjlighet att ta en stalledig dag, kunna vara sjuk och ligga kvar i sängen, kunna åka bort om jag vill (jag reser inte mkt men kul kunna åka iväg några dagar osv).
 
Det är en dröm! Tungjobbat i perioder och ibland är man så trött att man bara vill grina. :rofl: men jag måste ändå sammanfatta det som magiskt! Dock drar sambon ett tungt lass, vilket han också är intresserad av. Annars skulle det aldrig gå. Då har vi bara två hästar på lösdrift och en hund, så det går relativt bra att åka bort ibland. Men helt ärligt, så trivs jag så bra på våran gård, att jag inte behöver åka bort.:love:
 
Hyra boende eller köpa boende nära stallet/på gård är för mig den idealiska lösningen. Givet det är ett bra stall då.

Kanske ska tillägga att jag är uppväxt på gård och bott större delen av mitt liv på gård med hästar. Och trivts. Och haft viss avlastning i form av hjälp med fodringar osv. Men jag tycker ändå mycket är oändligt skönt med lägenhet i stan, 10 min med cykel till jobbet, 20-30 (det längre om vinter) med bil till stallet. Och ha sällskap, möjlighet att ta en stalledig dag, kunna vara sjuk och ligga kvar i sängen, kunna åka bort om jag vill (jag reser inte mkt men kul kunna åka iväg några dagar osv).
Jag trivs superbra, skulle inte vilja byta bort det igen. Men vi är två, eller till och med tre gällande vissa delar då vi hyr ut ett hus till en vän som hjälper till en hel del.

Jag har hyrt hus på gård också. Det är bra, men passade oss inte helt i längden. Vi vill helst äga.
Men jag tycker absolut att man kan ha nytta att prova det först. Bo inhyrd med visst ansvar.

Om nu inte ts står i ett kollektivstall där de sköter allt gemensamt. Inte bara in, ut och fordringar. Utan även allt anläggningsunderhåll.

Man får en helt annan bild av vad som krävs när man ser allt som görs även om man inte sköter allt själv tycker jag.
 
Det är en dröm! Tungjobbat i perioder och ibland är man så trött att man bara vill grina. :rofl: men jag måste ändå sammanfatta det som magiskt! Dock drar sambon ett tungt lass, vilket han också är intresserad av. Annars skulle det aldrig gå. Då har vi bara två hästar på lösdrift och en hund, så det går relativt bra att åka bort ibland. Men helt ärligt, så trivs jag så bra på våran gård, att jag inte behöver åka bort.:love:
Jag har tom varit så trött att jag grinat någon gång.
Men det gick ju över så fort jag fick lägga mig ned en stund 😉.
 
Vi bor på gård. Jag är uppvuxen i lantbruk och van vid det ständiga reparerandet och att det aldrig blir klart med något. Man får liksom lära sig att vila i kaoset. När min man och jag köpte gård tillsammans var han inte helt förberedd på hur mycket arbete det är bara med underhåll och blev rätt frustrerad över att vi aldrig kommer att komma till den punkten då allt är i ordning. Dock gillar han att meka med traktorn och är väldigt bygghändig. Det finns alltid byggnader, maskiner eller hagar att reparera eller sjuka djur eller trädgårdsarbete som väntar. Jag vill inte bo på något annat sätt :)
 
Min dröm har också alltid varit egen gård och den drömmen förverkligades förra sommaren. Det är sjukt tungt ibland men med bra grannar och enkla lösningar går allt mycket lättare!
Jag och min familj flyttade 40 mil söderut och har alla vänner och familj samt intressen där vi kom ifrån, men har en underbar granne som ställer upp jättemycket. Hon bor på andra sidan våra hagar, så hon har uppsyn hela tiden utöver att hon kommer över flera gånger per dag och tittar och pysslar! Såå värt!! Jättetacksam.
Detta innebär att vi kan åka på utlandssemestrar varje år som vanligt och åker till Stockholm varje eller varannan helg då vårat största intresse "finns" där. Så livet utöver gården behöver inte vara slut för man har egen gård. ;)
Enkla lösningar som en bra lösdrift som är grusad och dränerad, fri tillgång på hösilage, uppvärmda vattenbaljor som är självpåfyllande etc är saker som gör hästlivet lite lättare, samt att (om man har råd såklart) att köpa en färdig gård i bra skick.

Nu såhär efteråt förstår jag inte att jag stod ut med att bara vara med mina hästar en gång per dag, det är såå underbart att kunna umgås hela dagarna med dom lediga dagar. Skulle nog aldrig vilja ha inackorderat igen, en sån frihet att välja fritt.
 
Även jag vill lyfta vikten av tillgång till goda grannar eller andra hjälpsamma människor! Vår närmaste granne har också hästar så vi kan hjälpa varandra när det behövs. Mina svärföräldrar och min far är pensionärer och bor relativt nära (3 respektive 5 mil ifrån oss) och har hjälpt oss jättemycket med renoveringar, staketbyggen med mera.
 
Jag har bott själv på egen gård i över 20 år. Och håller med övriga här - det är slitsamt, speciellt när man är ensam som jag. Varenda vinter tänker jag att nu är det absolut sista vintern jag orkar kämpa... Men så kommer våren, och då glömmer man vinterhelvetet och så går det en säsong till...
Nu börjar mina hästar bli gamla (två halvblodsston) - och jag med - och jag har bestämt att när de inte orkar längre får det bli slut med både hästar och gård för min del. Då ska jag hyra något totalt bekymmersfritt boende och bara njuta av att inte ha en massa "måsten" längre!

Men - jag ångrar definitivt inte alla dessa år jag har haft egen gård, det har gjort mitt liv så mycket rikare. Så om din dröm är att skaffa gård, tycker jag absolut du ska göra det - men bara om du har mannen med dig, och ni är beredda på att det är mycket jobb!
Lycka till med sökandet!
 
jag drömmer precis som dig om detta varje dag. Vet i teorin hur mycket jobb det är och det är framför allt det som gör mig tveksam. Plus det praktiska med jobb och ekonomi osv.

Hade varit guld om en hade kunnat exempelvis ha ett jobb som går att genomföra hemifrån några dagar i veckan, ha möjlighet att ha så många avlastande och smarta lösningar som möjligt i stallet, gödsel och foderförvaring.

De flesta stall i Sverige har så många standarder som det måste leva upp till att det är svårt att hitta riktigt bra lösningar. Exempelvis stall med dörrar ut direkt från boxen till hage, om en inte vill ha, eller har möjlighet till lösdrift.

Tänker att det vore najs med ett stall som är så lättskött att även en häst-ovan kan klara av att göra det mest grundläggande.

Att en har hyfsat smidiga lösningar även för en smällkall vinter eller ohemuligt varm sommar.

Jag tänker mig drömstället som så, ett mysigt litet boningshus, en gäststuga till just gäster eller uthyrning. Fräsht luftigt stall med dörrar ut till hagarna, så kan en göra en lösdriftslösning light om en vill, servera en stor del grovfoder inne där hästarna inte spiller ut höt i lera osv. Sen vet jag inte om de skulle gå in i varandras boxar osv men i en DRÖMvärld hade grindar med timer öppnat ut till en gemensam hage vid en viss tid då de käkat färdigt det som serverats via foderautomater ;)

Eller jag vet inte. Men foderautomater skulle jag absolut investera i om fri tillgång dygnet runt inte var ett alternativ :)
 
Vet du jobbet som krävs? Det är supermysigt ha hästarna hemma. Men inte lika mysigt med snöskottning, reparationer, behöva planera en weekendresa som om det vore ett fältslag osv.

Jag flyttade från gård till lägenhet och inackorderad. Vilket på många sätt är extremt skönt.


Absolut, jag har tidigare bott på egen gård. Mycket jobb men helt klart värt det. Jag har också bott ett antal år i staden, haft nära till allt, rest mm men nu är jag grymt trött på det. Längtar ut på landet i lugnet och tystnaden. Även om det är mycket jobb men jag tycker det är kul! Vad gör man i en lägenhet? Det är grymt tråkigt även om det var asball första åren.
 
Absolut, jag har tidigare bott på egen gård. Mycket jobb men helt klart värt det. Jag har också bott ett antal år i staden, haft nära till allt, rest mm men nu är jag grymt trött på det. Längtar ut på landet i lugnet och tystnaden. Även om det är mycket jobb men jag tycker det är kul! Vad gör man i en lägenhet? Det är grymt tråkigt även om det var asball första åren.

Tja jag är sällan hemma ;) Heltidsjobb (dock utan pendlingsavstånd) och häst. Så mestadels av tiden är jag ändå inte hemma. Men jag har en annan kvalitet på tiden utöver häst pch jobb då jag då slipper skotta snö och så vidare. Hästen får mer tid nu än på gård.

Menar inte att du ska strunta i din gårdsdröm för det eller tycka lika. Utan bara ett svar på frågan.

Men försök verkligen få med dig mannen på gårdsiden!
 
Ibland drömmer jag om det men sen inser jag allt arbete och känner, nä ;)

Dock har jag svårt att hitta ett stall jag tycker om där jag bor. Skulle vilja ha en modern lösdrift där de inte vadar i lera, bra grovfoder och tillgång till box, spolspilta mm.
Men här i trakterna finns de inte så mycket lösdrifter
 
Jag är uppväxt på gård och har aldrig bott i lägenhet i stan så jag vet inte om något annat egentligen :) Jag och maken köpte egen gård för snart 7 år sen och det underlättar såklart att han också är intresserad och gärna gör bitar som innefattar traktor och maskiner överlag så jag kan ägna mig åt det närmsta arbetet kring hästarna :)
 
Det är underbart och beroendeframkallande! Vi har precis sålt vår lilla gård :( och jag saknar att ha mina hästar hemma och göra precis som jag (eller hästarna egentligen) vill. Vi var tvungna att flytta till annan ort.(land)

Men som andra skrivit, det ÄR mycket jobb, mer än man tror. Det finns risk att allt arbete tar över, tar över tid och ork för ridning och det andra mysiga.
Det ska ständigt målas någonstans, paddocken ska sladdas, ja allt som man inte gör som inackorderad och egentligen inte har en aning om att det "görs"

Ett eget underhållsfritt stall hade varit drömmen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 993
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 421
Senast: manda
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 280
Senast: bobbbo
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 066
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp