Egen häst, jobbigt och roligt?!

A

a00elika

Hej alla hästmänniskor!

Jag funderar på att ta hand om en foderhäst under ett år, och tänker fram och tillbaka på om jag verkligen kommer ha tid och klara av det. Jag har ridit en hel del under mitt 25-åriga liv, och är van vid att ha hand om andra djur, men aldrig haft ensamt ansvar för en häst. Jag har några km till stallet och är inte upptagen av massa annat på min fritid, men jag jobbar heltid.

Dela gärna med er av era erfarenheter om hur det var i början när ni skaffade häst. Vad är jobbigast, och vad är det bästa?

Vilka problem och kostnader har jag förmodligen inte tänkt på?

Jag vill gärna veta vad ni har för tankar om detta.

// elika
 
Sv: Egen häst, jobbigt och roligt?!

Tycker inte, och har aldrig gjort det, att det är det minsta jobbigt att ha häst.
Jag njuter av varje sekund som jag är i stallet eller rider! Det ger mig så mycket! :love:
Grattis till din foderhäst!

Jag har aldrig ingått i ett foderavtal, men har för mig att fodervärden står för allt utom ägandeskapet, alt. att ägaren står för försäkringen och fodervärden för resten som hovisen, foder, utrustning etc.
 
Sv: Egen häst, jobbigt och roligt?!

Jag blev med foderhäst för första gången i höstas, 27 år gammal!!:D Och jag tvekade med rätt mycket innan.... Inte om jag skulle tycka det var "jobbigt", men om ekonomin mest. Och lite rädsla för att ha hela ansvaret själv.... Det är ju så ovant när man aldrig haft det innan.

Men allt har gått bra och jag har inte ångrat mig en sekund!!:love: Hästen är iofs lite knepig och inte en jag skulle valt om jag letat aktivt och verkligen bestämt att jag skulle ha foderhäst. Men nu bara blev det så, lärde känna ägaren och hästen i stallet jag vr medryttare och så tog jag bara över!! Älskar verkligen min Pinsesshäst!!:love: Och jag har lärt mig så mycket!!! Det har verkligen varit utvecklande!! Ska ha kvar henne ett år till och sen blir det eventuellt köp!!:D Ägaren vägrar att sälja till nån annan och kan inte ha henne kvar. Och jag vill inte att hon säljs till nån annan, eftersom hon är så speciell och dessutom outbildad. Risken är stor att hon blir vandringspokal....:crazy:

Jag står för allt utom försäkringen. Hade ju otur och hon blev skadad för drygt en månad sen och vi fick åka akut till Helsingborg. Men försäkringen var kanon och det blev inte så himla dyrt!!:banana:
 
Sv: Egen häst, jobbigt och roligt?!

efter gymnasiet så fick jag börja försörja min häst helt själv. Jag hade fått ett heltidsjobb. Dessutom så jobbade jag mer en heltid de första månaderna så då tog jag hjälp av en medryttare, så att jag kunde fokusera på jobbet mer. Sedan när jag kände att jag hade allt under kontroll och gått ner till en normal heltidstjänst så tog jag hand om min pålle som förut alltså 7 dagar i veckan i ett stall där man gör mkt själv.
För mig har det varit skönt att komma till stallet varje dag efter jobbet. I stallet kan jag varva ner och ta det lugnt! Det är så härligt att bara glömma allt runt omkring och ge sig ut på en härlig skogstur:) jag älskar min pålle så mkt och det är värt den tid det tar!
Fast ibland har jag haft svårt att få tiden att räcka till särskilt när man ska köra hö och sådant.
ett tips kan ju vara att ha helpension så att man slipper bry sig om sånt!
 
Sv: Egen häst, jobbigt och roligt?!

Själv tycker jag det är väldigt rolig. Jag tappar aldrig orken eller lusten trots att det är ca 1 mil till mina två hästar som jag dessutom sköter själv 2-3 ggr/dag = mycket tid,arbete, långa, kalla vintrar. MEN man behöver inte välja sådana stall, hade jag stått i ett stall där jag bara åkte för att mocka och rida skulle det nästan kännas trist och tomt att inte ha hela ansvaret, dvs ha häst på riktigt!
 
Sv: Egen häst, jobbigt och roligt?!

Jag skaffade min häst i februari -04, började jobba heltid och hade precis flyttat - ja, det hände en massa i mitt liv.

Jag var inte beredd på hur mkt tid det skulle ta att bara resa till och från stallet i.o.m jag inte hade bil det första halvåret. Det händer jättemkt, men jag har kvar hästen, och det blir bara roligare och roligare för varje vecka!

Jag jobbar fortfarande heltid, men eftersom jag har skiftarbete, där jag varierar mellan dag och kväll+natt, så funkar det bra. Mitt schema är som gjort för att ha häst. :)

Lycka till!
 
Sv: Egen häst, jobbigt och roligt?!

Klart att det är jobbigt, ibland är det väldigt jobbigt.
På vintern när det är -25 grader och snöstorm och man måste ut till stallet.. eller regniga, kalla, mulna dagar.
När man kommer hem vid 17 från jobbet och inte kommer ifrån stallet förrän vid 22-tiden, fast man inte ens tränar båda hästarna och skyndar sig.

Jag kan erkänna att det finns dagar då hästarna har krånglat, vädret varit skit, eller när jag har stått vid hösilagebalen och den har fryst för att det är så kallt, och det tar timmar att slita loss hösilaget.. som jag frågar mig "Varför har jag häst?"

Sånt är jobbigt, men det jobbigaste är om hästarna mår dåligt eller skadar sig, man mår dåligt själv, även om det inte är nåt allvarligt.

Men trots allt det där, det spelar ingen roll, jag kan ta allt jobbigt för hästarna är underbara. Även om man kommer sur, ledsen eller arg till stallet åker man därifrån glad och lycklig.
Det räcker att komma till stallet, vissla på hästarna, se dom höja huvudena och spetsa öronen och smågnägga för att inse att det är värt allt jobbigt.

Hoppas jag inte har avskräckt dig nu, att skaffa häst är det bästa jag gjort. :)
 
Sv: Egen häst, jobbigt och roligt?!

Att ha egen häst.. Är UNDERBART, SLITSAMT, EN LIVSSTIL, DYRT, BÄTTRE ÄN TERAPI, GIVANDE!!!

Jobbigast; kostnaderna! (ca 3000:-/ månaden utan vet. vård)
Roligast; allt det andra!

Tips är att ha hästen så nära du kan i ett stall där det finns kunniga människor som kan hjälpa dig om det behövs! Om ägaren går med på prövotid så är det en bra sak, ta typ 1 månad... För er bådas skull så att ni ser att allt fungerar..

:bump: :bump: :bump:
 
Sv: Egen häst, jobbigt och roligt?!

Tack för alla synpunkter! De har varit till stor hjälp!

Jag börjar känna att jag ska satsa på det här. Det har ju trots allt varit en dröm hur länge som helst.

Dom förutsättningarna jag har är egentligen ganska idealiska, med nära till stallet, andra människor där som kan hjälpa till, låg hyra osv. Jag har heller ingen familj än, så när i hela mitt liv kommer jag ha mer tid?

Det är egentligen inte mycket som hindrar. Jag ska nog fixa det!
 
Sv: Egen häst, jobbigt och roligt?!

Jag är 18 år och haft häst sen 5 års åldern, Ingen kan säg att det inte tar tid, det gör det. Första hästen jag fick var ett varmblod, underbart snäll. har haft fjordning,arab och halvblod. Dom största kostnaderna är ju faktiskt fodret för en häst som tränar normalt, vitaminer och dyligt. Strö och hö. Allt kostar. Det är underbart med egen häst.. Men tid tar det. . . Jag är i stallet från 7 på morgon till 7 på kvällen, Bor hemma och har hästar som helsysselsättning... Man är jätte trött på kvällen men.. Just nu tränar vi 5 utav våra hästar varannan dag och det tar en dag och träna allihopa. Nu ska du bara ha en men tänk på att det går nog åt minst 2 timmar i stallet om du ska rida och sköta. Hoppas du kommer underfund med hur du ska göra:)
 
Sv: Egen häst, jobbigt och roligt?!

Min första häst tyckte jag att det var jobbigt med. När jag sen träffade på hästen som jag äger nu så insåg jag att det berodde på att jag och min förra häst inte passade ihop. Hade försökt säga det till sambon, hans föräldrar samt mina föräldrar, flera ggr under tiden som jag hade honom men när de sa att det var svammel så lyssnade jag på dem. Till slut så insåg jag att jag inte kunde ha kvar den hästen, han fick mest gå och skrota i hagen och det kändes inte snällt med tanke på att han hade mycket att ge. Jag fick även ont i ryggen varje gång jag red, vilket jag nu har insett berodde på att han var för bred för mig, har provat att rida en Tinker och en Shire/Tinkerblandning sen dess och jag fick lika ont i ryggen då.

När jag hade min förra häst så kändes det som ett tvång att fara till stallet och jag blev inte ens glad när jag var där. Gruvade mig alltid för att rida. Nu när jag har köpt en häst som jag vill ha så känns det inte så. Visst kan det kännas lite kämpigt att ta sig iväg ibland men så fort jag ser hästen så blir jag glad och jag längtar efter att få rida eller träna hästen på annat sätt :) Det är så det ska kännas.

Sen tror jag att det för min del även har underlättat att jag nu har hästen i ett annat stall där det går fler hästar. Mådde ständigt dåligt över att min förra häst fick gå ensam :(

Om du känner att detta är hästen för dig, så satsa :bump:

mvh Anna
 
Sv: Egen häst, jobbigt och roligt?!

Jag skaffade min första ponny mars -04 och jag jobbar heltid och åker komunalt till stallet varje dag och jag tycker det är ganska skönt att få komma bort från stan varje dag och stå och mocka är som terapi....jag ångrar inte köpet av henne och det ekonomiska biten har jag klarat av hitills + att jag har en medryttare som hjälper mig 2ggr i veckan så man kan hinna göra andra saker förutom hästen tex träffa vänner eller familjen...:)
 
Sv: Egen häst, jobbigt och roligt?!

Hej!

Det som är jobbigt med egen häst är om man hamnar i fel stall, med fel människor. Jag vill ju ha häst för att dels rida (min häst är bra på att skada sej, så det blir inte så mycket rida..) och dels för att kunna umgås med andra folk med samma intresse. Jag har precis flyttat från ett stall med 11 hästar, där man kunde rida med nån kanske 1 gång varannan vecka.

Så mitt tips är att se till att du hamnar på ett stall med likasinnande, så du kan få ut den mesta glädjen av din häst!! För utöver trams med människor är det underbart att ha häst!

/ Lavinia, som idag började utforska ridvägarna på nya stället och är helt överväldigad!!!
 
Sv: Egen häst, jobbigt och roligt?!

333 skrev:
Att ha egen häst.. Är UNDERBART, SLITSAMT, EN LIVSSTIL, DYRT, BÄTTRE ÄN TERAPI, GIVANDE!!!

Jobbigast; kostnaderna! (ca 3000:-/ månaden utan vet. vård)
Roligast; allt det andra!

Tips är att ha hästen så nära du kan i ett stall där det finns kunniga människor som kan hjälpa dig om det behövs! Om ägaren går med på prövotid så är det en bra sak, ta typ 1 månad... För er bådas skull så att ni ser att allt fungerar..

:bump: :bump: :bump:


Hej!

Fast terapi är inte så himla billigt det heller och med häst kommer man ut utomhus och får både motion o frisk luft!!!

/ Lavinia, häst=terapi
 
Sv: Egen häst, jobbigt och roligt?!

333 skrev:
Att ha egen häst.. Är UNDERBART, SLITSAMT, EN LIVSSTIL, DYRT, BÄTTRE ÄN TERAPI, GIVANDE!!!

Jobbigast; kostnaderna! (ca 3000:-/ månaden utan vet. vård)
Roligast; allt det andra!

Tips är att ha hästen så nära du kan i ett stall där det finns kunniga människor som kan hjälpa dig om det behövs! Om ägaren går med på prövotid så är det en bra sak, ta typ 1 månad... För er bådas skull så att ni ser att allt fungerar..

:bump: :bump: :bump:

det behöver inte kosta 3000kr i månaden ..
varje häst hos oss kostar 625kr kallhyra+360kr för en månads hö+
ca200kr i el när det är som kallast / häst+166kr försäkringen / månad+400 spån summa=1751kr
havren kostar en kr kilot o korn kross 2 kr kilot ..så nån liten slant till blir det nog men inte mkt .
 
Sv: Egen häst, jobbigt och roligt?!

Det är dyrt, ibland alldeles för dyrt, men det är också roligt och givande. Ibland är det så jobbigt, kallt och frustrerande så det finns inte på vykort, men det brukar inte hålla i sig så länge. Jag har nästan alltid ågren över kostnaderna, eftersom jag just nu inte har något jobb, men jag ringer hellre hovslagaren när det verkligen behövs än väntar tills det är akut, även om det innebär att jag måste äta skorpor och dricka te i en vecka...

Som det redan påpekats så är hästlivet en livsstil, och vissa passar ihop med den som handen i handsken, medan andra inte orkar och vill ha mer (eller kanske mindre?) i sitt liv. Ibland ser man trådar här eller insändare i hästtidningar, där någon har köpt en häst och sedan ångrat sig och därför vill varna andra för att inte hamna i samma fälla. Sånt är bland det sorgligaste jag vet. Men jag har aldrig kunnat identifiera mig med det, för mitt liv utan hästarna skulle gå ut på hemmavistelse och promenader med hunden. That's it. Jag har en smärtsjukdom som gör att jag sällan orkar träffa folk på kvällarna, och vissa dagar vill jag bara ligga under ett täcke och knarka bort mina bekymmer med smärtstillande tabletter. :crazy: Så stallet är ett sätt för mig att komma hemifrån, träffa folk, röra på mig och ta hand om någon som behöver mig. (Ja, jag har ju en hund också.) I kontrast till att ligga hemma, arbetslös och sjukskriven, och bara existera. :(

Min poäng är att om du känner i själ och hjärta att ett liv utan häst inte är ett riktigt liv, då ska du definitivt satsa! Men var beredd på att den dag du skaffar pojkvän, gifter dig eller skaffar barn så behöver hästen fortfarande lika mycket tid och pengar. Så det är inte bara en planering för just idag, utan för en livstid. (I alla fall om man köper en häst, kanske inte lika mycket om man är fodervärd...)

Mockning är terapi för mig också! Jag blev så himla glad igår när min läkare, som annars är väldigt orolig för min sviktande hälsa, sa att hon tyckte att det är jättebra att jag fått tillbaka min häst från fodervärden. :) Jag var orolig för att hon skulle säga att jag inte klarar det med min sjukdom, men hon sa precis tvärtom! Hon tyckte att det var precis rätt sorts terapi för mig. Tänk att så få ord kan ha så stor betydelse! :banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 717
Senast: Sel
·
Övr. Hund Ni som tar med hunden på jobbet - vad jobbar ni med? Hej! Jag har planerat att skaffa hund under ett drygt år nu. Jag har erfarenhet...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 954
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 233
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp