Egen häst

ek333

Trådstartare
Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :)

Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra ekonomi men ville höra lite med er och hur ni gör, vad det kostar och hur länge ni har hållit på med hästar.

KOSTNADEN:
Jag undrar då främst hur en "vanlig" månad kostnad ser ut.

stallplats (vad ingår)
hösilage (hur mycket samt kilo pris)
kraftfoder o krubbskrammel ;) (vad era(n) häst(ar) äter och hur mycket samt kostnad)
Strö (vilket strö : torv, spån, pellets. halm ect.)
hovslagare
försäkring (var i från och hur mycket livvärde samt veterinärvård)
veterinär kostnader (vaccinationer, böjprov, veterinär koll osv. samt hur mycket allt kostnader)
träningar och tävlingar (hur ofta samt vilken klass på tävling)
Övriga kostnader

har säkert glömmt en massa saker så ni kan väl skriva alla era kostnader.

KUNSKAP:
Hur länge har ni ridit? Hur länge ska man i regel ha ridit/skött om hästar innan man är redo för en egen? Vet att det är jäääääätte mycket ansvar osv.


TID:
Hur länge är ni i stallet varje dag? Jag är i stallet 3-7 h per dag och jag har INTE äns en egen häst :) Hänger runt på ridskolan sköter om två hästar varje dag, mockar, tvättar vattenkoppar o krubbor, smörjer läder och sköter om hästarna 30min-1h. Sen hjälper jag yngre barn och ledar knattar på knattelektioner ibland. Jag har dock ridit i 3 år och har alltid ridit ändast 1 dag/v. Glömde nämna jag sitter också med "barn"- styrelsen då vår ridklubb drivs av kommunen. Då är det möte varannan vecka och aktiviteter 1 gång i månaden. Går man på 12 möten för man en privat lektion i 30 min. Hur lång tid tar allt (mockning, fodringar, byta vatten, tvätta krubba, packa höpåsar, fixa foder, smörja utrustning, sköta och gosa med hästen och rida)?


Sen vill jag också veta vad ni fördrar: hyra stallplats eller ha hästen hemma hos sig?
 
Jag fick egen häst när jag var 14 år, två foderhästar som vi tog hem på gården. Jag tyckte själv att jag kunde massor, det skulle ju inte bli några problem. Jag hade såklart flera kunskapsluckor, men hade Buke (stallet.com) redan då, så hela kvällarna satt jag och läste om hästar. Framförallt gällande foder hade jag ganska dålig koll, jag gav hästarna alldeles för lite grovfoder.

Iaf, jag är inne på år 17 med egna hästar och har såklart lärt mig massor och åter massor, men jag rekommenderar att du läser på så mycket du bara kan, men stallar in hästen i ett stall med andra erfarna hästmänniskor.

Kostnadsmässigt är det en svår fråga, typ "hur långt är ett snöre". Det är väldigt olika beroende på var i landet du bor. Jag har mina hästar i eget stall, på lösdrift, båda hästarna kostar mig totalt ca 3000/månad i grundkostnader (foder, hovslagare, försäkring) men sedan kan jag gå hur mycket över som helst på utrustning, behandlingar, träning etc.

Tidsmässigt är jag i stallet från 20 minuter till hela dagar. En vanlig dag efter jobbet brukar jag vara i stallet 2-3 timmar.
 
stallplats inklusive hö, torv osv; 1700/månaden.
hösilage (hur mycket samt kilo pris); Ingår i hyran
kraftfoder o krubbskrammel; Eftersom min häst har fri tillgång på grovfoder och inte behöver mer än lite godis så blir det inte särskilt dyrt. Vi köpte en säck kraftfoder med lågt energiinnehåll för 300kr i somras och den börjar inte ens bli tom...
Strö; Ingår i hyran men tidigare brukade en bal med torv (a la 99kr) gå åt i veckan.
hovslagare; Min tar 1200kr inkl moms för helskoning, utbildad och toppen
försäkring; Det är individuellt per häst, men vi betalar nog 2-300 i månaden för liv + veterinär (100k)
veterinär kostnader; omöjligt att säga, det beror vad som händer... Min häst fick t.ex. sina vargtänder utdragna i höstas, plus vaccination och då märktes det att han behöver ha ut tandläkaren igen i april. Man får sätta upp en liten budget där
träningar och tävlingar; Vi tränar inte just nu, men annars räknar jag med att 500-1000kr i månaden kommer gå i träningar när vi avancerat lite mer
Övriga kostnader; Det här är ju så svårt, saker går sönder, nya saker behövs osv. Men jag skulle nog räkna på att för oss går det på 3000 tusen i månaden mer eller mindre.

KUNSKAP:
Jag har ridit i 10 år, men jag tycker inte man ska räkna på åren utan snarare hur man använt sin erfarenhet. Jag hade medryttarhästar, sköthästar, foderhästar osv innan jag skaffade min häst. Han var nyss fylld 4 år och hade aldrig ens lämnat stallplanen, ännu mindre var han inriden. Vi fick börja helt från början, men jag kände att jag förstod vad jag höll på med och var säker med min kunskap (bevis på det är väl att man ALDRIG bör ge sig in i situationer man inte kan ta sig ur när man har en unghäst, men nu är han inriden och allt och jag tror jag gjort ett bra jobb).
Men sen vad för kunskap som krävs för att skaffa häst är individuellt och beror på hästen också, skulle aldrig rekommendera någon ovan att skaffa en unghäst t.ex. Skaffar man sin första häst så tycker jag det är viktigt att ha hjälp av vanare personer runt om en som kan hjälpa till. :)

TID:
Jag spenderar 1-3 timmar i stallet varje dag i snitt. Då rider jag min häst ca 4 gånger i veckan, motionerar han 5 (alltså de dagar jag inte rider så går vi ut i skogen, jobbar från marken osv) och sen måste han vila minst 2-4 dagar så jag försöker jämna ut det där.
Jag började rida honom för 1-2 veckor sedan och innan dess red en tjej in honom under en månad, plus några strödagar med medryttare.
 
Utslaget över hela året kostar min medelålders varmblodsvalack ca 3500 kr/mån om inget oförutsett inträffar.
Då ingår uppstallning i ett mycket prisvärt litet stall med ridhus, allt foder, hovslagare, vaccinationer, avmaskning och försäkring.
Aktiviteter (clinics/lektioner, kompishelger mm, tävlingar och sånt) är inte inräknat, inte heller utrustning av något slag till häst eller ryttare eller kostnader för hästtransport och (dedikerad) dragbil.

Jag har haft honom i 4-5 år och han har funnits i familjen i 9-10 år, så länge som jag har samlat erfarenhet och kunskap om hästar.

Tid i stallet dagligen varierar mellan en halvtimme och tre-fyra timmar.

För min del är eget stall inget alternativ, mitt liv (med jobb på annan ort) förutsätter en bra och ansvarsfull uppstallning med ut-/insläpp åtminstone på veckodagarna.
 
1300 lösdrift (c-d-ponnier, storhäst kostar några hundra till), strå och mineraler ingår. Vissa år får man lägga till för kraft, nån hundring. Sommar betalar man 700 - om hästen går på bete, det gör inte min. Mockar hage en dag i veckan (tar 20-40 min).

Skoning 900, vinter 1200. Vaccin 800/år.

Ridhus (i grannstallet) 1800/år alt 60 kr gång.

Bensinkostnad tillkommer.

Prylar har jag massor, men det snittar nog på 500 i månaden totalt (minst). Räknar då på både mina- och hästgrejer.

Rider just nu 4ggr vecka, unghäst. Tar 2-3 timmar. Kommer bli mer.

Erfarenheten är lång och jag är nördigt intresserad.
 
stallhyra 500. kr månad
hö 500 kr månad
halm 200 kr månad
kraft 100 kr månad
försäkring 100 kr månad
verkning 200 kr månad
övrigt/sparande 500 månad

hovboots 1500 detta år
sadel 6000 detta år
tandläkare då hästen är äldre 3000 detta år
vaccination med utkörning 1000 detta år
övrigt -omöjligt att säga.

Detta är för min nya häst och den stallplats jag nu kollat på,
Jag har en billig skogsmulle av frisk ras , och en frisk och kry individ:)

Tränar eller tävlar inte.

Har haft egna hästar förr och bor i en småstad/lantligt därav billiga priser.

Kommer rida ca 4 dagar i veckan och räknar med 2-4 timmar i stallet var gång.
 
Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :)

Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra ekonomi men ville höra lite med er och hur ni gör, vad det kostar och hur länge ni har hållit på med hästar.

KOSTNADEN:
Jag undrar då främst hur en "vanlig" månad kostnad ser ut.

stallplats (vad ingår)
hösilage (hur mycket samt kilo pris)
kraftfoder o krubbskrammel ;) (vad era(n) häst(ar) äter och hur mycket samt kostnad)
Strö (vilket strö : torv, spån, pellets. halm ect.)
hovslagare
försäkring (var i från och hur mycket livvärde samt veterinärvård)
veterinär kostnader (vaccinationer, böjprov, veterinär koll osv. samt hur mycket allt kostnader)
träningar och tävlingar (hur ofta samt vilken klass på tävling)
Övriga kostnader

har säkert glömmt en massa saker så ni kan väl skriva alla era kostnader.

KUNSKAP:
Hur länge har ni ridit? Hur länge ska man i regel ha ridit/skött om hästar innan man är redo för en egen? Vet att det är jäääääätte mycket ansvar osv.


TID:
Hur länge är ni i stallet varje dag? Jag är i stallet 3-7 h per dag och jag har INTE äns en egen häst :) Hänger runt på ridskolan sköter om två hästar varje dag, mockar, tvättar vattenkoppar o krubbor, smörjer läder och sköter om hästarna 30min-1h. Sen hjälper jag yngre barn och ledar knattar på knattelektioner ibland. Jag har dock ridit i 3 år och har alltid ridit ändast 1 dag/v. Glömde nämna jag sitter också med "barn"- styrelsen då vår ridklubb drivs av kommunen. Då är det möte varannan vecka och aktiviteter 1 gång i månaden. Går man på 12 möten för man en privat lektion i 30 min. Hur lång tid tar allt (mockning, fodringar, byta vatten, tvätta krubba, packa höpåsar, fixa foder, smörja utrustning, sköta och gosa med hästen och rida)?


Sen vill jag också veta vad ni fördrar: hyra stallplats eller ha hästen hemma hos sig?
Kostnad för min häst varje månad ca 4000kr. Har billig stallplats men istället dyr försäkring och hovslagare
Träningar ca 1000kr/mån om jag tar en lektion/vecka.

Har ridit sedan jag var sju år, först då på ridskola. Fick egen häst som 13 åring och har haft egna hästar ända sen dess, är 37 år nu..
Många år

Jag spenderar 3-4 timmar i stallet 5 dagar i veckan.
Har en medryttare de andra dagarna.
Då rider jag en timme, mockar ca 30 min, packar höpåsar, gör mat och fyller vatten samt tar in eller ut tre hästar. Fyller på hö och vatten i hagen och mockar i hagen
Mycket jobb med häst, men inte kan man leva sitt liv utan häst heller☺️
Hoppas du hittar rätt häst!
 
Stallplats 2000:-, 10 kg hösilage per dag och en säck pelletsströ per vecka ingår. Fodringar + in- och utsläpp ingår alla dagar. Mockar, fyller på vatten och fixar maten gör jag själv.

Hösilage ingår i hyran men jag har en extremt lättfödd häst så hon äter inte hela den mängden som ingår. Jag köper istället egen halm som jag fyller ut med till en kostnad på ca 300:-/mån

Kraftfoder o krubbskrammel en liten mängd betfor, 400 gr sojamjöl, mineraler och E-vitamin. 200:-

Strö ingår en säck ströpellets men jag har en pissmärr så jag köper till extra strö för ca 300:-/mån.

Hovslagare var 7:e vecka 1400:-.

Försäkring Dina försäkringar. 58 000:- liv och 120 000 kr vet vård. Betalar 780:-/mån.

Veterinär kostnader hur mycket som helst. ;) Har jag tur och det bara blir vaccination och tandkoll så kommer jag undan med ca 1500:-/år. Förra året hamnade vi på ca 15 000:- eftersom hästen fick en ryggdiagnos och dessutom lyckades vurpa illa i hagen.

Träningar och tävlingar
hoppträning varannan vecka á 350:-/gång. Dressyrträning lite då och då för 150:-/gång. Även terrängträning under sommaren med olika priser beroende på vart vi tränar, ca 300-350:-/gång brukar det dock ligga på.

Övriga kostnader betalar 150:-/gång för att hyra stallägarens transport och vi åker väl iväg 1-3 ggr per månad ungefär. Utrustning lägger jag säkert 500:-/mån på i snitt på ett år.

Är det nu man ska räkna ihop allt? Vet inte om jag vågar. :o :angel: :laugh:
Som sagt det blir ca 7000-7500:-/mån i snitt. :arghh:
 
KOSTNADEN:
Jag undrar då främst hur en "vanlig" månad kostnad ser ut.

stallplats (vad ingår): Detta varierar ju verkligen beroende på var man bor. Jag bor utanför sthlm. Hör är hyran ofta ca 3500 inkl grovfoder och viss kraft. Kollektivt på helgerna ofta. Vet dom med högre hyra, andra med mindre. Ofta ingår ridhus i denna hyra.


Foder: Här kostar hösilage i nuläget ca 2kr/kg. Hö 3kr/kg. Givan för en häst kan ju variera ganska mkt. Men ca 10 kg hö/dag brukar ingå i en hyra, så det kan man utgå ifrån. Min nsv äter fn 6 kg hö om dagen.
Har inte givit kraftfoder på säkert 10 år. Behövs oftast inte. Vad kostnaden blir beror ju på vad man ger. För mig 0kr.
Strö: Vi har halm, betalar 1,75kr/kg ca. Fn är hästarna inne så då går det åt ca 1 bal/mån per häst. Men de ska stå på lösdrift sen så då blir det mindre.
Hovslagare: ca 1100 kostar det här. Var 7e vecka är vanlig intervall.
Försäkring: tror jag betalar ca 4000 om året. 80 vet, 25 liv. Folksam.
Vacc: 350 med botulism/år
Träningar och tävlingar: Jag tävlar aldrig.
Övriga kostnader: träckprov och ev avmaskning. 300+200 ungefär. 1 gång/år.

KUNSKAP:
Har ridit i över 20 år. När jag fick egen häst hade jag mkt erfarenhet från ridskola och privathästar, men kan lärde mig väldigt mycket första året med egen häst. För egen häst ska man kunna hantera olika hästar i olika situationer. Kunna kontrollera alla gångarter givetvis både inne och ute. Ha viss förståelse för hästens foder, hur man täckar, träning, underlag, trafik, regler och allemansrätt.

TID:
När man är ung och bor hemma kan man spendera all sin tid i stallet nästan. Jag red 5 olika hästar i veckan ett tag och lektion. Idag har jag familj och man får kompromissa. Har haft lösdrift i många år, då spar man mkt tid. Räkna med 2-3 h om dan med egen häst.

Svaret på sista frågan är HEMMA! Har bara haft hästen hemma några veckor men det är så mycket smidigare och bättre tycker jag.
 
KUNSKAP:
Har ridit i över 20 år. När jag fick egen häst hade jag mkt erfarenhet från ridskola och privathästar, men kan lärde mig väldigt mycket första året med egen häst. För egen häst ska man kunna hantera olika hästar i olika situationer. Kunna kontrollera alla gångarter givetvis både inne och ute. Ha viss förståelse för hästens foder, hur man täckar, träning, underlag, trafik, regler och allemansrätt.
Jag har den kunskapen därav att jag lärt mig från mina tre bästa som byar egna hästar. Ena har 5 sty som är hennes och brukar hjälpas alla mins bästisar med allt. Stallägarnen är också min kompis mamma (hon som har 5 sty hästar) och hon har bett mig följa med på tävlinaar, kunskaps tävlingar och lär mig otroligt mycket då jag också får hjälpa att ta hand om stallets privat hästar ganska ofta. Sen är jag ju en typisk hästnörd dom tar all ledig tid att läsa om allt runt hästar, t.ex. foder,veterinärer, hovslagare, sjukdomar (vad symtonerna är och hurbman ska göra), Jag kan allemans reglerna då jag varitbmed på scouter och vi jobbar med de i skolan. Sen som sakt har jag lärt mig att hantera hästar i alla situationer. Jag gillar också att hålla på med frihetsdressyr vilket är jättebra för att det ökar tillit mellan häst och ryttare. Jag har nästan som två egna hästar då jag gör allt man behöver göra (mocka, tvätta ur krubba och vattenkopp, tvätta väggar ;-) , smörja utrustningen, sköta om och rykta varje häst 1h, goda och fixa foder samt fodra kväll med stallpersonalen för att lära mig mer om foder) varje dag! Det ända jag inte har kunnat göra är att rida varje dag :-)
 
Jag har den kunskapen därav att jag lärt mig från mina tre bästa som byar egna hästar. Ena har 5 sty som är hennes och brukar hjälpas alla mins bästisar med allt. Stallägarnen är också min kompis mamma (hon som har 5 sty hästar) och hon har bett mig följa med på tävlinaar, kunskaps tävlingar och lär mig otroligt mycket då jag också får hjälpa att ta hand om stallets privat hästar ganska ofta. Sen är jag ju en typisk hästnörd dom tar all ledig tid att läsa om allt runt hästar, t.ex. foder,veterinärer, hovslagare, sjukdomar (vad symtonerna är och hurbman ska göra), Jag kan allemans reglerna då jag varitbmed på scouter och vi jobbar med de i skolan. Sen som sakt har jag lärt mig att hantera hästar i alla situationer. Jag gillar också att hålla på med frihetsdressyr vilket är jättebra för att det ökar tillit mellan häst och ryttare. Jag har nästan som två egna hästar då jag gör allt man behöver göra (mocka, tvätta ur krubba och vattenkopp, tvätta väggar ;-) , smörja utrustningen, sköta om och rykta varje häst 1h, goda och fixa foder samt fodra kväll med stallpersonalen för att lära mig mer om foder) varje dag! Det ända jag inte har kunnat göra är att rida varje dag :-)
Bra stöd är viktigt i början. Att man har kunniga människor omkring sig som kan hjälpa till och att man själv ser till att fråga och ta kritik på ett bra sätt om det dyker upp.
 
KOSTNADEN: Ca 3500kr/månad

stallplats (vad ingår): 1500kr, spån och in- och utsläpp
hösilage (hur mycket samt kilo pris): Hö som kostar ca 700kr/månad. Ger 10kg/dag. Köper buntvis och en bunt på ~5kg kostar 13kr.
kraftfoder o krubbskrammel ;) (vad era(n) häst(ar) äter och hur mycket samt kostnad): 2 dl Groov125, 3 nävar lucernhack och några matskedar rapsolja per dag. Har inte stenkoll på vad kraftfodret kostar per månad men en vild gissning är några hundra.
Strö (vilket strö : torv, spån, pellets. halm ect.): Råspån, ingår i stallhyran.
hovslagare: 1000kr var sjätte vecka.
försäkring (var i från och hur mycket livvärde samt veterinärvård): Betalar en årsavgift på 5000kr men delat på 12 är det ungefär 400kr/månad.
veterinär kostnader (vaccinationer, böjprov, veterinär koll osv. samt hur mycket allt kostnader): Vid inköp gjordes vanlig klinikbesiktning utan böjprov (görs inte på hästar under 3 år) + röntgen. Blev ca 5000kr. Övrigt är väl veterinärkostnaderna 0kr per månad.
träningar och tävlingar (hur ofta samt vilken klass på tävling): 0kr än så länge. Han är bara 2 år :p
Övriga kostnader: Det blir ju en del nya inköp med utrustning. Men det är inget jag räknar in i månadskostnaden för det är 0kr vissa månader och flera tusen andra månader. Tandläkare, sadelutprovare, veterinär osv är ju också stora utgifter men inget som går att räknas in i månadskostnaden då det är någon gång per år det handlar om.

har säkert glömmt en massa saker så ni kan väl skriva alla era kostnader.

KUNSKAP:
Hur länge har ni ridit? Hur länge ska man i regel ha ridit/skött om hästar innan man är redo för en egen?
Har hållit på intensivt med hästar sedan jag var 5 år. Det går inte att säga att "efter (t.ex) 4 år är man redo för egen häst" för man kan ha hållit på intensivt med medryttarhäst, foderhäst osv, eller kan man ha ridit på ridskola en gång i veckan. Att ha häst handlar om så mycket mer än att kunna rida en ridskolehäst i alla gångarter och hoppa 1 meter. Det är så mycket basgrejer man bör kunna så jag inte vet riktigt vart jag ska börja men för att dra det stort: man bör kunna se när hästen är sjuk. Kunna känna igen symptomen på dem vanligaste sjukdomarna och veta vad man ska göra åt det. Man bör ha kunskap om foder, veta hur man ska lägga upp kraftfodergivan beroende på hur grovfodrets värden är. Man ska ha koll i övrigt på hur hästen mår. Är den i bra hull? Är tänderna bra? Är hovarna för långa/korta? Är avföringen som den ska? Man ska ha koll på det här med avmaskning och vaccinering. Man ska ha kunskap om hur man sköter hästen ordentligt. Osv osv osv osv... Sunt förnuft och erfarenhet är a och o.


TID:
Hur länge är ni i stallet varje dag?
Ett par timmar eller hela dagen. Men i genomsnitt kanske 3 h/dag. Det som görs varje dag är mockning, portionera hö, göra kraftfoder, gosa i hagen, rykta. Sen vilken aktivitet som utförs är olika. Ibland promenader, ibland tömkörning eller longering, löshoppning, få hänga på som handhäst m.m :)
 
KOSTNADEN: Ca 6000kr/månad

stallplats (vad ingår): straxt under 3000 i månaden
hösilage (hur mycket samt kilo pris): Ingår så mycket man vill.
kraftfoder o krubbskrammel ;) (vad era(n) häst(ar) äter och hur mycket samt kostnad): Ingår lusern, soja och mineraler att ev fodra upp hösilaget med om det behövs. Utöver detta ger jag 1kg havre/dag som jag köper av bonde 2:-/kg och ett mått E-selen som jag köper på storsäck kanske 1:-/dag
Strö (vilket strö : torv, spån, pellets. halm ect.): ingår i hyran
hovslagare: 6-700kr var 8:e vecka ca.
försäkring (var i från och hur mycket livvärde samt veterinärvård): Agria 120 000 vet vård, 5000:- liv och någon annan variant jag inte kommer ihåg. ca 600:-/mån
veterinär kostnader (vaccinationer, böjprov, veterinär koll osv. samt hur mycket allt kostnader): Vaccination 5-600/år, tandkoll vart annat år 400:- sen om det händer annat vet man ju inte vad det kostar.
träningar och tävlingar (hur ofta samt vilken klass på tävling):Tränar 1ggr/v 375:- Tävlar LA 10-15ggr ca 250:-/gång, lastar och åker till ridhus då och då. Åker gärna på någon träningshelg 1ggr/år
Övriga kostnader: Klipper hästen 2-3ggr/år 400:-/gång, div salvor, flugmedel, liniment, lädervårdssaker mm kostar en bra slant. Sen blir det ju alltid någonting som man behöver köpa vartefter.
har säkert glömmt en massa saker så ni kan väl skriva alla era kostnader.

KUNSKAP:
Hur länge har ni ridit? Hur länge ska man i regel ha ridit/skött om hästar innan man är redo för en egen?
Jag köpte min egna när jag var runt 20. Hade ridit på olika gårdar, ridskola, haft foderhäst mm innan.

TID:
Hur länge är ni i stallet varje dag?
Runt 3 timmar om jag rider en sväng "hemma". Lite längre om jag åker iväg och tränar. Eller när jag har stalldag. Försöker ha ca 2 dagar i veckan helt lediga.
 
Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :)

Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra ekonomi men ville höra lite med er och hur ni gör, vad det kostar och hur länge ni har hållit på med hästar.

KOSTNADEN:
Jag undrar då främst hur en "vanlig" månad kostnad ser ut.

stallplats (vad ingår)
hösilage (hur mycket samt kilo pris)
kraftfoder o krubbskrammel ;) (vad era(n) häst(ar) äter och hur mycket samt kostnad)
Strö (vilket strö : torv, spån, pellets. halm ect.)
hovslagare
försäkring (var i från och hur mycket livvärde samt veterinärvård)
veterinär kostnader (vaccinationer, böjprov, veterinär koll osv. samt hur mycket allt kostnader)
träningar och tävlingar (hur ofta samt vilken klass på tävling)
Övriga kostnader

har säkert glömmt en massa saker så ni kan väl skriva alla era kostnader.

KUNSKAP:
Hur länge har ni ridit? Hur länge ska man i regel ha ridit/skött om hästar innan man är redo för en egen? Vet att det är jäääääätte mycket ansvar osv.


TID:
Hur länge är ni i stallet varje dag? Jag är i stallet 3-7 h per dag och jag har INTE äns en egen häst :) Hänger runt på ridskolan sköter om två hästar varje dag, mockar, tvättar vattenkoppar o krubbor, smörjer läder och sköter om hästarna 30min-1h. Sen hjälper jag yngre barn och ledar knattar på knattelektioner ibland. Jag har dock ridit i 3 år och har alltid ridit ändast 1 dag/v. Glömde nämna jag sitter också med "barn"- styrelsen då vår ridklubb drivs av kommunen. Då är det möte varannan vecka och aktiviteter 1 gång i månaden. Går man på 12 möten för man en privat lektion i 30 min. Hur lång tid tar allt (mockning, fodringar, byta vatten, tvätta krubba, packa höpåsar, fixa foder, smörja utrustning, sköta och gosa med hästen och rida)?



Vad ingår? Där vi har häst ingår wi-fi + värme + micro + att stallägaren lagar allt trasigt samt fixar med alla trasiga lampor mm.

Hö kostnad och kilon? Klöver äter 7 kg dag ( 153 cm irländsk sporthäst normalviktig ) 600kr i månaden.

Hur mycket kraftfoder och kostnad? Vi köpte 1 20kg säck med mineral müsli från hööks 250kr. Tar fler ammades att äta upp då vi bara ger han 2 nävar per vecka. Har även en horse lyx mini slickis som han slickar i för att få energi. En sån kostar 79kr och håller i 1år. Håsten får i sig nog med mineraler genom den så inget mer behövs än 10 slick var 3dje dag:).

Strö, vilken sort, kostnad? Vi använder vanligt spån. 1 50kg säck per månad. 100kr. Nu står Klöver dock på lösdrift men räkna med kanske 100kr i månaden ändå då man brukar ha spån i lösdrifts hydan/ boxen.

Hovslagare? Går snart oskodd men ca 600 spän var 10 vecka.

Försäkring? 100 kr månad tror jag? Min häst är triangelmärkt och har därför 30 000 i livförsäkring tror jag?

Veterinär? Har ingen aning men man brukar väll int fara så ofta?

Träningar/tävlingar? Som sagt så är Klöver triangelmärkt så han får int tävlas. Men träning kanske 1 gång i månaden + transport kostnad. Transporten kostar 100kr för oss att hyra och träning 200.

Övriga kostnader? Vi betalar ridbana 100kr per termin.



KUNSKAP:
Hur länge har du ridit? Oj Har faktiskt inte ridit länge utan bara i 4 år tror jag. Vilket folk tycker är lite men jag tycker ät lagom beroende på hur kunnig man är osv.
Hur länge ska man i regel ha ridit/skött om hästar innan man är redo för en egen? Vet att det är jäääääätte mycket ansvar osv. Ni kommer alla säga emot mig men... Jag tycker inte att det är så jobbigt att ha häst. Och jag cyklar ändå 3km enkelväg till stallet. Måste fixa hö alla eftermiddagar och ge dom mat+ mocka lösdrift mm. Tycker att folk överdriver hur jobbigt dom tyckte att det var att ha häst. Kan dock mycket inom praktiken vilket jag tycker är viktigare att kunna än att rida. Tkr väll att man ska kunna alla gång arter själv. Kunna få hästen i form samt klara av att hoppa enklare bana utifall att man måste hoppa över en stock någon gång ute i skogen mm. Man måste vilket rid sätt som är farligt mm.

Övriga tankar. ,om du ska skaffa egen häst så måste du räkna med att det inte brukar vara så jätte kul första månaden. Har varit med om att jag skaffade en häst som jag upptäckte att jag inte klarade av och tänkt satt den hatade mig osv. Men det tar tid. Tänkte att jag skulle behöva lämna tbx honom mm eftersom han bettede sig så konstigt. Men efter 1 månad så släppte det och det vart så där härligt som alla hade berättat om livet som hästägare,

TID:
Hur länge är du i stallet? Brukar nog vara i stallet 3 timmar. Varav 1 timme ridning.
 
Stallplats inkl foder och spån 3100
Träning ca 250kr/gång 1000/månad
Försäkringen 9000/år (swb 50 liv/vetvård)
Tävling ca 500kr/gång + bensin
 
Jag har mina hästar hemma på egen gård och det tycker inte jag man ska när man köper sin första häst. Jag tycker du ska stalla upp på ett ställe där du kan få hjälp och där andra också SER din häst varje dag. Se om du kan skaffa dig en mentor - någon som du kan fråga alla frågor och som kan ägna lite tid varje dag åt dig. Jag började med hästar i vuxen ålder och kunde inte mycket när jag skaffade min första egna - nu 12 år senare äger jag 7 egna, bedriver uppfödning och har egna inackorderingar. Då fick jag jättemycket hjälp av stallägaren där jag stod. Jag hoppas jag någon dag kan ge tillbaka till någon vad jag fick då.
Är man bara noggrann, ödmjuk och kan be om hjälp så tycker inte jag att bristande erfarenhet ska hejda en från att köpa egen häst. Om man har råd, vill säga. För mycket pengar det kostar det :D
 
Stallkostnaden och vad som ingår är väldigt varierande. Det smarta är att höra dig för till stall i din närhet där du tänkt stalla upp.
har betalat allt från 3000- 10000 i månaden med stor variation på vad som ingår.

hö kostar ca 2-6kr/kg beroende på var i landet du bor. man ger normalt 10-20kg/dag
halm kostar ca 1kr/kg
halmpellets betalar 2kr/kg, kostar ca 80kr i månaden
kraftfoder beror på hö värden och just hästens behov, kan vara 0-500kr/mån
försäkring betalar ca 800kr mån för ridhästarna
verkning/skoning ca 1500kr/ höst per gång ca 7-8 vecka

tandläkare ca 2000 kr per häst
vaccination ca 500kr per häst
Avmaskning o träckprov ca 400kr per häst/år

träningar och tävlingar kostar
Utrustning

Har i dagsläget 4 hästar
Jag lägger ner ca 4 timmar per dag i stallet. Men då har jag hästarna hemma. så jag slipper framförallt körning till och från stallet. som tidigare tagit väldigt mycket tid av mig!
Mockning gör jag morgon och kväll, ca 5min + 5min
Ströa boxarna gör jag 1 gång i veckan.
Gör inte påsar, då jag alltid tyckt att det tar väldigt mycket tid just. Men tar i hö i stallet för 2 dagar i taget... tar några minuter per gång.
Har vattenkoppar i stallet, då just byta vatten tar alldeles för mycket tid.
Försöker vara så effektiv det bara går, annars blir det lätt väldigt sent varje kväll.

Jag fick min första egna häst när jag var 17 och hade ridit på ridskola och haft medryttarhästar osv från 9 års ålder. Fick vänta så pass länge då mina föräldrar inte hade intresset att ha häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
684
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 378
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
24
· Visningar
2 039
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp