Egen häst

KOSTNADEN:

Halvblodssto, 23 år, hobbyridning.

stallplats: 1900, ingår grovfoder, strö samt fodring morgon, lunch kväll vardagar + utsläpp.
kraftfoder o krubbskrammel: ~300 Krafft Lusern Mix samt blå mineraler.
Strö (vilket strö : torv, spån, pellets. halm ect.): Står på spån, ingår i stallhyran
hovslagare: 1150, fyra skor.
veterinär kostnader: Väldigt olika, pepparpeppar har hon aldrig varit skadad när jag haft henne men tar ut en massör regelbundet, det går på 500 per gång.
Vacc+avmaskningar, 500-700 ungefär.
Händer det något är självrisken på 2500, sen kan det dra iväg snabbt om det är något större. Svårt att säga exakt men det är INTE billigt med sjuk häst!

KUNSKAP:
Sen jag var 5 på ridskola, gick över till medryttarhäst när jag var 12, halvfoderhäst när jag var 16 och har nu vid 22 skaffat egen häst. Föräldrarna är inte intresserade så har alltid försörjt hästarna själv därav den långa väntan på eget!


TID:
Är i stallet 3-5 timmar om dagen.

Ganska billig tant i drift! Tycker det är skönt att stå uppstallad, speciellt när man skaffar eget första gången. Finns gott om människor att rådfråga och få hjälp av!
 
Jag har min häst uppstallad på min mammas gård. Betalar ingen riktig stallhyra utan det jag betalar är kostnaden för spån och hö, det vill säga 800 kr i månaden.

Övriga fasta kostnader är kraftfoder ca 300 kr i månaden, hovslagare ca 1000 kr var 8e vecka, försäkring 650 kr i månaden. Sen tillkommer förstås övriga kostnader som vaccinering, tandraspning, equiterapeut, utrustning, träning och tävling.

Hur mycket tid jag spenderar i stallet varierar, ska jag bara mocka, packa hö och pussa på hästarna tar det en timme, så det är minimum. En vanlig dag mellan 2-4 timmar beroende på om jag ska rida en eller två hästar. Sen är det många dagar jag är där i stort sett från morgon till kväll :)

Jag är uppväxt på hästgård, började på ridskola när jag var 7 år och fick min första egna ponny i den åldern.
 
Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :)

Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra ekonomi men ville höra lite med er och hur ni gör, vad det kostar och hur länge ni har hållit på med hästar.

KOSTNADEN:
Jag undrar då främst hur en "vanlig" månad kostnad ser ut.

stallplats (vad ingår)
hösilage (hur mycket samt kilo pris)
kraftfoder o krubbskrammel ;) (vad era(n) häst(ar) äter och hur mycket samt kostnad)
Strö (vilket strö : torv, spån, pellets. halm ect.)
hovslagare
försäkring (var i från och hur mycket livvärde samt veterinärvård)
veterinär kostnader (vaccinationer, böjprov, veterinär koll osv. samt hur mycket allt kostnader)
träningar och tävlingar (hur ofta samt vilken klass på tävling)
Övriga kostnader

har säkert glömmt en massa saker så ni kan väl skriva alla era kostnader.

KUNSKAP:
Hur länge har ni ridit? Hur länge ska man i regel ha ridit/skött om hästar innan man är redo för en egen? Vet att det är jäääääätte mycket ansvar osv.


TID:
Hur länge är ni i stallet varje dag? Jag är i stallet 3-7 h per dag och jag har INTE äns en egen häst :) Hänger runt på ridskolan sköter om två hästar varje dag, mockar, tvättar vattenkoppar o krubbor, smörjer läder och sköter om hästarna 30min-1h. Sen hjälper jag yngre barn och ledar knattar på knattelektioner ibland. Jag har dock ridit i 3 år och har alltid ridit ändast 1 dag/v. Glömde nämna jag sitter också med "barn"- styrelsen då vår ridklubb drivs av kommunen. Då är det möte varannan vecka och aktiviteter 1 gång i månaden. Går man på 12 möten för man en privat lektion i 30 min. Hur lång tid tar allt (mockning, fodringar, byta vatten, tvätta krubba, packa höpåsar, fixa foder, smörja utrustning, sköta och gosa med hästen och rida)?


Sen vill jag också veta vad ni fördrar: hyra stallplats eller ha hästen hemma hos sig?
Vad en egen häst kostar i månaden är egentligen omöjligt att svara på då det kan skilja otroligt beroende på vilken häst man har och vad den behöver. Beroende på stallplats så betalade jag allt mellan 2000 och 4000kr.

Hur länge man ska ha ridit är inte egentligen något att lägga vikt på då även det inte säger ett dugg egentligen huruvida man klarar av egen häst eller inte. Dock bör man ju kunna hantera en häst ute och inne i alla gångarter, sen kan man ta privatlektioner och förbättra ridningen efterhand.

Tiden tar väl om man har hästen uppstallad så för mig iallafall minst 2½. En halvtimma på mockning och höpåsefix och två timmar på hästen.

Grejen är att man kan hålla på med andras hästar hur mycket som helst, det är ändå en jätteskillnad att ha egen häst. Dock lär man sig mycket efterhand som man upplever saker. Det går inte att förbereda sig på allt. Jag hade hållit på i många år och gått på ridgymnasium osv innan egen häst och ändå var det mycket nytt som jag inte tänkt en tanke på.

Det bästa är tycker jag att börja med att vara medryttare då man iallafall får en liten uppfattning hur lång tid saker och ting tar ifall det är viktigt att veta innan.
 
KOSTNADEN:
Jag undrar då främst hur en "vanlig" månad kostnad ser ut.

stallplats (vad ingår): 600kr i kallhyra

hösilage (hur mycket samt kilo pris): Min äter ca 25kg/dygn, snittar på 1kr kilot för ensilaget

kraftfoder o krubbskrammel ;) (vad era(n) häst(ar) äter och hur mycket samt kostnad): 1dl lucern, 1dl naturmûsli samt 10ml magnesium, har inte räknat på vad det kostar :o

Strö (vilket strö : torv, spån, pellets. halm ect.): Runt 150kr, beroende på om jag väljer torven eller pelletsen. Torv kostar 70kr/bal och pelletsen kostar 35kr/påsen

hovslagare: 1365kr varann månad

försäkring (var i från och hur mycket livvärde samt veterinärvård): Just nu 71kr/månad men kommer öka då jag ska ha en bättre försäkring efter jag fått in intyget på att hästen är frisk.

veterinär kostnader (vaccinationer, böjprov, veterinär koll osv. samt hur mycket allt kostnader):
Hittils ganska mycket då vi både gjort tandkoll. grundvaccinering samt hälsokontroll.

träningar och tävlingar (hur ofta samt vilken klass på tävling): Inte tävlat något ännu.

Övriga kostnader: Oj, vad svårt. Säger 50kr? Utslaget över året.


KUNSKAP:
Hur länge har ni ridit? Hur länge ska man i regel ha ridit/skött om hästar innan man är redo för en egen?
Jag har ridit i nästan 13 år nu, men väldigt mycket privat. Endast ridit privat sen jag var 14-15år. Jag har inte känt mig redo för egen häst förren nu, framför allt med det ekonomiska. När jag bodde hemma hade jag aldrig fått en egen häst för att mina föräldrar inte hade någon som helst intresse av hästar.

TID:
Ja, tid krävs mycket. Jag jobbar 75%, har sambo och 2 katter utöver hästen. Jag personligen hade inte orkat med att jobba 100% på mitt jobb och samtidigt haft häst på heltid. Jag är i stallet allt från 30min till 8-9 timmar beroende på vad vi sysslar med ;)
 
Bor i sthlm, har tävlingshäst.

KOSTNADEN:
stallplats: 4100kr/mån. 5 balar Strö och 12g hö/dag ingår, även alla stallpass förutom en middagsfordning/veckan.
kraftfoder: Krafft Groov. 2,5 kg/dag. =700kr månaden.
hovslagare: 1250kr/gång. Skos om vad 7e vecka = ca 630kr/mån.
försäkring: Vård: 125.000 Liv: 70.000 = 650kr/månaden.
veterinärkostnader: Vaccination och tandkoll en gång per år, hälsokontroll tre- fyra gånger per år. = ca 4500kr /år. Om hon dessutom behöver behandling tillkommer det.
träningar: Ca 1000kr/månaden.
tävlingar : Ca 700kr/mån under säsong.

KUNSKAP:
Har ridit i över 20 år.
Jag tycker att man kan skaffa häst precis när man vill OM man har duktiga och erfarna människor och tränare i sitt stall. Och att man verkligen frågar och ber om råd när man är osäker.

TID:
Hur lång tid tar allt (mockning, fodringar, byta vatten, tvätta krubba, packa höpåsar, fixa foder, smörja utrustning, sköta och gosa med hästen och rida)?
Sysslorna tar 20 min. Om jag skall rida tar det ca 90 min till. Om jag skall sortera/smörja/tvätta/städa/pyssla så kan jag lätt vara i stallet hela dagen.

Sen vill jag också veta vad ni fördrar: hyra stallplats eller ha hästen hemma hos sig?
Hyra stallplats. Jag tycker att det är underbart att stå i ett mellanstort inackorderingstall (10-12 boxar) jag har många vänner i stallet och gillar det sociala. Många utav os åker ofta på samma tävlingar och träningar etc. Så för sammanhållningens och inspirationens skull föredrar jag att stå uppstallad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 258
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp