Egen häst?

LoS

Trådstartare
Hejhej. Jag är en 14 årig tjej och min största dröm i livet är en egen häst. Jag har ridit på ridskola i tre år och jag har hjälpt till med mina kusiners hästar så länge jag kan minnas. Om vi skulle köpa häst så skulle den bo hos min pappa för vi bor på en gammal hästgård med lösdrift. Pappa är dock inte jättekunnig men intresserad och kan en del. (Vi skulle hyra ut stallplatser)
Vi är medvetna om att ha häst kostar en hel del. Jag undrar om ni tror att det är omöjligt och korkat av oss att skaffa häst eftersom att vi inte kan så mycket. Jag tänker främst på att kunna se om en häst är skadad och sådant. Jag har ju varit med om att mina kusiners hästar skadat sig och haft kolik men är osäker på om det räcker.
Är det möjligt att min dröm går att upfylla?
/Lo
 
Tre års ridning är inte så mycket, men omöjligt är det såklart inte. Jag tycker du ska fråga din ridlärare, som har sett dig rida och vet vad du kan.
Och om hon/han säger ja, ta hjälp när ni köper hästen, köp en läromästare och stalla upp den någonstans där ni kan få bra hjälp, inte hemma där ni står ensamma om ni får problem. 🙂 (Och det får man, det är mycket mer med att ha häst än man kan tro.)

Lycka till!
 
Håller med om att är ni så ovana bör hästen stå någonstans där det finns mycket kunnigt folk som kan hjälpa er när ni får problem och som kan hjälpa till att hålla koll på småsaker som kan bli större utan rätt insats, hull, små sår, beteende osv.
 
Hejhej. Jag är en 14 årig tjej och min största dröm i livet är en egen häst. Jag har ridit på ridskola i tre år och jag har hjälpt till med mina kusiners hästar så länge jag kan minnas. Om vi skulle köpa häst så skulle den bo hos min pappa för vi bor på en gammal hästgård med lösdrift. Pappa är dock inte jättekunnig men intresserad och kan en del. (Vi skulle hyra ut stallplatser)
Vi är medvetna om att ha häst kostar en hel del. Jag undrar om ni tror att det är omöjligt och korkat av oss att skaffa häst eftersom att vi inte kan så mycket. Jag tänker främst på att kunna se om en häst är skadad och sådant. Jag har ju varit med om att mina kusiners hästar skadat sig och haft kolik men är osäker på om det räcker.
Är det möjligt att min dröm går att upfylla?
/Lo
Ni måste ju ha mer än en häst och det blir din pappa som är ansvarig för att hästarna sköts ordentligt men jag ser inte något skäl varför ni inte skulle kunna ha hästar när din pappa nu också är intresserad :)
 
  • Gilla
Reactions: LoS
Det kan vara ett lyft för dig att köpa en häst och ha den där du kan få hjälp av kunnigt folk, se bara till att de vill hjälpa och inte ser det som en börda, men om du tänker skaffa en häst och ha den hemmavid och som det ser ut ensam utan hjälp och utan hästsällskap så är det dömt att misslyckas.

Nu gissar jag delvis hur du tänkt men den första insikten man behöver om man tänker skaffa häst med måttliga kunskaper är att man behöver ta hjälp, har man inte den insikten kan det gå illa.
 
  • Gilla
Reactions: LoS
Att ha egen häst tror jag inte är något problem, om du ställer den hos någon kunnig stallägare.

Att ta ansvar för andras hästar och juridiken kring att hyra ut stallplatser, bedöma foder etc - nej, det tror jag inte är rätt väg att gå.
 
  • Gilla
Reactions: LoS
Utöver allt som nämnts så är att ha eget stall en hel livsstil och något jag personligen aldrig skulle vilja ha det är otroligt mycket jobb med ett stall 🤗
 
  • Gilla
Reactions: LoS
Vad tror ni om foderponny, är det kanske bättre? Fast hos någon kunnig inte hemma:) Står man för vetrinärkostnader om man har en häst på foder eller hur funkar det?
 

Liknande trådar

Anläggning ”Går” det att ha egen hästgård som ensamstående? Någon här som har det och kan dela med sig av sina erfarenheter? Min dröm är att bo...
2
Svar
33
· Visningar
3 368
Senast: WildHorse
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en dröm om att skaffa en egen häst sen jag var typ10 år. Men i den åldern var det ju såklart bara en dröm. Nu är jag...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
36 021
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 695
Senast: Verdandi
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 920
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp