Egen häst

zerafina

Trådstartare
Hej! Jag är relativt ny inom hästvärlden men har börjat ridgymnasium och planen är att skaffa en egen häst tillsammans med min syster efter sommaren.

Den lär vara uppstallad på skolan där stallhyran är gratis då den förmodligen ska ingå i min utbildning. Så jag kommer betala för foder, strö, gödselhantering, veterinär, hovslagare.



Hur mycket tror ni att jag kommer lägga ungefär i månaden? Är inne på ett halvblod på cirka 160-175cm, valack. Huvudfödan kommer ju självklart vara hö och ströet kommer bestå av rapspellets.



Vad för återkommande kostnader är där i månaden, med vaccinationer osv?
 
Ja, beroende på vart du står så räkna med 3000kr minst(om man slår ut hovslagaren på 2 månader). I år kan grovfodret vara dyrare än normalt, sen måste du räkna in försäkring/utrustning/krafft foder.

Lycka till! Det är jätte kul med egen häst men dyrt! :D
 
Ja, beroende på vart du står så räkna med 3000kr minst(om man slår ut hovslagaren på 2 månader). I år kan grovfodret vara dyrare än normalt, sen måste du räkna in försäkring/utrustning/krafft foder.

Lycka till! Det är jätte kul med egen häst men dyrt! :D

Ja precis. Det som jag/mina föräldrar lär stå för är då hö, strö, kraftfoder och hovslagare. Försäkringen lär jag själv stå för! Utrustning lär jag köpa begagnat till start, men uppgradera när jag har råd såklart! :)
 
Ni får höttegärna också skriva vad ni lägger i månaden på ers hästar! Och vad ni gör varje månad :) Som vaccinationer, tandkoll osv.
 
Jag har mina hästar hemma (så det blir ju ingen stall hyra så att säga) och i år går det åt ca 3000-3500 inkl. Försäkring per häst. Andra år har jag klarat mig på 2500-3000. Men till nästa höst ska vi väl hoppas att det blir lite bättre tillgång till hö än det varit i år 🙂
 
Jag har mina hästar hemma (så det blir ju ingen stall hyra så att säga) och i år går det åt ca 3000-3500 inkl. Försäkring per häst. Andra år har jag klarat mig på 2500-3000. Men till nästa höst ska vi väl hoppas att det blir lite bättre tillgång till hö än det varit i år 🙂
Ja det är hemskt med all foderbrist detta året. Vi har ju ett stort stall med närmre 80 hästar på skolan, går rätt mycket hö där och har varit rätt svårt denna sommaren.

Tror vi lär klara oss på runt 2500-3000kr i månaden iallafall!
 
Har båda hemma, billigt(!) hö, kostar runt 4500/mån. Jag tror man ska sätta budget på 3500-4000 och verkligen lägga undan dom pengarna som "blir över".
 
Mina två kostar ca 4000 kr i månaden ihop. En d-ponny och en som är precis överväxt, ca 150 cm hög, båda lättfödda. Jag har hästarna hemma, kan ta hem hela årsförbrukningen av hö (ger lägre pris, i år betalade jag 1,58 kr/kg) har hovslagare nära=ingen reseersättning, dvs. billigare, har en bra foderhandlare som brinner för att kunna hålla låga priser där jag kan köpa strö till riktigt bra pallpris.
Mina hästars försäkringar är billiga. Du får räkna med att ett halvblod kostar en rejäl slant att försäkra om du ska ha en försäkring som är värd namnet om något händer.

Så, summan av det hela, du räknar väldigt lågt. 4000 kr/månad är det minsta du bör räkna med.
 
Mina två kostar ca 4000 kr i månaden ihop. En d-ponny och en som är precis överväxt, ca 150 cm hög, båda lättfödda. Jag har hästarna hemma, kan ta hem hela årsförbrukningen av hö (ger lägre pris, i år betalade jag 1,58 kr/kg) har hovslagare nära=ingen reseersättning, dvs. billigare, har en bra foderhandlare som brinner för att kunna hålla låga priser där jag kan köpa strö till riktigt bra pallpris.
Mina hästars försäkringar är billiga. Du får räkna med att ett halvblod kostar en rejäl slant att försäkra om du ska ha en försäkring som är värd namnet om något händer.

Så, summan av det hela, du räknar väldigt lågt. 4000 kr/månad är det minsta du bör räkna med.
1,58 kr/ kg! :o
Jag hör med jämna mellanrum folk/ bönder klaga på det låga priset på hö och får man det så billigt förstår jag det.
Ett normalt år betalar vi 2,70 inkl hemkörning och då är det mellan 13- 15 ton och för ett helt år i stöten. (C.a 20 minuters körning.)

Det är ju bara att gratta till priset! :)

Till TS i år betalade vi 3,70 för hösilaget ink. hemkörning, men då har bönderna haft mindre att sälja och behövt ta igen det. :)
Ska hästen inte stå på fritillgång på hö, så vill i.a.f. jag ha en möjlighet att blanda ut det med halm.

Eftersom du ska stå på skolan, kan du inte höra dig för med de andra eleverna som har hästar uppstallade? Blir oftast billigare om man kan gå ihop och dela på pallar (man brukar få rabatterat om man beställer x- antal o.s.v.).
 
1,58 kr/ kg! :o
Jag hör med jämna mellanrum folk/ bönder klaga på det låga priset på hö och får man det så billigt förstår jag det.
Ett normalt år betalar vi 2,70 inkl hemkörning och då är det mellan 13- 15 ton och för ett helt år i stöten. (C.a 20 minuters körning.)

Det är ju bara att gratta till priset! :)

Till TS i år betalade vi 3,70 för hösilaget ink. hemkörning, men då har bönderna haft mindre att sälja och behövt ta igen det. :)
Ska hästen inte stå på fritillgång på hö, så vill i.a.f. jag ha en möjlighet att blanda ut det med halm.

Eftersom du ska stå på skolan, kan du inte höra dig för med de andra eleverna som har hästar uppstallade? Blir oftast billigare om man kan gå ihop och dela på pallar (man brukar få rabatterat om man beställer x- antal o.s.v.).
Vi har en prislista för varje termin, som just nu ligger vårt hö på 4,60kr/kg. Vi beställer inte egna balar, utan tar från skolans balar under dagarna och sedan skriver upp på foderlappar hur mycket vi förbrukat osv. Sedan får vi hem en faktura :)
 
Vi har en prislista för varje termin, som just nu ligger vårt hö på 4,60kr/kg. Vi beställer inte egna balar, utan tar från skolans balar under dagarna och sedan skriver upp på foderlappar hur mycket vi förbrukat osv. Sedan får vi hem en faktura :)
Åh vad skönt! Då ingår säkert service (att höt körs fram o.s.v. som normalt sett hade legat inbakat i stallhyran annars).
Det bästa är ju som sagt att kolla med dina kamrater i skolan vad de har för utgifter med skoning o.s.v. Kan du vaccinera när veterinären ska vaccinera skolans hästar/ kompis häst så delar man på framkörningen och det kostar det mellan 400- 800 kr / år, kolla tänderna vartannat år 1700 c:a (mer om de kör ut). Kolla masken + avmaskning c:a 400 2 ggr/ året. Ta ut sadelprovare, massör, o.s.v. Beror ju på om man behöver (du har kanske kunniga lärare som kan hjälpa dig tänker jag).
 
Om priset är 4,60 kg och du tex ger 12 kg/dag är bara det 1650 kr/månad.
Sen strö, hovslagaren, ev kraftfoder, vaccinationer, kolla masken, försäkring, ev oförutsedda veterinärbesök,
utrustning, ev träningar, tävlingar.
 
Saker jag betalar för varje månad:
Grovfoder
Kraftfoder
Mineraler
Övriga tillskott
Morötter i säck
Strö (har halm, Spånpellets och spånbalar) beställer dock hem rejäla lass men det är en viss kostnad varje månad såklart av det som går åt.
Träningar
Försäkringar

Tillkommer gör skoning var 6-8 vecka,
vaccinationer 1 gång om året, tandkoll 1 gång om året, kiropraktor vid behov, veterinärkostnader vid behov (kan vara väldigt dyrt.)
 
Hej! Jag är relativt ny inom hästvärlden men har börjat ridgymnasium och planen är att skaffa en egen häst tillsammans med min syster efter sommaren.

Den lär vara uppstallad på skolan där stallhyran är gratis då den förmodligen ska ingå i min utbildning. Så jag kommer betala för foder, strö, gödselhantering, veterinär, hovslagare.



Hur mycket tror ni att jag kommer lägga ungefär i månaden? Är inne på ett halvblod på cirka 160-175cm, valack. Huvudfödan kommer ju självklart vara hö och ströet kommer bestå av rapspellets.



Vad för återkommande kostnader är där i månaden, med vaccinationer osv?

Nu står min uppstallad så det ingår grovfoder i stallhyran. Och kraftfoder/tillskott har jag kraftig rabatt på. Så det blir ju klart billigare. Sambon är kiro och behandlar gratis vid behov.
Så de kostnaderna kan ju vara något du måste ta med i din beräkning.

Men det som tillkommer är hovslagare, vaccination, försäkring, tandläkare och ev vet-vård i övrigt.

Hovis går på runt 1500 kr var 6-7 v. Det är du skoning runt om med vanliga skor. Vintertid kommer kostnad för sulor och brodd tillkomma.
Vaccination går väl på ett gäng hundra.
Försäkringen minns jag inte riktigt. Men jag har för mig att den ligger på 7200 per år. Då är hästen försäkrad rätt högt i liv.
Tandis åker jag till ca var 9:e månad. Det kostar ca 2200 kr.
Veterinären brukar vi slippa. Men buffert för sånt måste finnas.
 
Om priset är 4,60 kg och du tex ger 12 kg/dag är bara det 1650 kr/månad.
Sen strö, hovslagaren, ev kraftfoder, vaccinationer, kolla masken, försäkring, ev oförutsedda veterinärbesök,
utrustning, ev träningar, tävlingar.
12 kg tycker jag är för lågt räknat, jag gav 16 kg/dag + kraftfoder när jag hade holländskan uppstallad, nu går mina på lösdrift med fri tillgång och det går åt mer.
 
1,58 kr/ kg! :o
Jag hör med jämna mellanrum folk/ bönder klaga på det låga priset på hö och får man det så billigt förstår jag det.
Ett normalt år betalar vi 2,70 inkl hemkörning och då är det mellan 13- 15 ton och för ett helt år i stöten. (C.a 20 minuters körning.)

Det är ju bara att gratta till priset! :)

Till TS i år betalade vi 3,70 för hösilaget ink. hemkörning, men då har bönderna haft mindre att sälja och behövt ta igen det. :)
Ska hästen inte stå på fritillgång på hö, så vill i.a.f. jag ha en möjlighet att blanda ut det med halm.

Eftersom du ska stå på skolan, kan du inte höra dig för med de andra eleverna som har hästar uppstallade? Blir oftast billigare om man kan gå ihop och dela på pallar (man brukar få rabatterat om man beställer x- antal o.s.v.).
Jag betalar ca 1,33/kg, inklusive hemkörning, en bal åt gången.. :angel:
Åh vad skönt! Då ingår säkert service (att höt körs fram o.s.v. som normalt sett hade legat inbakat i stallhyran annars).
Det bästa är ju som sagt att kolla med dina kamrater i skolan vad de har för utgifter med skoning o.s.v. Kan du vaccinera när veterinären ska vaccinera skolans hästar/ kompis häst så delar man på framkörningen och det kostar det mellan 400- 800 kr / år, kolla tänderna vartannat år 1700 c:a (mer om de kör ut). Kolla masken + avmaskning c:a 400 2 ggr/ året. Ta ut sadelprovare, massör, o.s.v. Beror ju på om man behöver (du har kanske kunniga lärare som kan hjälpa dig tänker jag).
Jag tror att man bör kolla tänder varje år, min måste jag ta ca var 8e månad. Kul att din klarar sig två år!:)
 
Vi har en prislista för varje termin, som just nu ligger vårt hö på 4,60kr/kg. Vi beställer inte egna balar, utan tar från skolans balar under dagarna och sedan skriver upp på foderlappar hur mycket vi förbrukat osv. Sedan får vi hem en faktura :)

Om hästen äter 15kg/dygn är bara höet ca 2200kr i månaden. 3000kr räcker inte långt.
Jag lägger ca 5000kr i månaden på min häst.
Lösdrift: 1500kr
Hösilage: ca 13-1500kr (betalar 3.10kr/kg)
Kraftfoder: utslaget ca 3-400kr månad, köper varannan månad
Hovslagare: 700kr månad utslaget
Försäkring: tror den ligger på ca 300kr månad(billig travare som är ridhäst försäkrad) halvbloden är nog betydligt dyrare
Resekostnad: 700kr månad

Letar i första hand begagnade saker till hästen, kan leta länge innan jag köper nytt.
Köper dyrare saker som håller i längden, kvalité före kvantitet. :)
 
Mina tre hästar kostar totalt 1000 kr i månaden i hö. Dvs runt 400 kr för ett halvblod i mitt fall. Kraftfoder är allt från 0 till 500 kr. Halm i mitt fall som strö är 1000 kr för hela året dvs en väldigt liten summan. Försäkring är ca 500 för min stora häst medans min shettis o gamla ponnyn kostar 50-100 kr var. Försäkring ca 500 kr per häst o år.
 
Mina tre hästar kostar totalt 1000 kr i månaden i hö. Dvs runt 400 kr för ett halvblod i mitt fall. Kraftfoder är allt från 0 till 500 kr. Halm i mitt fall som strö är 1000 kr för hela året dvs en väldigt liten summan. Försäkring är ca 500 för min stora häst medans min shettis o gamla ponnyn kostar 50-100 kr var. Försäkring ca 500 kr per häst o år.

Då måste du ha en extrem tur med självuppoffrande hö/halmleverantör, eller lägga ner enormt mycket jobb själv, om du kommer undan med så lite pengar för hö och halm. Kanske inte representativt för en gymnasist som ska räkna på vad det kostar att ha en häst uppstallad?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 018
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 680
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Vi var tvungna att avliva min sköthäst jag hade haft i 4år för 3veckor sen, hon var som min egna häst för jag fick rida henne när jag...
2
Svar
28
· Visningar
50 823
Hästvård Undrar precis som i rubriken, vågar man? Det är en underbar häst som jag känner utan och innan i de flesta situationer, har vart...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: miiiiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp