Egen odlad havre

shady

Trådstartare
Bör den ligga innan man kan använda den, eller är det bara att köra på? Den har ju iof legat nu i några veckor sedan skörden, men bör den ligga längre? Den är torr.
 
Sv: Egen odlad havre

Om den är torr kan du lugnt börja fodra med den nu. så gjorde vi och hästarna lever än:cool:
 
Sv: Egen odlad havre

Anledningen att man brukar säga att man inte ska fodra med färsk spannmål är att den färska spannmålen inte innehåller samma mängd aktivt e-vitamin som lagrad spannmål gör (efter ca två månader). Men eftersom havren ändå är en liten andel i foderstaten spelar det ingen roll i praktiken för hästar. Den är liksom ingen viktig vitaminkälla i vilket fall. Dessutom ger man ju ofta tillskott av e-vitamin i mineralfodret ändå.
 
Sv: Egen odlad havre

Ok, hade nämligen aldrig hört tidigare att man skulle låta havren ligga, men nu vet jag varför. Tack för svaren.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2
Svar
20
· Visningar
1 372
Trädgård & Växter Min potatis har fortfarande inte kommit igång med att växa. De ligger på backen och är täckta med gammalt hö, men det var dålig/ingen...
Svar
10
· Visningar
88
Senast: Wille
·
Övr. Djur Jag har hittat ett akvarium som skulle passa utmärkt på vår ena köksbänk. Måtten är 180x20x20 så det är lågt och långsmalt och skulle...
Svar
2
· Visningar
647
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag trodde aldrig att det här problemet skulle uppstå! Jag går på semester om två veckor och har inte någon plan för min första vecka...
2
Svar
30
· Visningar
888
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp