P

Poppis

När man har småbarn och jobbar heltid i olika skiftform så är det svårt att få "egen tid" då man kan ägna sig åt hobbys och annat. Jag vill vet hur ni löser sådant! Om jag pratar för mig själv så är det just detta vi grälar om jämt och ständigt. Det är ju skitjobbigt!!
 
Sv: Egen tid?

Då vi helrenoverar är det svårt att hitta "egen" tid. Sambon kopplar av när han pysslar med huset, trots att det egentligen är jobb. Eftersom han renoverar vårat hus all sin ledig tid lassas allt markarbete, tvätt/städ/mat/handling plus båda barnen över på mig, men det enda som jag kan koppla av med, är barnen. Och inte alltid det ens. Men vi har svårt att få vår egen tid, eller i alla fall jag då, som sköter allt här hemma.

Nu när jag jobbar (50% bara) är det både jobbigare och lättare. Dagarna går inte i ett, jag har lättare att hinna sakna och vilja umgås med barnen än när jag tillbringade all min vakna tid med dom. Nackdelen är att jag ofta kan komma hem efter en kväll på jobbet och då ger sambon mig två trötta barn som ska nattas. Då har han suttit av tiden medan jag jobbat, han har bara väntat på att få sticka ut och gjuta/spika etc. Och jag har då hela dagen varit med barnen och grejat hemma, förberedit mat som de äter men så har jag disk och allt att ta hand om efteråt. Då har sambon haft lit avkoppling hemma med barnen, jag förstår att han vill ha det och det unnar jag honom gärna, då han flera gånger i veckan har barnen när jag är på bio/fotar. Men jag hinner inte träna något.
 
Sv: Egen tid?

Vi försöker dela upp kvällarna så att vi får ett par barnfria timmar var på ett eller annat sätt. Jag brukar försöka ägna min barnfria egentid åt att sköta stallet och hästarna i lugn och ro.
 
Sv: Egen tid?

Sedan jag började jobba igen turas vi om med nattning och sånt. Jag rider varannan dag med andra ord och det räcker gott och väl för hästarna. Fast om han t ex jobbar kvällsskift får hästarna vila några dagar tills han är ledig och jag kan sticka ut och rida. Jag känner inte så stort behov av "egen tid" egentligen, egen tid har man ju på jobbet varje dag :D. Känns som rena lyxet att ta rast och sätta sig med en kaffekopp.. Och lediga dagar gör jag hellre saker tillsammans med familjen. Till helgen ska vi t ex på en westerntävling.
 
Sv: Egen tid?

Jag förstår precis. Tiden räcker inte till alls.
Nu har ju jag 20 hästar plus ett heltidsjobb (samma med sambo) tävlingshästarna ska ridas och tränas. Jag får det inte att gå ihop. Vi har en dotter och henne vill man ju umgås med... Sen ska det handlas/tvättas/städas/strykas/laga mat osv. Huujedamej! Orkar inte ens tänka på det. :(
 
Sv: Egen tid?

Jag jobbar 8-16 (hoppar över raster för att komma hem tidigare till dottern på dagis)
och sambon jobbar 5-13.30 eller 13.30-21.30

Den vecka han jobbar förmiddag så hämtar han på dagis, lagar maten. Vi äter tillsammans när jag kommer hem. Han går ut och pysslar med ngt, jag är med dottern. Han kommer in när hon ska nattas, han nattar och jag går ut i stallet. Ca 18-18.30.
Kommer in vid 20-tiden då pustar vi i tv-soffan en stund och somnar sen vid 21-tiden, om det inte är jakttider så åker han ut å tränar hunden. (den veckan ser huset inte alltför vackert ut...dåligt städat etc. )

Den vecka han jobbar kväll så kliver jag upp tidigare en del dagar och rider innan jobbet, de andra dagarna mockar jag bara innan jobbet (har en treåring så han rids ej så ofta)
Ibland har jag barnvakt någon kväll om jag behöver rida men inte orkar kliva upp så tidigt ;)
Maten lagar jag på söndagen innan så det bara är för oss att värma maten, sambo värmer lunch till honom och dottern och jag kan värma till middag sen när vi kommer hem.
När dottern somnat släpper jag in alla djuren, fodrar, plockar/diskar etc.

På helgerna är jag mest ensam. Då jagar min sambo fre.lör.sö
Jag städar hela huset på lördagförmiddag. Handlar inför veckan.
När sambo kommer hem så äter vi tillsammans sen går jag ut i stallet medan han gosar med dottern och nattar henne.
Söndagen ser likadan ut:)

Så jag tycker det gå bra med egen tid, fast sämre med tid "tillsammans" eftersom vi båda är helt slut efter en dag ;) Men det är detta liv vi valt och vill ha. Jag vill inte ge upp hästarna och han vill inte ge upp jakten och hundarna. Tid med dottern får vi båda fast inte samtidigt. Det är iaf skönt. hon går som max fem timmar per dag på dagis :)
Dottern är prio 1 för mig, därför kan huset se lite kaotiskt ut ibland. Men ser man till att "plocka" varje dag så tar det inte så lång tid och ser rent ut även om man inte dammsugit :D
 
Sv: Egen tid?

så hade vi det oxå när vi renoverade ett kök på 40 kvadrat under vintern, men då var jag mammaledig så då gick det bra.
Denna vinter ska vi göra övervåningen men då blir det nog svårare eftersom jag jobbar så mkt. Men dottern får hänga på pappa när han grejjar ;) Vi har snälla grannar oxå som kanske kan vara lite barnvakt. Och hästen ska ju ha lite längre viloperiod under vintern och jakten tar slut rätt tidigt pga snön så det ordnar sig nog. Men jag tar hellre hand om markservicen än spikar och skruvar (tar sån tid för mig att hantera sådana prylar)
 
Sv: Egen tid?

Ja, det är också ett problem!! Vi har ingen som kan hjälpa oss på det viset. En jobbar femskift och en ständig eftermiddag, så allt är bara en kamp för att hinna med så det inte blir kaos!!
 
Sv: Egen tid?

Vi jobbar också skift båda två, men lägger våra scheman själva. Så på nåt sätt lyckas man pussla och går det inte ställer våra föräldrar glatt upp
 
Sv: Egen tid?

Vi är bra på att ge varandra egentid så jag har väl inget råd att ge, jag blir glad av att se sambon glad och vice versa. Det går naturligt för oss. En missnöjd sambo är ingen kul sambo... som en understimulerad hund ungefär :rofl: Är sambon gnällig så skickar jag iväg honom på gymmet för att få tyst på honom... Är jag gnällig får jag ta och gå ut och gå i lugn och ro tex :rofl:

Sen gör vi ju mkt tillsammans också då vi delar många intressen... (+ vi har tillgång till barnvakt nästan när vi vill, vi flyttade 5 mil för att bo nära dotterns mormor och morfar!!!)
 
Sv: Egen tid?

Tack för alla svar!! Jag inser att det bästa sättet helt enkelt är att pussla så var och en får sin egen tid. Och att man unnar varandra det. (Kan vara dålig på det ) Och sluta att se vardagen som något jobbigt, och istället se det som en sju h#vetes utmaning!!

(från någon som har mycket att fundera över.......)
 
Sv: Egen tid?

Det är en kamp. Jag har ständigt dåligt samvete när jag är med hästarna, eller åker iväg utan barn för att träffa vänner. Min sambo har inga intressen förutom att jobba med hus/skog, fast det är ju lite av ett intresse i sig självt. Han hade ju inte köpt gården om det inte varit för att han ville hålla på med den...

Kan säga att jag inte mår så bra längre.
 
Sv: Egen tid?

Det är en kamp. Jag har ständigt dåligt samvete när jag är med hästarna, eller åker iväg utan barn för att träffa vänner. Min sambo har inga intressen förutom att jobba med hus/skog, fast det är ju lite av ett intresse i sig självt. Han hade ju inte köpt gården om det inte varit för att han ville hålla på med den...

Kan säga att jag inte mår så bra längre.
VARFÖR detta dåliga samvete?
DU ska väl inte ha dåligt samvete för att du ger pappan egen tid med barnet :idea:! Kom ihåg att både barnet och pappan behöver den här pappatiden!
 
Sv: Egen tid?

Jag har min egna tid när sonen sover.

Jag vägrar städa och sånt då. Sitter och slappar.

När han är vaken, så sköter jag sådant som måste göras.
 
Sv: Egen tid?

Jag har min egna tid när sonen sover.

Jag vägrar städa och sånt då. Sitter och slappar.

När han är vaken, så sköter jag sådant som måste göras.

Precis så gör vi också.. Efter kl 20 sänker sig lugnet här hemma, då ser jag/vi en bra film, läser eller bara fikar etc. Städar, renoverar, fixar i stallet m.m. gör vi när hon är vaken. Det är bra om barnet får delta i sysslorna hemma, inte bara lekas med och passas upp på.
 
Sv: Egen tid?

Jepp. Sonen följer efter och ser vad vi gör.

Ibland "hjälper" han till.

Det händer att ibland får han vara i sin säng och leka en liten stund,¨när han ex har tagit sönder ett glas och jag måste dammsuga. Vill ju inte att han trampar i det. Men annars är han
med.

Jag hade gott kunnat städa lite tyst (lyhört) när han sover på dagen. Men jag vill hellre slappa. Så jag städar, diskar, tvättar bla bla när han är vaken. Ser inget fel med det. Vi hinner ju ändå leka och gå ut. Han är 1 år, han kan leka själv en stund. Självklart är ju alla barn olika.

Sen kan jag städa när sambon kommit hem.

Men, när jag har chans till egen tid tar jag den.
 
Sv: Egen tid?

Problemet är att jag jobbar från 12.00-23.00 är bara hemma och sover (för lite) Iväg med sonen till dagis och jobb igen. Har bara helgerna att hitta på saker och ibland inte ens det eftersom min sambo jobbar många helger.
 
Sv: Egen tid?

Det är en kamp. Jag har ständigt dåligt samvete när jag är med hästarna, eller åker iväg utan barn för att träffa vänner. Min sambo har inga intressen förutom att jobba med hus/skog, fast det är ju lite av ett intresse i sig självt. Han hade ju inte köpt gården om det inte varit för att han ville hålla på med den...

Kan säga att jag inte mår så bra längre.

Jag har också hela tiden fått dåligt samvete när jag varit ute på långrunda med hunden, varit i stallet eller liknande. Då har jag känt som att jag måste skynda mig för att bli klar så jag kan gå in igen trots att jag VET att far och son bara mår bra av att umgås själva. Men nu har jag på nåt vis börjat släppa det, jag behöver min egna tid för att ladda batterierna. Ingen blir lyckligare av att jag stannar inne, jag blir sur och kinkig, sonen är rätt mammig så då är han ändå mest hos mig så sambon får in sin egna tid med sonen.

Jag har även länge unnat sambon sina träningar men samtidigt blivit lite sur för att han kan åka iväg utan problem. Så är det inte kul att känna, jag tror jag var avundsjuk eller nåt.

Sen är det ju det där med barnvakt, hade varit trevligt ibland att ha nån på nära håll som kunde ställt upp en timme men nu har vi ingen sån nära...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 901
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 996
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 330
  • Artikel
Dagbok Vet inte vart jag ska börja. Kaos i hjärnan pga inte sovit en ordentlig natts sömn på... vet inte hur länge? Man ska bara orka. Men jag...
Svar
1
· Visningar
616
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp