Egen transport och dragbil, ett måste?

Fazeem

Trådstartare
Hej kära Buke,

Går i hästköpartankar. Har nog goda ekonomiska och praktiska förutsättningar för att ha häst, men en grej har jag inte och har nog inte möjlighet att skaffa: en hästtransport och bil med dragkrok. Min nuvarande bil är relativt nyinköpt och jag är så otroligt nöjd med den. Bor i en stad med begränsad möjlighet att ha mer än en bil.

Är det någon här som har häst men inte egna möjligheter att transportera den? Eller har haft? Hur har ni löst det?

Värt att tillägga är att stallägarna har transport att låna, och kan såklart ta hästen till veterinären om det är akut.
 
Jag har ingen egen transport men möjlighet att låna och det finns flera firmor i närheten som hyr ut om det skulle krisa så det ser jag inte som ett problem. Däremot ser jag det som ett måste att ha tillgång till en dragbil snabbt om något akut skulle ske, för min del innebär det att ha en egen.
 
Mina första år med egen häst hade jag inte ens bil :) jag hade turen att stå i ett stall med ridavstånd till en tränare som hade hoppträningar, dressyrtränare red jag för på hemmaplan.
Veterinär gick utan problem att få ut till stallet. Jag löste det således genom att inte ha behov av att åka iväg.

Tävlingar blir ju inte aktuellt (om man inte står på en anläggning som anordnar egna) men idag finns stora möjligheter att i alla fall tävla dressyr på distans.

Sammanfattningsvis; se över möjligheterna i det stall du vill stå.
 
När jag var yngre hade jag varken egen dragbil eller släp. Brukade låna båda när vi skulle iväg. Det gick ju men personligen vill jag inte ha det så igen.

När jag köpte nuvarande häst hade jag ingen transport och ingen dragkrok på bilen. Monterade ganska snabbt krok på bilen, men hade en period då jag lånade släp vid behov. Jag tyckte det var väldigt stressigt att vara beroende av någon annan och ett jäkla pyssel ibland. När hästen blev skadad skulle jag hitta en ledig veterinärtid som passade i mitt schema och hoppas att kompisens släp var ledigt just då. Fick ibland boka om veterinärtider för att få till det med släp osv.

Jag kom också på mig själv med att överväga att ta ut veterinär till stallet för saker som uppenbarligen hanteras bättre på klinik, och det är inget som egentligen rimmar med mitt hästägande. Det är förövrigt något jag märker hos många andra som inte har eget släp/dragbil, de tar ut veterinär till stallet för att slippa böket med att åka iväg trots att det verkligen inte är det bästa alternativet för hästens del. Eller att de drar sig för att åka till veterinär överlag och hellre bara låter hästen vila lite trots återkommande perioder av att den är lite smått oren..

Det är ju många som har det så och uppenbarligen funkar det (typ), men personligen så ledde det bara till en massa stress. Jag tog ett mindre lån och köpte en begagnad transport och det är jag jätteglad för. Jag tycker att det är SÅ mycket värt att veta att jag bara kan åka iväg utan en massa extrastyr om vi vill eller behöver.
I början använde jag bara transporten några gånger per år (till veterinär) men det här året har vi varit iväg väldigt frekvent.
 
det går bra så länge man inte behöver åka… 🙈 eller så länge man kan planera långt i förväg.
För mig är det värt massor med egen bil och eget släp. Vill inte vara beroende av andra och vill kunna ta beslut i tidigt skede att åka med akut sjuk/skadad häst.

Jag hade tur när jag var 16-20 och hade ett lätt släp att låna som jag fick dra med min bil. Samt en äldre kompis som alltid var hemma och körde runt på mig o skadad häst innan jag fyllt 18❤️ idag hade det varit bra mycket krångligare om jag varit i samma situation, de flesta jag känner har nog tunga släp. Inklusive jag själv.

Jag hade iallfall inte velat stå utan tillgång till dragbil.
 
När jag pluggade var jag bil-lös i två år. Ingen egen transport heller. Jag red till träningar och tävlingar. Hade sån tur att det var ridavstånd ofta (upp till ca 1 mil enkel väg). Själv cyklade jag vart jag än skulle.

När jag utvecklade mitt tävlande skaffade jag egen transport. Bil lånade jag av min partner.

Nu har jag sålt tävlingshästen och har bara min gamling kvar. Sålde transporten. Jag har fortfarande dragbil, ifall något skulle hända kan jag hyra transport. Men å andra sidan, blir han så sjuk att det behövs sjukhus kommer jag nog avliva. Han är så pass gammal att jag inte tycker det är värt det.
 
Jag har mina hästar hemma och för mig är en bra dragbil och eget släp ett måste. Utöver att traila till ridhus så används trailern även till att hämta hösilage och spån.

När jag stod inackorderad så hade jag inte eget släp utan hyrde när jag behövde. Däremot så hade jag en vettig dragbil. att behöva låna både bil och släp vid tävling och veterinärbesök, det hade inte funkat för min del.

/LIzzie
 
Vad har du för körkort?
Jag skulle säga att det nästan är ett måste med BE om man inte har egen bil och eget släp. Annars blir man ju väldigt begränsad i vilka bilar och vilka släp man kan låna/hyra.
Har man möjlighet att hyra/låna b-kortslastbil funkar det ju dock.
 
För mig är det viktigt att snabbt kunna åka iväg till en veterinär oavsett tidpunkt. Jag kan inte förlita mig på en uthyrningsfirma när jag står där klockan halv 2 på natten med en häst som uppenbart behöver till veterinär snabbt. För mig är det därför ett krav att ha egen transport och bil, men har man en annan lösning där man snabbt kan låna transport och bil så kan det kanske fungera.

Vi har flera i stallet som inte har egen transport. De åker sällan och tar ut veterinär om det behövs. Det fungerar ju utmärkt så länge de inte akut behöver åka iväg.

Jag hade länge ett asgammalt släp som fungerade bra med min bil (och såklart hade bra golv osv). Hellre så än inget släp alls.
 
Har haft hästar utan egen transport, men det är ärligt så mycket smidigare att ha egen. Egen dragbil hade jag inte velat vara utan. Många bilar går det ju att eftermontera krok på, kan det vara ett alternativ för dig?
 
Hej kära Buke,

Går i hästköpartankar. Har nog goda ekonomiska och praktiska förutsättningar för att ha häst, men en grej har jag inte och har nog inte möjlighet att skaffa: en hästtransport och bil med dragkrok. Min nuvarande bil är relativt nyinköpt och jag är så otroligt nöjd med den. Bor i en stad med begränsad möjlighet att ha mer än en bil.

Är det någon här som har häst men inte egna möjligheter att transportera den? Eller har haft? Hur har ni löst det?

Värt att tillägga är att stallägarna har transport att låna, och kan såklart ta hästen till veterinären om det är akut.

Det sista möjliggör för dig att ha häst, tycker jag.

Sedan hade jag övervägt att installera en dragkrok på befintlig bil, eller byta bil vid tillfälle.

Börja där.
 
När jag var yngre och hade mina gamla hästar hemma hos mamma ägde jag ingen transport- hyrde de få gånger vi var iväg men upplever att det nog var lättare då än nu så när jag köpte min nuvarande kände jag att jag vill äga min egen. En nära vän sålde sin när hon fick avliva sina två hästar men nu några år senare köpt tillbaka en häst hon haft tidigare och står utan transport men använder min vilket är lite win-win så den får rulla tillräckligt för bromsarnas skull. Så äga utan hästtransport går absolut men visst är du friare med en egen men i ditt fall verkar du ändå ha en plan utifall vilket ju är bra :).
 
När jag var yngre och hade mina gamla hästar hemma hos mamma ägde jag ingen transport- hyrde de få gånger vi var iväg men upplever att det nog var lättare då än nu så när jag köpte min nuvarande kände jag att jag vill äga min egen. En nära vän sålde sin när hon fick avliva sina två hästar men nu några år senare köpt tillbaka en häst hon haft tidigare och står utan transport men använder min vilket är lite win-win så den får rulla tillräckligt för bromsarnas skull. Så äga utan hästtransport går absolut men visst är du friare med en egen men i ditt fall verkar du ändå ha en plan utifall vilket ju är bra :).
Jag tror också att det var lättare att låna/hyra förr. Många idag har dyra transporter som de såklart är rädda om. Det är trots allt en risk att låna/hyra ut, och iaf mitt försäkringsbolag ersätter inte skador om man hyr ut släpet. Plus då att släp generellt vägde mindre förr + att bilarna vägde mindre så att det var lättare att få ihop det på B-körkort.
Jag lånar/hyr INTE ut mitt släp, vill inte riskera att det skadas. Känner många som resonerar lika.
 
Jag tror också att det var lättare att låna/hyra förr. Många idag har dyra transporter som de såklart är rädda om. Det är trots allt en risk att låna/hyra ut, och iaf mitt försäkringsbolag ersätter inte skador om man hyr ut släpet. Plus då att släp generellt vägde mindre förr + att bilarna vägde mindre så att det var lättare att få ihop det på B-körkort.
Jag lånar/hyr INTE ut mitt släp, vill inte riskera att det skadas. Känner många som resonerar lika.
Ja jag upplever det så och då fanns ju dessutom möjligheten att hyra via mackar om man nu inte kände någon, vad jag vet så finns ju inte den möjligheten kvar idag någonstans !?! Förstår dig, jag har i mitt fall valt att låna ut till de absolut närmaste som jag vet har snälla hästar att transportera, men å andra sidan har jag en gammal värmlandsvagn boggie från 2002 men ändå :).
 
Ja jag upplever det så och då fanns ju dessutom möjligheten att hyra via mackar om man nu inte kände någon, vad jag vet så finns ju inte den möjligheten kvar idag någonstans !?! Förstår dig, jag har i mitt fall valt att låna ut till de absolut närmaste som jag vet har snälla hästar att transportera, men å andra sidan har jag en gammal värmlandsvagn boggie från 2002 men ändå :).
Ja precis, det fanns här också förr. Numera har inte mackarna hästtransporter, men vi har något eller några företag i länet som hyr ut hästtransporter tror jag.
Jag skulle också låna ut om det var någon väldigt nära vän, framförallt till de vännerna som själva lånade ut till mig innan jag köpte egen (trots att jag vet att de inte vill låna ut generellt). Men inte annars.
 
Ja precis, det fanns här också förr. Numera har inte mackarna hästtransporter, men vi har något eller några företag i länet som hyr ut hästtransporter tror jag.
Jag skulle också låna ut om det var någon väldigt nära vän, framförallt till de vännerna som själva lånade ut till mig innan jag köpte egen (trots att jag vet att de inte vill låna ut generellt). Men inte annars.
Samma tänk som här :).
 
Jag har haft egen/egna häst(ar) sedan 1997 och bara haft egen transport sedan 2015 :) För mig funkade det utmärkt eftersom det i alla år fanns möjlighet att hyra stallägarens transport. Jag har dock haft egen dragbil - eller möjlighet att låna - sedan start. Nu bor jag på egen gård och då finns ett betydligt större behov av egen transport - inte bara om/när hästarna ska ut och åka, utan också för att hämta hö och strö, slänga skräp på soptippen och en massa annat.
 
Jag hade aldrig kunnat ha häst utan egen dragbil + släp. Sett i backspegeln hur många turer jag haft till veterinär så skulle jag fått avliva mina hästar på hemmaplan om jag inte kunnat åka iväg snabbt. När man alltid kan planera går det att förlita sig på lån. Men när man jobbar skift, är ensam och har två hästar som omvartannat skadar sig eller får följdskador av konvelscens... nä då är man inte så jäkla sugen på att vara utelämnad till planering.

Ja, det låter osannolikt men efter 30 år med häst lär man sig att det osannolika snabbt blir ens vardag. Jag skulle aldrig förlita mig på tur och att andra ställer upp. Få kan ställa upp utan varsel, på dygnets alla timmar, och låna ut sin bil och släp för att ha dem borta på obestämd tid. De flesta har bil (och släp) för eget bruk och en egen vardag att planera. Men visst, har man hästen uppstallat på en klinik, aldrig behöver åka iväg och träna/tävla så fine, de flesta har det dock inte så...
 
Jag har bil med dragkrok men får inte dra så pass mycket på mitt vanliga B-kort så kan inte köra hästen med den bilen ändå. Jag tänker dock som så att det går att hyra B-kortslastbil vid behov, veterinärer kan göra mycket ute på plats och jag har bekanta med både bil, släp och behörighet om det skulle vara akut, så jag är inte speciellt orolig eller brydd just nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 979
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 321
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 401
Hästmänniskan Jag har hamnat i en väldigt akut situation som jag måste göra någonting åt snabbt, helst igår. Det är så att jag har min häst...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
14 981
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp