Bukefalos 28 år!

egen tv till femåring?

maiagull

Trådstartare
Med risk för att bli hängd av hela buke, så undrar jag om det är helt vansinningt att ställa in en tv med dvd i hennes rum. Hon älskar att vara i tv-rummet och leka med tv:n på och hon drar in alla sina leksaker dit.

Fast jag vet att det är lite tidigt men jag tycker tydligen synd om henne eftersom hon inga syskon har och får leka väldigt mycket för sig själv.
Och för min skull vore det väldigt skönt om jag slapp städa vardagsrummet varje dag.

Häng mig... :angel:
 
Sv: egen tv till femåring?

Våran snart 3åring har egen tv på rummet med inbyggd vhs. Det är min gamla som jag hade när jag bodde hemma.
Vi fick massor av vhs filmer av en arbetskamrat förra hösten så då ställde vi upp tvn. Hon sitter inte så ofta och tittat på film själv där.

Jag skulle inte gå och köpa en ny tv för att ställa den i hennes rum. Den här stod ju bara och samlade damm i källaren, bättre den kommer till användning.
 
Sv: egen tv till femåring?

Var är ni vuxna mest? Köket? Ställ in en tv där! Så kan hon vara med er även om hon vill titta på tv.
 
Sv: egen tv till femåring?

Precis vad jag tänkte, great minds you know ;)

maiagull:
Om hon är mycket själv så är det väl kanske klokt att hon ändå är där ni vuxna är..
 
Sv: egen tv till femåring?

Mina två barn (3 och 5 år) har en tv och dvd i lekrummet och 5 årinen startar den själv och i de fall det behövs väljer svenska. Dom tittar inte överdrivet mycket/dag bara för det tycker jag.
 
Sv: egen tv till femåring?

bra svar. Jag ska fundera lite mer. Hon vill gärna vara för sig själv när hon leker. Plus att hon snackar väldigt mellan varven och det är skönt att inte ha hon jättenära då. Jag vill helst inte be hon vara tystare nämligen. Men det kan vara svårt att höra mina egna tankar ibland.
 
Sv: egen tv till femåring?

Vår dotter fick en tv till hennes rum när vi köpte en ny till vår tv-hörna. Jag ställde in mitt ps3 där, så då kan jag och pyret ligga i hennes myshörna och titta på dvd regniga dagar, alternativt att Selma bygger med klossar och jag spelar tv-spel. ;)
 
Sv: egen tv till femåring?

Vi har en 2,5 och en 5 - åring. Jag har varit tvärtemot att de ska ha egen TV på rummet. Den största anledningen är att 5-åringen har en TV på rummet hemma hos sin mamma som är igång 24/7. Han kan lätt titta på TV hela dagen, o varje gång man stänger av den störtbölar han.

Häromveckan ställde vi dock in DVDn och ena TVn på deras rum för filmtittande en stund (de brukar alltid få titta på film efter maten på helger/lov), och efter det har jag faktiskt övervägt att ställa in en TV på deras rum. Dock utan TV-kanaler och dock utan möjlighet för barnen att sätta på den själva. Jag älskar vildhästen Spirit, men efter 725 gångers tittande vill jag bara slakta hästjäveln.
 
Sv: egen tv till femåring?

haha jag vet vad du menar. Jag kan rapunzel utantill vid det här laget. Och då har hon inte haft den mer än en månad än. :)
Men jag tänkte inte att hon skulle få ha några tv-kanaler heller utan bara tv och dvd. Då är det lättare att hålla koll på vad hon ser också. Tål att tänkas på.
 
Sv: egen tv till femåring?

min dotter har haft egen tv på rummet, men det har ju varit begränsat hur mkt hon tittar.
Nu har jag en 14 tums i mitt sovrum som vi kan titta på, eller så sitter vi i tv-rummet.
min är ju 9 nu och tittar ju inte så mycket på tv, hon var dock besatt av Pongo och de 101 dalmatinerna ett tag..
Jag spelar ju tv-spel med henne ibland, men om man ska räkna på vad wiiet kostat med spel och så vidare, spelar vi alldeles för lite :D
Fast jag tycker det är bra att inte kolla tv jämt, köper ju sällskapspel istället.
 
Sv: egen tv till femåring?

Vi kör med leksakslåda samt papper och pennor i vårt tillfälliga (snart 11 år...men till våren är nog det "riktiga" klart) gemensamma tvrum där också datorn huserar. Det får inte vara mer leksaker än lådan rymmer, resten åker in i lekrummet.

För oss känns det viktigt att barnen ska kunna vara med oss vuxna när de önskar och det ger oss två val, antingen spenderar vi vår tid i barnens lekrum eller så skapar vi rum för deras leksaker/pyssel i de rum vi befinner oss (kök el. vardagsrum).
Jag kan nog tänka mig att det är extra viktigt för ett ensambarn att inte bli för isolerade på sitt rum och personligen välkomnar jag att mina barn hellre leker än tittar på tv (även om den är på).

Så mitt råd hade varit en leksakslåda i vardagsrummet snarare än att dra in tv:n till barnet!
 
Sv: egen tv till femåring?

Vi kör med leksakslåda samt papper och pennor i vårt tillfälliga (snart 11 år...men till våren är nog det "riktiga" klart) gemensamma tvrum där också datorn huserar. Det får inte vara mer leksaker än lådan rymmer, resten åker in i lekrummet.

För oss känns det viktigt att barnen ska kunna vara med oss vuxna när de önskar och det ger oss två val, antingen spenderar vi vår tid i barnens lekrum eller så skapar vi rum för deras leksaker/pyssel i de rum vi befinner oss (kök el. vardagsrum).
Jag kan nog tänka mig att det är extra viktigt för ett ensambarn att inte bli för isolerade på sitt rum och personligen välkomnar jag att mina barn hellre leker än tittar på tv (även om den är på).

Så mitt råd hade varit en leksakslåda i vardagsrummet snarare än att dra in tv:n till barnet!

+1 :bow:
.......................
 
Sv: egen tv till femåring?

Fös oss skulle nog största problemet vara att begränsa TV-tittandet. Nu blir det automatiskt så eftersom vi bara har en TV och vi orkar inte ha den på dygnet runt. Då orkar vi ta "striden" att stänga av. Vi var två veckor hos mormor och hon har en liten tv i gästrummet. Den ställde vi fram till barnen som var rätt uttråkade efter några dagar. Där satt de och glodde och även om vi tyckte att det var rätt skönt så ville vi inte fortsätta med det hemma :)

Det var i någon tidning någon sa att vi ger barnen saker, tv, dator osv, sen vill vi att de ska använda dem med måtta. Dvs. det blir väldigt dubbla budskap och det brukar jag tänka på.
 
Sv: egen tv till femåring?

För min del känns det otänkbart med en egen TV till 5-årige sonen, som även han är ensambarn. Dels får han inte se på TV mer än några timmar per vecka och jag vill vara i närheten när han ser på TV/film för att vara tillgänglig om han har frågor/funderingar kring det han ser.

Eftersom sonen inte får använda TV:n eller se på film utan att fråga känner jag inte att det finns någon anledning för honom att ha egen TV än på många år.
 
Sv: egen tv till femåring?

Det är roligt att se hur olika det är överallt.

Naturligtvis så är det inte tänkt att hon ska se tv hur mycket som helst. Vi gör annat också. ;)
 
Sv: egen tv till femåring?

Våra barn (Killar födda i september -06 och -07) fick TV på rummet i november/december förra året. Inga kanaler finns, men det är mestadels för att vi varit för lata för att splitta uttaget och dra in sladd :o
Dom får kika på DVD en stund innan läggdags, och ibland vill dom ha en film på under helgerna när dom leker inomhus.

Barnprogram får dom se på största teven, och där beror det helt på väder/humör/semester etc hur mkt det blir. Nu har min, den äldsta, varit hemma i väntan på nytt dagis och det har varit mer än vanligt. Jag har helt enkelt inte energi att underhålla honom helt själv dagarna ända..
 
Sv: egen tv till femåring?

Min blivande 7åring har hyfsat ny tv på rummet, dvd och xbox sedan nån månad tillbaka.

Han använder det hyfsat flitigt men för att få använda xboxet så måste rummet vara städat. Samt att om vi städar hemma så får han inte spela/se film förrän han torkat golven (hans uppgift vid städ).
 
Sv: egen tv till femåring?

om hon ändå drar in leksaker till tv, kan du väl göra det lätt för dig och ställa in en tv till henne?
så slipper du ju städa....

såvida hon inte drar in leksaker till tvrummet för att NI är där och hon vill vara där ni är?
 
Sv: egen tv till femåring?

det är precis det som är min tanke. Jag är oftast i köket och sambon nån annanstans. Så det är för tvn hon är i tvrummet.
 
Sv: egen tv till femåring?

skulle göra det enkelt för mig och antingen ställs in en tv i hennes rum, eller inte ha på tv alls. :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 267
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 573
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Hej! Jag påbörjar nu till hösten äntligen min utbildning. Jag och min dotter bor bra, i ett område jag känner till väl, nära till...
2
Svar
28
· Visningar
3 524
Senast: Ms_Antrop
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 946
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp