Egen utrustning på ridskolehäst

FadeAway

Trådstartare
Hur tabu är det? Funderar på att skaffa ett par "ridskoletyglar" till dottern och byta när hon ska rida. Tyglarna glider lätt ur händerna och det blir ofta lite eller ojämna tyglar. Tänkte att det blir pedagogiskt att säga att de ska vara på tex gul. Dottern är nyss fyllda fem.
 
Var en på min ridskola som hade med sig egna stigläder + stigbyglar för att det skulle fungera för hennes knän. Tror att så länge det inte är sadel som inte alltid passar just hästen så är det inget större problem. Men kanske bökigt om ridläraren ska komma ihåg att styra åt ett håll + lägga till en färg för din dotter.
 
Egna tyglar och stigläder/stigbyglar har inte varit några problem på de ridskolor jag varit på, sålänge man är noga med att sätta tillbaka ordinarie utrustning korrekt efteråt.

Har dock bara skett som vuxen, vet inte hur det ses på för yngre ryttare. I det här fallet hade jag pratat med instruktören och frågat vad de tycker.
 
Jag kan tänka mig att ridskolan har eller i alla fall borde ha åsikter om risken för smittspridning när man har med sig egna saker.
Både för att det kan komma att användas på olika hästar på ridskolan. Men också för att ridskolan inte kan vara säker på att det inte används på hästar på andra ställen.
Skulle tro att det bästa scenariot är att först prata med ridskolan och sedan ev köpa eget.
 
Jag har haft både träns (PS) (på villkoret att min ridlärare passade in det, fast jag ridit hela livet), schabrak, lindor/skydd osv som är mitt eget men så har vi en ganska liten ridskola och dom flesta har ”bara” egna schabrak till klubbtävlingar/pay&jump. Sen tävlade jag ridskolehäst och hade där med ett eget rent fleecetäcke osv för att jag tyckte det var kul att ha utrustning som inte användes i vardagen på ridskolan när jag var iväg och tävlade. Sen ändrade dom dock så man måste ha ett speciellt schabrak från ridskolan när man tävlar.

Så tyglar borde inte vara nått problem egentligen.
 
Jag har med mig egna stigläder och stigbyglar (pga mina knän), byter enbart om hästen inte ska gå lektionen efteråt och byter tillbaka till ordinarie efteråt (blir lite väl stressigt om hästen går lektionen efteråt att byta tillbaka).
Har även haft egen gelpadd på vissa sadlar då de varit för hårda för mig.

Det bästa är att höra med ridläraren vad den säger.
 
Hade med egna stigläder och stigbyglar när jag red, fick ont av de som var på och tröttnade på att behöva justera stigläderna hela tiden. Sätter man bara tillbaka allt så är det ju inte ngt större problem.

Tyglar är ju snabba att byta ut speciellt om ni har snabbknäppe på era egna :)
 
Prata med instruktören. Reglerna är olika på olika ridskolor. Vi accepterade inte egen utrustning när jag jobbade på ridskola med tanke på smittor. Ingen kan ju veta var tyglarna används mer. Det förvånar mig på sätt och vis att en ridskola med ridning för så små barn inte redan har sådana tyglar. Det underlättar enormt för barnen :) Vi hade det redan för tjugo år sedan till vissa grupper.
 
Prata med instruktören. Reglerna är olika på olika ridskolor. Vi accepterade inte egen utrustning när jag jobbade på ridskola med tanke på smittor. Ingen kan ju veta var tyglarna används mer. Det förvånar mig på sätt och vis att en ridskola med ridning för så små barn inte redan har sådana tyglar. Det underlättar enormt för barnen :) Vi hade det redan för tjugo år sedan till vissa grupper.
Vi hade såna förr också men tror inte det är lika vanligt längre. Till och med så det är lite svårt att hitta de klassiska med blå, grön, gul, röd. Googlade runt för några år sedan och hittade bara en pastellvariant utan stoppar mellan varje färg. Skulle gärna ha såna "gamla" med stoppar igen.
 
Vi hade såna förr också men tror inte det är lika vanligt längre. Till och med så det är lite svårt att hitta de klassiska med blå, grön, gul, röd. Googlade runt för några år sedan och hittade bara en pastellvariant utan stoppar mellan varje färg. Skulle gärna ha såna "gamla" med stoppar igen.
Men så dumt! Jag som hade tänkt köpa till bonusbarnbarnet nu när hen vill lära sig rida mer på riktigt.
 
Men så dumt! Jag som hade tänkt köpa till bonusbarnbarnet nu när hen vill lära sig rida mer på riktigt.

Jag såg gummivävtyglar med stoppar i olika färger på Tölt on ice, kanske kan vara värt att kolla islandsbutikerna? Tror inte de var anmärkningsvärt dyra heller.

Apropå utrustning så rider jag så gott som alltid med en del egna grejer. Korta ben och behov av bredare stigbygelplattor... Smittorisken är ju klart värre från tex skor eller handskar, och där får man lita på att folk följer instruktionerna. (För övrigt har jag väldigt sällan sett ridskolor lära ut just det. Har man inte ens anslag om att tvätta skor och kläder känns det inte som att smittskydd står högt på listan.)
 
Det verkar iallafall finnas gummityglar med färgade stoppar även om tygeln inte är i färg.

s438815698374696438_p287_i1_w510.jpeg
 
Jag såg gummivävtyglar med stoppar i olika färger på Tölt on ice, kanske kan vara värt att kolla islandsbutikerna? Tror inte de var anmärkningsvärt dyra heller.

Apropå utrustning så rider jag så gott som alltid med en del egna grejer. Korta ben och behov av bredare stigbygelplattor... Smittorisken är ju klart värre från tex skor eller handskar, och där får man lita på att folk följer instruktionerna. (För övrigt har jag väldigt sällan sett ridskolor lära ut just det. Har man inte ens anslag om att tvätta skor och kläder känns det inte som att smittskydd står högt på listan.)
Tack! Så bra att det verkar finnas!
 
Hur tabu är det? Funderar på att skaffa ett par "ridskoletyglar" till dottern och byta när hon ska rida. Tyglarna glider lätt ur händerna och det blir ofta lite eller ojämna tyglar. Tänkte att det blir pedagogiskt att säga att de ska vara på tex gul. Dottern är nyss fyllda fem.

Det handlar väl om vad ridskolan tycker . Svaret får du ju från dem huruvida de ok:ar att ni använder egna tyglar eller inte.
 
Jag såg gummivävtyglar med stoppar i olika färger på Tölt on ice, kanske kan vara värt att kolla islandsbutikerna? Tror inte de var anmärkningsvärt dyra heller.

Apropå utrustning så rider jag så gott som alltid med en del egna grejer. Korta ben och behov av bredare stigbygelplattor... Smittorisken är ju klart värre från tex skor eller handskar, och där får man lita på att folk följer instruktionerna. (För övrigt har jag väldigt sällan sett ridskolor lära ut just det. Har man inte ens anslag om att tvätta skor och kläder känns det inte som att smittskydd står högt på listan.)

Min gamla ridskola hade lappar uppe på alla dörrar att man måste byta kläder och skor om man går från ett stall till ett annat så man inte tar med sig nån smitta.

Jag tror att det enklaste är att prata med ridläraren om det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 565
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp