Egen utrustning på ridskolehäst

Hur tabu är det? Funderar på att skaffa ett par "ridskoletyglar" till dottern och byta när hon ska rida. Tyglarna glider lätt ur händerna och det blir ofta lite eller ojämna tyglar. Tänkte att det blir pedagogiskt att säga att de ska vara på tex gul. Dottern är nyss fyllda fem.

Med tanke på hur billiga sådana färgglada tyglar är så är det kanske möjligt att köpa några par och donera till ridskolan om de kan tänka sig att ta emot och använda dem på barnens ponnyer. Då slipper ridskolan fundera på smittorisker och tygelbyten, och både din dotter och andra barn får nyttan av de färgglada tyglarna.
 
Med tanke på hur billiga sådana färgglada tyglar är så är det kanske möjligt att köpa några par och donera till ridskolan om de kan tänka sig att ta emot och använda dem på barnens ponnyer. Då slipper ridskolan fundera på smittorisker och tygelbyten, och både din dotter och andra barn får nyttan av de färgglada tyglarna.

Hade ju varit fint men jag känner inte för att lägga tusenlappar på att donera tyglar till till ett tiotal ponnyer.
 
Hade ju varit fint men jag känner inte för att lägga tusenlappar på att donera tyglar till till ett tiotal ponnyer.

Då får du ju som sagt ställa frågan till de som driver anläggningen om det är ok att du tar med egna tyglar och byter för just din dotters ridpass. Några svar kan ju ingen annan komma med här om det är ok eller ej.

F.ö så föreslog ju inte @AnnDerry att du skulle köpa tyglar och donera till hela ridskolans hästbesättning utan hon skrev ett par tyglar. Som ridskolan då har och kan låta några elever använda vid behov/önskning. Istället för att folk tar med sig egen utrustning in och ut från anläggningen .
 
Då får du ju som sagt ställa frågan till de som driver anläggningen om det är ok att du tar med egna tyglar och byter för just din dotters ridpass. Några svar kan ju ingen annan komma med här om det är ok eller ej.

F.ö så föreslog ju inte @AnnDerry att du skulle köpa tyglar och donera till hela ridskolans hästbesättning utan hon skrev ett par tyglar. Som ridskolan då har och kan låta några elever använda vid behov/önskning. Istället för att folk tar med sig egen utrustning in och ut från anläggningen .

Skulle jag köpa några par tyglar till de ponnyerna som dottern rider så hade det blivit en hel del. Jag tolkar några par tyglar som att det skulle vara till de ponnysar som dottern rider.
Jag har redan donerat en hel del grejer till ridskolan och är av olika anledningar inte intresserad av att donera något mer.
 
Skulle jag köpa några par tyglar till de ponnyerna som dottern rider så hade det blivit en hel del. Jag tolkar några par tyglar som att det skulle vara till de ponnysar som dottern rider.
Jag har redan donerat en hel del grejer till ridskolan och är av olika anledningar inte intresserad av att donera något mer.

Jag läser inte alls så vilket jag trodde framgick både av mig och @AnnDerry s inlägg att det inte handlade om mer än ett par tyglar och inte till alla antalet individuella hästar .
 
Jag läser inte alls så vilket jag trodde framgick både av mig och @AnnDerry s inlägg att det inte handlade om mer än ett par tyglar och inte till alla antalet individuella hästar .

Njae, jag tänkte mig till de ponnyer som dottern rider. Så kanske tre stycken? En bra ridskola brukar ju inte rotera runt barnen mer än så.

@FadeAway De där tyglarna kostar ju typ 200 kr, så 600 kr totalt är väl inte så farligt om det nu är viktigt att dottern får just de tyglarna? Jag kan ju inte tänka mig att ridskolan vill ha utrustning på hästarna som de inte har kontroll över...
 
Njae, jag tänkte mig till de ponnyer som dottern rider. Så kanske tre stycken? En bra ridskola brukar ju inte rotera runt barnen mer än så.

@FadeAway De där tyglarna kostar ju typ 200 kr, så 600 kr totalt är väl inte så farligt om det nu är viktigt att dottern får just de tyglarna? Jag kan ju inte tänka mig att ridskolan vill ha utrustning på hästarna som de inte har kontroll över...
Varför skulle en bra ridskola inte låta barnen rida på fler än tre ponnyer? :confused::confused:
 
Njae, jag tänkte mig till de ponnyer som dottern rider. Så kanske tre stycken? En bra ridskola brukar ju inte rotera runt barnen mer än så.

@FadeAway De där tyglarna kostar ju typ 200 kr, så 600 kr totalt är väl inte så farligt om det nu är viktigt att dottern får just de tyglarna? Jag kan ju inte tänka mig att ridskolan vill ha utrustning på hästarna som de inte har kontroll över...
Men va? En bra ridskola ser till att alla barn rider alla hästar som är lämpliga för dem och det hoppas jag är fler än tre. Att rida många olika typer av hästar och att lära sig att anpassa sin ridning efter dem är en stor del av lärandet.
 
Varför skulle en bra ridskola inte låta barnen rida på fler än tre ponnyer? :confused::confused:

Men va? En bra ridskola ser till att alla barn rider alla hästar som är lämpliga för dem och det hoppas jag är fler än tre. Att rida många olika typer av hästar och att lära sig att anpassa sin ridning efter dem är en stor del av lärandet.

Fast tyglarna är ju för att hjälpa barnet pga nybörjare, och om någon termin borde ju dottern ha hittat greppet hyfsat. Hur många hästar är vettigt att rida under en termin? Det är väl fullt rimligt att man får samma häst ett antal gånger så att man hinner lära sig hur den hästen fungerar innan man byter till nästa?
 
Fast tyglarna är ju för att hjälpa barnet pga nybörjare, och om någon termin borde ju dottern ha hittat greppet hyfsat. Hur många hästar är vettigt att rida under en termin? Det är väl fullt rimligt att man får samma häst ett antal gånger så att man hinner lära sig hur den hästen fungerar innan man byter till nästa?
Nej, jag har faktiskt aldrig varit med om att det behövs att små barn får rida samma häst många gånger i rad för att de ska lära sig hur den fungerar. De brukar generellt gilla en eller ett par hästar för att dom är snälla eller söta och därför är det snarare bra att de omväxlande får rida flera andra i lämplig storlek för att inte bli för fästa vid en och samma häst så att det sen blir katastrof om de får rida någon annan. Precis som att de barnen som oftast får rida någon häst som inte är supersnäll hela tiden mår bra av att få rida sådana hästar också för att inte ledsna.

I den åldern/kunskapsnivån när det är tal om att försöka rida med jämna tyglar brukar det snarare vara stor nytta att byta häst rätt ofta så att barnet får öva på sin egen kroppskontroll och sits på hästar med olika rörelsemönster snarare än hur man gör på en specifik häst. Endast vid extremt osäkra barn så kan det vara nytta med samma häst men då är det pga min erfarenhet mer för att föräldrarna hetsar om hur snäll just den hästen är och barnet antagligen helst inte vill rida alls.
 
Senast ändrad:
Fast tyglarna är ju för att hjälpa barnet pga nybörjare, och om någon termin borde ju dottern ha hittat greppet hyfsat. Hur många hästar är vettigt att rida under en termin? Det är väl fullt rimligt att man får samma häst ett antal gånger så att man hinner lära sig hur den hästen fungerar innan man byter till nästa?

Min dotter är fem fyllda. Hon rider nog närmare sju-åtta olika ponnyer.
Lektionerna är bara 30 minuter. Hade hon varit betydligt äldre hade hon säkert avancerat snabbare men fokuset på en femåring är typ noll och hon kan likväl snattra genom hela lektionen. Dottern har koll på hur hon ska hålla tyglarna däremot så kan de lätt glida ur händerna och då bli olika långa.
Hon kan rida samma häst två gånger i rad eller så inte. Per termin rider hon garanterat fler än tre hästar.
 
Fast tyglarna är ju för att hjälpa barnet pga nybörjare, och om någon termin borde ju dottern ha hittat greppet hyfsat. Hur många hästar är vettigt att rida under en termin? Det är väl fullt rimligt att man får samma häst ett antal gånger så att man hinner lära sig hur den hästen fungerar innan man byter till nästa?
Det är vanligt att samma häst rids 2-4 gånger i rad, lite beroende på hur länge personen har ridit och hur häst och ryttare fungerar ihop så jo, fler än tre blir det garanterat på en termin.
Som femåring är det ganska långt kvar innan man har koll på att tyglarna är jämna (många vuxna har dålig koll på det) och att ha olika färger på tyglarna är därför en stor hjälp i ganska många år.
 
Fast tyglarna är ju för att hjälpa barnet pga nybörjare, och om någon termin borde ju dottern ha hittat greppet hyfsat. Hur många hästar är vettigt att rida under en termin? Det är väl fullt rimligt att man får samma häst ett antal gånger så att man hinner lära sig hur den hästen fungerar innan man byter till nästa?
På dom ridskolor jag känner till är det samma häst 3 eller 4 gånger beroende på vilken ridskola och hoppning sista gången innan byte, undantagen var en handikappadridskola och en liten ridskola med dressyrinriktning med små grupper eller red enskilt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 907
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 564
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp