Eget rum eller landskap?

Stefffie

Trådstartare
Ibland när jag läser trådar på buke så fe jg intrycket att ganska många har eget kontor/rum där de normalt jobbar.
Jag har haft en ganska kort karriär i kontorsmiljö utomlands, och har aldrig sett egna rum, möjligen för mycket höga chefer, och vill gärna hörs hur er arbetsmiljö ser ut!

När jag jobbade jos skandinavisk kund så hade de öppet kontorslandskap, men varje landskap var ganska litet - sällan mer än 15 skrivbord i varje rum.

Så, vad jobbar ni med, industri och hur ser det ut hos dig/ vad är normen?


Finansindustri, UK, STORA kontorslandskap (med krypande trend mot ’activity based working’)
 
Jobbar på kontor i en liten kommun. Här har några eget rum, men majoriteten delar med en eller flera kollegor. Det beror till stor del på att vi sitter i en K-märkt byggnad där vi knappt får slå in en spik i väggen så bygga om är helt uteslutet.
 
På mitt första kontorsjobb var kontoren små stugor inne i en stor lokal. En del satt två och två och några satt själva. På övervåningen där en del av cheferna satt var det bara skärmar mellan skrivborden.

När företaget flyttade fick de flesta egna kontor. Några delade, bland annat jag. Men senare fick även jag eget kontor.

Där jag jobbar nu har jag hemmakontor men sitter ibland med en kollega inne i stan och då sitter vi i samma rum då bolaget hyr just det kontoret.
 
Ibland när jag läser trådar på buke så fe jg intrycket att ganska många har eget kontor/rum där de normalt jobbar.
Jag har haft en ganska kort karriär i kontorsmiljö utomlands, och har aldrig sett egna rum, möjligen för mycket höga chefer, och vill gärna hörs hur er arbetsmiljö ser ut!

När jag jobbade jos skandinavisk kund så hade de öppet kontorslandskap, men varje landskap var ganska litet - sällan mer än 15 skrivbord i varje rum.

Så, vad jobbar ni med, industri och hur ser det ut hos dig/ vad är normen?


Finansindustri, UK, STORA kontorslandskap (med krypande trend mot ’activity based working’)
Jobbar på kontor på kommun. På vår förvaltning har vi egna kontor eller delar kontor på 2 eller i undantagsfall 3 personer. När jag började för fyra år sedan hade i princip alla eget rum men sedan dess har man rekryterat massvis och huset är följaktligen knökfullt. Inte helt lyckat för arbetsmiljön, men ny byggnad är ett antal år bort eftersom det finns de som har det ännu värre.

Andra förvaltningar inom samma kommun har på liknande vis, några mindre delar har landskap, någon del har på prov infört aktivitetsbaserade arbetsplatser.
 
Jobbar inom ideell sektor. Har stort fint eget rum precis som alla mina kollegor här.
 
Jobbar i ett aktivitetsbaserat landskap, ca 200 personer per våningsplan. Funkar finemang för mig, sitter sällan på samma plats mer än nån timme, har möten av olika slag mest hela tiden och hänger då över axeln på kollegor eller i konferensrum.
Vill inte ha eget rum annat än när jag är snorig, och då sätter jag mig i ett sådant. Ingen har eget rum på kontoret, inte chefer eller vd heller. Jag gillar det.
 
Vi hyr ett rum i ett företagshotell, 10 pers på en ganska liten yta. Hyrorna är dyra här i centrala London och ledningen vill hålla nere kostnaderna, men det hade varit skönt med lite mer utrymme...
 
Jag har suttit i stora kontorslandskap på i stort sett alla mina tidigare jobb, men just nu har jag ett stort eget rum (jobbar på högskola). Jag har aldrig tyckt att jag haft något större problem med att sitta i landskap, men jag ÄLSKAR mitt egna rum här! :love:
 
På kontoret har all personal egna rum utom två som delar. De jobbar nära varandra och behöver diskutera mycket så det vore opraktiskt med varsitt.
 
Jag jobbar inom möbelindustrin och har eget kontor.
Alla här har eget rum, men eftersom väggen ut mot korridoren är i glas och det är kutym med öppen dörr så upplever jag det som att alla är väldigt tillgängliga ändå.
 
Jag jobbar på högskola. Alla som jag vet om har eget rum. Tidigare på nyhetsredaktion. Då hade i princip bara ledarskribenten eget.
 
Jag jobbar centralt på medelstor kommun. Det finns ett fåtal med egna rum men dom är lätträknade, sedan finns det ytterligare ett gäng som delar två och två eller i vissa fall tre. De allra flesta av oss (inklusive mig) sitter i öppna kontorslandskap. Vi sitter däremot i landskap som är uppdelade, så sällan mer än 10-12 personer i samma landskap. Jag ser både för och nackdelar med öppet landskap. Hos oss har vi platsbrist så vi är ganska överbefolkade och i vissa landskap är det många som pratar i telefon vilket gärna blir hög ljudnivå tillsammans med mycket passerande människor.

Vi kommer troligen efter utredning att gå mer mot ett aktivitetsbaserat landskap så vi får se lite vad det innebär. Jag är lite gammalmodig av mig och vill helst ha min plats. Jag kommer få mycket att släpa runt på men det får gå det också. :)
 
Jag jobbar som socialsekreterare och har eget rum, liksom alla kollegorna i min grupp. Vissa kollegor i andra grupper delar rum men det är de som reser en del i tjänsten. I min grupp utför vi mer än 90% av jobbet på kontoret.

För mig är det oerhört viktigt med eget rum. Jag har jobbat i både mindre och större landskap och det fungerar inte alls för mig. Jag får använda oerhört mycket energi till att koncentrera mig och gör ett mycket sämre jobb än när jag har eget rum. Dessutom blir jag både tröttare och sjukare i landskap.

Slutade en mycket trevligt jobb förra året p g a att man övergick till aktivitetsbaserat landskap. För mig är det det allra värsta en arbetsgivare kan utsätta mig för.
 
Ibland när jag läser trådar på buke så fe jg intrycket att ganska många har eget kontor/rum där de normalt jobbar.
Jag har haft en ganska kort karriär i kontorsmiljö utomlands, och har aldrig sett egna rum, möjligen för mycket höga chefer, och vill gärna hörs hur er arbetsmiljö ser ut!

När jag jobbade jos skandinavisk kund så hade de öppet kontorslandskap, men varje landskap var ganska litet - sällan mer än 15 skrivbord i varje rum.

Så, vad jobbar ni med, industri och hur ser det ut hos dig/ vad är normen?


Finansindustri, UK, STORA kontorslandskap (med krypande trend mot ’activity based working’)
Eget rum, litet ftg.
 
Har ideella föreningar råd med sånt? När jag jobbat i förening så fick vi ta med egna stolar osv 😉
Beror väl på den specifika organisationens ekonomi samt kontorets läge (dvs nivå på hyra). Vårt kontor ligger inte i innerstan exempelvis. Kontorsmaterial och möbler står givetvis vår arbetsgivare för - vi har kollektivavtal och jobbar under samma förutsättningar som andra arbetstagare i vår bransch.

Vi har 90-konto så ingen behöver oroa sig för att pengarna går till fel saker.
 
För mig är det oerhört viktigt med eget rum. Jag har jobbat i både mindre och större landskap och det fungerar inte alls för mig. Jag får använda oerhört mycket energi till att koncentrera mig och gör ett mycket sämre jobb än när jag har eget rum.

Jag skulle också bli helt galen av att tvingas jobba i ett allmänt surr! Tror att det hade drivit mig från arbetsplatsen om jag inte kunnat stänga om mig i ett eget rum.

Skrivbordsdelen av jobbet kräver oftast sådan koncentration och fokus under lång tid att jag blir störd bara av kollegor som pratar i telefon med genomträngande röst i ett angränsande rum.
 
Jag är tydligen konsult nu (:D) och sitter i väldigt öppen miljö som delas med flera mindre företag. Dock inte så många personer, tre våningar varav två med kontorsplatser och huset är i storlek större bostadshus, typ. Så vi är några få på varje plan, jag sitter högst upp och kan hänga över ett räcke om jag vill prata med någon nedanför, så det är öppen även mellan våningarna.

Kanontrevlig miljö, och finns såklart flera mötesrum man kan använda om man behöver lugn, ska ha mer ”högljudda” möten/diskussioner eller har kundmöten. Eftersom en stor del av jobbet går ut på att jobba tillsammans med kollegorna så vore ju inte egna kontor aktuellt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp