Eget stall

alicelouise

Trådstartare
Hej! Jag är intresserad av att veta om att skaffa eget stall. Det är rena drömmen för mig men då vill jag såklart veta mycket om det. Om jag skulle skaffa stall skulle det vara va fyra boxar utan värme. Här kommer lite frågor!

Hur mycket ungefär kostar det?
Kan man bygga själv?
Vad finns det för regler när man bygger stall?
Vad är viktigt att ha med?

Ge gärna lite mer info!
 
Pris är omöjligt att säga något om. Det beror ju på vad som finns, eftersom det inte bara är att slå upp väggar och tak. Grund och vattenledningar/avlopp, varav de senare kan variera extremt mycket i pris beroende på hur långt det är till anslutningar. "Fyra boxar" kan ju också vara i varierande storlek, plus att man eventuellt vill ha sadelkammare, foderutrymme, duschspilta och/eller skötselutrymme, plats för hovslagare osv. Sen ska det dras el, man kan köpa färdig boxinredning eller bygga egen själv, sen beror det ju på material på väggar och annat, gjutet golv, fönster med godkända sparkskydd, isolering... Omöjligt att ens ge ett ungefärligt pris.

Vad gäller regler så är det ju utöver bygglov, placering för eventuella grannar osv, även minimimått på boxstorlekar, takhöjd, säkerhet (fönster och annat), bredd på stallgång, dörrstorlek, allt lite beroende på storlek på hästarna som ska stå där. Ventilation är ännu en aspekt och man kan behöva gjuten platta för gödselförvaring. Jag skulle tro att det mesta finns att läsa på Jordbruksverkets sajt, tänk dock på att minimimått är just minimimått och kan i mitt tycke vara onödigt litet.

Sen är det ju inte bara stall som krävs, det är även hagar, hagmateral, el där om man tänker sig eltråd, eventuell dränering beroende på mark...

Om man kan bygga själv beror ju på hur händig man är. Det är trots allt en byggnad som det ska bo levande varelser i, så man bör ju veta vad man sysslar med.
 
Senast ändrad:
Du har redan fått rätt utförliga svar här ovanför men jag vill också lägga till att det kommer så mycket mer med ett eget stall än vad man i början tror. Vatten är en av de största problemen man stöter på, vi har värmeslingor i våra ledningar, detta efter att vi fått möta en sjö i stallgången när ledningar frusit och spruckit. Om jag idag skulle bygga ett billigt stall som funkar så skulle jag köpa boxarna på blocket begagnade, gjuta platta själv, bygga upp boxarna mitt i mot varandra och bygga ett tak rakt över, då har du fyra uteboxar men som hålls torra, jag skulle definitivt lägga mycket krut på vattnet och ha frysfria vattenkoppar i boxarna. Viktigt att tänka på när man har eget stall är att distanserna inte får vara för långa, man vill inte gå långt till hagar eller gödselplatta/container.

den totala kostnaden hamnar nog omkring 250 000:- om man räknar in schakt, bygglov, kartor, el, vatten och material m.m
 
Vi har totalt byggt 3 enklare stall i redan befintliga byggnader. Vi har kunnat göra allt arbete själva, har haft egna verktyg osv. Mycket jobb men har inte alls blivit speciellt dyrt. Har aldrig räknat ut totalkostnad men det är absolut inget som ruinerat oss ☺ Men då har det ju varit bra byggnader från början som så klart har kostat att köpa.
 
Be ditt bibliotek att beställa hem ”Att bygga häststall” av Ventorp och Michanek. Även den senaste upplagan har visserligen några år på nacken, men bör i alla fall ge massor av information om vad man måste tänka på.
 
Mitt stall är drygt 120 kvm stort. Tre boxar, gång, spolspilta, isolerad sadelkammare, utrymme för skottkärra och skyfflar, grepar, sopborstar osv. och ett utrymme att lasta upp grovfoder ifrån till loftet och loft. Det kostade ca 350000 kr att bygga för 18 år sedan. De som byggde gjorde det mesta själva men boxinredningen är köpt. Byggt på platta, el och vatten indraget och både el och vatten fanns nära sedan innan (det handlar om några meter bara). Bra ventilation och galler för alla fönster.

Vi har sedan dess förutom vanligt underhåll satt värmeledning på alla vattenrör och isolerat dem i förebyggande syfte. En vattenläcka pga sönderfrusna rör springer lätt iväg för att inte tala om omaket med att kanske inte kunna ta in hästarna under den tiden och att inte ha något vatten. Vi har också fixat hissanordning för att få upp foder på loftet och en trappa upp dit då det inte fanns.

Bygga själv kan man men det krävs såklart att man vet vad man gör som alltid när man bygger ett hus. Osmarta lösningar skapar problem liksom att inte veta vad man gör skapar problem. Bara en sådan "liten" sak som att använda fel typ av färg eller att inte måla tillräckligt många gånger ger tråkiga och dyra konsekvenser och att använda fel material på fel ställen eller dra el och vatten knasigt kan skapa olyckor.

Vad som krävs hittar du genom att googla "bygga stall jordbruksverket". Tänk på att minimimåtten är små. Mina boxar är 11 kvm och mindre hade jag inte velat ha till mina hästar som är ca 150 cm höga. En för liten/ingen sadelkammare skapar frustration och irritation liksom att inte ha någon vettig torkmöjlighet för täcken och förvaring av foder. Det är inte så smart att tänka att det och detta inte behövs för att dra ner på kostnader även om man kanske inte tror att en bra sadelkammare, torkmöjligheter och förvaring av foder behövs så gör det det. Tillräckligt utrymme för skoning/verkning med tillräckligt bra belysning är också en sådan sak som är ett måste. Bra arbetsmiljö för hovslagare och veterinärer är jätteviktigt att tänka på.
Jordbruksverket har förutom alla regler för mått osv. många bra tips när man ska bygga stall.
 
Vill bara flika in och säga att, om andra kan så kan du!
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
843
Senast: a1agnlju
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 402
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej, Finns det någon här som har erfarenhet av UPH Academy, Vessigebro, de har yrkesutbildningar som man betalar för, tex Equicoach...
Svar
1
· Visningar
281
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp