Eget Stall

Gullan86

Trådstartare
hej allihop!
det är så att jag fått förmånen att hyra ett helt stall med tillhörande hagar:banana:

vad tycker ni jag bör tänka på nu såhär innan jag börjar med allt?

vad är viktigt att tänka på i ett stall det finns 3 boxar. hur vet jag om det blir och hur förhindrar jag fukt tex?

vilket underlag är bäst att använda? spån eller halm eller kanske torv?

hur vet jag om det är dålig luft som behöver förbättras i stallet? kan det vara byggt på nåt sätt så man kan förbättra sånt?

är det bra att ha lite lagom tvärdrag i stallet?

stallet är en stor ladugård som är byggd i en slänt så uppe på "kullen" så finns det en loge man bara kör in höet på så man slipper alltså lassa upp höet.

under logen neranför slänten finns stallet.

det finns även en lösdrift som är byggd in i ladugården på nedersidan brevid stallet.
vad är bra att tänka på där? det finns där ett fönster högt upp såg att det inte var galler där hur fixar jag sånt? är det lag på att det skall vara galler över alla fönster även om hästarna inte når upp?

vilka säkerhets regler är det som gäller osv?


sen till hagarna.......vart kan jag få tag i billiga trästolpar? kan man köpa begagnat någonstans eller hur är bäst att göra?


jag har fått tillåtelse att ställa och styra som jag vill i princip vilket känns skönt.

några allmänna tips osv? första gången jag har eget stall:banana: har varit inackorderar i en hel del stall innan.

ska säga det med att boxarna och stallet är ganska litet och jag har islandshäst tror inte att stora hästar skulle få stå där men är det nåt man ska tänka på då?
det finns inte galler mellan boxarna och boxarnas väggar är ganska låga så hästarna lätt kan stå och titta ut och hänga ut med huvudena...det är ingen lag på att de inte får göra det hoppas jag för det är ju så mysigt:love:

men märkte att de va rätt "tuggat" på boxkanterna kan man sätta något så det inte blir så inbjudande att tugga eller?

det har varit islandshästar i stallet innan med.

det är alltså 3 boxar och 1 stor lösdrift...sen uppskattade hyresvärden att det var ungefär ca 2hektar mark men när jag gick runt och tittade så tror jag det är lite mer faktiskt det är stora och fina hagar iaf.
och troligen möjlighet till att låna fler.

hästarna jag ska ha hemma i så fall är min 8åriga extremt lättfödda valack(munkorg direkt) och så min ettåriga hingst som i motsatts till min valack behöver MKT mat.

sen funderar jag på att ha något mer,,,,vad tycker ni? hur hade ni lagt upp allt?.

gärna tips från er erfarna...hur skall jag hålla hingsten inne och finns det nåt smart sätt att sätta upp stolparna på kanske?.

hagarna är alltså inte inhägnade.

bäst med elrep eller hur tycker ni?
vilka höjder skall man använda? valacken är 130 men hingsten kommer nog bli 140+ och ev kommer någon större häst gå i hagarna men istället använda lösdriften istället för boxarna(eftersom de är rätt små och taket är ganska lågt).
 
Senast ändrad:
Sv: Eget Stall

det viktigaste du bör tänka på är att takhöjden är godkänd för hästhållning! annars kan du få problem. även om det har bott hästar där tidigare är det inget som säger att det är godkänt.

ang staket så finns det säkert begagnade stolpar att köpa, tänk på att köpa ordentliga impregnerade stolpar. minst 120 högt staket bör du ha enligt mitt tycke. gärna 3 trådar/band. speciellt om du ska hålla hingst och om det finns hästar i närheten.

galler för fönsterna bör du skaffa. alla hästar biter inte på boxkanter, men börjar det så kan du sätta en järnkant över som skydd.

lycka till!
 
Sv: Eget Stall

Innan du hyr kolla av att stallet har godkända mått, de hittar du här: http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/hastar/stallmiljo/mattbestammelser.4.394d9f45113e42376618000676.html

Galler för fönstren är en självklarhet, du vill väl inte ha en häst med huvud eller hov ut genom fönstret? Hur är vattnet i stallet är det skyddat så det inte fryser vintertid? Är det vattenkoppar? och har de i så fall tillräckligt flöde för hästar?

Angående hagar så har alla islandshingstar jag träffat på hittills fungerat utmärkt på vanligt elrep bara det är bra med el i dem.

Spån eller torv är en smaksak. Det blir något mörkare i stallet av torv och vissa hästar kan bli mjukare i hovarna. Men det är mycket enklare att bli av med torvgödsel än spångödsel. Halm kräver antingen en väldigt tjock bädd eller att du har spån/torv i botten för att hålla det torrt.

En unghingst skulle jag persoligen lämna iväg i en flock tills den är minst 3 år om jag inte hade minst 5 andra hästar den kunde gå med hemma. Detta då en hingst normalt sett leker väldigt mycket och därför lätt blir understimulerad med enbart en eller ett par äldre valacker till sällskap.
 
Senast ändrad:
Sv: Eget Stall

tänkte på det med...ska man tvätta ur stallet på nåt speciellt sätt nu innan man ställer in nya hästar?
märkte att de va ruskigt dammigt därinne de har stått tomt sen i höstas.
 
Sv: Eget Stall

det viktigaste du bör tänka på är att takhöjden är godkänd för hästhållning! annars kan du få problem. även om det har bott hästar där tidigare är det inget som säger att det är godkänt.

ang staket så finns det säkert begagnade stolpar att köpa, tänk på att köpa ordentliga impregnerade stolpar. minst 120 högt staket bör du ha enligt mitt tycke. gärna 3 trådar/band. speciellt om du ska hålla hingst och om det finns hästar i närheten.

galler för fönsterna bör du skaffa. alla hästar biter inte på boxkanter, men börjar det så kan du sätta en järnkant över som skydd.

lycka till!

okej takhöjden beror på vilken str på häst man kommer ha i stallet eller?
mäter man då bjälkarna eller själva taket?.

kan man tex ha islandshästar i boxrna och tex en nordis i lösdriften eller blir inte det godkänt...alltså så de inte tror att man emellanåt trycker in nordisen i stallet?

okej tack för tipsen....hur skall jag göra galler över fönstren?

vad använder man för att skydda träet alltså hur fäster man järnet?
 
Sv: Eget Stall

Innan du hyr kolla av att stallet har godkända mått, de hittar du här: http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/hastar/stallmiljo/mattbestammelser.4.394d9f45113e42376618000676.html

okej tack för tips skall kolla och mäta.


Galler för fönstren är en självklarhet, du vill väl inte ha en häst med huvud eller hov ut genom fönstret? Hur är vattnet i stallet är det skyddat så det inte fryser vintertid? Är det vattenkoppar? och har de i så fall tillräckligt flöde för hästar?


nej givetvis inte. men hur fixar/fäster man bäst och vad kan man använda?.

ja sån tur e så är vattnet eluppvärmt på vintern hur underbart som helst.

är inte helt säker på att jag kommer ha hästarna inne på box på vintern men skönt att ha att ställa in om ridhästen är svettig osv.

nej det är inte vattenkoppar utan det går man hinka upp. skönt med vatten utdraget.

Angående hagar så har alla islandshingstar jag träffat på hittills fungerat utmärkt på vanligt elrep bara det är bra med el i dem.

ja okej. men det är inte skillnad om det är en hingst då?

Spån eller torv är en smaksak. Det blir något mörkare i stallet av torv och vissa hästar kan bli mjukare i hovarna. Men det är mycket enklare att bli av med torvgödsel än spångödsel. Halm kräver antingen en väldigt tjock bädd eller att du har spån/torv i botten för att hålla det torrt.

aha okej det visste jag inte. torv är ganska mkt dyrare med va?
varför är det lättare att göra sig av med?

nej halm kan nog börja lukta rätt starkt i ett så litet stall med anar jag.

kan man gödsla med spångödsel? eller vart ber man bonden köra gödslet?

det finns tack och lov gödselplatta.
det är väl lag på?

En unghingst skulle jag persoligen lämna iväg i en flock tills den är minst 3 år om jag inte hade minst 5 andra hästar den kunde gå med hemma. Detta då en hingst normalt sett leker väldigt mycket och därför lätt blir understimulerad med enbart en eller ett par äldre valacker till sällskap.

han står på flock nu men det är så hemskt långt till alla unghingstflockar här, närmaste är 14min och just nu står han 18mil ifrån och bensinen är ju inte precis billig:crazy:
och jag vill gärna ha lite koll på hur han växer upp.

vore kanon om han leker mkt då min valack behöver röra på sig + har gått som hingst tills han va 4 och är mkt van vid hingstar och älskar att leka med dem.
sen hade jag tänkte fixa en unghingst till som min nuvarnade unghingst kan leka med.
det borde väl räcka tycker man ju:p

ev skickar jag iväg min islandshingst på sommarbete med andra hingstar bara under sommrarna. vad tror du om det?

på vintern vill jag gärna ha koll så att han håller hull och ev ge extra kraftfoder om det behövs, känns inte som man kan begära det av ett inackorderings stall med 30 inackorderade hingstar på 20 hektar eller nåt....eller kan man?
 
Sv: Eget Stall

Skaffa ett bra hyreskontrakt med ägaren... där allt överenskommet ska stå...

tack för ett väldigt viktigt tips det ska jag göra.
men hur skall man på bästa sätt kunna skriva med allt?.
mkt kan ju hända och i princip får jag styra och ställa där hur jag vill med hagarna, stallet osv.
 
Sv: Eget Stall

Just det med att du får styra och ställa bör ju stå med men också att du då har ensamt ansvar för det hela...
* hyran är ju rätt viktig att få med,
* rimlig uppsägningstid för er båda,
* Vad som ingår i hyran te.x. vilka byggnader, vilken mark osv.
* om du har skyldighet att ta hand om något annat än just det som du brukar på området,
* vem som står för försäkring,
ja...kommer inte på mer nu men tänk igenom hur du vill ha det och vad du vill ha skrivit i kontraktet för att känna trygghet...
 
Sv: Eget Stall

Ang mått så tror jag inte att ett befintligt stall måste rivas bara för det inte håller rätt takhöjd etc?? men det är bara vad jag TROR (i det stall jag varit inackorderad är det för lågt i tak, inte rätt dörrmått, lite varierande boxstorlekar men de har inte fått en enda kommentar om detta när djurskydd varit ute på rutinkontroller) Om man ska bygga nytt så måste man ha rätt mått (finns broschyr på Sv.Ridsportförbundet som heter "bygga för häst" gratis, superbra) Men kolla upp vad som gäller!! tex hos ridsportförbundet eller kommunens djurskydd.

Ang hingsthållning så ska staketet vara minst lika högt som mankhöjd på hingsten och helst inte bestå enbart av eltråd utan kompletteras med riktigt trästaket/slanor.

Jag har spån i mina boxar, alltid haft kommer alltid ha! :) Ljust, fräscht, luktar gott, mjukt och fint åt hästarna. Nackdel; kan damma en del om man får dåliga partier.

Stolp till hagar kan du hitta varsomhelst. Kolla på beg.marknaderna; du kanske kan hitta fräscha till fyndpriser! jag fick 40 impregnerade stolp gratis av svärfar ;)

ang luftfuktighet finns sånna mätare att köpa billigt. Hur du ska ventilera beror ju på hur stallet ser ut idag. Vi har ventiler i varje box plus en fläkt som känner av värme och fuktighet annars är det självdrag.

Galler finns färdiga att köpa hos stalleverantörer. Annars kan du kolla med någon verkstad om det finns rör att köpa billigt å få hjälp att svetsa ihop dessa i en ram eller liknande. Skruvas upp.

Ang kontrakt så är det som de andra säger; var noga med vad som står och ALLT ska med! Exakt vilken mark, vad du har för rättighet och skyldighet, hur marken ska lämnas tillbaka, vilket skick stallet är i när du kommer dit och vilket skick det ska lämnas i, vad du får använda och vad måste du ersätta? mm mm mm.


ang "boxtugg" så kan du beslå kanterna med plåt så slipper du tuggandet (även rekommenderat i ridsportförbunds-broshyren) annars finns medel att pensla på som smakar illa; men med varierat resultat. några struntar helt enkelt i det...



Lycka till! det är så härligt att ha eget stall även om man inser bekvämligheten med inackordering *ler* men det är mysigt att få rå om sig själv och pyssla som man vill!
 
Sv: Eget Stall

hej allihop!
det är så att jag fått förmånen att hyra ett helt stall med tillhörande hagar

vad tycker ni jag bör tänka på nu såhär innan jag börjar med allt? Gödselhanteringen! Antagligen finns det en gammal gödselplatta du kan lägga gödseln på men om det inte gör det så måste du fixa till det så att du kan få bort gödseln minst en gång om året. Vagn eller säckar t ex.
vad är viktigt att tänka på i ett stall det finns 3 boxar. hur vet jag om det blir och hur förhindrar jag fukt tex?

Fukt regleras med ventilation. Det ska vara ett ordentligt drag i trumman (den som i allmänhet går upp genom taket). Se så att den inte är tilltäppt av något fågelbo eller liknande. Tilluftsdonen (finns ofta i ytterväggarna) ska också fungera bra och släppa igenom tillräckligt med luft. Räkna ut ungefärlig area på tilluftsdonen (inklusive glipor, kattluckor etc.) och jämför med frånluftstrumman. Totalarean av tilluften ska vara ungefär lika med arean på frånluftstrumman så blir det ett bra drag igenom även om dörrar och fönster är stängda. Blir det superfuktigt ändå under vintern kan man få till det genom att höja temperaturen i stallet en aning (element som är godkänt för stall) Det brukar räcka med ett fåtal grader. Samtidigt försöker man få ett bättre drag i ventilationen.
vilket underlag är bäst att använda? spån eller halm eller kanske torv? Individuellt. Torv uppskattas mer av lantbrukare och trädgårdsfantaster, spån blir ljusare, halm ger hästarna mer sysselsättning men binder fukt och ammoniak mycket sämre än både spån och torv. Om jag var du skulle jag ha torvbädd (tjock) och strö lite spån ovanpå bara för ljusets skull och sedan slänga in en kaka halm då och då som extra sysselsättning för hästarna vid behov.

hur vet jag om det är dålig luft som behöver förbättras i stallet? kan det vara byggt på nåt sätt så man kan förbättra sånt? Gamla stall brukar ha hyfsad ventilation och luft eftersom de inte är täta
är det bra att ha lite lagom tvärdrag i stallet? Helt okej med tvärdrag så länge det inte drar enormt på hästarna förstås. Detkan man dock åtgärda genom att lägga på ett ylletäcke eller liknande om hästarna är blöta (pyjamas brukar jag kalla dessa täcken)
stallet är en stor ladugård som är byggd i en slänt så uppe på "kullen" så finns det en loge man bara kör in höet på så man slipper alltså lassa upp höet.

under logen neranför slänten finns stallet.

det finns även en lösdrift som är byggd in i ladugården på nedersidan brevid stallet.
vad är bra att tänka på där? det finns där ett fönster högt upp såg att det inte var galler där hur fixar jag sånt? är det lag på att det skall vara galler över alla fönster även om hästarna inte når upp? Galler är alltid säkrast att ha, även om hästarna till synes inte når upp. Man vet inte vad dessa kan hitta på för något. Galler finns att köpa måttbeställda eller om du känner någon som kan svetsa kan du kanske få hjälp att bygga egna galler.
vilka säkerhets regler är det som gäller osv? Stallet ska vara utformat så att hästarna inte riskerar att skadas och/eller fastna någonstans

ska säga det med att boxarna och stallet är ganska litet och jag har islandshäst tror inte att stora hästar skulle få stå där men är det nåt man ska tänka på då? Om du ska ställa in större hästar är det takhöjden som brukar bli problemet. Takhöjden räknar man från bjälke till bädd (alltså underlaget i boxen). Är bjälkarna satta i höjd med boxväggarna så räknas den riktiga takhöjden istället. Mindre avvikelser får förekomma om det inte föreligger någon skaderisk på grund av bjälkar eller liknande.

det finns inte galler mellan boxarna och boxarnas väggar är ganska låga så hästarna lätt kan stå och titta ut och hänga ut med huvudena...det är ingen lag på att de inte får göra det hoppas jag för det är ju så mysigt Det är okej så länge hästarna känner varandra och trivs ihop och så länge hästarna inte riskerar att häga sig fast mellan boxarna.
 
Sv: Eget Stall

Angående hagar så har alla islandshingstar jag träffat på hittills fungerat utmärkt på vanligt elrep bara det är bra med el i dem.

ja okej. men det är inte skillnad om det är en hingst då?

De hingstar jag träffat på har alla hållit sig inne med fullt normala stängsel bara det är bra el genom alla trådar.

Spån eller torv är en smaksak. Det blir något mörkare i stallet av torv och vissa hästar kan bli mjukare i hovarna. Men det är mycket enklare att bli av med torvgödsel än spångödsel. Halm kräver antingen en väldigt tjock bädd eller att du har spån/torv i botten för att hålla det torrt.

aha okej det visste jag inte. torv är ganska mkt dyrare med va?
varför är det lättare att göra sig av med?



nej halm kan nog börja lukta rätt starkt i ett så litet stall med anar jag.

kan man gödsla med spångödsel? eller vart ber man bonden köra gödslet?


Torv är lite dyrare i inköp men enligt min erfarenhet mycket drygare så i längden har det blivit billigare för mig iaf.
Du kan gödsla med spångödsel, men det tar längre tid innan det har brunnit ordentligt så att det blir bra gödsel. Den processen går fortare med torv. Dessutom är det lätt att bli av med torvgödsel till folk som vill ha det i trädgården. Spångödsel är inte lika attraktivt till trädgårdar då spånet inte bryts ned så fort.

det finns tack och lov gödselplatta.
det är väl lag på?


Du måste ha gödselplatta eller container så att inget urlakningsvatten från gödseln kommer ner i marken.

En unghingst skulle jag persoligen lämna iväg i en flock tills den är minst 3 år om jag inte hade minst 5 andra hästar den kunde gå med hemma. Detta då en hingst normalt sett leker väldigt mycket och därför lätt blir understimulerad med enbart en eller ett par äldre valacker till sällskap.

han står på flock nu men det är så hemskt långt till alla unghingstflockar här, närmaste är 14min och just nu står han 18mil ifrån och bensinen är ju inte precis billig:crazy:
och jag vill gärna ha lite koll på hur han växer upp.

vore kanon om han leker mkt då min valack behöver röra på sig + har gått som hingst tills han va 4 och är mkt van vid hingstar och älskar att leka med dem.
sen hade jag tänkte fixa en unghingst till som min nuvarnade unghingst kan leka med.
det borde väl räcka tycker man ju:p

ev skickar jag iväg min islandshingst på sommarbete med andra hingstar bara under sommrarna. vad tror du om det?


Absolut bättre att skicka honom på sommarbete i flock än att inte ha honom i flock alls. Min egen unghäst skickade jag 14 mil bort även om det fanns flera flockar på närmare håll. Den på 14 mil var den med den hantering som låg närmast hur jag vill ha det och jag tänkte ändå inte åka dit jämt. I slutändan så var jag bara där 3 ggr på 2 år. Men hämtade hem en välväxt och musklad hingst som var lätthanterlig och trevlig.

på vintern vill jag gärna ha koll så att han håller hull och ev ge extra kraftfoder om det behövs, känns inte som man kan begära det av ett inackorderings stall med 30 inackorderade hingstar på 20 hektar eller nåt....eller kan man?
Klart du kan ställa krav på att hästen ska få extra tilläggsfoder om den är i behov av det. Alla seriösa flockar erbjuder det.

Som andra svarat i tråden svarat så är deet viktigt med ett bra konrakt som täcker vad som ingår, vad som inte ingår. Hyrestid, uppsägnigstid och eventuella konsekvenser för den som bryter kontraktet.
 
Sv: Eget Stall

Klart du kan ställa krav på att hästen ska få extra tilläggsfoder om den är i behov av det. Alla seriösa flockar erbjuder det.

Som andra svarat i tråden svarat så är deet viktigt med ett bra konrakt som täcker vad som ingår, vad som inte ingår. Hyrestid, uppsägnigstid och eventuella konsekvenser för den som bryter kontraktet.

vilka seriösa flockar erbjuder det sa du?
jag har letat runt som en tok efter ett bra ställe dock i mellan/syd sverige de är kanske bättre i norr?

inte ens de mest kända och största för att slippa nämna namn, ger unghingstarna kraftfoder separat.

antingen får de havre 1 gång/dag i en ränna där den starkaste får mest eller så säger de att grovfodret skall täcka allt.

sen är ju hagarna oftast så stora att de som har stället aldrig skulle hinna springa runt och mata 10 olika hingstar med 10 olika foder och samtidigt sparka undan alla andra som ska sno av maten...förstår du?

men du menar kanske inte islandshästar?

okej tack för tipset...

har skickat ett mail till hyresvärden ska se vad han säger, känner mej rätt tjatig vill ligga lite lågt så han inte ångrar sig att han hyr ut te mej:rofl:
de va jag som ringde o frågade om han ville de hade inte tänkt hyra ut egentligen så de känns ju lite känsligt.
 
Sv: Eget Stall

Gödselhanteringen! Antagligen finns det en gammal gödselplatta du kan lägga gödseln på men om det inte gör det så måste du fixa till det så att du kan få bort gödseln minst en gång om året. Vagn eller säckar t ex

tack för ditt svar.
ja det finns en gödselplatta en fin med kanter oxå. men såg att de va lite sprickor och så i den men de e kanske ingen fara.
brukar man få betala för att bönderna skall hämta det? vill de ha när spån är inblandat?
hur ofta måste man få bort gödslet om det är en platta.

hm hur gör man när man fraktar bort det? har bonden någon slags vagn som de hivar upp det på med skopan? det kommer nog vara lite trångt att köra ner där med en traktor hm...

Fukt regleras med ventilation. Det ska vara ett ordentligt drag i trumman (den som i allmänhet går upp genom taket). Se så att den inte är tilltäppt av något fågelbo eller liknande. Tilluftsdonen (finns ofta i ytterväggarna) ska också fungera bra och släppa igenom tillräckligt med luft. Räkna ut ungefärlig area på tilluftsdonen (inklusive glipor, kattluckor etc.) och jämför med frånluftstrumman. Totalarean av tilluften ska vara ungefär lika med arean på frånluftstrumman så blir det ett bra drag igenom även om dörrar och fönster är stängda. Blir det superfuktigt ändå under vintern kan man få till det genom att höja temperaturen i stallet en aning (element som är godkänt för stall) Det brukar räcka med ett fåtal grader. Samtidigt försöker man få ett bättre drag i ventilationen.

oj så avancerat matte klarar jag nog inte:angel:
men lufttrumman? ska den alltså sitta i taket...såg ingen när jag var där igår tittade dock inte så mkt efter en men ska titta igen.

med tilluftsdon menar du typ ventiler då eller?
såg att det var en lucka mellan lösdriften och in i en av boxarna kan man ha den lite öppen efftersom lösdriften är helt öppen tycker man ju det borde komma in lite luft.

annars ligger stallet väldigt öppet och bra så när det blåser(som det gjorde igår) så stod luggen rakt upp på min häst när stalldörren var öppen och han provade en box. så det blåser ju in rätt bra.


Individuellt. Torv uppskattas mer av lantbrukare och trädgårdsfantaster, spån blir ljusare, halm ger hästarna mer sysselsättning men binder fukt och ammoniak mycket sämre än både spån och torv. Om jag var du skulle jag ha torvbädd (tjock) och strö lite spån ovanpå bara för ljusets skull och sedan slänga in en kaka halm då och då som extra sysselsättning för hästarna vid behov.

okej är det lättare för naturen att bryta ner torv eller?

tror jag ska ha spån och så ge extra halm som foder i så fall.
för torv är ju så himla dyrt med + att jag nog inte kan ha bädd pga takhöjden.


Gamla stall brukar ha hyfsad ventilation och luft eftersom de inte är täta

okej hoppas detta har det med:p men ja planerar inte för tillfället att ha hästarna inne på box hela vintern varje natt utan mest om jag behöver ställa in skadad häst eller när han blivit svettig en natt osv. sen e de sååå skönt med stall man kan stå där när det regnar:banana: har inte haft stall nu de sista "stallet". utan enbart en ladugård helt utan boxar.

Helt okej med tvärdrag så länge det inte drar enormt på hästarna förstås. Detkan man dock åtgärda genom att lägga på ett ylletäcke eller liknande om hästarna är blöta (pyjamas brukar jag kalla dessa täcken)

ja okej för det är viktigt endå att det drar igenom väl.
såg att dörren har en sån hake så man kan ha den lite öppen...smart. det kanske de förra va tvugna att fixa om de blev väldigt fuktigt vilket jag tyvärr anar att de varit hm.

Galler är alltid säkrast att ha, även om hästarna till synes inte når upp. Man vet inte vad dessa kan hitta på för något. Galler finns att köpa måttbeställda eller om du känner någon som kan svetsa kan du kanske få hjälp att bygga egna galler.

kan man använda såna galler man har till trådgårds kompost hoppas du förstår vilket galler jag menar det är grönt.
räcker ett sånt galler eller måste det vara typ gjutgärn?

Stallet ska vara utformat så att hästarna inte riskerar att skadas och/eller fastna någonstans

okej.

Takhöjden räknar man från bjälke till bädd (alltså underlaget i boxen). Är bjälkarna satta i höjd med boxväggarna så räknas den riktiga takhöjden istället. Mindre avvikelser får förekomma om det inte föreligger någon skaderisk på grund av bjälkar eller liknande.

okej vad menar men med mindre avvikelser. dumt nog har de ju satt bjälkarna mitt i boxarna såklart.

Det är okej så länge hästarna känner varandra och trivs ihop och så länge hästarna inte riskerar att häga sig fast mellan boxarna. [/QUOTE]

okej.

nu har jag mätt boxarna med och de är olika stora, den största hade så stora mått att en häst högre än 171 kan stå där:) och den minsta boxen var endå t.o.m större än vad en häst på 130-140 behöver.
så det var inte så litet som jag trodde MEN takhöjden begränsar.

den största boxen var 16m2 och den minst 7 m2 sen den 3e var nog 8m2 så de är ju inte för små iaf.

dumt bara de byggde stallarna så små förr i tiden men man förstår ju att de ville behålla värmen te korna.

hur kan man göra en sadelkammare bäst? vill gärna ha så jag kan låsa egentligen.
hade tänkt ha en av boxarna till sadelkammare men det går ju inte att låsa och de kommer ju bli så dammigt ju.
 
Sv: Eget Stall

just de...box höjden var 118-120. det kan de lätt hoppa över om de vill va?

men te hingsten kanske ja får sätta galler sen.

min valack funderar nog inte ens på att hoppa över ur boxen om han har mat.
 
Sv: Eget Stall

brukar man få betala för att bönderna skall hämta det? vill de ha när spån är inblandat?
hur ofta måste man få bort gödslet om det är en platta.

hm hur gör man när man fraktar bort det? har bonden någon slags vagn som de hivar upp det på med skopan? det kommer nog vara lite trångt att köra ner där med en traktor hm...

Det är bäst att erbjuda betalning i alla fall. Hästgödsel med hämtning och spridning kostar mer i diesel och arbete än vad man får i gödning, så därför är det bra att erbjuda pengar för bortforsling. Vissa lantbrukare vill ha betalt, andra bryr sig inte så mycket om det.Kolla med den bonde som ska ha gödseln om det är okej för honom att du använder spån. Också där är det lite olika från bonde till bonde. Det är så himla jobbigt att bli vägrad för att man använder "fel" strö.
Bortforslingen brukar göras så att man skyfflar med skopa på en vagn och kör sedan bort det. Man har ju byggt gödselplatta så det finns säkert plats för traktorn. Annars skulle man inte lagt plattan där.


oj så avancerat matte klarar jag nog inte:angel:
men lufttrumman? ska den alltså sitta i taket...såg ingen när jag var där igår tittade dock inte så mkt efter en men ska titta igen.

Normalt sitter trumman i taket, men kan också sitta i väggen
med tilluftsdon menar du typ ventiler då eller?
såg att det var en lucka mellan lösdriften och in i en av boxarna kan man ha den lite öppen efftersom lösdriften är helt öppen tycker man ju det borde komma in lite luft.

Ja, det är en typ av ventiler (men inte så pluttiga som man har i hus) Ventilerna får gärna var helt öppna. Draget från dem brukar inte hamna på hästarna ändå.

okej är det lättare för naturen att bryta ner torv eller?

Torv ger mindre volym gödsel, och behöver inte brinna innan man sprider det på åkern. I längden tror jag att det är mer ekonomiskt. I lösdriften däremot är en djupströbädd av halm att föredra om man ser till att lägga på ett rejält lager torr halm ofta. När djupströbädden sedan ska mockas ut så är den nästan färdigbrunnen om man gjort rätt (den ska bli tilltryckt liksom så att hästarna inte går igenom översta lagret, och då behövs rejält med halm).


ja okej för det är viktigt endå att det drar igenom väl.
såg att dörren har en sån hake så man kan ha den lite öppen...smart. det kanske de förra va tvugna att fixa om de blev väldigt fuktigt vilket jag tyvärr anar att de varit hm.

Kan ju vara så att de förra ansåg att hästarna frös och därför ströp ventilationen helt. Inte helt ovanligt hos hästfolk tyvärr:(

kan man använda såna galler man har till trådgårds kompost hoppas du förstår vilket galler jag menar det är grönt.
räcker ett sånt galler eller måste det vara typ gjutgärn?

Kompostgaller är för vekt för att ha som fönstergaller. En häst ska kunna sparka till gallret utan att det går sönder. Så kraftigare galler måste du ha. Annars sägs "nät" vara bättre än galler eftersom de sviktar lite grann om hästen sparkar på det, men det gäller då nät som har 3-5 mm tjocka trådar. Leta runt bå byggvaruhus och liknande så kan du kanske hitta något.


okej vad menar men med mindre avvikelser. dumt nog har de ju satt bjälkarna mitt i boxarna såklart. Mindre avvikelse är en individuell bedömning från inspektör till inspektör. Jag har i något fall godkänt när det varit ca 2 meter under bjälke om bjälkarna legat någorlunda vettigt, om resten av taket (mellan bjälkarna) varit full höjd eller mer (luftvolymen vill man ju ha ändå för att få bra ventilation). Det fallet handlade också om islandshästar, så några stora hästar var inte aktuella i det stallet.
dumt bara de byggde stallarna så små förr i tiden men man förstår ju att de ville behålla värmen te korna.

hmmm... ja, kan man tycka, men häststallen (de som byggdes just bara för hästar) hade faktiskt jätte högt till tak. Vi har tre i min kommun som är riktigt gamla häststall (tidigt 1800-tal) och de har långt över tre meter i takhöjd. Ekkubb på golvet är det i ett av dem också, fint ska de va;)
hur kan man göra en sadelkammare bäst? vill gärna ha så jag kan låsa egentligen.
hade tänkt ha en av boxarna till sadelkammare men det går ju inte att låsa och de kommer ju bli så dammigt ju. Någon typ av skåp kanske. Finns ju såna där verktygsskåp i plåt som man har i fabriker och så. Kanske det kan vara något?
 
Sv: Eget Stall

Just det... Skura stallet ordentligt innan du stallar in. Damm är en brandfara som inte ska glömmas bort. Framför allt i ett gammalt stall som kanske inte har råttsäkra elledningar och så.
 
Sv: Eget Stall

Grattis!

Jag tycker att det viktigaste är att du skriver in ett kontrakt där du skyddas om hyran sägs upp. Det händer att glada hyresgäster investerar stora belopp och många timmars slit, men när hyresvärden säger upp kontraktet står hyresgästen helt lottlös. Allt du renoverat kommer då endast hyresvärden till godo, samt eventuell värdeökning vid försäljning... Skydda dej själv ordentligt från början!

Lycka till!!
 
Sv: Eget Stall

Det händer också att hyresvärden begär att allt ska återställas i ursprungligt skick den dagen du lämnar stället, så skriv något om detta också i kontraktet.
 
Sv: Eget Stall

vilket underlag är bäst att använda? spån eller halm eller kanske torv?

Det beror på individen hästen, tycker jag. Prova dej fram för varje häst. I lösdriften kan du testa torv ena året, spån med halm ovanpå andra året. Jag tycker viss tillgång till halm är bra för då är hästen inte lika beroende av exakt klockslag med utfodringen. Prisskillnaden är i sammanhanget inte så stor.

hur vet jag om det är dålig luft som behöver förbättras i stallet? kan det vara byggt på nåt sätt så man kan förbättra sånt?

Finns normer för tillåten luftfuktighet.

är det bra att ha lite lagom tvärdrag i stallet?

Visst allmän genomblåsning är helt OK, det är en gammal myt att de inte tål drag alls. Men specifikt drag från en viss punkt rakt in på hästen är aldrig bra.

stallet är en stor ladugård som är byggd i en slänt så uppe på "kullen" så finns det en loge man bara kör in höet på så man slipper alltså lassa upp höet.

Se bara till att inte förvara höet direkt på betonggolvet e.d. för då blir det fort dåligt. Ha golvdrag under.

det finns även en lösdrift som är byggd in i ladugården på nedersidan brevid stallet.
vad är bra att tänka på där? det finns där ett fönster högt upp såg att det inte var galler där hur fixar jag sånt? är det lag på att det skall vara galler över alla fönster även om hästarna inte når upp?


Jag skulle inte chansa! Tänk dej en stegrande häst med hovarna uppsträckta e.d. så får du höjden. Men en ruta kan gå sönder även av andra skäl, t ex dålig isättning, stormvindar, åldersförändringar, fågel som flyger in... Bedöm själv hur du ska göra, sätta ett galler, byta ut rutan eller åtminstone spika för lite hönsnät.

vilka säkerhets regler är det som gäller osv?

Finns på jordbruksverket samt f.d djurskyddsmyndigheten. (Har inga adresser i huvudet). Det finns en hel del bestämmelser att följa om det mesta. Boxstorlek, takhöjd, luftfuktighet, gödselhantering, dörröppningar, allt möjligt. Om du hyser 4 hästar eller fler krävs tillstånd, om du hyser 10 hästar är kraven ännu högre. Kolla gärna även med ditt försäkringsbolag! I vissa fall krävs tillstånd av kommunen att ha hästar, om det ligger nära planerat område. Ska man bygga om något till hästar/djur ska det godkännas.

sen till hagarna.......vart kan jag få tag i billiga trästolpar? kan man köpa begagnat någonstans eller hur är bäst att göra?

Ek är alltid bäst, men hårt att skruva in isolatorer i. Ek håller längst av allt. Men dyrast. Vi köpte tryckimpregnerade och är nöjda. Vi tjärar dem längst ner först. Billigast är nog eget virke, t ex om du fäller egna träd på egen tomt så sågar du till stolpar av det. Dessa stolpar blir fula och håller ca fem år utan tjära, betydligt längre med tjära. Billigast men arbetsamt att byta ut titt som tätt.

Plaststolpar är säkert bra, men jag tycker de ser så fula ut efter några år. (Subjektivt)

jag har fått tillåtelse att ställa och styra som jag vill i princip vilket känns skönt.

några allmänna tips osv? första gången jag har eget stall har varit inackorderar i en hel del stall innan.


Som sagt, ta skriftligt på allt. Försök att tänka väldigt många steg framåt. Var duktig på att komma överens med alla slags människor. Den du minst anar kan bli din viktigaste hjälp helt oväntat, eller tvärtom. På landet måste man vara på god fot med alla, samt tänka på sitt rykte.

ska säga det med att boxarna och stallet är ganska litet och jag har islandshäst tror inte att stora hästar skulle få stå där men är det nåt man ska tänka på då?
det finns inte galler mellan boxarna och boxarnas väggar är ganska låga så hästarna lätt kan stå och titta ut och hänga ut med huvudena...det är ingen lag på att de inte får göra det hoppas jag för det är ju så mysigt


Nej det finns ingen lag som säger att de måste ha galler e.d. Om väggarna är så låga att risken finns att de hoppar över så kan du spika upp en tvärslå, alt. sätta upp ett järnrör ett par dm ovanför boxkanten. Då ser och når de rätt bra ändå.

men märkte att de va rätt "tuggat" på boxkanterna kan man sätta något så det inte blir så inbjudande att tugga eller?

En list av t ex aluminium. Fixar en hantverkare lätt. Om de ändå gnager så lägg på lite antikrubb-bitarmedel som smakar illa.

det är alltså 3 boxar och 1 stor lösdrift...sen uppskattade hyresvärden att det var ungefär ca 2hektar mark men när jag gick runt och tittade så tror jag det är lite mer faktiskt det är stora och fina hagar iaf.
och troligen möjlighet till att låna fler.


Se till att preparera marken runt grindhål, vatten och utfodring så ni slipper gå i lera och sörja! ;) 2 hektar är inte mycket, men bra att det känns stort. Jag vill ha stor vinterhage till mina hästar eftersom de dels vistas där mesta tiden på året, dels ska ha något att pyssla med hela dygnet, även när jag är försenad med maten e.d. Sommarhagen får de precis så stor att de inte blir feta. Ökas efterhand som betet tryter mot sensommaren.

Kolla om det är sant att du kan låna mer betesmark innan du skaffar inackorderingar. Få skriftligt samt försök luska ut för hur många år in i framtiden.

hästarna jag ska ha hemma i så fall är min 8åriga extremt lättfödda valack(munkorg direkt) och så min ettåriga hingst som i motsatts till min valack behöver MKT mat.

sen funderar jag på att ha något mer,,,,vad tycker ni? hur hade ni lagt upp allt?.

gärna tips från er erfarna...hur skall jag hålla hingsten inne och finns det nåt smart sätt att sätta upp stolparna på kanske?.


Var noga med att elen fungerar. Gör den det så håller han sej inne. Sätt den höjden på tråden så han inte hoppar över. Stolparna ska ner minst 30 cm i jorden, ofta mer, så de måste vara närmare 50 cm längre än höjden på tråden. Sätt tre trådar, en hög, en låg, en mittemellan. Jag vill ha ståltråd överst och nederst, ståltråd leder strömmen bäst så stöten blir stark. Men ett band som är väl synligt i mitten, så att alla alltid ser att här är det ett staket, även när en häst är uppjagad och lätt glömmer av sej är det bra att kunna se staketet redan lite på håll så den hinner planera in att stanna. Nedersta tråden i vinterhagen ska ligga ovanför tänkt snöhöjd.
Skaffa spänningsmätare och gå runt ibland. Vicka på alla stolpar varje höst/vår och slå ner dem igen om de tryckts upp av tjälen.

Gör en skiss över strömmen i hagen, lek elingenjör och planera noga på papperet innan. Det är krångligare än man tror. En hage är inte så svårt, men så fort du har två hagar måste du börja tänka efter ordentligt. Ska strömmen föras i båda hagarna alltid, eller ska den kunna kopplas bort när den ena hagen inte används (onödigt att låta strömmen gå på oanvända sträckor eftersom stöten blir svagare ju längre sträcka den går)? Ska strömmen kunna passera även när man öppnar grindar? Var ska grindhålen sitta och hur för jag strömmen igenom? Du sparar mycket tid genom att planera dina staket noga på papperet innan. Annars blir det mycket spring fram och tillbaka och mycket som måste göras om efter hand.

Slarva inte med jordningen, det sägs att det oftast är för svag jordning som gör att den mesta effekten går till spillo.

Ett bra tips för grindhål är att du gräver en gummiklädd kabel under. Men lägg den i ytterligare en plastslang/rör. Tänk på att i grinden slits marken mycket så skydda kabeln riktigt. Då kommer strömmen alltid att föras oavsett om grinden är öppen eller stängd. Sedan gör du så att den tråden du använder till grind får ström genom kroken, men det fasta fästet har du INTE kopplad till ström. Det innebär att så fort du lyfter handtaget från kroken så blir grindtråden strömfri. Det ökar säkerheten i grinden avsevärt, hästen kommer inte att få en stöt vid passagen.

Mät upp exakta mått och gör en ritning även för att planera hur många stolpar du behöver köpa in, hur tätt du ska ha dem och hur lång tråd du behöver, samt mängden isolatorer. När du sedan ska sätta upp staketet kan du ta med dej exakt det du ska ha på en kärra och gå runt, och slipper att ständigt springa efter mer material.

Jag har gjort slussar vid några av de viktigaste grindhålen. Nödvändigt när man har flera hästar, särskilt nyfikna unghästar. Annars finns risken att man trasslar till det när man ska ta ut en häst och alla vill med...

Jag hade skaffat in minst två unghästar till så att de kan ha kul ihop. Du har ju en gammal mentor i flocken redan. Perfekt! Då rör de mycket på sej allihop. Antingen köper du dem och säljer dem när de är äldre eller så tar du in inackorderingar.

Om du inte redan har munkorg men ska köpa, så skaffa inte Greengard, det gjorde jag och den fungerade inte. Det finns en variant som är mer som en gammaldags torner eller vad det hette, sådan man utfodrade arbetshästen i fast den stod uppspänd. Som en hink, men med ett hål i botten. Vet inte var man hittar dem, men någon sade att de varit bäst i test.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
884
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
617
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 916
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp