Fille

Trådstartare
Vi gör eget äppelvin enligt recept på bifogad bild. Står att man ska hälla över i flaskor och inte försluta. Varför ska man inte försluta? Känns som om att det kan komma i smuts då?
 

Bifogade filer

  • 85175364-87D6-4499-9F10-CE46954A5E33.png
    85175364-87D6-4499-9F10-CE46954A5E33.png
    91,7 KB · Visningar: 76
Det är väl endast under de tre månaderna då jäsningsprocessen är på gång som flaskorna inte ska vara förslutna, sen efter det kan man korka dom. Fast jag vet inte men tror det är så? ☺️ Men ja, vattenlås verkar ju smart.
 
Hade jag varit du hade jag investerat i en jäshink/dunk med vattenlås och jäst i det, då slipper du få in luft, smuts och bakterier. Sen väntar du tills allt socker jäst ut alternativt tillsätter någon form av jäststopp och buteljerar efter det :)
Vi har en sån vit vintunna med sånt ”luftrör”, kan det användas då alltså?
 
Hur kan de jästsvamparna överleva när man häller kokande vatten över äpplena? Vildjäsning är svårt även annars, någon gång kanske det lyckas men oftast inte skulle jag tro. Men testa gärna :)
Vi kör enligt receptet så får vi se :)
 
Poängen med att täcka med en handduk är att vildjäst från omgivningen kan ta sig in, men inte skräp. Det låter dock inte som någon bra metod för att få ett gott vin, risken är stor att få ättika istället eftersom även acetobakter brukar vara snabba med att hitta dit.

Pressar man must istället så vildjäser det oftast väldigt fint även med vattenlås (och blir godare än cider med tillsatt jäst).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
26 587
Senast: Thaliaste
·
Hemmet Jag fick en chock när jag fick min senaste elräkning för enligt den så ska jag ha gjort av med extremt mycket mer el än vad jag normalt...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 935
Senast: Pinus
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 770
Senast: Sasse
·
Mat Jag har tagit på mig att göra efterrätt till jul, och tänkte saffranscheesecake med glöggklet på. Enligt receptet gör man kletet med...
Svar
5
· Visningar
383
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp