Egna ryktborstar ridskola?

Häst_Galen!

Trådstartare
Hej detta är min första tråd så jag hoppas den hamnar på rätt plats. Min fråga till de som vill svara är att jag funderar på att köpa egna rykt grejer att ta med till ridskolan. Jag rider en gång i veckan så jag undrar om det ens är nödvändigt att ha egna ryktborstar och lite annat eller om någon av er har det? Och lite vad jag ska börja med för saker att ha i min ryktväska om det är nödvändigt, tacksam för svar:D🐴🐎
 
Hej detta är min första tråd så jag hoppas den hamnar på rätt plats. Min fråga till de som vill svara är att jag funderar på att köpa egna rykt grejer att ta med till ridskolan. Jag rider en gång i veckan så jag undrar om det ens är nödvändigt att ha egna ryktborstar och lite annat eller om någon av er har det? Och lite vad jag ska börja med för saker att ha i min ryktväska om det är nödvändigt, tacksam för svar:D🐴🐎
Först och främst är det nog bra om du frågar din ridlärare om det är okej att ta med egna saker, jag vet att vissa ridskolor inte tillåter sådant.

Jag kommer ihåg att jag fick en egen ryktväska med det viktigaste (rotborste, rotviska, ryktborste + skrapa, ansiktsborste, hovkrats och mankam) i julklapp när jag var yngre som jag använde på ridskolan. Några av mina vänner gjorde likadant. Inte för att det är nödvändigt egentligen, ridskolorna bör ha sådant så det räcker och blir över, men det kändes lite roligt att ha mina egna saker. När jag sedan blev skötare på en av ridskolans ponnyer kom de till användning ännu mer!

Men som sagt, kolla upp först vad som gäller på just din ridskola! :)
 
Senast ändrad:
Hästarna på ridskolan brukar ha egna grejersom du kan använda. Du behöver alltså inte köpa egna. Vill du ändå ha egna grejer av någon anledning (för att passa dina händer t. ex.) går det förmodligen bra, men använd då inte de borstarna i något annat stall av smittskyddsskäl.
 
Först och främst är det nog bra om du frågar din ridlärare om det är okej att ta med egna saker, jag vet att vissa ridskolor inte tillåter sådant.

Jag kommer ihåg att jag fick en egen ryktväska med det viktigaste (rotborste, rotviska, ryktborste + skrapa, ansiktsborste, hovkrats och mankam) i julklapp när jag var yngre som jag använde på ridskolan. Några av mina vänner gjorde likadant. Inte för att det är nödvändigt egentligen, ridskolorna bör ha sådant så det räcker och blir över, men det kändes lite roligt att ha mina egna saker. När jag sedan blev skötare på en av ridskolans ponnyer kom de till användning ännu mer!

Men som sagt, kolla upp först vad som gäller på just din ridskola! :)
Okej!👍 Det ska jag göra tack för tipset jag ska kolla det först:D🐴
 
Hej detta är min första tråd så jag hoppas den hamnar på rätt plats. Min fråga till de som vill svara är att jag funderar på att köpa egna rykt grejer att ta med till ridskolan. Jag rider en gång i veckan så jag undrar om det ens är nödvändigt att ha egna ryktborstar och lite annat eller om någon av er har det? Och lite vad jag ska börja med för saker att ha i min ryktväska om det är nödvändigt, tacksam för svar:D🐴🐎
Brukar sällan va nödvändigt att ha egna borstar, bästa är att använda de som finns i stallet.

Det man ska tänka på om man har egna saker är att de bör inte användas i andra stall på andra hästar, ska man göra det måste borstarna rengöras noggrannt med exempelvis virkon mellan varje stall, och det är det inte värt. Bättre att använda det ridskolan har att tillgå, om inte annat smidigt och billigt. :)
 
Hästarna på ridskolan brukar ha egna grejersom du kan använda. Du behöver alltså inte köpa egna. Vill du ändå ha egna grejer av någon anledning (för att passa dina händer t. ex.) går det förmodligen bra, men använd då inte de borstarna i något annat stall av smittskyddsskäl.
Ok jag är inte så påläst om detta så jag undrar går det att rengöra borstarna med något som minskar att det smittas?(inte för att jag rider på mer än ett stall) utom för att jag bara undrar.
 
Hästarna på ridskolan brukar ha egna grejersom du kan använda. Du behöver alltså inte köpa egna. Vill du ändå ha egna grejer av någon anledning (för att passa dina händer t. ex.) går det förmodligen bra, men använd då inte de borstarna i något annat stall av smittskyddsskäl.
Gäller det bara borstar som t.ex. ryktborste, rotviska, rotborste och sånna borstar eller även hovkrats och hårdare man och svans borstar?
 
Alla saker du använder på ridskolan ska inte vara i kontakt med andra hästar utan att det blivit rengjort ordentligt före.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Zpunk
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 770
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp