egna tomatfrön

tanten

Trådstartare
Kort fråga.

Hur gör jag bäst om jag vill ta rätt på frön från tomater?

Jag har tagit hem några cocktailtomater av en sort som bekanen fått från baltiska vänner. den är urgod, och enligt bekanten är de lättodlade och rikgivande. Alltså vill jag ge fröna de bästa förutsättningarna.

Tänkte först bara klyva och krafsa ut på papper. Men det kanske är galet? Nätet ger flera alternativ. Hur gör ni?
 
Kort fråga.

Hur gör jag bäst om jag vill ta rätt på frön från tomater?

Jag har tagit hem några cocktailtomater av en sort som bekanen fått från baltiska vänner. den är urgod, och enligt bekanten är de lättodlade och rikgivande. Alltså vill jag ge fröna de bästa förutsättningarna.

Tänkte först bara klyva och krafsa ut på papper. Men det kanske är galet? Nätet ger flera alternativ. Hur gör ni?
Jag brukar göra så, det har hitintills fungerat bra.
 
Kort fråga.

Hur gör jag bäst om jag vill ta rätt på frön från tomater?

Jag har tagit hem några cocktailtomater av en sort som bekanen fått från baltiska vänner. den är urgod, och enligt bekanten är de lättodlade och rikgivande. Alltså vill jag ge fröna de bästa förutsättningarna.

Tänkte först bara klyva och krafsa ut på papper. Men det kanske är galet? Nätet ger flera alternativ. Hur gör ni?
Jag har gjort så, försökt få bort så mycket av det ”blöta” som möjligt. Det har fungerat bra.
 
Kolla först så att tomaterna man vill odla inte är en hybrid utan sortäkta och sprid sedan ut fröna på en bit hushållspapper och låt torka. Förvara torrt och mörkt, gärna tillsammans med någon form av fuktabsorbant om de läggs i plastpåse. Sen river man bara av fröna inklusive en liten pappersbit när det är dags att så.
 
Kolla först så att tomaterna man vill odla inte är en hybrid utan sortäkta och sprid sedan ut fröna på en bit hushållspapper och låt torka. Förvara torrt och mörkt, gärna tillsammans med någon form av fuktabsorbant om de läggs i plastpåse. Sen river man bara av fröna inklusive en liten pappersbit när det är dags att så.
Jag är tvärsäker på att det inte är en hybrid. Min bekant har odlat dem i flera år.
Hon fick dem från en baltisk hyresgäst. God grobarhet, gror tidigt och är tåliga.

Jag har nu brett ut frön från två tomater på ett papper. Det blev massor :eek:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 915
Senast: Otherside
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 032
Senast: Mkb
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp